Byta bromsar på veteranbil - besiktning

hannese
12 juni 2019 · 3 Inlägg

Om man byter (till större) bromsar på en veteranbil, behöver jag registreringsbesikta då ?

Isåfall, kontrollerar de bara bromsarna då eller kollar de hela bilen ?

Riskerar jag att behöva uppfylla massa kriterier på andra saker än bromsarna ?


Anledningen att jag frågor är att jag har en GMC Motorhome -76 (har varit registrerad i Sverige sen -90), https://photos.app.goo.gl/ixiLBLCX9UyM257r7, som har välkända problem med för klena hjullager och styrspindlar, som dessutom börjar bli svåra att få tag på.

Det folk gör för att lösa problemet permanent är att bygga om hjulupphängningen med delar från andra bilar som håller bättre.
Man byter då också till andra (större) bromsar.
http://machinesoflovinggrace.net/gmc/frontend/

Funderar på om man kan göra detta i Sverige utan att få problem med besiktning...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juni 2019 · 14 007 Inlägg

Frågan är ju om besiktningen märker att det är andra bromsar. Du kan ju hävda att du renoverat bromsarna. Dom där fordonen är väl ganska ovanliga så besiktningspersonalen vet kanske inte hur bromsarna ska se ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
hannese
12 juni 2019 · 3 Inlägg

Det är en del grejer man byter ut/bygger om, det ska svetsas lite och så, så det kommer synas att man gjort nånting, och det kommer inte att se riktigt standard ut, även om få kommer veta vad som är standard när det finns typ 4st såna här i sverige.

Men visst är det enklast om de inte bryr sig, vilket kanske inte är helt osannolikt.

Är ändå intresserad av vad som gäller om man går by-the-book, tråkigt att spendera 10000-lappar och massa timmar på att bygga om bilen, och sen inte få köra den...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juni 2019 · 14 007 Inlägg

hannese skrev:
Det är en del grejer man byter ut/bygger om, det ska svetsas lite och så, så det kommer synas att man gjort nånting, och det kommer inte att se riktigt standard ut, även om få kommer veta vad som är standard när det finns typ 4st såna här i sverige.

Men visst är det enklast om de inte bryr sig, vilket kanske inte är helt osannolikt.

Är ändå intresserad av vad som gäller om man går by-the-book, tråkigt att spendera 10000-lappar och massa timmar på att bygga om bilen, och sen inte få köra den...

Det har du rätt i. Ta annars kontakt med SFRO och fråga vad dom tror och föreslår.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
12 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Är det bolt on lär ingen märka ett skvatt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
13 juni 2019 · 962 Inlägg

Har ingen aning hur originalet ser ut men bilden där du visar skivan med en spacer på ett par dm är ju inte något som är bra någonstans.
Blir otrolig brytning med så långt utstick från anläggningsytan till lagret.
Har svårt att se detta som en uppgradering så sett.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
hannese
15 juni 2019 · 3 Inlägg

Har inte själv kunskapen att avgöra om detta är bra tekniskt sett. Men jag har googlingskunskaperna så jag vet att man gjort denna modifiering i många år, och att det anses av gmcmh-communityt vara väldigt bra. Är hyffsat stort i staterna, finns uppåt 7000 fordon kvar (av 13000 tillverkade typ). Har aldrig sett nån avråda från detta

M123
15 juni 2019 · 962 Inlägg

hannese skrev:
Har inte själv kunskapen att avgöra om detta är bra tekniskt sett. Men jag har googlingskunskaperna så jag vet att man gjort denna modifiering i många år, och att det anses av gmcmh-communityt vara väldigt bra. Är hyffsat stort i staterna, finns uppåt 7000 fordon kvar (av 13000 tillverkade typ). Har aldrig sett nån avråda från detta

Aha. Men då är det väl bara för dig att Googla dit dom och prova besiktiga.

Lycka till.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang