B230f lh2.2 går dåligt

MikaelAng
20 juni 2019 · 11 Inlägg

Hej! Har en b230f med lh2.2 som går dåligt. Motorn startar fint och går bra utan motstånd, men vid backar eller gaspådrag hackar den och går allmänt kasst. Så den knappt orkar komma upp i fart, det blir även så att man kan gasa ”för mycket”, då hackar den bara. Gasar man mindre går den bättre men orkeslös. Bilen drar 1.3l/mil och stiften är torra?!?

Detta har jag kollat:

Kammen ligger rätt.
Lambdan visar rätt värden.
Ny LMM.
3 bar bränsletryck, både på tomgång och i farten.
Tändningen står rätt och tänder på alla cylindrar.
Ingen tjuvluft, har kontrollerat noga med startgas.
Bra komp på alla cylindrar.

Vad kan det vara? Håller på och blir tokig!! ALLA tips är välkommna.

Mvh Mikael

Senast redigerat av MikaelAng (20 juni 2019)

Volvo 240 (1992)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, det verkar som felaktig bränsle/luftblandning..
Och få kan man undra om någon MODIFIKATION gjorts som vi ännu inte informerats om..
Detta med tanke  på bytad LMM ..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MikaelAng
20 juni 2019 · 11 Inlägg

Jag bytte LMM då jag trodde den var den gammla som var felet, men så var det inte. Motorn är 100% orginal.

Volvo 240 (1992)
caromania Forummoderator
20 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Kassa tändkablar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Avgassystem igentäppt..
Otillräckligt med luft..
Bränsleinsprut igentäppt..
Det kommer väl fler med bra ideer..

Senast redigerat av insidan (20 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MikaelAng
20 juni 2019 · 11 Inlägg

Tändkablarna har jag inte bytt, men den har ju gnista på alla cylindrar, och inge överbliven soppa på stiften, men värt att testa.

Avgassystemet har jag kollat, det
är inte igentäppt. Katalysatorn har inte heller lossnat.
Jag har kollat att spjället står rätt, alltså helt öppen vid fullt gaspådrag.
Bränsle får den ju inte för lite av med tanke på att den drar 1.3l/mil, så sprutet borde inta vara igentäppt?

Om den skulle få fel blandning skulle väll lambdan visa fel, vilket den inte gör när jag mäter med multimeter...

Tänker jag fel på något?

Volvo 240 (1992)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Jag tänkte mig att ett av inspr. var igentäppt , men har du kollat alla 4 stiften så bortfaller det..
Kanske lambdan är felaktig trots att den visar rätt..?
Med tanke på bränsleåtgången. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MikaelAng
20 juni 2019 · 11 Inlägg

Ja kanske de, kanske ska byta lambda iallfall och testa? Jag förutsätter ju att lmm funkar, men skickar lambdan fel till lmm så blir de såklart tokigt.

Volvo 240 (1992)
Steff240
21 juni 2019 · 1 016 Inlägg

Med tanke på den hiskeliga bränsleförbrukningen så låter det som att kallstartsgivaren hängt sig.
Men då borde den inte bli orkeslös väl... Knepigt detta neutral

Styrbox som börjar bli kass?
Tänddelar som sjunger på sista versen?

MikaelAng
21 juni 2019 · 11 Inlägg

Har lh2.2 kallstartsgivare?

Volvo 240 (1992)
MikaelAng
21 juni 2019 · 11 Inlägg

Bilen dör ibland med när man rullar in i en rondell eller liknande, om man har haft växel i innan alltså. Aldrig när man står still då har den bra tomgång...

Volvo 240 (1992)
simlar
21 juni 2019 · 5 523 Inlägg

Börja med att putsa rent säkringshållaren och alla säkringar.
Dålig kontakt i säkringshållaren orsakar många skumma fel i 200-serien.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
22 juni 2019 · 5 833 Inlägg

MikaelAng skrev:
Lambdan visar rätt värden.

Hur har du kollat det? Jämfört med avgastestare typ den bilprovningen har eller mätt spänningen från sonden? Bilen går ju fett om den drar 1,3l/milen, du borde ha ett lambdavärde på långt ifrån 1. Om sonden tror att det ändå är okej så är den nog sönder. Den kanske mäter för lågt och säger till motorn att feta på för att uppnå vad den tror är rätt syremängd.

Thompa71
22 juni 2019 · 15 Inlägg

Vet en som har haft liknade problem som dig på sin B230F och då var det insugspackning som var kass.

zzr94092
22 juni 2019 · 4 383 Inlägg

TS har ju kollat med startgas..Hur har TS kollat så att avgassystemet inte är "tätt"? Katten kan gå sönder invändigt så det blir "tätt"....

Thompa71
22 juni 2019 · 15 Inlägg

Sitter det ett spridarrelä på LH 2.2 som på LH 2.4? (Kalllödning)
Hallgivaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang