Renovering av Mustang Mach 1 -72

Planen är att helrenovera denna fastback till ett skick man kan vara stolt över. Stilen efter renoveringen är inte i startskedet fastställt utan det får växa fram allt eftersom. "Originalskick" kommer det nog inte bli då en hel del har redan förändrats. Bilen har ju trots allt 46 år på nacken med dussinet ägare...

Pure71

  • 26 Följare
  • 5 110 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juni
Pure71
9 juni · 35 Inlägg
#41

Några små steg framåt

Våren är här och med det allt som skall fixas på tomten. Några timmar har jag dock lyckats få i till garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-fcffb3916bf12c129e4d148208f78600.jpgNäst i tur stod förgasaren och fördelaren. Förgasaren såg ut att behöva en rejäl tillsnyggning och en ny packningssats med tillhörande membran.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-78df7db00a63193823ef7098d33ce9ce.jpgAlla delar åkte i ett välbehövd bad. Först vart det att prova vad Diesel kan åstadkomma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-04821abfa1e95f559e50428bf7944464.jpgDå diesel-badet inte rådde på all sot och smuts var det dags att rota i skafferiet. Ett bad med utspätt ättiksprit ordnade upp det hela. Dock utelämnade jag spjällhuset från denna (frätande) bad utan till den gällde traditionell skrubb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-1ff7c449e5860f81b94b88d9592b4dc9.jpgKlart mycke bättre.

Pontiac_firebird72
9 juni · 652 Inlägg
#42

Trevligt blir det

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Pure71
9 juni · 35 Inlägg
#43

"Double Trouble"

Fördelaren är modellen med dubbla brytare, något som skulle ge säkrare tändning även vid högre varvtal. Ford upptäckte tidigt problemen med tändningen som kunde i värsta fall leda till motorhaveri varvid motorer som skulle kunna fungera med högre varvtal utrustades med denna. Dock döptes denna snabbt till "Double Trouble" i folkmun då det krävs lite mer noggrannhet justera in det. Men jag skall de den en chans i alla fall.

Dock behöver det en del puts innan den hamnar i motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-7131d2a8556f942ef9541b13fafec4aa.jpgFördelaren före och efter att ha varit isärplockad,, tvättats, smort och med nya delar. Brytaravståndet är bara grovjusterad och ett sista justering kommer sen att göras med kanvinkelmätare. (Mysko - den ser väldigt flammig ut på bild, något som inte syns med vanliga ögat?)

Senast redigerat av Pure71 (9 juni )

Pure71
9 juni · 35 Inlägg
#44

The Big Lift

Då vädret försämrades passade jag på och smita in i garaget. Näst i tur är det att försöka få ner motorn med påmonterad växellåda. Något som med halvdann ögonmått skulle vara möjligt - i teorin. Nåja, försöker man inte så kommer man aldrig veta svaret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-3dc027f8e1406c6de74ae82e1961ee78.jpgDet underlättar ju inte direkt att bilen står lite galet uppallad framför porten ( i en väldigt liten garage...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-24b97c11b10391fb858ffa730566bfac.jpgMen det verkar gå...

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-825444b841301e8a8a76d87664abbfb9.jpgDär satt det. Att lyfta i den tog mindre än en halvtimme (sorry Streetrod - hann inte ringa efter dig) men sen verkar det gå det tredubbla i tid att förstå sig på alla fästen, vad som skall sitta vart och åt vilket håll. Men det är ju en del av utmaningen (sen finns det ju google big_smile)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang