STÄNGA AV autom. ytterbackspeglar? (Ford)

Turbosuper
18 juni 2019 · 11 Inlägg

Hej,

Hur avaktiverar man enklast sidobackspeglarna så att de inte fälls in automatiskt? (när man låser bilen). Utan att röra kablar o sånt eller lämna till verkstad.

Det gäller Ford Focus, årsm 2014.

I förarhandboken och i displayen finns inga såna uppgifter.

xXSammy
18 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Om du inte hittar något i inställningarna för bilen så är det inte möjligt.

Kanske, går att ändra konfigurationen med FDRS (Så, verkstad)

Karosstyrdon (BCM) - Konfiguration

Det här programmet kan användas för att uppdatera värdena för den centrala fordonskonfigurationen (CCC) så att det går att ändra kundpreferenser och återställa fordonskonfigurationen till fabriksinställningar med ETis-data.

Edit:  Kan ligga under "Inställningar > Lås"

Senast redigerat av xXSammy (18 juni 2019)

De/Dem
Mack Forum- och sitemoderator
18 juni 2019 · 26 113 Inlägg

Verkligen SÄKER på att det inte finns under någon meny i bilen?
Jag har det i min Volvo. Visserligen Volvo men ändå.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
zzr94092
18 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Volvo/Ford är "samma". Finns absolut någont ställe att avaktivera fällningen

xXSammy
18 juni 2019 · 6 566 Inlägg

zzr94092 skrev:
Volvo/Ford är "samma". Finns absolut någont ställe att avaktivera fällningen

Focus MK2, ja.

Focus MK3 har Volvo inget att göra med, kanske V40 har något gemensamt, förutom 1.6 motorerna.

De/Dem
zzr94092
18 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Tänker nog mest på mondeon...Focusen och v50 är mer lika. Gammla s/v40 =Mitsubishi

Senast redigerat av zzr94092 (18 juni 2019)

Turbosuper
18 juni 2019 · 11 Inlägg

Mack skrev:
Verkligen SÄKER på att det inte finns under någon meny i bilen?
Jag har det i min Volvo. Visserligen Volvo men ändå.

helt säker, varken under "Inställningar" eller nån annanstans

Turbosuper
18 juni 2019 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
Om du inte hittar något i inställningarna för bilen så är det inte möjligt.

Kanske, går att ändra konfigurationen med FDRS (Så, verkstad)

Karosstyrdon (BCM) - Konfiguration

Det här programmet kan användas för att uppdatera värdena för den centrala fordonskonfigurationen (CCC) så att det går att ändra kundpreferenser och återställa fordonskonfigurationen till fabriksinställningar med ETis-data.

Edit:  Kan ligga under "Inställningar > Lås"

Men  för vissa funktioner kan det finnas andra sätt att omprogrammera bilen, utan att använda dator, som biltillverkaren lagt in.
Jag har testat följande, som är till en annan fordmodell, men det har ingen effekt:

----------------------------------------------------------
with the ignition ON:
- Place the selector switch in the left position and pull up both window switches.

Har även provat (enligt en annan instruktion på nätet, för en annan fordmodell):
- Tändning på.
- Knappen för val av backspegel ska vara i mittenläget.
- Håll ner backspegeljustering åt vänster samtidigt som båda framfönstren trycks uppåt.
- Tändning av.
----------------------------------------------------------

Frågan är om det finns nån metod liknande ovan, men för Ford Focus 2014.

Senast redigerat av Turbosuper (18 juni 2019)

Turbosuper
19 juni 2019 · 11 Inlägg

Turbosuper skrev:
Hur avaktiverar man enklast sidobackspeglarna så att de inte fälls in automatiskt? (när man låser bilen). Utan att röra kablar o sånt eller lämna till verkstad.

Det gäller Ford Focus, årsm 2014.

Här är en kompromisslösning, i brist på bättre:

----------------------------
- I utfällt läge: håll fast båda backspeglarna i stadigt grepp, så att de inte kan fällas in...
- ...och tryck på manuellt-knappen (i förardörrens knappsats) som fäller in/ut speglarna.
----------------------------

Då fälls de inte in varje gång man låser bilen.

För att återställa till normal funktion: tryck på manuellt-knappen.

xXSammy
19 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Låter som en bra lösning för att ha sönder dem.

De/Dem
Turbosuper
19 juni 2019 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
Låter som en bra lösning för att ha sönder dem.

Inget har gått sönder. Det vore förresten dålig konstruktion om det gick sönder ifall det råkar finnas nåt hinder när speglarna fälls in eller ut.

Ska man göra detta själv med annan årsmodell eller märke, så kan man först prova själv försiktigt med vänster backspegel:
Veva ner rutan, håll emot spegelhuset lätt med ena handen, tryck på knappen med andra handen, om det känns konstigt så släpp spegeln.

På denna bil hörs endast ett svagt, kort ljud och sen är det klart. Har testat upprepade gånger. Inga problem. Och speglarna behåller sitt ytterläge så länge man inte trycker på manuelltknappen igen.

MEN det är en klumpig lösning, så frågan kvarstår:

finns det nåt annat sätt? (T.ex. med biltillverkarens "hemliga" programmering som beskrivs i tidigare inlägg).

Senast redigerat av Turbosuper (19 juni 2019)

-Akerfeldt-
19 juni 2019 · 2 638 Inlägg

Turbosuper skrev:
Hej,

Hur avaktiverar man enklast sidobackspeglarna så att de inte fälls in automatiskt? (när man låser bilen). Utan att röra kablar o sånt eller lämna till verkstad.

Det gäller Ford Focus, årsm 2014.

I förarhandboken och i displayen finns inga såna uppgifter.

Bara av ren nyfikenhet varför vill man avaktivera denna funktion? smile

Vänd dig till en ford återförsäljare/verkstad, där borde du kunna få hjälp smile

candyweiss
19 juni 2019 · 863 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

Turbosuper skrev:
Hej,

Hur avaktiverar man enklast sidobackspeglarna så att de inte fälls in automatiskt? (när man låser bilen). Utan att röra kablar o sånt eller lämna till verkstad.

Det gäller Ford Focus, årsm 2014.

I förarhandboken och i displayen finns inga såna uppgifter.

Bara av ren nyfikenhet varför vill man avaktivera denna funktion? smile

På vintern när det är snö och is ska man undvika att använda dessa då man kan bränna motorn.
Sen varför ska man fälla in dessa när du eventuellt står i ditt garage eller egen tomt.
Jag fäller aldrig in mina om jag inte står trångt till.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
xXSammy
19 juni 2019 · 6 566 Inlägg

candyweiss skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Turbosuper skrev:
Hej,

Hur avaktiverar man enklast sidobackspeglarna så att de inte fälls in automatiskt? (när man låser bilen). Utan att röra kablar o sånt eller lämna till verkstad.

Det gäller Ford Focus, årsm 2014.

I förarhandboken och i displayen finns inga såna uppgifter.

Bara av ren nyfikenhet varför vill man avaktivera denna funktion? smile

På vintern när det är snö och is ska man undvika att använda dessa då man kan bränna motorn.
Sen varför ska man fälla in dessa när du eventuellt står i ditt garage eller egen tomt.
Jag fäller aldrig in mina om jag inte står trångt till.

De finns inbyggt skyddsfunktion som ska förhindra att motorerna brinner upp om motståndet blir för högt, men det är som sagt en skyddsfunktion och inget en ska blockera varje gång bilen ska låsas.

De/Dem
Turbosuper
19 juni 2019 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
...inget en ska blockera varje gång bilen ska låsas.

nix, spegelmotorerna blockeras INTE varje gång bilen ska låsas (eftersom de är i manuellt läge).

När speglarna är i manuellt läge på det sättet som jag beskrev tidigare, så startar spegelmotorerna överhuvudtaget inte när man låser/låser upp bilen.

Turbosuper
20 juni 2019 · 11 Inlägg

candyweiss skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Turbosuper skrev:
Hej,

Hur avaktiverar man enklast sidobackspeglarna så att de inte fälls in automatiskt? (när man låser bilen). Utan att röra kablar o sånt eller lämna till verkstad.

Det gäller Ford Focus, årsm 2014.

I förarhandboken och i displayen finns inga såna uppgifter.

Bara av ren nyfikenhet varför vill man avaktivera denna funktion? smile

På vintern när det är snö och is ska man undvika att använda dessa då man kan bränna motorn.
Sen varför ska man fälla in dessa när du eventuellt står i ditt garage eller egen tomt.
Jag fäller aldrig in mina om jag inte står trångt till.

Fetstil: fast om det är en bra konstruktion så släpper spegelmotorerna taget vid minsta motstånd, dvs de bränner inte. Men nackdelen kan bli att speglarna inte kan användas därför att de inte fälls ut.

Ett annat skäl kan vara om man vill montera temporära, breda extraspeglar, vid bred draglast.

I mitt fall var skälet något udda: fågelskit i mängder på dörrarna, rutorna och speglarna. Vissa exemplar gillar tydligen att sitta inkrupna mellan spegeln, rutan och "fönsterkarmen", och skita nåt kilo eller så nerför dörrarna. Varje dag/natt.
Med speglarna utfällda elimineras de sittmöjligheterna = no shit!

Senast redigerat av Turbosuper (20 juni 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang