Astra gsi som gifte sig med en Saab.

Astra f GSI 16v som utrustas med Saab B204 turbo motor och allt pyssel därikring.

Borren

  • 20 Följare
  • 1 467 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 11:52
CCRobin
11 juli · 545 Inlägg
#21

Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraktorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Senast redigerat av CCRobin (11 juli )

Snurriis
11 juli · 510 Inlägg
#22

Borren skrev:

Snurriis skrev:
Riktigt fint bygge du gjort, lite av en dröm för mig att gör samma som du ^^

Jag skulle sätta på bandage rätt snabbt då du riskerar att bränna fläkten samt att när den ligger så pass nära kylaren så blir det ju strålvärme.
Skulle även sätta oljekylaren mer mot sidan än i mitten för att öka kylningen till kylaren. smile

Tack så mycket! ja det är en bra ide med oljekylaren får kika på det, bandage kommer garanterat sättas dit framöver då det som sagt blir ruskigt varmt där när man står i kö och luften inte rör på sig så mycket och även vid inspirerad körning! wink

Jo vet hur det är, hade samma problem i min Saab 9k  ^^

Skulle även göra en "volvoraggar" lösning med motorhuven att lyfta den i bakkant så luften kommer ut smile
Annars ett riktigt fint bygge smile

Snurriis
11 juli · 510 Inlägg
#23

CCRobin skrev:
Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraltorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Räcker gått å väl med en mitzu 15T å original grenrör för att få ut ca 300hk, mer vill man nog inte ha i denna bil wink big_smile

Borren
11 juli · 29 Inlägg
#24

Snurriis skrev:

CCRobin skrev:
Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraltorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Räcker gått å väl med en mitzu 15T å original grenrör för att få ut ca 300hk, mer vill man nog inte ha i denna bil wink big_smile

Ja tror det går att få ut bra med effekt med det grenröret som sitter där och är ju fortfarande ett "budget bygge" som inte spårat än så länge big_smile

Opel, wir leben autos
Borren
11 juli · 29 Inlägg
#25

Success!!

Här har ni en ful selfie på mig, men det viktiga är pappret jag håller i!
Den 26 juni är Astran officiellt regbesiktigad med saab b204 turbo motor på 113kw hos svensk bilprovning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f42163f72b6a7ca5dbe0f79b1e30255b.jpg


Blev ju såklart hem och ladda i Steg 1 så nu har man runt 200hk i maskinen och om den var rolig innan så är den om något roligare nu! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-29bc5760190f1fd76bb4186d6e279cbb.jpg

Även tagit ett par bromsok från en saab 9-3 i beslag och blästrat av inför kommande uppdateringar. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1c93b711867c54f0b95b2c584bf752ae.jpg

Senast redigerat av Borren (11 juli )

Opel, wir leben autos
CCRobin
11 juli · 545 Inlägg
#26

Borren skrev:

Snurriis skrev:

CCRobin skrev:
Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraltorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Räcker gått å väl med en mitzu 15T å original grenrör för att få ut ca 300hk, mer vill man nog inte ha i denna bil wink big_smile

Ja tror det går att få ut bra med effekt med det grenröret som sitter där och är ju fortfarande ett "budget bygge" som inte spårat än så länge big_smile

Precis big_smile

Xebers76
11 juli · 1 295 Inlägg
#27

Grymt jobbat av dig! big_smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Snurriis
11 juli · 510 Inlägg
#28

Borren skrev:
Success!!

Här har ni en ful selfie på mig, men det viktiga är pappret jag håller i!
Den 26 juni är Astran officiellt regbesiktigad med saab b204 turbo motor på 113kw hos svensk bilprovning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f42163f72b6a7ca5dbe0f79b1e30255b.jpg


Blev ju såklart hem och ladda i Steg 1 så nu har man runt 200hk i maskinen och om den var rolig innan så är den om något roligare nu! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-29bc5760190f1fd76bb4186d6e279cbb.jpg

Även tagit ett par bromsok från en saab 9-3 i beslag och blästrat av inför kommande uppdateringar. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1c93b711867c54f0b95b2c584bf752ae.jpg

Bara å hinka i en 2,3 vev å kolvar å ladda på med en mitzu 15T (lika stor som gt25 fast 100% bättre turbo) och steg 4 med sprit så har du ca300 hk ^^

Borren
Igår 13:32 · 29 Inlägg
#29

Snurriis skrev:
Bara å hinka i en 2,3 vev å kolvar å ladda på med en mitzu 15T (lika stor som gt25 fast 100% bättre turbo) och steg 4 med sprit så har du ca300 hk ^^

Jag får se lite, finns lite planer framöver men siktar nog på att köra med 2.0 då den är stark nog åt min lilla Astra och fått för mig att det höga vridet på låga varvtal inte är så nyttigt för växellådan. smile

Opel, wir leben autos
Borren
Igår 13:51 · 29 Inlägg
#30

Då jag provade att ladda i steg 2 och köra så uppstog ett problem vid tung belastning på höga varv tex fullgasrepa på 4, 5an på motorväg så boostcutade motorn vid 4500 så blev att ladda i steg 1 igen.

Hade en ganska bra ide på vad problemet var och det är avgasröret som bara är ca 1½" mellan katt och sista dämparen så det blev att inhandla lite mer 2½" rör och självklart en V-bands sats. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1da69b4cce2ea771833cb417fd9425c5.jpg

Gamla röret som smidigt nog var helsvetsat så fick ställa mig och kapa bort skiten men nu är det dags att bygga lite nytt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f4a045962058372e9e5e5d5fb8d36856.jpg

Och resultatet blev helt ok, inte det snyggaste men funktionellt nog åt mig. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2e34a7fc374d0f813971364124a7e9e9.jpg

Glömde ta bild monterat på bilen så det kommer vid senare tillfälle. smile

Planeras även inköp av Bredbandslambdamätare och EGT mätare så man har koll på vad som händer med värmeutveckling och luftbränsle blandning från motorn samt löda in någon form av LED på knacksensorn så man inte har några onödiga incidenter och öppnar upp för framtida mappnings möjligheter. big_smile

Opel, wir leben autos
Borren
för 2 timmar sedan · 29 Inlägg
#31

Nämen! Fått hem lite paket, vad kan det vara? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-dc86943d06894871557a93882d437885.jpg

Nya slitsade skivor och belägg runt om, bromsolja, bromsoksfärg från Getech. Stålomspunnena bromsslangar från Hydroscand och Strongflex bussningar till framvagnen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7d5ad3706818eccd262541cbefcf8802.jpg

Passade på att måla på oken innan jag åkte ifrån garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e7998d9fbc00ebd75a4ecd40e0353621.jpg

Ska jag vara helt ärlig är jag lite kluven över valet av bromsoksfärgen kopparmetallic, men hoppas det blir bra på plats. smile

Senast redigerat av Borren (för 2 timmar sedan)

Opel, wir leben autos
Borren
för 1 timme sedan · 29 Inlägg
#32

Då Saabs bromsar passar rakt på med lite mindre modifikationer känndes det som en lagom uppgradering då bromsarna känns lite halvdana i nuläget och jag blev sponsrad med ett par ok. cool

Borra om 288mm skivorna till 4x100 bultmönster.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c6b4373e8acfbb272c8f63cbdf6994d0.jpg

Svarva till ett par centreringsringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-46db6b21e46221a521106854fdeabfff.jpg

Blev riktigt nöjd mer resultatet, ser lite konstigt ut med alla hål men kommer ju inte synas väl på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a6b2e8eaab64131185b2f2c193dfdf33.jpg

Ska alltså fokusera på bromsar och väghållning nu innan jag bara trimmar vidare motormässigt, ska ju trotts allt inte bli någon dragracing bil utan ska kunna ta den på trackdays och ha lite skoj är tanken.

Varit iväg och besökt Nurburgring nu under semestern och kan säga att suget att utveckla Astran och även utveckla mina köregenskaper ökade väldigt mycket efter den dagen! big_smile

Opel, wir leben autos
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang