Toyota Corolla 1.6 VVT-i 2002, kat.effekt under tröskelvärde men mätningar säger att ok?

kboortz
7 juli 2019 · 7 Inlägg

Bilmodell   : Toyota Corolla 1.6 VVT-i (bensin)
Årsmodell : 2002
Miltal         : 25000

Motorlampan tänds ständigt men om jag tolkar mätningarna besiktningen gjort så är det inget fel på avgasreningen?

Jag kan läsa av och släcka felkoden med en "OBD-2-adapter ELM 327 för iPhone", koden är

  P0420 Katalysatoreffekt under tröskelvärde (bank 1) 

Redan 2015 så såg besiktningen felkoden. Att inte synts vissa besiktningar senare gissar jag är för att en verkstad släckt felkoden just innan besiktning.

Kört länge nu med 20% etanol men det hjälper inte. Ibland lyser motorlampan nästan direkt efter att släckt den, ibland kan det ta någon vecka.

Tomgången kan ibland vara något hög men oftast väldigt låg (inget problem så kanske som det ska vara). Bytt tändstift då jag tyckt den går lite lite ojämnt men ingen skillnad. Motorn låter väldigt bra allmänt.

Listar alla värden jag hittat från besiktningar nedan. Är värdena höga? Om inte höga, vad kan det bero på att jag får felkoden?

Är ju en gammal bil så vill inte lägga ned för mycket pengar. Tänkte att någon här har förslag på vad jag kan göra för att bli av med problemet?

Kent

Kod:
  2018 24000 mil
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)

  2017 23000 mil
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)
       OBD P0420 Katalysatoreffekt under tröskelvärde (bank 1)

  2016 22000 mil
       CO 0,0 (0,3) HC 2 (100)
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)

  2015 20000 mil
       OBD P0420 Katalysatoreffekt under tröskelvärde (bank 1)
       (Besikningen mätte inte)

  2014 18000 mil
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)
  
  2013 17000 mil
       CO 0,3 (0,3) HC 8 (100)
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)

  2012 15000 mil
       CO 0,0 (0,3) HC 0 (100)
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,00 (0,97 - 1,03)

  2011 13000 mil
       CO 0,0 (0,3) HC 0 (100)
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,00 (0,97 - 1,03)

  2009 11000 mil
       CO 0,0 (0,3) HC 2 (100)
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,03 (0,97 - 1,03)

  2009 10000 mil
       CO 0,0 (0,3) HC 22 (100)
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,02 (0,97 - 1,03)

  2009  8000 mil
       CO 0,0 (0,3) HC 42 (100)
       CO2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,03 (0,97 - 1,03)

  2006   440 mil
       CO 0,1 (0,3) HC 24 (100)
       CO2500 0,1 (0,2) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)
xXSammy
7 juli 2019 · 6 569 Inlägg

Om du har felkoder på katalysatorn kan antingen lambda 2 eller katalysatorn i sig vara dålig.

Att katalysatorn blir för sliten beror på felaktig/dåligt bränsle och misständningar under en längre tid.
Så tanka etanol kan ha påskyndat effekten, varför du nu skulle ha sånt i bilen.

De/Dem
kboortz
7 juli 2019 · 7 Inlägg

xXSammy skrev:
Om du har felkoder på katalysatorn kan antingen lambda 2 eller katalysatorn i sig vara dålig.

Att katalysatorn blir för sliten beror på felaktig/dåligt bränsle och misständningar under en längre tid.
Så tanka etanol kan ha påskyndat effekten, varför du nu skulle ha sånt i bilen.

Läste någonstans att blanda mer etanol i bensinen skulle ge "bättre avgasvärden". Kanske var fel.

Men om lambda 2 eller katalysatorn är dålig, skulle inte avgasvärdena de uppmäter på besiktningen visa det? Nu har ju värdena legat inom gränserna varje gång. Är fyra år sedan OBD visade problem så är mätt fyra gånger från då det hände.

spillolja
7 juli 2019 · 4 020 Inlägg

Kärran har gått  25.000mil så katten kan vara på upphällningen, men så pass bra skick att värdena med obelastad motorn blir bra, 20% sprit ska inte vara några problem (brassarna har 22% i all bensin som säljs)  bara att radera felkoder och köra in,   man ka ta live data på bakre sonden för att diagnostisera skicket på den

annars kan man sätta en sådan hylsa på en bakre sonden:
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ … :6368.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
kboortz
10 juli 2019 · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Kärran har gått  25.000mil så katten kan vara på upphällningen, men så pass bra skick att värdena med obelastad motorn blir bra, 20% sprit ska inte vara några problem (brassarna har 22% i all bensin som säljs)  bara att radera felkoder och köra in,   man ka ta live data på bakre sonden för att diagnostisera skicket på den

Förstår, ska nog gå bra med besiktningen, tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang