Fartkamera - körd?

Mack Forum- och sitemoderator
13 juni 2019 · 26 149 Inlägg

zemet skrev:

SportPilot skrev:

ironhead skrev:

det  tror inte jag heller det jag tänker mer på är skärpan på bilderna

Top gear testade det för många år sen, bilderna blev ganska bra i farter upp till 300

Mythbusters testade detta också. Har för mig att dem körde en raket bil  eller nåt sånt förbi kameran för att den skulle missa att ta bild. 234 mph/h eller 391 km/h så klarade kameran inte ta bild.

Så är väll köningsegg eller veyron/chiron man får köpa då man skall kunna lura kamerorna:)

Är billigare att dra ner solskyddet

Fast att dra ner solskyddet har dom väl tänkt komma runt va?
Är inte tanken att ägaren till fordonet ska stå som ansvarig oavsett förare?
Tror mig i alla fall har läst något sådant, men kan förstås ha fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Premium96
13 juni 2019 · 44 Inlägg

Mack skrev:

zemet skrev:

SportPilot skrev:

Top gear testade det för många år sen, bilderna blev ganska bra i farter upp till 300

Mythbusters testade detta också. Har för mig att dem körde en raket bil  eller nåt sånt förbi kameran för att den skulle missa att ta bild. 234 mph/h eller 391 km/h så klarade kameran inte ta bild.

Så är väll köningsegg eller veyron/chiron man får köpa då man skall kunna lura kamerorna:)

Är billigare att dra ner solskyddet

Fast att dra ner solskyddet har dom väl tänkt komma runt va?
Är inte tanken att ägaren till fordonet ska stå som ansvarig oavsett förare?
Tror mig i alla fall har läst något sådant, men kan förstås ha fel.

Inget jag har läst någonstans. Även om det borde vara så, då man till 99% oftast vet vem som kör din bil.

Jag klagar ju dock inte över att vi har det så slappt som vi har det...

Cuefa Ain't no place like home...
14 juni 2019 · 4 628 Inlägg

CC72 skrev:
Finns inte en chans att de anställda skulle hinna administrera alla foton från kamerorna i landet om alla skulle vara aktiva samtidigt.

Med den statistik de får in från radarn kan de se vilka vägar som det körs för fort på och vart dom ska lägga resurser.

Eftersom vi i Sverige envisas med att man måste ha en juridisk person som kan bindas till brottet, så har Du rätt.

skulle man vara vettig och låta böter följa BILEN istället för ägaren? Då skulle det kunna göras ett automatiskt utskick, modell " Bil med reg-nr XXX 11X har fotograferats vid kamera X i hastighet Y. Gällande hastighetsbegränsing är Z. Bötesbelopp blir XXXXkr. Varsågod o skölj."

Då skulle dom kunna låta samtliga kameror vara aktiva för jämnan.

Det skulle nog dels tvinga in lite mer pengar till kassan (som iofs inte alls går till vägunderhåll o dylikt), dels skulle framförallt folk som kör företagsbilar tänka lite extra innan de blåser förbi en kamera.

Nackdelen är att folk skulle tvingas följa lagen (...) samt att några fler personer i Kiruna blir arbetslösa.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

Endel har bara skrivit när böteslappen med kamrabilden... Att det är inte jag, för jag har inte kört bilen. Och skickat tillbaka och fått det avskrivit. Så prova med det och får du en ny lapp tillbaka... där det står att bilden på körkortet stämmer överens med bilden tagen av fartkamran, så är det nog bara betala kalaset. Eller så fortsätter du förneka att det är du som har kört och vet inte vem som har lånat bilen. Då måste det tas upp i rätten och det brukar det inte göras, för att det kostar för mycket för staten att ta det vidare bara för att övertyga rätten att det är du som har kört bilen... dock om du blir fälld, så får du stå för hela kalaset.

Reine62
14 juni 2019 · 3 Inlägg

Det tar ca 6-10 veckor. I utlandet kan det röra sig om 3-4 månader, framförallt Tyskland.

Presidento Of World
14 juni 2019 · 3 329 Inlägg

Reine62 skrev:
Det tar ca 6-10 veckor. I utlandet kan det röra sig om 3-4 månader, framförallt Tyskland.

Jag fick efter 2 veckor en souvenir från Tyskland i form av en fortkörningsbot på autobahn så några månader tar det inte.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
BasGalen
15 juni 2019 · 111 Inlägg

Reine62 skrev:
Det tar ca 6-10 veckor. I utlandet kan det röra sig om 3-4 månader, framförallt Tyskland.

Okej. Blir körkortet indraget från dagen då brottet begicks eller dagen då man skickar in körkortet? är nämligen väldigt nära att få min prövotid överstökad.

granadadr
15 juni 2019 · 7 289 Inlägg

Mack skrev:

zemet skrev:

SportPilot skrev:

Top gear testade det för många år sen, bilderna blev ganska bra i farter upp till 300

Mythbusters testade detta också. Har för mig att dem körde en raket bil  eller nåt sånt förbi kameran för att den skulle missa att ta bild. 234 mph/h eller 391 km/h så klarade kameran inte ta bild.

Så är väll köningsegg eller veyron/chiron man får köpa då man skall kunna lura kamerorna:)

Är billigare att dra ner solskyddet

Fast att dra ner solskyddet har dom väl tänkt komma runt va?
Är inte tanken att ägaren till fordonet ska stå som ansvarig oavsett förare?
Tror mig i alla fall har läst något sådant, men kan förstås ha fel.

NEJ är ej så,, jag har väl fått ca 20 blixtar på mig,, så tro mig gå ej på skrämselpropagandan

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
15 juni 2019 · 26 149 Inlägg

granadadr skrev:

Mack skrev:

zemet skrev:

Mythbusters testade detta också. Har för mig att dem körde en raket bil  eller nåt sånt förbi kameran för att den skulle missa att ta bild. 234 mph/h eller 391 km/h så klarade kameran inte ta bild.

Så är väll köningsegg eller veyron/chiron man får köpa då man skall kunna lura kamerorna:)

Är billigare att dra ner solskyddet

Fast att dra ner solskyddet har dom väl tänkt komma runt va?
Är inte tanken att ägaren till fordonet ska stå som ansvarig oavsett förare?
Tror mig i alla fall har läst något sådant, men kan förstås ha fel.

NEJ är ej så,, jag har väl fått ca 20 blixtar på mig,, så tro mig gå ej på skrämselpropagandan

Skrev inte att det är så, utan något de funderar på.
Minns bara inte vart jag hörde/läste om det. Så låter det egentligen vara bara ett obekräftat rykte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Presidento Of World
15 juni 2019 · 3 329 Inlägg

Mack skrev:

granadadr skrev:

Mack skrev:

Fast att dra ner solskyddet har dom väl tänkt komma runt va?
Är inte tanken att ägaren till fordonet ska stå som ansvarig oavsett förare?
Tror mig i alla fall har läst något sådant, men kan förstås ha fel.

NEJ är ej så,, jag har väl fått ca 20 blixtar på mig,, så tro mig gå ej på skrämselpropagandan

Skrev inte att det är så, utan något de funderar på.
Minns bara inte vart jag hörde/läste om det. Så låter det egentligen vara bara ett obekräftat rykte.

Gäller p-böter och dylikt änsålänge. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
granadadr
15 juni 2019 · 7 289 Inlägg

Presidento skrev:

Mack skrev:

granadadr skrev:

NEJ är ej så,, jag har väl fått ca 20 blixtar på mig,, så tro mig gå ej på skrämselpropagandan

Skrev inte att det är så, utan något de funderar på.
Minns bara inte vart jag hörde/läste om det. Så låter det egentligen vara bara ett obekräftat rykte.

Gäller p-böter och dylikt änsålänge. smile

har dem ju pratat om i typ 15 år smile

BasGalen
6 augusti 2019 · 111 Inlägg

Update. Inget har hänt.

panda666
7 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

BasGalen skrev:
Update. Inget har hänt.

Hur längesen var det? och hur långt haru kvar av prövotid? undrar om dom tar kortet endå även fast prövotid är över ifall det räknas som att du begick detta innan prövotiden är klart, får se hur dom tänker och planerar. Vet inte hur folk tänker egentligen men när jag hade prövotid så tog jag absolut 0 risker tills tiden var över. Körde 100% lagligt och tog inga chanser alls. Det är skitjobbigt att behöva ta allt från början igen. Som många skrev så kan det bero jävligt mycket på när du kommer få svar eller ens om du får nått alls, sommartid nu och dom har säkert jävligt mycket o göra. Vill inte vara negativ eller ge dig ångest men vafan..Hoppas egentligen att du slipper och att du inte behöver ta om kortet och jag hoppas att nästa gång du ger fan att köra så jäkla fort.

granadadr
7 augusti 2019 · 7 289 Inlägg

närå känner en som jobbar med sådana ärenden i stockholm,, han går SNART på sem,, så nog kan ts fått det innan,, finns folk som arbetar med sådant hela tiden

BasGalen
28 augusti 2019 · 111 Inlägg

panda666 skrev:

BasGalen skrev:
Update. Inget har hänt.

Hur längesen var det? och hur långt haru kvar av prövotid? undrar om dom tar kortet endå även fast prövotid är över ifall det räknas som att du begick detta innan prövotiden är klart, får se hur dom tänker och planerar. Vet inte hur folk tänker egentligen men när jag hade prövotid så tog jag absolut 0 risker tills tiden var över. Körde 100% lagligt och tog inga chanser alls. Det är skitjobbigt att behöva ta allt från början igen. Som många skrev så kan det bero jävligt mycket på när du kommer få svar eller ens om du får nått alls, sommartid nu och dom har säkert jävligt mycket o göra. Vill inte vara negativ eller ge dig ångest men vafan..Hoppas egentligen att du slipper och att du inte behöver ta om kortet och jag hoppas att nästa gång du ger fan att köra så jäkla fort.

I’m still gucci. Prövotid över. Skulle vara segt o bli av med kortet nu då mitt jobb kräver innehav av körkortet :p .

panda666
28 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

BasGalen skrev:

panda666 skrev:

BasGalen skrev:
Update. Inget har hänt.

Hur längesen var det? och hur långt haru kvar av prövotid? undrar om dom tar kortet endå även fast prövotid är över ifall det räknas som att du begick detta innan prövotiden är klart, får se hur dom tänker och planerar. Vet inte hur folk tänker egentligen men när jag hade prövotid så tog jag absolut 0 risker tills tiden var över. Körde 100% lagligt och tog inga chanser alls. Det är skitjobbigt att behöva ta allt från början igen. Som många skrev så kan det bero jävligt mycket på när du kommer få svar eller ens om du får nått alls, sommartid nu och dom har säkert jävligt mycket o göra. Vill inte vara negativ eller ge dig ångest men vafan..Hoppas egentligen att du slipper och att du inte behöver ta om kortet och jag hoppas att nästa gång du ger fan att köra så jäkla fort.

I’m still gucci. Prövotid över. Skulle vara segt o bli av med kortet nu då mitt jobb kräver innehav av körkortet :p .

hoppas nu verkligen att inget negativt händer me kortet och att du slapp undan.
Gör inga mer sånna misstag igen^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang