Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

Henkix

  • 712 Följare
  • 2 704 024 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juli
BlueScreeen
19 juni · 2 019 Inlägg
#6661

Hade precis lika på mina två 940's jag haft att dom fick gnugga lite på starten nått varv, säkert samma fenomen där då med kondensatorerna! Ska jag komma ihåg ifall man blir med 940 igen nån gång smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Amazon_123GT Driifter;)
19 juni · 1 527 Inlägg
#6662

Den slirar inte på lamellerna?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Henkix
23 juni · 6 660 Inlägg
#6663

Merca_Mike skrev:
Har du kollat katalysator, så den inte är lite täppt och blir överhettad. Den kan lukta illa när den blir överhettad.

nej det har jag inte kollat men den är ju nästan ny och bilen borde kännas slö om den är tät? Men lika bara att ta ner den o kolla upp den när jag ändå ska sära på katten o avgassystemet för att fixa läckan där tongue
Tack för tipset big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
23 juni · 6 660 Inlägg
#6664

BlueScreeen skrev:
Hade precis lika på mina två 940's jag haft att dom fick gnugga lite på starten nått varv, säkert samma fenomen där då med kondensatorerna! Ska jag komma ihåg ifall man blir med 940 igen nån gång smile

hehe ja det kanske det kan vara smile
Mvh big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
23 juni · 6 660 Inlägg
#6665

Amazon_123GT skrev:
Den slirar inte på lamellerna?

Nej det är jag rätt säker på att den inte gör det borde man ju höra på motorn o se på varvmätaren smile
mvh tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
23 juni · 6 660 Inlägg
#6666

En liten update igen smile har ju grejat lite i veckan tongue

Tänkte bara börja med lite från förra updaten. Har nu kört ca 40mil sedan kondensatorbytet i styrenheterna, och jag vet inte om det bara är inbillning men bilen känns iaf mycket piggare när man rör lite på gasen, tycker det märks framförallt vid lägre varv. innan var den alltid väldigt slö om man körde på lägre varv men nu tycker jag iaf det känns som att den svarar på gasen mycket bättre på dem lägre varven än innan tongue Vet inte om det bara är inbillning men men tongue

Har blitt lite mera elektronik-"renovering".

Var ute o åkte och ca 10mil hemifrån tycker jag "klicket" från blink-relät börjar bli väldigt svagt och tillslut började det "surra" jättemycket om relät och blinkersen slutade helt att fungera.

Var först på skroten o kollade efter ett nytt relä men dem var plockade i dem få 7/940 som fanns där, kanske sitter samma i fler bilmodeller men inget jag tittade efter.

Lite elektronik-kunskaper har man ju så jag tänkte se om jag kunde laga mitt relä tongue
Relät ute smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1a206d4f64510ef22b4f73f24d960f4a.jpg

Var en hel del lödningar som spruckit så hoppades på det var det som var felet
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-06339bb4a28c02e942139e0050971324.jpg

Gjorde om alla lödningar men det funkade fortfarande inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-41f593e4192e75f23f2f8e9d192b3343.jpg

provade sätta ström direkt på reläet på kretskortet och det funkade, mätte även upp motstånden som fanns och dem var det inget fel på.

Fanns en kondensator också men den såg jätte-fin ut. inga bulor eller läckage men lödde bort den iaf för att prova den.

Kondensatorn borta. Visade sej att denna var sten-död. Försökte ladda upp den via ett 9V batteri men den tog inte emot någon som helst ström
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b41039f2b39846ce6923dd1eb364b2ff.jpg

Och just en sådan kondensator på 3.3uF hade jag ingen. Kollade runt lite o hitta ett sortiment på kjell o company där det fanns såna smile

Var inte så roligt att köra utan fungerande blinkers kände mej lite elak mot alla andra i trafiken så jag gick till busstationen istället o åkte bussen dem ca 5 milen  till kjell o company tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5416139a8f39b21150f32f487982df61.jpg

sådär ja smile Påväg hem med dem nya smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ab39ea9321b860b84625ca8d08a5c6db.jpg

Ny kondensator på plats i relät smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ba340b08bb1acc4ad5689af33cdd5aed.jpg

Var väldigt osäker på om det verkligen var kondensatorn som var kass för den såg ju så fin ut men det var den!
Nu fungerar blink-relät igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-29b86d4a23522bdbf61fcc27ea9ccf0a.jpg

Lite roligt att den gick sönder bara sådär.

Tyckte det var väldigt roligt att löda, och nu hade jag ju ett helt sortiment med massa olika kondensatorer så tänkte försöka fixa ett till fel.

Det är dimmern till instrumentbelysningen. Det är inget alls som stör mej men tänkte prova fixa den när jag ändå "höll" på smile
Har man dimmern på MAX så lyser alla lampor som dem ska men om man vill försöka dimma ner ljuset så slocknar allt helt så fort man börjar vrida på den.

Plockade ur mätarhuset än en gång tongue 
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bb7d2a7e702712cf8c2fdde69d9868bc.jpg

Dimmern borta
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d3a6c80396496cb53baedbb81ccb8f75.jpg

Kretskortet som fanns inuti.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fc9a923ef1d8283dbfa5bac46d8fb49b.jpg

Gjorde om alla lödningarna som fanns på kretskortet och så mätte jag även dem 3 kondensatorer som fanns. 2 av dem var ok och en var nästan helt kass.

Så det fick bli 3 nya
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c7c2318de1ccf9eff81efb8b63e22ede.jpg

Nya på plats. Nu var denna färdig för tillbaka-montering smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-492f9eb03c0b6d0197b78dd7f2654e5d.jpg

Och när jag ändå var i farten så passade jag på o byta kondensatorn på varvräknaren också för den var inte så bra.
Varvräknaren ute smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-275760a08495df9e52062fe66db6db7f.jpg

där sitter den, väldigt dumt till tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6e7a63dbb3027ce03dcf6586e7e67095.jpg

Och här är anledningen varför jag ville byta den, det har läckt ut en hel del elektrolyt från den så lika bra o ta det när mätarhuset ändå var ute tyckte jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a0820c949f8a97bc7306c58bc085844e.jpg

satt ju väldigt dumt till. Man kan plocka bort visaren och själva tavlan med siffrorna för att komma åt bättre men jag vågade inte börja försöka bryta i visaren för kändes som risken att den skulle gå sönder var stor.
Lödde bort den från kortet och lyckades få bort den med en näbb-tång
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1dc9c0ed656f15958765bedfeae3d473.jpg

sådär borta smile Ser ut som det läckt en del tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d90a6d465a990ec1ffd24a45b4e26066.jpg

Och ny på plats. var mycket lättare att få dit den nya då den var lite mindre i storleken mot den gamla tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-61a4be5178b409ecaa707725933bcd66.jpg

Ett gammalt mätarhus är jätte-bra att ha tycker jag när man ska löda på baksidan av nån mätare. Där ligger den stabilt o fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-327b1eb85d680ce102b47fd6f497795e.jpg

Allt tillbaka i bilen igen smile Och nu fungerar dimmern som den ska igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d61358515509d3eb1d3bcbcc65161454.jpg

Och än en gång vet jag inte om det bara är inbillning men tycker varvräknaren verkar mycket säkrare nu. Innan när man tex växlade ner vid omkörning så for mätaren iväg något i varv fast man hörde på motorn att så mycket varvar den inte för att sedan återgå till rätt varv.
Detsamma om man växlade upp så brukade mätaren "dippa" lite för mycket innan den hamnade på rätt varv.

Det var det jag roat mej med i veckan smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Xebers76
24 juni · 1 293 Inlägg
#6667

Imponerande helt klart! smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Kx5
24 juni · 1 055 Inlägg
#6668

Du är riktigt duktig:) kul och följa!

Stadsbonnen
24 juni · 8 Inlägg
#6669

Det här var verkligen din grej. Äru elektriker?

Henkix
1 juli · 6 660 Inlägg
#6670

Xebers76 skrev:
Imponerande helt klart! smile

Det var roligt att höra smile
Tack för kommentaren big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
1 juli · 6 660 Inlägg
#6671

Kx5 skrev:
Du är riktigt duktig:) kul och följa!

Tack big_smile Det var roligt det gillas smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
1 juli · 6 660 Inlägg
#6672

Stadsbonnen skrev:
Det här var verkligen din grej. Äru elektriker?

Ja löda o greja tycker jag är roligt smile Nej det är jag inte tongue

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
1 juli · 6 660 Inlägg
#6673

Lite bilder igen smile
Har hållit på hela helgen med änu mer elektronik, denna gång hastighetsmätaren, igen wink

Ni kanske minns när jag fixade med den i vintras?
Då byte jag ju kondensatorerna då visaren var något ryckig och osäker och så gjorde jag om alla lödningar då visaren har svårt att komma igång.
Problemet med visarens ryckningar och osäkerhet försvann men den har fortfarande svårt att komma igång!

Kör man iväg så rör sej mätaren inte men trippen går så signalen fån givaren i bakaxeln går ju iaf in i mätaren.
För att få visaren att fungera räcker det man slår lite försiktigt med finger-topparna framför mätaren så kommer den igång direkt och fungerar klockrent tills nästa gång jag stannar o sedan kör iväg igen, då är det samma sak igen.
Ibland bara går den igång av sej självt efter en liten stunds körande.
Dock om det är riktigt varmt ute så verkar den fungera som den ska hela tiden.
Ju kallare desto tjurigare att få igång är den tycker jag.

Med tanke på att det räcker att slå lite så misstänker jag fortfarande något glapp i mätaren.
Tänkte att jag kanske missat någon lödning i vintras när jag gjorde om dem så för att vara 100% säker att det inte är något glapp någonstans så lödde jag bort alla komponenter på hela kretskortet o lödde dit dem sen igen.

Alla komponenter borta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0783785bb5f5af9a0899995ccaa35479.jpg

Tomt kretskort tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fe0ec535f689b07f0b9b0a312c295eef.jpg

Rengjort baksidan, nu ska allt tillbaka igen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-adbbf79d4bffbc284bcead03eab5bbb8.jpg

Sådär ja. Tillbaka-lött big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3d4a9c84597fc8f41c37ef25e5f1af05.jpg

Nya lödningar överallt. Nu kan det inte vara glapp i dem iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-69d661729c958e18697ca3ee24456d76.jpg

Skruvade tillbaka kortet på mätaren igen o monterade in i bilen igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fede6cacda2d4076b6886fdf38a56fcd.jpg

Och resultatet? Fortfarande precis samma fel sad sad sad Men jag ger mej inte än! big_smile
Jag skruvade bort kretskortet igen och tog med det till jobbet där jag bad några riktiga elektriker titta på det.
Dom tror mer det är något fel på spolen som driver visaren typ att det skulle vara glapp i den eller att visaren går tungt just när den ska börja röra sig, men det tror inte jag på. Dem sa att såna där elektronik-komponenter som sitter på kretskortet typ aldrig går sönder.

Men men jag kollade på spolen o visaren. Jag mätte spolen med multimeter samtidigt som jag flyttade visaren för hand för att se om den glappade på något ställer men det gjorde den inte. Kände även på visaren och den går jätte-lätt hela vägen från 0-220km/h

Så jag tror fortfarande det är något fel på elektroniken.

Så jag satt nästan en hel kväll o ritade upp ett kopplingsschema på hela hastighetsmätaren för att försöka klura ut hur den fungerar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-dfe12541da55e28dac1099dcee9f49a8.jpg

Men jag förstod inte mycket av mitt schema.
Men lite kom jag iaf fram till smile
Så som att spolen hela tiden har + matning. skulle den fattas så skulle inte trippen fungera vilket den gör.

Men däremot misstänker jag transistor C1545 kan jävlas, det kanske är den som har svårt att komma igång. Den styr hur mycket ström som går igenom spolen beroende på hastighet. Ju högre hastighet ju mer ström släpper den igenom spolen och tvärt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d70a9977f946e870f5189648f65ff267.jpg

Men jag förstår inte detta så bra, det kan ju även vara någon annan komponent som styr transistorn som krånglar.
Jag tog reda på så mycket som möjligt om alla transistorerna o antecknade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bcfc0fa589470df34a6fceb28e416d88.jpg

såna transistorer som sitter där nu går inte få tag i längre.
Jag har nya transistorer som jag kopplade ihop en blinkande led krets av.
Sen så lödde jag bort mätarens transistorer och ersatte med dem nya i den blinkande kretsen och det funkade precis lika bra med dem gamla som dem nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3a2066db38e59096600ab01278a49e8a.jpg

Så jag tänkte helt enkelt nästa steg får bli att byta alla transistorer mot dem nya.
Tänkte även i samma veva byta dem keramiska kondensatorerna när jag ändå håller på. Det har jag också nya liggande.
Skulle något gå åt helvete med min mätare så är det inte hela värden. Jag har 2 kompletta yazaki-hus liggande som jag kan plocka ut en ny km/h mätare från men jag vill ju så gärna försöka laga det jag har först innan jag ger upp smile

Det var allt för denna gång tongue
Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mack Forum- och sitemoderator
1 juli · 24 413 Inlägg
#6674

Fattar ärligt talat inte ett jota av vad du har skrivit..vilket får mig att beundra dina kunskaper, certifierad elektriker eller ej.
Hatten av!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mew
2 juli · 962 Inlägg
#6675

Wow..  Snacka om överkurs för mig. lol Snyggt jobbat! Ska bli spännande att se om du får ordning på det!

VoxTypeX
3 juli · 353 Inlägg
#6676

Riktigt prydliga och rena scheman, gillar de! Imponerande jobb minst sagt.

Volvo 945 LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo V70 Classic -00
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
Henkix
4 juli · 6 660 Inlägg
#6677

Mack skrev:
Fattar ärligt talat inte ett jota av vad du har skrivit..vilket får mig att beundra dina kunskaper, certifierad elektriker eller ej.
Hatten av!

Hehehehe big_smile tack det var roligt att höra nu blir jag glad smile
Mycket av detta fick jag lära mej på tekniken i skolan typ 2010 fick tom låna hem massa böcker o läsa på bara för det var så intressant big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
4 juli · 6 660 Inlägg
#6678

Mew skrev:
Wow..  Snacka om överkurs för mig. lol Snyggt jobbat! Ska bli spännande att se om du får ordning på det!

Hahaha big_smile
Tack så mycket wink Ja det ska bli kul om det fungerar som det ska igen smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
4 juli · 6 660 Inlägg
#6679

VoxTypeX skrev:
Riktigt prydliga och rena scheman, gillar de! Imponerande jobb minst sagt.

Ja jag ritade nog 3st innan jag var nöjd big_smile
Tack så mycket det var roligt att höra smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
4 juli · 6 660 Inlägg
#6680

Tack för era kommentarer det uppskattas smile

Nu kommer lite bilder igen.
Jag har gjort en riktig genomgång av hastighetsmätaren nu. Hela kvällarna sedan i tisdags tills nu ikväll har jag grejat med den.

Kretskortet borta igen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-dad3033c62fb77eb4f85ad34fe897fe6.jpg

Än en gång lödde jag bort alla komponenter. Sen så undersökte jag själva kretskortet. Mätte upp alla banorna på det för att se så det inte var avbrott någonstans eller felaktigt motstånd.
Men det var helt felfritt, hittade inga fel på det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-25870679fa87301019cccd875d638cb6.jpg

Började mäta upp alla komponenter. Jag utgår från att IC-kretsen Ba6140a är hel för det har jag inte en aning om hur man mäter.

Nu tog jag ingen bild på det men jag började mäta alla dioderna. Och dem var felfria. dom släppte bara igenom strömmen på ena hållet som dem ska och värdet som multimetern visade var stabilt.

Nu var det dags att mäta resistorerna. Började med det som skulle vara 15k ohm
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d68ba1f008e9fc4f5465602e553fd195.jpg

Såhär ser en resistor ut. Det är som ett motstånd för strömmen. Ju högre ohm desto större motstånd. 1K ohm = 1000ohm
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f8632bdf40fa50b8c6c10aceba5f32af.jpg

Det första skulle vara på 15k ohm. Och enligt multimetern så var det på 14640 ohm vilket betyder det fattas ca 400ohm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d4b6ecaa9b3746a53242fa410cf62d27.jpg

Jag tycker det låter rätt mycket när det felar 400ohm. Om det spelar någon roll vet jag inte men jag provade mäta en ny 15k resistor. Och på det nya fattades det endast 20ohm.  Resistorerna får fela en viss procent men jag minns inte hur många procent det var.
Men men det var ju iaf många resistorer som felade rätt mycket om man jämförde med en ny resistor.

På kretskortet står det vad för resistor som ska sitta där och då tycker ju iaf jag att det helst ska stämma tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72866a336d583adf0049ebb31a3854a8.jpg

Så jag bestämde mig för att byta allihop! big_smile
Hade en hel låda liggande med nya resistorer som jag köpte för många år sedan när elektronik-intresset var som störst tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-de1b8c5d43ddf5e3bfbaed781ca01ba7.jpg

130-olika värden och 20 av varje värde. Letade igenom lådan ett bra tag och till slut hittade jag alla jag behövde! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-535707e0465c9d0a1bc25cc90aa0e9a0.jpg

Sådär, nya resistorer på plats! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c70ffa78d3555ff65ce69cf13cb18bab.jpg

Sen så mätte jag igenom dem keramiska kondensatorerna. Det är dem gröna på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f4db51699b612f9732272444c91f6eaa.jpg

Det var inte mycket som stämde där heller tongue
Dem första skulle ha en kapacitans på 100nF men dem var på 115.5 , vet inte om det spelar nån större roll men jag tycker ju det ska stämma så gott det går
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-eb2f74d3ab676cf3b20b864811340dd3.jpg

Så jag prova mäta på en ny smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-75af783570ac82d902634d9f8e5de45d.jpg

102,1nF visade multimetern på den nya och det stämde ju mycket bättre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4a44a3e83e25f47010e33e266173781b.jpg

Nästa skulle vara på 47nF. Men den var på 59nF
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-49cca73bec6775492eedf3f08e52db8a.jpg

Mätte på en ny och då hamnade jag mycket närmre 47 smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1413affd0d58711a324a343c501474f4.jpg

Jag bytte även här allihop smile Såhär ser dem nya ut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-cd9e8d9c1d79c04d81bebb50b3128390.jpg

Nya på plats big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a4008a76fd115c128112dc322c5674d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1e9f90ec6cdd2936c6aa5f5f3a294f2b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-05d9c8808536cbbb93dc67318d27ef0a.jpg

Sen var det dags att titta på transistorn som jag misstänker inte fungerar riktigt som den ska.
Det är ju då transistor C1545 jag misstänker, och den verkar ju även samarbeta på något viss med A937.
A937 är av PNP typ medan C1545 är NPN.
Jag har inte en aning om hur PNP fungerar riktigt och kan inte riktigt förstå var den gör för något så jag byte båda 2 mot nya smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9a3887d312a0eea9193dcbfc4721a800.jpg

Såhär ser originalen från 1987 ut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f322601104beed6bb46bc0623b4774b5.jpg

och här är dem nya ut som ska ersätta dem tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d10cea7bea10ad0ac287a8f1dbc7de28.jpg

Som ni ser nedan så stämde inte "pinout" riktigt på dem nya och gamla
Gamla:
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fbb818b96e7064c38fcd45097a5eaeaa.jpg

Nya:
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f1f63e211df565b61f52f72cb34059e5.jpg

Så med hjälp av en plattång böjde jag till benen på dem nya så pinout skulle stämma
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-70d0eb9da692cc263ec2d202ebaed20d.jpg

Sådär nya transistorer på plats smile Blev lite trång men det gick tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-481ca5521570a9624a427988ec2ea374.jpg

Sådär då har kretskortet fått en ordentlig genomgång och är redo för återmontering igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ecd3bb5551faebe0bc6cfc7fcaf2215d.jpg

Sen så monterades allt ihop igen, och jag hissade upp baken på bilen och provade med hjulen i luften tongue

Jag var väldigt spänd. Skulle mätaren fungera över huvud-taget med tanke på vilket stort ingrepp jag gjort i den nu? eller skulle det bara bli ett rökmoln av hela alltet? Lite orolig var jag faktiskt i och med att utseendet på dem gamla och nya komponenterna skiljde en hel del.

Men mätaren gick ju igång o fungerade som om inget hänt big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-858c31d9f680f54557bd3a2c7cdac042.jpg

Så skönt då var det inga problem att ersätta dem gamla grejerna som inte går o få tag i längre med dem nya smile

DOCK vet jag inte om felet fortfarande finns kvar än det märker jag när jag börjar köra lite smile
Nu gick mätaren igång direkt men den har legat inne i ett varmt o gott hus i flera dagar tongue

I vintras när jag gjorde om alla lödningar fungerade den också direkt på första försöket men då hade den också legat inne i värmen.

Och detta är vad som blev över, dem gamla komponenterna tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-929b9e60b549125c9a0f9f2ebc33b1b4.jpg

Jag återkommer med svar om felet är borta eller inte tongue
Skulle det vara kvar så tänker jag byta resten av transistorerna också. Finns 3 till som jag inte bytt. Sen har jag bytt allt som jag kan byta smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang