BMW E30 m10b18 hög vattentemp?

Maackaan00
18 juni 2019 · 32 Inlägg

Tjena!
Jag har köpt mig en BMW E30 - 87 med m10b18 motorn, men vad jag undar är vad den normala arbetstemperaturen ligger på på dessa motorer? (Har alltså ingen tidigare erfarenhet utav BMW)

Har satt dit en eftermarknads vattentemp mätare då orginalen har gett upp och den visar på allt mellan 80-95 Celsius beroende på förutsättningar som om värmen är på, väder osv.

Exempel på detta är idag så prov körde jag en längre sträck, ca 18-20 grader ute och regn till och från. Körde med värmen fullt på och bilen höll sig rrätt stadigt mellan 80-85 men direkt när jag vrider ner värmen så går den upp emot 90 och mot 95 om jag inte kör. Har satt dit extra kyllfläktar på framsidan av kylarna också.

Men fråga är då som jag innan nämnde vad är en normal arbetstemp på en M10B18 och hur högt kan jag låta den gå innan jag borde oroa mig?

Tack på förhand!

Ford Cortina "Cortinis" (1963)
BMW 318i "E30iskt" (1987)
kunghippe
18 juni 2019 · 197 Inlägg

Hej osäker på just denna bilen men dom flesta bilar jag ägt ligger runt 90 grader i arbetstemp . Så visar din mätare upp till 95 så skulle jag säga att det är helt normalt

Volvo 740 (1986)
Maackaan00
20 juni 2019 · 32 Inlägg

kunghippe skrev:
Hej osäker på just denna bilen men dom flesta bilar jag ägt ligger runt 90 grader i arbetstemp . Så visar din mätare upp till 95 så skulle jag säga att det är helt normalt

Okej tack! skulle dock vilja att någon som har samma maskin bekräftar det, så ifall någon har en m10b18 och vet så uppskattas det med svar smile

BMW 318i "E30iskt" (1987)
Ford Cortina "Cortinis" (1963)
kunghippe
20 juni 2019 · 197 Inlägg

Slå på regnummret på nån reservdelssida och leta fram termostat till din bil . Det brukar stå vilken temperatur den öppnar vid . Står det 90 grader på termostaten så bör du ligga strax där över vid längre körningar

Volvo 740 (1986)
Maackaan00
20 juni 2019 · 32 Inlägg

kunghippe skrev:
Slå på regnummret på nån reservdelssida och leta fram termostat till din bil . Det brukar stå vilken temperatur den öppnar vid . Står det 90 grader på termostaten så bör du ligga strax där över vid längre körningar

I princip alla e30s med m10 har 80c termostat, vilket tilläger till min oro roll

Senast redigerat av Maackaan00 (20 juni 2019)

Ford Cortina "Cortinis" (1963)
BMW 318i "E30iskt" (1987)
Utmarks-Loke
20 juni 2019 · 5 813 Inlägg

80 grader är termostaten på i dessa. Det jag minns är att nålen på originalmätaren alltid stod rakt upp när man nått arbetstemperatur och bara rörde sig marginellt åt höger och vänster men vad det innebär i grader har jag ingen aning om

Senast redigerat av Svarte_Orm (20 juni 2019)

kunghippe
20 juni 2019 · 197 Inlägg

Lite snabbt googlande så ligger orginal termostat till din på 87 grader i öppningstemp . Så mellan 85 och 95 grader är bra

Volvo 740 (1986)
Utmarks-Loke
20 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Här är originaltermostat:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?i … 1531253249

80 grader är den bara. M40 hade 88 grader, jag skrev fel först

Maackaan00
20 juni 2019 · 32 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Här är originaltermostat:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?i … 1531253249

80 grader är den bara. M40 hade 88 grader, jag skrev fel först

Alltså känns det väl lite högt att den går upp emot 95 o säkert högre trots att de inte är skit varmt ute och inte någon super hård körning? eller är det bara jag som är ovan med att se dem temperaturerna på mätarn? hmm

BMW 318i "E30iskt" (1987)
Ford Cortina "Cortinis" (1963)
Utmarks-Loke
20 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Men 95 är nog inget större problem. Vatten under tryck kokar ju inte vid 100 grader utan en bit högre så du har fortfarande goda marginaler.

Har du känt på slangarna till och från kylaren? När bilen är varm och termostaten öppen skall de vara hårda av vattentrycket och den ena skall vara varm och den andra lite mindre varm. Men akta så du inte fastnar i fläkten eller fläktremmen när du gör det. Du kan också känna på fläkten så den inte snurrar för lätt, den skall slira i fläktkopplingen men bara lite.

Maackaan00
20 juni 2019 · 32 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Men 95 är nog inget större problem. Vatten under tryck kokar ju inte vid 100 grader utan en bit högre så du har fortfarande goda marginaler.

Har du känt på slangarna till och från kylaren? När bilen är varm och termostaten öppen skall de vara hårda av vattentrycket och den ena skall vara varm och den andra lite mindre varm. Men akta så du inte fastnar i fläkten eller fläktremmen när du gör det. Du kan också känna på fläkten så den inte snurrar för lätt, den skall slira i fläktkopplingen men bara lite.

Okej, Ja har känt på slangarna för att se så den inte är varmare än mätarna visar men har aldrig tänkt på om dem är hårda, får kolla de nästa gång jag kör. Kör elfläkt så är lungt wink

Ford Cortina "Cortinis" (1963)
BMW 318i "E30iskt" (1987)
kunghippe
21 juni 2019 · 197 Inlägg

Är du osäker så byt termostat kostar knappt något så är du säker sen

Volvo 740 (1986)
Maackaan00
13 juli 2019 · 32 Inlägg

För att följa upp lite, har bytt vattenpump och termostat. Nu ligger bilen omkring 80-85 vid körning och ca 90 vidtomgång. Då med dubbla elfläktar på kylaren. Tack för alla svaren!

BMW 318i "E30iskt" (1987)
Ford Cortina "Cortinis" (1963)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang