Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 72 Följare
  • 29 878 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 11:03
martinhejdesten
6 juni · 154 Inlägg
#161

silverado350 skrev:
Tycker det har gått sjukt fort det här bygget.

Kanske, jag tycker det har varit lite utdraget. Tänk ifall britterna hade varit lite mer serviceminded så hade jag lätt kapat 6-8 månader. Motorn var heller inte i bästa skicket så det har ju medfört ofrivilligt mycket merjobb. Och det är inte slut än. Kämpa kämpa!

Senast redigerat av martinhejdesten (6 juni )

eastmotorsport -sommar ska de va....
7 juni · 4 159 Inlägg
#162

Skarva drivaxlarna låter sisådär. Fixit Transmission här i Östersund gör riktiga drivaxlar i mån av tid och dom blir mycket hållbara och säkert inte dyrare än att skarva. Du hittar Fixit på facebook bl. a.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
7 juni · 154 Inlägg
#163

eastmotorsport skrev:
Skarva drivaxlarna låter sisådär. Fixit Transmission här i Östersund gör riktiga drivaxlar i mån av tid och dom blir mycket hållbara och säkert inte dyrare än att skarva. Du hittar Fixit på facebook bl. a.

Lysande. Tack för tipset! Jo, tanken har slagit mig om att skarvarna kanske inte håller. Jag kollar upp!

martinhejdesten
9 juni · 154 Inlägg
#164

Det är inte bara jag som sitter uppe och söker info på google/youtube på fredag- och lördagkvällarna. Nädå, Andreas är en sann bilentusiast han också och diskade dessutom styrboxen och rengjorde kretskortet.

Han funderade nog både en och två gånger inpå småtimmarna gällande styrboxen (Mk1) och dess kompatibilitet med ett litet chip han kommit över. Styrboxen behövde tydligen luftmassemätare men den utgår nu när det är på tal om Bike Carb Kit-konvertering. Får se hur vi går vidare med detta.

Mitt i natten hittade han också glädjande nog riktvärden på tändkurvan vilket kommer till nytta när det blir dags att köpa in tändbox.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8ef4f9a910204b1e92e597b5b8e956a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a62c871383c55b46913434c2c23283ff.jpg

eastmotorsport -sommar ska de va....
9 juni · 4 159 Inlägg
#165

Bra kompis du har!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
10 juni · 154 Inlägg
#166

eastmotorsport skrev:
Bra kompis du har!

Jajemän! Både duktig, intresserad och driven! Han är dessutom SM-mästare i gocart. Därför är han per automatik duktig på Mini. Enda skillnaden är ju att Minin har kaross, haha!

Cassius Hobbymekaniker
10 juni · 324 Inlägg
#167

Det blir en utgift, men de är inte ide att titta på annan motorstyrning som ni kan mappa då? Idag börjar de finnas ganska många rätt kompetenta system för under 10 000 komplett. Inte bara Vems och MS som för ett par år sen smile Maxx ECU har en variant bl a t ex som verkar bra!

martinhejdesten
tisdag 20:39 · 154 Inlägg
#168

Idag låter jag bilderna tala för sig själva! Imorrn förmiddag lackar de dörrar och motorhuv. Taket blir svart senare på eftermiddagen. Hemfärd på torsdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00d90931144bf76aee5d58e89ee19f23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-153a5d7afcae359e0fc6650b69658f51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2edadaba1fc11dc578f9c3fdecefcaa7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcdcd83406c196cc934d3ed66c109238.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6b7c79ee7f137f3d052451a09e2400ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2ebda4bf8ea5447cb77c01893ebbbc80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47c06657b983ebed26810bc0adc8c4cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd37f1468d7c76b203f9d32db6513927.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-abac04a4f27a7a83131fa2327f0f0153.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0b24fc0d6e13283a273b05f560091e6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ab131799948a5587d27f61e6faa90423.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3af6002c0715dda3254aa2e9ab3e4cbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c43b5dc8a20098927a8d25a8a534148.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54ed5b0a014f5fb6730ff6d163af7e7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5a61a46f2c0f71d46d5ca20f2ca079a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-52efe6f8e9f5d01bbce07386bb0bff9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6df881f77ffea03a3cc9e1c9fccf65bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40bc67bad74ed2847f4c6589922b0bed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3de0e26501971d2f0c6d162756d466a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90f0ab2163d80973a08493a7c0d574e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd47e3ac8f33e40385c53c5b311c0180.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-45aab5a673ec83ddb00b457ac43097f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2310285338d8d7c79246f14215650a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b446b4eb871d707adbe82cca4c9b913.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f5ba19779e8f333a90cf3264b620b95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95fe4ad1ff43c4a117802e76629eeb42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f0350ea37ea4fa6e6e07e113a3e662b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f02975f0923b2771b77235c1fc139b2.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (tisdag 20:46)

martinhejdesten
onsdag 07:16 · 154 Inlägg
#169

1) Jag tackar Kent på CaMi Lack för att ha tagit extra bilder på processen.
2) Efter snack med Andreas och en amerikan aka chip-meister så har vi vägt för- och nackdelarna sett tre olika lösningar mot varandra. Bike Carb Kit är därför beställt. Att gå på något annat än denna linje hade medfört extra jobb och extra utgifter då bränslesystemet var tvunget att bytas helt, plus en hel del annat. Optimering och inställning är enklare med Bike Carb-kitet. Det är med andra ord komplicerat att bygga motor. Och jag som köpte en begagnad motor och hoppades på att den skulle starta. Jo, tjena.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a08bce6c547769c435d2630a4e60b8f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5aa2aedbd18046b603a8dfe8361c2c36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d831f011dc9f2efb5e024d7013d86743.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42c067123141a9f29fd5390a7ac4b668.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (onsdag 08:25)

martinhejdesten
torsdag 12:19 · 154 Inlägg
#170

Klar. Inte klarlackad. Men lackad. Hämtas på måndag!

Förresten, någon som vet vart man får tag på trevliga grenrör i Sverige? Andreas hittade nämligen ett "down under" i Australien...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47b4c3859bba66c2cdf2501ce5028dc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8d387a71819143b0ea8ff6d381975e9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a62b2bbcc876150b12b154b74d9f297d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (torsdag 12:23)

Noiseprojekt
torsdag 15:05 · 1 464 Inlägg
#171

martinhejdesten skrev:
Klar. Inte klarlackad. Men lackad. Hämtas på måndag!

Förresten, någon som vet vart man får tag på trevliga grenrör i Sverige? Andreas hittade nämligen ett "down under" i Australien...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47b4c3859bba66c2cdf2501ce5028dc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8d387a71819143b0ea8ff6d381975e9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a62b2bbcc876150b12b154b74d9f297d.jpg

http://swedenexhaust.se/

martinhejdesten
torsdag 18:47 · 154 Inlägg
#172

Fälgnissarna från UK har precis uppdaterat statusen på de nya fälgarna (13x8"). Förra veckan fick de gjutgodset. Nu ska de bara tillverkas. Lägger med en bild på Photoshoppad 13x8" jämfört med original 10x4".

Bike Carb Kit är beställt och betalt. Tillverkning tar 10 arbetsdagar och sen skickas det från UK.

På hemmafronten letar jag grenrör och stämmer av motorverkstaden om det behövs göras något med lager och oljepump mm. Vattenpumpen ska bytas oavsett vad pga det risiga skicket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00b4081e516cff0bd18068f39fd7c46c.jpg

Cassius Hobbymekaniker
fredag 08:51 · 324 Inlägg
#173

Får du bara fram en fläns kan ni ju bygga egna, länken ovan eller delar från tyskland (blir lite billigare) sen är de bara att börja wink

De är tidsödande dock, men man kan å andra sidan göra dom precis som man vill ha dom! I en så här busig bil hade jag nog valt 4-1 för ljudets skull smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
Igår 09:41 · 4 159 Inlägg
#174

Har du kollat av med gänget som kör Suzukicupen i rally här hemma i Sverige. Där borde det finnas både kunnande och bra grejor.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
Igår 11:01 · 154 Inlägg
#175

Denna gång letar jag gärna efter något färdigt. Finns mycket annat som lär bli tidsödande. Swedenexhaust kunde inte hjälpa men jag och Andreas har kikat vidare. Gäller ju bara att söka på rätt sätt på Google.

martinhejdesten
Igår 11:03 · 154 Inlägg
#176

eastmotorsport skrev:
Har du kollat av med gänget som kör Suzukicupen i rally här hemma i Sverige. Där borde det finnas både kunnande och bra grejor.

Bra tips! Kollar omgående! Det lär nog bli modifieringar ändå då det ska passa med Minins resterande system. Och specialare sett till inpassningen vid framvagnsramen.

Senast redigerat av martinhejdesten (Igår 11:03)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang