Köpråd: Diesel, Manuell, Skottsäker Motor, Max 10k - 15k

JohanArvid
11 juli · 23 Inlägg
#1

Köpråd: Diesel, Manuell, Skottsäker Motor, Max 10k - 15k

Krav: Snål som fan, får också vara hur seg som helst, men snål!
Ska kunna köra på Röddiesel, gillar 1.9 Tdi med mindre turbo.
Förslag???
Jag kommer alltså välja bil utifrån motor...

simlar
11 juli · 3 857 Inlägg
#2

VW/Audi med 1,9TDI rotorpump är det första jag tänker på, årsmodell upp till -00 sen blev det pumpedüse som är lite kinkigare på bränslekvaliteten.

VW Passat B5, Golf Mk4, Audi A4 B5 samt Audi A6 C5 är lämpliga kandidater inom budget som fortfarande finns mängder av i bruksskick.
Finns ju även Skoda Pick-up och VW Caddy av samma modell med 1,9D, 1,9SDI och några enstaka med 1,9TDI, dessa är ju oftast så gott som gratis i inköp och skatt runt 3500kr pga lättlastbilsreggad.

Inte heller att glömma Audi 100, Audi A6 C4 samt 850/S70/V70 med 2,5TDI, riktigt härligt vrål i motorn och lika driftsäkra som 1,9TDI
2,5TDI går dock inte lika billigt som en 1,9, hade en C4 Quattro som snittade 0,7L/milen med 8k/år i skatt.

Ivel
11 juli · 327 Inlägg
#3

Nissan Sunny.
Peugeot 205.
Renault Clio.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Svarte_Orm
11 juli · 2 022 Inlägg
#4

Ivel skrev:
Nissan Sunny.
Peugeot 205.
Renault Clio.

På blocket finns det inte en enda Nissan Sunny diesel eller Peugeot 205 diesel och bara en enda Renault Clio diesel gammal nog att vara inom budget. Känns som uddaval, skulle något mot all förmodan gå sönder finns väl inga reservdelar att få tag på eller kunskaper hos mekanikerna om de bilarna. VW 1,9tdi känns som bättre val då.

Knugcab
11 juli · 5 111 Inlägg
#5

Mercedes 190 hade jag nog personligen kollat på med de kriterierna... men jag är nog inte helt opartisk. tongue

Ivel
11 juli · 327 Inlägg
#6

Knugcab skrev:
Mercedes 190 hade jag nog personligen kollat på med de kriterierna... men jag är nog inte helt opartisk. tongue

W201 är alltid rätt, med 4cyl är dom dessutom ganska snåla.
Det bör även gå att få tag på en W123 i skabbigt men fungerande skick inom budget.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Svarte_Orm
11 juli · 2 022 Inlägg
#7

Mercedes dieslar är kända för att vara problemfria, men supersnåla med soppan är de inte

Ivel
11 juli · 327 Inlägg
#8

Citroën C3.
Opel Corsa.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
JohanArvid
lördag 13:32 · 23 Inlägg
#9

Jag har kvar min Peugeot 407, 2.0 HDI, Automat.
Inte helt nöjd med den, automatlådan kukar ur ibland, men iom att jag har servat den så får den fan duga för tillfället. Dock har jag mina ögon på 1.9tdi utan PD, helst Passat, ev Audi (men utan quattro), Golf Kombi....
Fan att jag kan så förbaskat lite om Mercor, dessutom häruppe i Norr, som är värsta MercaCountry...
Ge mig en supersnabb crashcourse i modeller from 80talet!

Svarte_Orm
lördag 13:48 · 2 022 Inlägg
#10

JohanArvid skrev:
Ge mig en supersnabb crashcourse i modeller from 80talet!

Fyra cylindrar =trött, fem cylindrar=ganska trött, sex cylindrar=något mindre trött, turbo=piggar upp lite. Det är allt du behöver veta egentligen, alla mercedes åttiotalsdieslar är bra. Vad du bör kolla efter är rost, det är vad som dödar MB.

En hygglig gammal dieselbil är audi 80 sista modellen, den mellan 1991-1996. En av tidernas bättre audi. Mycket bättre än de första A4:orna som kom efteråt.

Lockwood
lördag 14:28 · 239 Inlägg
#11

Passat 97-05. Från o med "Facelift" -01 så är dieslarna 6-växlade.

Hanzeman
lördag 15:27 · 20 Inlägg
#12

Jag fortsätter tjata om 2.0 HDI som sitter i min halvdöda Xantia -99. Vet ej vilka bilar som har den motorn, men den tycker jag slår allt jag haft i motorväg och det är därför jag just nu försöker "rädda" den efter att oljekylaren gett upp med otäcka följder. På 30.000 mil gick den annars som ny, ingen direkt lätt bil men inte över 0,55 L/mil i blandad körning. Väldigt jämt och bra "drag", snabb.
Tänkte "skoja" om Lada Niva som förslag. Då hade en och annan svimmat.
Men faktum är att jag haft en sån, 95:a med Volkswagen 1,9D-motor.
på det satt som vanligt fördelningslåda osv.
Gick mycket bra och billigt... så den motorn känns också rätt.
Men förmodligen inte Lada smile

JohanArvid
lördag 18:42 · 23 Inlägg
#13

2.0 HDI sitter det ju i min Peugeot 407, 2008a....Antar att den och din Xantia inte har med varandra att göra....är ju ändå 8, 9 år emellan.
Ok, ett förtydligande wink
Inga franska bilar, jag har fått nog, thats it, Merdé!!! Har haft 3 st nu, det räcker för resten av mitt liv
Det toklutar mot en 1.9 Tdi utan PD....Finns ju en översjö av dom både på Blocket och FB

JohanArvid
lördag 18:44 · 23 Inlägg
#14

Nu ska jag snus-grotta ner mig i soffan med ett Youtube-maraton om Mercor....Se vad man har missat

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 22:17 · 11 927 Inlägg
#15

Hade en Polo 1.9SDI från sent 90-tal. Den gick så billigt så man blev tvungen att kontrollräkna vid pumpen...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Svarte_Orm
lördag 22:23 · 2 022 Inlägg
#16

Hybrid_ skrev:
Hade en Polo 1.9SDI från sent 90-tal. Den gick så billigt så man blev tvungen att kontrollräkna vid pumpen...

Som i reklamen, du kunde köra in på macken och sedan köra ut igen på en gång igen, skrattande

Hanzeman
lördag 23:07 · 20 Inlägg
#17

Svarte_Orm skrev:
Mercedes dieslar är kända för att vara problemfria, men supersnåla med soppan är de inte

Ska vi olämpligt nog börja med den törstigaste MB dieseln jag haft, MB321D -59
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232554/232554-bdf618dd1c7bae1159412ddfa3a28f44.jpg
Men för att återgå till ämnet, 220D, 240D och 300D kändes ungefär lika i samma karosser och drog 0,7 - 0,8. (200D hade jag allt i en liten buss med rundade hörn, 319, gick alltid problemfritt och framhjulsdriven tror jag, samt märkbart slö) "Tävlade" mellan en femma (240 3.0) och en fyra (240)och de var jämna i acc. Killen som renoverat fyran ville visa just att min inte var kvickare.
I större bilar kanhända att femmans bättre vridmoment gör skillnad. Har också haft en skåpbil 407D med motor 240D som var ett slags evighetsmaskin. Den gick mycket på tomgång beroende på att det var en skylift.. med hydraulpump. Driftsäkerhet är då en stor fördel, men ner kommer man alltid.
Ännu mer till ämnet, verkligt snål var Golf D generation 1 (1974 - 84)  Under 4 deciliter/mil. Bilarna då var ungefär lika snåla som idag, men färre hästar.

Senast redigerat av Hanzeman (lördag 23:42)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 23:25 · 11 927 Inlägg
#18

Hanzeman skrev:

Svarte_Orm skrev:
Mercedes dieslar är kända för att vara problemfria, men supersnåla med soppan är de inte

Ska vi olämpligt nog börja med den törstigaste MB dieseln jag haft, MB321D -59
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232554/232554-bdf618dd1c7bae1159412ddfa3a28f44.jpg
Men för att återgå till ämnet, 220D, 240D och 300D kändes ungefär lika i samma karosser och drog 0,7 - 0,8. "Tävlade" mellan en femma och en fyra och de var jämna i acc. Killen som renoverat fyran ville visa just att min inte var kvickare.
I större bilar kanhända att femmans bättre vridmoment gör skillnad. Har också haft en skåpbil 407D med motor 240D som var ett slags evighetsmaskin. Den gick mycket på tomgång beroende på att det var en skylift.. med hydraulpump. Driftsäkerhet är då en stor fördel, men ner kommer man alltid.
Ännu mer till ämnet, verkligt snål var Golf D generation 1 (1974 - 84)  Under 4 deciliter/mil. Bilarna då var ungefär lika snåla som idag, men färre hästar.

Haft Golf GLD -81 för många år sedan. Snål? Ja. Men är lite luriga om maskin börjar bli trött. Kan vara svårstartade vintertid.

Även MB C200D från 90-talet är extremt snåla.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Hanzeman
söndag 17:20 · 20 Inlägg
#19

jag har inte koll på bilskatt, men har inte dieslar högre?
iah så är  normal skatt på en Xantia HDI Hatchback som jag har dubbelt så hög
om den inte vore LB-reg. Det påverkar också ekonomin.
90-talare är ju inte veteraner ännu fast annars är säkert MB 190 och 200D
mycket bra val om man inte ska ha en kombi

JohanArvid
Igår 08:55 · 23 Inlägg
#20

Dieslar har generellt högre skatt. Min 2008 Peugeot 2.0 HDI betalar jag ca 5700 / År.
MEN det kör jag in hyfsat snabbt.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang