Bil för övningskörning

xXSammy
19 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Lockis skrev:
Ford Focus 09-, är det en bra bil? Billig i service och reservdelar?

Helt duglig bil, vilken motor är det?
1.6 bensin har kamrem med (i think) 16.000 mil/8års intervall
1.8 Bensin/flexifuel har kamkedja
1.6 diesel har kamrem, vissa har 14.000 mil intervall och andra 18.000
2.0 diesel har 20.000 mil/10år

Kolla gärna efter en med eluppvärmd framruta, är värt.. smile

Edit: Det finns årsservice för 2495:- https://www.ford.se/agande/service-underhall/motorcraft

Men! I vissa service'ar så kan det bli billigare. (Ojämna tal, så 1, 3, 5, 7 års etc..)

Senast redigerat av xXSammy (19 juni 2019)

De/Dem
Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

xXSammy skrev:

Lockis skrev:
Ford Focus 09-, är det en bra bil? Billig i service och reservdelar?

Helt duglig bil, vilken motor är det?
1.6 bensin har kamrem med (i think) 16.000 mil/8års intervall
1.8 Bensin/flexifuel har kamkedja
1.6 diesel har kamrem, vissa har 14.000 mil intervall och andra 18.000
2.0 diesel har 20.000 mil/10år

Kolla gärna efter en med eluppvärmd framruta, är värt.. smile

Edit: Det finns årsservice för 2495:- https://www.ford.se/agande/service-underhall/motorcraft

Men! I vissa service'ar så kan det bli billigare. (Ojämna tal, så 1, 3, 5, 7 års etc..)

1.8 Flexifuel, mätarställningen ligger på 14000 mil. Är det kamremsbyte eller något stort snart för bilen? Vill inte börja besöka verkstad nästan direkt efter köp.

xXSammy
19 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Är kedja, så inga byten där.

Kolla att bakluckan går att öppna med yttreknappen, vanligt att den går sönder.
Lyssna så den inte "morrar" eller "maler", hjullagrerna fram är inte ovanligt.  (Hörs vanligen efter 30-40 och uppåt, mer vid sväng)

Funderar ni på att köra på etanol, eller bensin (vad som nu är tankat) så kör en mil efter ni tankat så motorstyrdonet lär sig vilket bränsle ni kör på.
Gäller bara vid byte bränsletyp.

Senast redigerat av xXSammy (19 juni 2019)

De/Dem
Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

xXSammy skrev:
Är kedja, så inga byten där.

Kolla att bakluckan går att öppna med yttreknappen, vanligt att den går sönder.
Lyssna så den inte "morrar" eller "maler", hjullagrerna fram är inte ovanligt.  (Hörs vanligen efter 30-40 och uppåt, mer vid sväng)

Funderar ni på att köra på etanol, eller bensin (vad som nu är tankat) så kör en mil efter ni tankat så motorstyrdonet lär sig vilket bränsle ni kör på.
Gäller bara vid byte bränsletyp.

Skönt att slippa tänkta på byten av kamkedja.

Så det kommer från hjulen? Är väldigt dålig på bilar. Men du säger att Ford Focus är en ok bil?

xXSammy
19 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Lockis skrev:
Så det kommer från hjulen? Är väldigt dålig på bilar. Men du säger att Ford Focus är en ok bil?

Absolut, mycket bil för pengarna

Förenklar det, om det skorrar/skaver/maler/etc vid körning så pruta ner priset (Alltid värt att göra ändå, men är ju en bra anledning)

Edit: Kolla att radion fungerar, måste till verkstad annars om det inte finns någon radiokod i bilen!
Om det står "LOCKED" i displayen så är den permanent låst och kan inte låsas upp.

Senast redigerat av xXSammy (19 juni 2019)

De/Dem
Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

xXSammy skrev:

Lockis skrev:
Så det kommer från hjulen? Är väldigt dålig på bilar. Men du säger att Ford Focus är en ok bil?

Absolut, mycket bil för pengarna

Förenklar det, om det skorrar/skaver/maler/etc vid körning så pruta ner priset (Alltid värt att göra ändå, men är ju en bra anledning)

Edit: Kolla att radion fungerar, måste till verkstad annars om det inte finns någon radiokod i bilen!
Om det står "LOCKED" i displayen så är den permanent låst och kan inte låsas upp.

Är så dålig på att "höra" saker som du nämner men ska ha två öron extra med mig.

Vad är det för en sick grej att radion kan vara låst?

xXSammy
19 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Lockis skrev:
Är så dålig på att "höra" saker som du nämner men ska ha två öron extra med mig.

Vad är det för en sick grej att radion kan vara låst?

Om spänningen tar slut/batteriet dör så måste du låsa upp stereon med en kod som ska följa med bilen.
Finns inte koden måste stereon plockas ut, serienummer och produktnummer skrivas in på Fords verkstadssida och så får en ut koden igen.

Har någon klantat sig och skrivit in fel kod för många gånger så blir stereon först tidslåst (Kommer upp en timer) och misslyckas det x-antar försök efter det så låser den sig permanent.

Vissa verkstäder kanske bjuder på radiokoden, vanliga debiteringen jag varit med om är 300kr.

De/Dem
Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

xXSammy skrev:

Lockis skrev:
Är så dålig på att "höra" saker som du nämner men ska ha två öron extra med mig.

Vad är det för en sick grej att radion kan vara låst?

Om spänningen tar slut/batteriet dör så måste du låsa upp stereon med en kod som ska följa med bilen.
Finns inte koden måste stereon plockas ut, serienummer och produktnummer skrivas in på Fords verkstadssida och så får en ut koden igen.

Har någon klantat sig och skrivit in fel kod för många gånger så blir stereon först tidslåst (Kommer upp en timer) och misslyckas det x-antar försök efter det så låser den sig permanent.

Vissa verkstäder kanske bjuder på radiokoden, vanliga debiteringen jag varit med om är 300kr.

Tack Sammy, många bra inlägg från dig.

Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

Jag vill inte starta en ny tråd, fråga här. Hur gör jag enklast ägarbyte av bil, jag är säljaren, vad bör jag ha i åtanke?

spillolja
19 juni 2019 · 4 014 Inlägg

Länk till mallar för köpekontrakt
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar
se dock upp för skräpreklam

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

Ivel skrev:

Lockis skrev:
Jag vill inte starta en ny tråd, fråga här. Hur gör jag enklast ägarbyte av bil, jag är säljaren, vad bör jag ha i åtanke?

Gör ägarbytet med appen, då går det igenom omgående samt det blir inga tveksamheter gällande identitet eller fiffel med ägarbytet.
Har du tänkt göra med papper, kontrollera  id på köparen samt lägg det på lådan tillsammans.
Släpp inte iväg spekulanter själva, åk med vid provkörning.
Skriv kvitto på bilen.
Pengar byter smidigast innehavare via swish för att undvika bluff med överföringen.

Inne på TS webbsida, där står det ägarbyte via webben, ska jag först göra avställning, sen skriva på den till köparen?
Vad är smartast, få pengarna först och sen föra över bilen till ägaren?

Lockis
19 juni 2019 · 58 Inlägg

spillolja skrev:
Länk till mallar för köpekontrakt
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar
se dock upp för skräpreklam

smile

Tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang