Bilen stannar vid 3000 varv?

janneN
15 juni 2019 · 69 Inlägg

Har problem med min Kia sportage diesel -06.
Fick först felkod P0101 (bilen går trots detta bra) byter luftmassesensorn och släcker felkoden men då började bilen rycka och gå dåligt, motorlampan tändes och samma felkod uppstod?
Fick då höra att EGR ventilen kan ge samma felkod, jag tog lös och rengjorde egr ventilen men nu kom fler felkoder
P0087 och P1186 motorn  stannar vid 3000 varv, går starta direkt efter? Om jag förstår rätt så är det tryckgivaren för bränsle.
Kan väl inte ha något med EGR som jag haft lös?
Däremot så avfettade jag motorn och spolade av med högtryck, kan det vara fukt som tränkt in någonstans?
Tacksam för råd.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Jesper328
15 juni 2019 · 2 326 Inlägg

Uppstod problemen efter att du spolade av motorn?
Man skall alltid se till att all elektronik är väl inplastat innan man tvättar, speciellt med en högtryckstvätt.

Och ja, P0087, samt P1186 har med railtryckssensorn att göra.
Prova blåsa på med en hårfön eller något runt alla kontakter, speciellt kontakten till ovanstående sensor.

janneN
15 juni 2019 · 69 Inlägg

Jesper328 skrev:
Uppstod problemen efter att du spolade av motorn?
Man skall alltid se till att all elektronik är väl inplastat innan man tvättar, speciellt med en högtryckstvätt.

Och ja, P0087, samt P1186 har med railtryckssensorn att göra.
Prova blåsa på med en hårfön eller något runt alla kontakter, speciellt kontakten till ovanstående sensor.

Japp problemet uppstod efter spolningen  som gjordes efter jag haft lös EGR ventilen.
Kan det blivit kortslutning av vattnet så sensorn gått sönder? Eller bör det fungera efter att den torkat? Tycker den borde torkat då motorn varit varmkörd.
Var sitter bränsle sensorn placerad?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
janneN
15 juni 2019 · 69 Inlägg

Så här ser det ut på motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156788/156788-dd52afd1de944aada3df5bfa161aacc1.jpg

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
micke_js
16 juni 2019 · 7 Inlägg

Går bilen ännu sämre med en ny luftmassemätare och du har samma felkod kvar skulle jag funderat över funktionen på den nya luftmassemätaren. Vilket fabrikat är det på den nya mätare?

Jesper328
16 juni 2019 · 2 326 Inlägg

I änden av de tjocka röret där de fem mindre rören går in så finner du railtryckssensorn.

janneN
17 juni 2019 · 69 Inlägg

micke_js skrev:
Går bilen ännu sämre med en ny luftmassemätare och du har samma felkod kvar skulle jag funderat över funktionen på den nya luftmassemätaren. Vilket fabrikat är det på den nya mätare?

Ja den går ryckigt med den nya av märket "STARK" med den gamla Bosch lyste motorlampan men bilen gick bra?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
xXSammy
17 juni 2019 · 6 566 Inlägg

janneN skrev:

micke_js skrev:
Går bilen ännu sämre med en ny luftmassemätare och du har samma felkod kvar skulle jag funderat över funktionen på den nya luftmassemätaren. Vilket fabrikat är det på den nya mätare?

Ja den går ryckigt med den nya av märket "STARK" med den gamla Bosch lyste motorlampan men bilen gick bra?

Montera en bosch stället, pirat LMM brukar inte vara lika exakta och du kan få andra bekymmer (Fast motorlampan lyser inte..)
Köpte en från Skruvat och fick ketchupeffekt, först gick bilen normalt sen tappa den all ork sen tillbaka igen..

Kolla numret på din gamla LMM, köpte rätt ifrån https://www.worldcarparts.co.uk/
(Var ett par år sen jag handla, men fick bosch grejer då.)

De/Dem
janneN
17 juni 2019 · 69 Inlägg

Jesper328 skrev:
I änden av de tjocka röret där de fem mindre rören går in så finner du railtryckssensorn.

Tack  då hittade jag denna.

Körde 2 mil och det var precis jag kom fram, bilen går bra några kilometer då den är kall, sedan stannar motorn vid varvtal 3000 men efterhand stannade den redan vid 1000-1500 varv, ser live på OBD2 mätaren att bränsletrycket sjunker efterhand när man kör, när vi kom fram och jag stannat så ville den inte starta alls?
Fick ta bärgarn till stan, dagen därpå startar bilen men symtomen är detsamma.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
janneN
17 juni 2019 · 69 Inlägg

xXSammy skrev:

janneN skrev:

micke_js skrev:
Går bilen ännu sämre med en ny luftmassemätare och du har samma felkod kvar skulle jag funderat över funktionen på den nya luftmassemätaren. Vilket fabrikat är det på den nya mätare?

Ja den går ryckigt med den nya av märket "STARK" med den gamla Bosch lyste motorlampan men bilen gick bra?

Montera en bosch stället, pirat LMM brukar inte vara lika exakta och du kan få andra bekymmer (Fast motorlampan lyser inte..)
Köpte en från Skruvat och fick ketchupeffekt, först gick bilen normalt sen tappa den all ork sen tillbaka igen..

Kolla numret på din gamla LMM, köpte rätt ifrån https://www.worldcarparts.co.uk/
(Var ett par år sen jag handla, men fick bosch grejer då.)

Ja tydligen så skall man köpa Original, men  det verkar inte bara vara det felet nu med andra felkoder.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
janneN
18 juni 2019 · 69 Inlägg

Tror jag hittat grundorsaken till problemet, jag hade glömt dra åt en mutter i EGR venilen, ytterligare ett följdfel med felkod P0652 det händer inget då jag gasar (ingen respons på gas)? tomgången ligger konstans på 1200 varav? har tagit bort felkoden men problemet kvarstår.
Kan det hjälpa ta bort pluspolen ett tag för att nollställa datorn?

Senast redigerat av janneN (18 juni 2019)

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
xXSammy
18 juni 2019 · 6 566 Inlägg

https://www.autocodes.com/p0652_kia.html

Att dömma felkoden så är det problem med referensspänning (Signal) som ska ligga på 5V
Varit med om en Ford Fusion som hade 3V till vevaxelgivaren pga oxid innuti EGR ventilen.

Så det kan bli aktuellt att mäta vad du har för spänning i kablarna, om nu inte nya LMM slår ut systemet.

De/Dem
janneN
20 juni 2019 · 69 Inlägg

Jag har nu mätt i flertalet sensorer och volten ligger på 4.9-5.
Problemet är kanske ändå bränsletryck sensorn på railen, (felkod att bränsletrycket är för högt), i två av kablarna var det 4,9V, bilen startade inte, men när jag drar ut sensor kontakten så startar bilen och om jag då drar ur kontakten medan bilen är i gång så går det fruktansvärt grovt en stund och sedan stannar?
ps. Vid utdragen kontakt så varvar den upp till 3000 varv.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
janneN
20 juni 2019 · 69 Inlägg

Ingen som vet om det skall vara 5v i två inkommande kablar till bränsletryck sensorn då jag har lös kontakten till sensorn?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang