SAAB 9-5 Aero 800hk

Saaben som ska nå 800hk och påvägen dit även få ett snyggare utseende!

Jakobssonlinus

  • 31 Följare
  • 6 631 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 juni
rcy
17 maj · 1 535 Inlägg
#41

kitqeb skrev:
Ser ju ut som att kolven har hakat sig fast i cylinderväggen och därav den böjda staken. De stakarna tål mycket

Var det inte vanliga T7 stakar och kolvar i den där motorn?
Dom är väl tvärtom ökända för att *inte* tåla särskilt mycket.

Jakobssonlinus
17 maj · 36 Inlägg
#42

kitqeb skrev:
Ser ju ut som att kolven har hakat sig fast i cylinderväggen och därav den böjda staken. De stakarna tål mycket

Kunde inte se att den tagit i väggen, bilen rullar nu iallfall så ska jag se om jag får tag i en till motor i helgen så får ska jag gå igenom den gamla och leta reda på vad som orsakat skadan. Vet inte hur mycket dom stakarna tål men jämfört med t5 stakar så är t7 magrare

Jakobssonlinus
17 maj · 36 Inlägg
#43

rcy skrev:

kitqeb skrev:
Ser ju ut som att kolven har hakat sig fast i cylinderväggen och därav den böjda staken. De stakarna tål mycket

Var det inte vanliga T7 stakar och kolvar i den där motorn?
Dom är väl tvärtom ökända för att *inte* tåla särskilt mycket.

Det stämmer gott, satt t7 kolvar och stakar i den när den gick sönder, hade högt laddtryck och var under växling med no lift shift. kan varit en kombo med att tändningen kom på igen eller nåt. Kommer lägga upp bilder på motorn sen så kan vi kanske se några hintar. Har som sagt ingen aning än sålänge vad som var själva orsaken

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 maj · 168 Inlägg
#44

Jakobssonlinus skrev:

rcy skrev:

kitqeb skrev:
Ser ju ut som att kolven har hakat sig fast i cylinderväggen och därav den böjda staken. De stakarna tål mycket

Var det inte vanliga T7 stakar och kolvar i den där motorn?
Dom är väl tvärtom ökända för att *inte* tåla särskilt mycket.

Det stämmer gott, satt t7 kolvar och stakar i den när den gick sönder, hade högt laddtryck och var under växling med no lift shift. kan varit en kombo med att tändningen kom på igen eller nåt. Kommer lägga upp bilder på motorn sen så kan vi kanske se några hintar. Har som sagt ingen aning än sålänge vad som var själva orsaken

Kolvarna klarar inte mer än 300hk vid många serviceintervall. Stakarna är däremot är inprincip lika starka som t5 stakarna. Så det är definitivt inte staken som har varit problemet i sammanhanget. Kolla med de stora företagen som robban uhr eller maptun smile

BioPowered SAAB 9-5
Jakobssonlinus
8 juni · 36 Inlägg
#45

Det är fullt upp med att beställa och hitta delar till den nya motorn, har i stort sett bara plockat ner den och gjort rent blocket än sålänge. Fick även köpt en ny oanvänd schwitzer turbo justerad för strax över 700hk. Än sålänge letar jag med ljus o lykta efter 147mm vevstakar och kolvar ifrån saab 9000 2.3L, så om någon har tips så är det väldigt uppskattat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-5e4ebebccfcc48791aa2c608810fa33c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-3ca25e06ab80c2d960ff409f06cf1e99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-c3a1c01718c1940d03dbfad95def2093.jpg

Senast redigerat av Jakobssonlinus (8 juni )

Jakobssonlinus
12 juni · 36 Inlägg
#46

Det händer grejer minsann, har fått kamkedje kit diverse lager och idag har jag varit och hämtat en till motor från en 9000 så nu har jag mina vevstakar och t5 topp så den ska portas och så ska jag beställa hårdare ventilfjädrar. Imorgon kommer jag kila iväg och hämta upp en motorlyft och förhoppningsvis kommer lite olika fett och oljor i veckan med till ihopmonteringen sen.

