Elfel Nissan skyline r34

Fabianlawergren
26 juni 2019 · 21 Inlägg

Hej! Har precis köpt en skyline r34 med rb26 motorn i som jag har problem med..
Motorn går hur bra och fint som helst.
När man sätter på tändningen så startar sprutet och pumparna går osv, fullt normalt. Jag startar bilen, men kan vrida av nyckeln och tom dra ut nyckeln och motorn går fortfarande. Den bryter inte strömmen, instrumentpanelen lyser fortfarande. Måste dra ur batteriet för att resetta allting.

Tacksam om ni har några tips som jag kan felsöka efter.

Nissan Skyline r34 GT(R) "R34 4 door" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
26 juni 2019 · 26 136 Inlägg

Editerar mitt eget inlägg;

Är bilen i största mån i ett originalutförande eller har du något form av utbytt sprut?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Fabianlawergren
26 juni 2019 · 21 Inlägg

Mack skrev:
Editerar mitt eget inlägg;

Är bilen i största mån i ett originalutförande eller har du något form av utbytt sprut?

Sitter haltech sprut i

Nissan Skyline r34 GT(R) "R34 4 door" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2019 · 13 736 Inlägg

bakmatning till allt..    någon fulkoppling till något lyse eller liknande är säkert orsaken.

borde gå rätt lätt att hitta börja med att hitta vad som startar med nyckeln i läge2.   börja ryck säkring för säkring när bilen går med avstängd nyckel då borde bilen stanna..  förutsätter att det blivit så här rätt vad det är.    kan vara tändingslåset oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
27 juni 2019 · 4 037 Inlägg

Montera en huvudströmbrytare i kupen. Så kan du ta ut nyckeln och låsa bilen medans den går på tomgång.

Kan vara bra om man kör på bana och vill låta den stå och kyla ner sig lite utan att någon kan hoppa in och köra iväg.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zzr94092
27 juni 2019 · 4 385 Inlägg

Lossa INTE battkabeln medans motorn går!!

caromania Forummoderator
27 juni 2019 · 9 296 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lossa INTE battkabeln medans motorn går!!

För övrigt borde det inte göra så motorn stannar. Jag skulle sätta en brytare på minuskabeln till tändspolen (om den nu har sådan) och sedan leta efter felet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Streethawk Billjuds Wannabe
27 juni 2019 · 1 771 Inlägg

Inte så att den har en turbotimer installerad? Då går ju bilen i några minuter till för att kyla turbon.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Utmarks-Loke
27 juni 2019 · 5 833 Inlägg

caromania skrev:

zzr94092 skrev:
Lossa INTE battkabeln medans motorn går!!

För övrigt borde det inte göra så motorn stannar. Jag skulle sätta en brytare på minuskabeln till tändspolen (om den nu har sådan) och sedan leta efter felet.

På äldre bilar med brytare och fördelare är det som du skriver, men på en modernare med elektronisk tändning skulle jag inte vilja bryta jorden till spolarna, då vet man aldrig vad som händer. Samma med att lossa ena batterikabeln, förr gick motorn på strömmen från generatorn men dagens elektronik kan ta stryk av att gå på oreglerad ström där inte batteriet finns med och kan jämna ut.

Snurriis
28 juni 2019 · 761 Inlägg

Streethawk skrev:
Inte så att den har en turbotimer installerad? Då går ju bilen i några minuter till för att kyla turbon.

Tror på denna iden jag också på turbotimer.

Kolla med haltec annars vad ecun kom med?

Marcus_89 Biltokig elektriker
28 juni 2019 · 3 352 Inlägg

Du lär ha en turbotimer eller en brytare nånstans som aktiverar den funktionen. Har du pratat med den som ägde bilen innan dig?

Fabianlawergren
29 juni 2019 · 21 Inlägg

Hej! Problemet är nu löst, förra ägarn fatta ingenting, han visste inte ens vad det satt för fjädring. Inte fatta han heller att mapsensorn skulle va ansluten med en vakuumslang. Så den gick ju inte så bra när jag hämta bilen.
Till problemet... sitter en givare under insuget, stiftena i den kontakten var inte itryckta ordentligt så som satt ihop med varann så elen balla ur på något sätt.. att en lufttempgivare kan ställa till det så mycket haha!
Generatorn ladda inte batteriet men det var ju inte så konstigt heller då det endast gick en pluskabel till den. Letade upp dom små kablarna som ska kopplas till sockeln på generatorn ”2 flatstift”

Tack för alla svar och visat intresse!

Nissan Skyline r34 GT(R) "R34 4 door" (2000)
caromania Forummoderator
29 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Fabianlawergren skrev:
Hej! Problemet är nu löst, förra ägarn fatta ingenting, han visste inte ens vad det satt för fjädring. Inte fatta han heller att mapsensorn skulle va ansluten med en vakuumslang. Så den gick ju inte så bra när jag hämta bilen.
Till problemet... sitter en givare under insuget, stiftena i den kontakten var inte itryckta ordentligt så som satt ihop med varann så elen balla ur på något sätt.. att en lufttempgivare kan ställa till det så mycket haha!
Generatorn ladda inte batteriet men det var ju inte så konstigt heller då det endast gick en pluskabel till den. Letade upp dom små kablarna som ska kopplas till sockeln på generatorn ”2 flatstift”

Tack för alla svar och visat intresse!

Kanoners! Och tack till dig som uppdaterade tråden med lösningen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang