Hej igen! Har jag inte uppdaterat sedan februari!? Oo
oj då...
Ja! Spolartanken skulle fästas på brandväggen. För att enklast kunna få fast den användes pressmuttrar (eller heter dem det?)
Fick ingen bild på fästet som själva tanken sitter i. Men pappa la en massa tid på att måla det iaf, vi hade delade åsikter om detta
Med stor försiktighet fylldes det på med bromsvätska och bromsarna luftades!
Såhär är vevhusventen kopplad just nu, funkar tyvärr inte helt bra, det ventilerar inte riktigt, för att det är ju felkopplat, men det är snyggast såhär xP Får se vad vi hittar på här
I Maj kom bilen ut och fick sig en tvätt och vaxning!
Diverse småpill senare så vart vi ute på en provrunda!! Direkt till macken!
Och skapade kaos Det gick visst en rör från tanken (halva tankens höjd) så bensinen rann ut när vi tankade den full. Som tur var gick allt bra, röret är nu pluggat iaf
Vi gav oss ut och körde en runda! Underbart att komma ut och åka igen i denna bilen efter 3 års vila! Gjorde mitt bästa i att försöka mappa sprutet. Blev dock lite fundersam då det var väldigt svårt att få allt rätt, lite som att något ändrades hela tiden som jag fick justera efter.
Tiden går och vi är ute och kör bilen igen och han växlar mellan två lägen, "går som ett skott" och " helt orkelös och bluddrar". Detta problem blir mer frekvent allt eftersom. Vi misstänkte det mesta, allt från luft i bensinsystemet, signalproblem med vevtrigger, glapp i spridarna osv osv. Tyvärr la datorn inga felkoder så jag fick kolla livedata istället, men blev inte klok på det alls.
Lambdasonden byttes ut mot en vi visste fungerade, hjälpte inte. Soppasystemet byggdes om tillfälligt för att utesluta att han drog i sig luft, ingen lycka där. Spridarna plockades från min Cheva. Ingen lycka där heller.
VR-givaren som används som vevaxelsensor hade vi haft en del strul med, främst för att 60-2 triggerhjulet inte var av bästa kvalitet så sensorn skickade felaktiga data ibland, men när han väl gick bra så gick han ju bra, kan en sån sak verkligen påverka? På min Cheva har jag en digital givare istället som har fungerat klockrent! Så jag tog den sensorn, byggde om fästet på Volvon och höll tummarna! Tror ni detta löste problemet? nej.... han gick fortfarande illa... ibland.
MEN! Det blev en viss skillnad iaf! Nu hoppade han inte mellan lägena med ca 1 minuts mellanrum utan nu gick han i det ena läget och för en bråkdels sekund hoppade han in i det andra läget! Nu var det lättade att kolla livedata för då borde något värde ge spikar! Och mycket riktigt så var det fallet!
Märkte att det blev spikar i spridartiden. Ehm.. va? Vad kan få spridartiden att spika? Skulle ju kunna vara TPS som triggar ACC men vi hade inga problem med TPS-signalen så kan inte vara det heller.
Ne jag kontaktade MAXXECU vid detta laget. MEN jag hittade felet innan dem hann att svara!!
Ni minns dem här jordsladdarna? Ja just dem! Skruvarna på ALLA TRE hade börjat backa ut! Spände dem och nu gick bilen som ett skott!! Riktigt kul att köra igen!! Dessa jordar tändspolarna, dålig kontakt här och strömspikar gick ut i hela elsystemet
Med detta enorma problem ur världen (höll på i strax över en månad med detta) så blev allt roligare igen! Idag har pappa börjat fixa med mittkonsolen igen. Det ska bli en annan växelspaksdamask och ring till denna. Innan har bilen haft original växelspaksdamask som inte helt passar med övriga inredningen
Pappa har flera gånger försökt besikta bilen, men när det väl varit dags har den antingen inte startat eller bara gått jättedåligt för att dagen därpå gå som en klocka. Det problemet har vi ju nu löst som ni läste innan. På måndag är det dags för besiktning! Önska oss lycka till!
(ja jag måste filma lite när vi kör, har inte fått till nån bra video då bilen gått så illa, ska försöka hinna med detta framöver!)
Senast redigerat av Xebers76 (14 juni 2019)