Så för tillfället blir det inte så mycket bilder men så snart allt är i ordning kommer det bilder på själva bygget men innan det är det mest jakt efter dom delarna jag vill ha i motorn smile

silverado350
13 juni · 118 Inlägg
#47

Inget Saabfreak men följer ändå.

Jakobssonlinus
torsdag 15:09 · 36 Inlägg
#48

Har fått hem den andra motorn och tagit bort kedjan till kamaxeln och balansaxlarna. Ska lyfta av toppen och ta isär blocket i dagarna som kommer men i helgen tänkte jag ta det lugnt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-d6e4ba4b7b3cc1736a4e65a5b055fe8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-1414c28e4656afe68484e83d0df803f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-eb3d22b24a9eddb4685d2856fcd472f1.jpg

Jakobssonlinus
torsdag 19:26 · 36 Inlägg
#49

Rivit isär motorn nu och tagit ur kolvar o stakar, det mesta ser fint ut. Har även tagit ur ventiler ur toppen och fyllt upp toppen med rengöring så ska den få stå ett tag innan jag tvättar ur den o förbereder för portning.

Motorblocket som ska användas är lackerat och snart ska det kunna monteras lite grejer men först ska vevstakar vägas och mätas. Likaså kolvar och sen blir det balansering av vevaxel. Har lite grejer på posten som ska dyka upp innan jag kan sätta igång med finliret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-3efe092cbfb0357cfe821bc5f7d68ce6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-89c503f35cf2291ff94e119cb9d938c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-798e0f0195cbedb2fe0fa14c1f61766b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-6bf2b6fe8120b490f30a820899dda0bb.jpg

ifakiezz
torsdag 21:27 · 296 Inlägg
#50

vad var det för motor du köpte?

Jakobssonlinus
torsdag 22:58 · 36 Inlägg
#51

ifakiezz skrev:
vad var det för motor du köpte?

Jag har köpt 2 stycken för att ta delar ifrån. En B235 (9-5) och en B234L (9000) så kommer använda blocket på 9-5:an och toppen på 9000. Sen har jag valt att använda vevstakar och kolvar ifrån 9000 då dessa har möjlighet för 700hk+ så det kommer fungera utmärkt tills den går mot 800hk. Det är trots allt en del annat som kommer begränsa effekten innan kolvarna ger efter smile

Egentligen vill jag använda t7 toppen som sitter på idag då denna har 5mm nimonic ventiler men det är väldigt mycket jobb för att göra om toppen med andra fjädrar och kanaler mm så den kommer få köra med portad t5 topp under tiden jag gör iordning den.

ifakiezz
fredag 01:51 · 296 Inlägg
#52

Jakobssonlinus skrev:

ifakiezz skrev:
vad var det för motor du köpte?

Jag har köpt 2 stycken för att ta delar ifrån. En B235 (9-5) och en B234L (9000) så kommer använda blocket på 9-5:an och toppen på 9000. Sen har jag valt att använda vevstakar och kolvar ifrån 9000 då dessa har möjlighet för 700hk+ så det kommer fungera utmärkt tills den går mot 800hk. Det är trots allt en del annat som kommer begränsa effekten innan kolvarna ger efter smile

Egentligen vill jag använda t7 toppen som sitter på idag då denna har 5mm nimonic ventiler men det är väldigt mycket jobb för att göra om toppen med andra fjädrar och kanaler mm så den kommer få köra med portad t5 topp under tiden jag gör iordning den.

Härligt!

Jakobssonlinus
måndag 20:49 · 36 Inlägg
#53

Nu har jag fått gjort iordning ventilerna till toppen och det som väntar nu är att göra rent kolvarna och porta toppen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-8f4c7a95aa73292db3df8f6a906c0826.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang