Intyg på gasbil (Passat EcoFuel)

torsen
3 juli · 3 233 Inlägg
#21

Mera i ämnet gastankar och besiktning kan man läsa i Vi Bilägare # 8 och # 10 2019.
Att tankarna inte tidigare besiktats är en miss från Transportstyrelsens sida.
I samband med att ett antal tankar på VAG-bilar exploderat fick man upp ögonen för problemet med rostiga gastankar.
Därför infördes kontrollen av gastankarna.
Läser man Vi Bilägare # 8 och # 10 i år så ser man hur stort och kostsamt problemet är.
På många bilar lönar det sig inte att byta gastankar för att kostnaden är så hög.
Så en varning för att köpa en obesiktad gasbil.

Ivel
3 juli · 308 Inlägg
#22

torsen skrev:
Mera i ämnet gastankar och besiktning kan man läsa i Vi Bilägare # 8 och # 10 2019.
Att tankarna inte tidigare besiktats är en miss från Transportstyrelsens sida.
I samband med att ett antal tankar på VAG-bilar exploderat fick man upp ögonen för problemet med rostiga gastankar.
Därför infördes kontrollen av gastankarna.
Läser man Vi Bilägare # 8 och # 10 i år så ser man hur stort och kostsamt problemet är.
På många bilar lönar det sig inte att byta gastankar för att kostnaden är så hög.
Så en varning för att köpa en obesiktad gasbil.

Jag vill gärna göra ett tillägg, även om gasbilen är nybesiktigad finns ändå problemet med korroderande gasbehållare kvar och kan inom några år generera ett kostsamt utbyte.
Somliga tillverkares gastankar, exempelvis FIATs, Subarus och Volvos, förefaller vara mindre korrosionsbenägna än andra.
Här tänkte jag även lägga till en lång text beskrivande övriga stora problem med av tidigare skribent nämnda koncern och deras produkter men det torde vara så välkänt nu att det känns onödigt.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang