V70 motor i en 940?

S1X73N
23 juni 2019 · 3 Inlägg

Tjena, har en 940 gl från 94 som jag tänkte göra ett motorbyte på. Motorn blir en b5244 t3 från en v70 som är krockad men där motorn fortfarande fungerar som den ska. Så jag har allt i motor/el väg att plocka över från den krockade v70n till 940n.

Vad behöver jag tänka på med motorbytet? Passar m47/m90 lådorna rakt på? är det samma motorfästen som används när folk sätter t5 i 940? Vad behövs för att regga den med den nya motorn?

//Sixten

Nickeboii
24 juni 2019 · 762 Inlägg

S1X73N skrev:
Tjena, har en 940 gl från 94 som jag tänkte göra ett motorbyte på. Motorn blir en b5244 t3 från en v70 som är krockad men där motorn fortfarande fungerar som den ska. Så jag har allt i motor/el väg att plocka över från den krockade v70n till 940n.

Vad behöver jag tänka på med motorbytet? Passar m47/m90 lådorna rakt på? är det samma motorfästen som används när folk sätter t5 i 940? Vad behövs för att regga den med den nya motorn?

//Sixten

Du kommer inte att kunna göra bytet lagligt på ett enkelt sätt. Effektmässigt är det inga problem med att få det lagligt, det som sätter käppar i hjulen är att avgasreglerna gör det svårt att få lagligt. På bilar som är av årsmodell 1993 behövs nytt avgascertificat, som är väldigt komplicerat och dyrt att få till.

Bygger du om bilen som ombyggt fordon går det att få till, men det kräver mycket mer arbete och ombyggnationer. smile

Se länken för info.
http://www.sfro.com/index.php/tips-fakt … sregler-mm

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
S1X73N
24 juni 2019 · 3 Inlägg

Nickeboii skrev:

S1X73N skrev:
Tjena, har en 940 gl från 94 som jag tänkte göra ett motorbyte på. Motorn blir en b5244 t3 från en v70 som är krockad men där motorn fortfarande fungerar som den ska. Så jag har allt i motor/el väg att plocka över från den krockade v70n till 940n.

Vad behöver jag tänka på med motorbytet? Passar m47/m90 lådorna rakt på? är det samma motorfästen som används när folk sätter t5 i 940? Vad behövs för att regga den med den nya motorn?

//Sixten

Du kommer inte att kunna göra bytet lagligt på ett enkelt sätt. Effektmässigt är det inga problem med att få det lagligt, det som sätter käppar i hjulen är att avgasreglerna gör det svårt att få lagligt. På bilar som är av årsmodell 1993 behövs nytt avgascertificat, som är väldigt komplicerat och dyrt att få till.

Bygger du om bilen som ombyggt fordon går det att få till, men det kräver mycket mer arbete och ombyggnationer. smile

Se länken för info.
http://www.sfro.com/index.php/tips-fakt … sregler-mm

Gäller detta även om jag behåller allt i miljö väg från t3an? Kattar och inspruten och allt. Då verkar det bara som att det är växellådan som stället till det?

Marlboroman
24 juni 2019 · 8 228 Inlägg

S1X73N skrev:
Gäller detta även om jag behåller allt i miljö väg från t3an? Kattar och inspruten och allt. Då verkar det bara som att det är växellådan som stället till det?

Ja, årsmodellen styr så att byta motor i bilar inreggade från 1/1 -93 blir i princip omöjligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Putteliten
24 juni 2019 · 9 068 Inlägg

Marlboroman skrev:

S1X73N skrev:
Gäller detta även om jag behåller allt i miljö väg från t3an? Kattar och inspruten och allt. Då verkar det bara som att det är växellådan som stället till det?

Ja, årsmodellen styr så att byta motor i bilar inreggade från 1/1 -93 blir i princip omöjligt.

Är det inte så enkelt att han kan S/V90 delade bakaxel och stoppa dit ihop med framvagn från densamma?
För då har han ju bytt fram och bakvagn som är kravet för ombyggt fordon.

Marlboroman
25 juni 2019 · 8 228 Inlägg

Putteliten skrev:
Är det inte så enkelt att han kan S/V90 delade bakaxel och stoppa dit ihop med framvagn från densamma?
För då har han ju bytt fram och bakvagn som är kravet för ombyggt fordon.

I teorin kan det gå, men det är något man lär kolla upp med SFRO först. Det ska dock vägas mot att köpa en äldre kaross för att slippa lägga tid/pengar på att bygga om.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
S1X73N
25 juni 2019 · 3 Inlägg

Marlboroman skrev:

Putteliten skrev:
Är det inte så enkelt att han kan S/V90 delade bakaxel och stoppa dit ihop med framvagn från densamma?
För då har han ju bytt fram och bakvagn som är kravet för ombyggt fordon.

I teorin kan det gå, men det är något man lär kolla upp med SFRO först. Det ska dock vägas mot att köpa en äldre kaross för att slippa lägga tid/pengar på att bygga om.

Känns roligare och lättare att köpa en miata från 92 och slänga i t3an i den istället om det ska vara så mycket krångel med 940n tongue

VirreEriksson
25 juni 2019 · 1 296 Inlägg

Marlboroman skrev:

S1X73N skrev:
Gäller detta även om jag behåller allt i miljö väg från t3an? Kattar och inspruten och allt. Då verkar det bara som att det är växellådan som stället till det?

Ja, årsmodellen styr så att byta motor i bilar inreggade från 1/1 -93 blir i princip omöjligt.

Detdär är sanning med modifikation. Hade också hört av avgascertifikat var omöjligt att få då jag nyligen skulle regga om min Supra -93 auto till manuell (samma certifikat som krävs vid motorbyte). Men efter lite epostkontakt osv med Toyota så fick jag pappret. Visserligen inte Volvo nu då, kan vara så att de är hårdare, men endå, det gick. smile

Lasse62
26 juni 2019 · 292 Inlägg

Skillnaden är ju att Supran fanns i manuellt utförande som redan var certifierad

TS ombyggnad är ju en helt annan sak

VirreEriksson
26 juni 2019 · 1 296 Inlägg

Lasse62 skrev:
Skillnaden är ju att Supran fanns i manuellt utförande som redan var certifierad

TS ombyggnad är ju en helt annan sak

Det kanske du har rätt i! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang