Vestfold chiptuning Stockholm: projekten i verkstaden! (Mega updates!)

Projekt tråd där ni ser våra bilar och även en och annan kundbil som passerar verkstaden. Tråden är menat till att lära er ett och annat i de vi gör och vi hoppas ni kan få någon nytta av det i framtiden

psyco

  • 23 Följare
  • 2 289 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 21:36
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
30 juni · 2 403 Inlägg
#1

En del förfrågningar efter mina gamla trådar så får väl bemöta den med en liten udda twist.
Idag driver jag 2 företag där de samspelar till att erbjuda en komplett sida av fordons ombyggnad, underhåll och reparation. Därför sitter jag inte och harvar på en bil i taget som tidigare utan har oftast fler saker igång. Tanken med denna tråd är att ge er en inblick i min vardag. Ni kommer i största del se mina egna bilar och bilar vi köper för att rusta upp sedan sälja., men vi kommer även flika in med en och annan kund bil (givetvis där kunden i fråga godkänt på förhand). Som vanligt med mina trådar så vill jag inspirera er att våga testa lite själv givetvis med vettiga mått efter de ni själva klarar av. Vi ansvarar inte för något ni har tagit sönder när nu meckar med era bilar utan hoppas på att kunna lära er en och annan sak på vägen. En bil man byggt själv kommer alltid få ett bättre värde i ens egna ögon smile

Vi börjar denna tråd med två ny inköpta bilar:

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-faead7ad82b28c88ea0e4d3428e8fed3.jpg
Bil nr 1 blir en Porsche cayenne 957 turbo som skall rustas upp och göra en del diskreta förbättringar in för försäljning som sker fram över. Därför skall vi göra en hel del jobb på budget för att kunna garantera att de genererar en vinst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-9a8343cdf071157d7f7b4c98b9af78e2.jpg
Bil nr 2: Bmw 540i e60. Denna bil köptes med en hel del behov av kärlek då tidigare ägare verkligen inte tagit han om den som de ska, försökt mecka och styla den men de har resulterat i defekta strålkastare, kjolpaket som inte sitter rätt någonstans och en inredning som man blandat material i när man stylat upp den som resulterar i att varje person med minsta antydan till och går i taket. (Nej de satt inte ens kvar ett dygn). Bilen i sig går väldigt fint i drivlina och chassi och otroligt komfortabel så denna bil har vi bestämt att behålla själva. Detta resulterar i en lite större buddget och givetvis en hel del mer fix.

Porschen har vi ägt i snart två veckor och BMW-n köptes i mitten på förra veckan. Så de ser givetvis inte alls ut som när vi hämtade dem som bilderna visar. Men för att inte ge er allt för mycket text så kommer vi efter uppgradera senaste veckans händelser tills vi kommer ikapp dagsfärska händelserna wink hoppas ni uppskattar de.

PS, ja jag är dyslektiker så jag vet att de särskrivs och fel stavas, läs mellan raderna och kliar de så mycket i kroppen så rek jag er att hitta en annan tråd. För detta kommer inte ändras på hur många gånger de än påpekas smile DS

Senast redigerat av psyco (10 juli )

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
9 juli · 2 403 Inlägg
#2

Grubblat lite på hur vi skall komma ikapp i denna tråd då bilarna redan är 2 resp 3 veckor gamla. Så vi kör två separata inlägg där jag försöker täcka de som skett med resp bil från köp till inspektion och reparation samt ombyggnad och modifikation.  Tanken med tråden är att ge er en inblick i de vi gör och även lära och förhoppningsvis inspirera en och annan att testa bygga på sina egna bilar. Missförstå mig rätt. Jag älskar att bygga på mina kunders bilar och få uppfylla deras drömmar och mål. Men något man skapat själv på sin bil bär med en speciell stolthet. Kan man så försök, i värsta fall finns företag som oss som hjälper er igenom det. Men alla som åker modifierad bil borde försöka göra något på den de kan blicka tillbaka på och känna att "de där gjorde jag helt själv". De är en mäktig känsla smile
Vi kommer ha en del olika nivåer på våra saker vi gör. Vissa är otroligt basic där vi inte går igenom något vidare men har ni frågor och funderingar så ställ dem så besvarar vi allt så gott vi kan. En del saker kan vi även avstå djupare ingång i där vi anser att risken för att ni skadar era komponenter och styrdon är för höga.
Men som sagt, frågor eller funderingar så name it. Ingen fråga är för "korkad". Vänligen respektera även andra i tråden. Alla är inte experter så har vi någon som är helt novice så skall vi inte göra narr av dem eller slänga med taskiga kommentarer utan helt enkelt hjälpa till. De är så vi får bil kulturen att växa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-e85835006da72c246fc2da3a9b583f52.jpg
Dagen D
Som ni ser blir första ingången på vår Bmw. Närmare bestämt en Bmw 540i.
Vi sålde sambons Golf alltrack nyligen då vi bestämt oss för att spara till hus. Finns ingen anledning att hon skall åka en bil för den summan till och från jobbet där den enbart är igång ca 5 min per tur. Vi har efter detta letat efter en större bil som fungerar bra till hela familjen även på semestern. Den skall vara komfortabel och dessutom kännas modern för en rimlig summa. Efter att suttit o snöa in oss på a8or mm så testade sambon en e60 och sedan kände vi att de va ett rätt ok val. Vi hittade tillslut ett par bilar som mötte våra kriterier i utrustning mm som för övrigt är otroligt överdrivna. Men va fan bättre de än o bli kinkig efter en vecka för att man fick mindre utrustning än man önskat.
Denna kärra stod en dags tripp bort så vi åkte upp och kollade på den. Redan på platts hade säljaren fulat sig en del så vi hög ner på priset rejält. Givetvis visade det sig att de lyckas mörka en del till, men man får se de positivt. De ger iaf en bra tråd till er smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-acfce9e26e85b12dced8042267244389.jpg
Väl hemma gick jag igenom bilen följande dag för att lägga upp en plan i vad som behöver göras. Och de är en hel del, dock något jag var beredd på. Men då bilen skall behållas skall den ses över minutiöst smile
Bilen ger ett bra helhets intryck på håll men har en hel del riktigt pundiga lösningar från förra ägaren som klart inte är en stjärna på detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-d0b5b9c529e838101daeb9dba6bbfdfd.jpg
Reagerade på att de inte va de strålkastarna som satt på bilen i annonsen. En av sakerna jag prutade rätt hårt på och även att höger halvljus ej lirade (xenon). Säljaren hävdade att han såld de som satt på och satt dit org men glömt o sätta i xenon lampan som jag även fick på sidan. När de gicks igenom ordentligt var de lite delar som saknades men märkte även att strålkastarna enbart satt i en ända bult var?? Well strålkastarna blev där med en rätt högt prioriterad del på listan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-23e324969acb46bf9bccb860348beb58.jpg
Front spoilern knäckt. Detta då de inte skruvat klossarna i mitten sektionen. En spoiler ger dig downforce även om den enbart sitter för utseendets skull. Så aerodynamik lektion 1. Spoilern riktar luft vilket belastar delen rätt rejält. De måste därför fästas så pass att de klarar vikten med koda marginaler. I detta fall var de ej gjort vilket leder till att mitt sektionen trycks ner medans sidorna sitter limmade och klarar vikten in direkt. Detta ger en brytpunkt på spoilern när du kommer upp i hastighet som resulterar i att den spricker.
Vad som sker här är inte riktigt bestämt. Antingen gjuter jag den i kolfiber i stället eller så hivar jag den och kollar på något snyggare. Vet inte riktigt vad jag tycker om den i ärlighetens namn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-08bfe7e8679258e8bac2650daa924494.jpg
Kåpan till nightvision kameran saknas och måste åtgärdas då bilden blir skit som den är nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-627069faf6e2a87838f3ab27ec1dc8e5.jpg
Stötfångarna som är äkta m-paket är efter monterade. Inpassningen på detta är sämre än många folkracebilar jag sett. Vänster sida får jag till och med in fingrarna mellan strålkastare och stötfångare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-aaedf74553c60282272f356a555c7bd5.jpg
Fälgarna är inte de roligaste och de är en del som är rätt vital när man stylar en bil de skall bytas ut. Däcken på dessa är sop slut i bak oavsett så detta var ju även detta inom 24h planen. Utöver det så gav skärm blinkersen mig sura uppstötningar. Klarar inte av wish bling så även detta ryker omgående.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-7259da8510f722ad994724c266a47969.jpg
Standard oxid på sidospeglarnas fästen. Detta är i aluminium så oxiden motsvarar tekniskt sett rost på vanlig plåt. Slipa rent och lacka upp för en stilrenare look.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-8f45f05376ce74dd29478d6d323e66c9.jpg
Vingen är ful som stryk och även här rätt taskigt monterat. Vitt montage lim som läckt utanför överallt. Vingen skall bort och dit med en kolfiber i snyggare form.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-dec27a74f959fe2ed19f030aea0f7b40.jpg
Inredningen i sig är i relativt gott skick. En rekond krävs och en del uppdateringar i teknik mm. En av sakerna som skär sig i mina ögon är dock kolfiber folien. Detta kan vara riktigt snyggt i bilar men inte när de blandas med äkta delar och speciellt inte när de inte matchar mönster passningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-b0a9367f733b8656bc4a9230f124f662.jpg
Folieringen är inte sträckt runt hörn utan skurken längst med. Detta gör att den rest sig i alla kanter. Knapparna sliter upp folien varje gång de används och luckorna öppnar inte som de skall. Märkte även att 12v uttaget i mittkonsollen inte fjädrar upp så de är en till sak som skall åtgärdas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-c9516d88f5cd1171b63bcb20006159dc.jpg
De har även eftermonterat en smg växellknopp med belysning från m5an. Skinnet skuret och över lagt samt kulan snurrar som ett tivoli. Dessutom har inte växelspaken samma arbetsväg vilket blir lagom störigt för någon med lite "lätt" ocd. Denna byter vi bort mot en facelift spak som hör hemma i denna bil smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-73a347103334c258cbb89359c9397f17.jpg
Direkt efter kollen blev de lite snabb meck i garaget. Nya fälgar monterades. Blinkersen böts ut och lite annat små fix.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-9e78453e4298a204c5d965aa31989010.jpg
Invändigt rensades bilen på kolfiber folie. Märkte att en hel del lister inte satt som de skulle då fästena lossnat. Så kommer ett avsnitt om hur man reparerar detta fram över. Sätena fick en snabb skin tvätt men kommer behöva rengöra bälten mm rejält sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-de442d3fb3213964ee845ea5887b972b.jpg
Blinkersen som satt på.. ryser av bara tanken xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-b12859922438970decd456e478bc0bd8.jpg
Hängde även om stötfångaren lite snabbt för att minska de värsta gliporna.


Nu kör vi!

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-8cbb19563ac1cd8326142722055eb684.jpg
Sambon fick rulla med denna ett par dagar innan jag hade en lucka att ta in bilen i verkstaden mellan kunderna och även andra bilen. En av de saker jag alltid stört mig på i Bmw är gubb belysningen. Med andra ord de oranga helvetet som får bilen att se ut som den byggdes på 70 talet. Detta klarar jag inte av så de ryker fortast möjliga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-da835fa4d62c99e96caa1383c2219631.jpg
Huset i sig ser ändå ganska bra ut och för en gångs skull inte slarv byggt vilket är rätt tacksamt att hitta. Vi låter de ser ut som de gör för tillfället och nöjer oss med belysningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-eec6f9bc5b5d8588f6b52caeac16e06a.jpg
Instrumenthus är ganska komplexa att jobba med. De flesta moderna hus har ljus källor som drivs av led teknik. Generellt ytmonterade dioder monterade direkt på kretskortet men sedan har vi en del bilar som blir lite mer tekniskt avancerade som i detta läget. Därför avråder jag er att göra detta om ni inte är säkra på vad ni gör samt har rätt verktyg för arbetet. I detta läge ser vi en avsevärt hög risk att förstöra instrumenthuset så ha detta i bakhuvudet.
Vi börjar med att demontera instrumenthuset som i denna bil sitter i två torks i överkant av glaset. Drar ner ratten på lägsta läget och plockar sedan försiktigt ut huset. Tänk på att lossa kontakten samt inte repa ratten och övrig kring utrustning. Väl ute lossar man glaset som sitter i 4 hullingar på baksidan. Nålarna avlägsnar vi med special verktyg men kan lossas med 2 plast kilar genom att sätta den in under nålen på var sida om axeln och lyfta rakt upp. Obs om ni bryter minsta lilla åt något håll riskerar ni att bryta av axeln och där med förstöra huset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-eab205885408343c03a2a9e1507620a2.jpg
I vanliga fall ser ni dioderna på kretskortet efter att tavlorna är demonterade. I detta fal så sitter de inbyggda i tavlorna. På baksidan av kretskortet ritter en flatkabel som man lossar genom att lyfta på en säkerhets gaffel. Tavlorna i dessa är 2delade. Först har du själva tavlan men bakom sitter en roterande skiva som visar crusecontrol samt varv. Märk var dessa skivor är och håll de i position när ni demonterar övre skivan för att få de på rätt plats. Rör där efter inte kugghjulen. Mätartavlan lossas genom att vrida dem motsols tills de hår att lyfta av rakt upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-4d7adffc9c36b10a6c4cce13e00097d7.jpg
I den vita hållaren sitter dessa två plast band. Blanda inte ihop dem när ni tar av dem. De fyra vita kuberna på bandet är det vi är ute efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-50233b52536fdbcae379836aff39dc7c.jpg
Dessa dioder är otroligt små vilket kräver en stadig hand och kunskap i lödning utöver en vanlig lödkolv. Dioderna vi använder idag har två kontakt ytor. Led dioder agerar inte som en halogen lampa där du har en sluten krets strömmen leder genom utan här går strömmen enbart åt ett håll. Vänder du denna fel bränner du dioden när du startar upp den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-0337ad6bd30dd823f5aed81a6120b963.jpg
På grund av detta bör ni märka upp riktningen på den för att försäkra er om att inga misstag sker. Dessa dioder har en fasad kant på en av de fyra hörnen. Märk upp kretsen intill med en penna, dessa hörn är fasade på alla dioder av denna modell oavsett märke ni använder. Vi kör enbart osrams egna. Dessa är dyra men under de åren jag jobbat med detta har jag aldrig behövt byta ut en defekt diod efter ombyggnad. På bild ser ni våra dioder vi monterat. Denna sektion har varit svår att foto dokumentera då jag tyvärr endast besitter två händer och jag måste ha full koncentration på arbetet. För att löda dessa dioder använder jag mig av en luftdriven lödkolv. Detta då en vanlig kolv ger extremt mycket värmen på en specifik punkt. Detta bränner ofta sönder de fina kretsar och dioder vi arbetar med om man är oförsiktig. En luft kolv sprider värmen runt och är idyllisk för av montering och montering då vi kan värman båda sidor av dioden samtidigt. Men en vanlig kolv får du ta en sida i taget. Detta leder till en risk att slinta vid avlödning där du kan skada kringliggande komponenter, men även att du kan knäcka dioden vid montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-0e1e1f636cfba3ad5e6f0fedad03ce84.jpg
Vart respektive diod hamnar är även en väldigt kritisk process. Denna modell är försänkt in i en avskärmare till instrument som ger oss under 1 mm spelrum åt vardera håll. Så dioden måste vara centrerad med extrem precession.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-87e2779d2ea2acc9b4ab2f19ea24cd8f.jpg
Detta blev resultatet efter lödningen. Vi har lämnat nålarna till senare åtgärd för att få dem att lysa rött men fortfarande behålla de vita nålarna och enbart få de i rött när de lyser.

Tänt var de här!

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-1eba27f4e28e1026d43a8bba176f1604.jpg
Nästa dag på listan så är de strålkastarnas tur. Vill gärna inte att sambon får böter för defekt halvljus när hon går på sina kvälls pass så innan de börjar måste vi åtgärda dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-9a35d8ce04bf6bcec49ef8da8bc51fd2.jpg
Demontering av fronten för att i sin tur få loss strålkastarna (trotts sin otroligt dåliga montering)

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-533adc76663cb2bef3b5b6fdef78720a.jpg
Visade sig snabbt att säljaren redigt gått ut för en blåsning som jag svalde. Visserligen hade de rätt med att lampan saknades men de har brytit sönder hela huset så ingen lampa kan monteras där. De har dessutom skickat med fäste för fel model och en xenonlampa till fel modell. Fifflare delux.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-871049cd0780edd843d722e33ef63712.jpg
Ögonbrynen lirade inte heller och efter ha lyft på listen och sett detta börja jag misstänka faul play även här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-1858697394c62ab31daabc5493495326.jpg
Mycket riktigt så har de demonterat dessa o dessutom snott hela diod bryggan. Dessa strålkastare är inte värt att ens försöka rädda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-b8542c6facfc06aa97014e76ec35c0a7.jpg
Nya strålkastare inhandlades samma dag, tyvärr frakt skadade där ett fäste var av men de plast svetsades med en donation från gamla strålkastaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-b284d1a37f0c2b5c4d760348e3270d0b.jpg
Dag och natt med andra lysen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-9db162c73c083ab12839c9503a559e69.jpg
Slut sumering av kvällen så blev se ett rejält lyft med nya strålkastare och en ordentligt inpassad stötfångare. Otroligt nöjd.

BIO TIME!
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-059649656fa14baa19ddebce8c3dad51.jpg
Nästa avsnitt och vi är faktist upp to date med dagens datum. Imorse rullade bilen in och en update på stereon fick utföras. Gillar skärmen på plats men det är ett otroligt omodernt gränssnitt och utdaterade kartor mm. Detta kräver en ändring innan semestern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-48073065961108c64827dd5a08580b83.jpg
Efter att ha rivit mer eller mindre hela instrument brädan var vi äntligen framme vid kablage mm. Fick nästan panik när jag såg kabel dragningen till växelsplaken. Tur är väl att de skall bort iaf, för detta kommer störa mig tills jag får ordning på ny spak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-02617becb2da02bdb4e9791f93e24d3f.jpg
Vi passar på att montera dit en ny skärm med tutch screen. Grymt mycket bättre bild, mer funktioner och alla org funktioner lirar som de skall. Givetvis styrs allt via idrive så ratt knappar mm är bara köra vidare med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-3f43e18be0a8be36f7fed3f3628b3ade.jpg
Ett par timmar senare så börjar den se riktigt trevlig ut invändigt. Vi fick även till nålarna som jag ville så nu har vi Head up display och allt lirande i en ända ljuv harmoni.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-d2a536382a09f824a36f100917bd78ca.jpg
Vi har tyvärr märkt av obalans i hjulen så vi svängde in och balanserade dem. Tyvärr ser de ut som de är lite slagna så vi kommer behöva nya hjul då jag avskyr vibrationer och dessutom inte alls sugen på att lämna dem på riktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-9ed3ad8eab340fcb81f72e81e15234f0.jpg
Efter att ha kodat bilen idag märkte vi även att en del lampor inte lirade i nya ljusen. Ringarna drivs med halogen så vi satte in ett par riktade diod lampor i vitt (av någon anledning blir de blå på bild) Blir även nya på yttre delen men de kommer behöva rivas en del för detta.

Hoppas ni gillar inlägget Porschen är soon to come smile Trevlig kväll på er smile

Senast redigerat av psyco (10 juli )

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 juli · 1 512 Inlägg
#3

Följer! Verkar som om Du har rätt bra handlag med dessa bitar så det här kan bli intressant smile

Autopilot: På.
Mew
10 juli · 963 Inlägg
#4

Följer, som i alla dina trådar! Alltid lika spännande! smile

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
10 juli · 2 403 Inlägg
#5

Tack smile ja jag får väl hoppas de när de är ens levnadsbröd 😅
Idag fick vi lite mer saker så beroende på hur mycket kunder de kommer in (har kvälls öppet idag) så skall vi se om vi hinner montera backkamera på BMW-n idag med. Skall försöka sätta mig och skriva en update på porschen med smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
11 juli · 2 403 Inlägg
#6

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-ee75891c52b7a2953963a4fccc94751f.jpg
Idag fortsatte vi med BMW-n en stund. Som vi nämnde igår satte jag dit led dioder till angeleyesen som av okänd anledning blir blå på bild. Tyvärr fick vi inte dit de yttre lamporna då man måste demontera strålkastaren för att komma åt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-9717859c0934d8de9910371f3ea55612.jpg
Nu ser vi till o trolla ihop detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-59e15b71f16975c3e2c017a1ef76ba26.jpg
Efter byte av yttre lampor blev de en otrolig förbättring. Detaljerna som räknas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-7f38d90e544ddeccaa6049dfadb2d5ef.jpg
Dagens projekt tid veks mot backkameran som kom igår kväll.
Kameran vi använder oss av är inbyggd i bakluckans handtag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-69ac1104c07df29dd49208d2bdec9e8c.jpg
För att komma åt allt vi behöver så rensar vi luckan på inredning. Detta innefattar ett gäng klippa men även 2 st stjärn skruvar som håller i verktygs lådan. De intressanta här var att vi hittade ett gäng brända lampor innanför klädseln, varför inte bara kasta dem? :s

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-c57a267c3b27e02f86231723955fc28f.jpg
Då kameran vi monterar är intrigerad i handtaget som rent konkret är en micro brytare så är de viktigt att testa funktionen innan vi spiller tid på att bygga in kablage mm. Vi kopplar därför in kontakten till handtaget och låter den ligga utanför för en test.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-996c22136f462f98ae4eed77a3aba764.jpg
Sedan låser vi lås näbben med hjälp av en skruvmejsel som vi trycker in på tvären tills den klickar. Där efter trycker du på bakluckans handtag och testar så den fungerar som den ska. I detta går allt bra, men skulle jag fått fel modell eller kanske en defekt vara så skulle jag spara en hel del onödigt arbete här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-2eb758fec73ecb563dccf1027a00362c.jpg
Fungerar allt så kan vi nu montera fast kameran och handtaget på sin plats. Jag drog sedan en kamera kabel utvändigt på bilen för att testa funktionen till stereon genom att koppla konstant 12v till kameran sedan bara en video kabel över till stereon som har inbyggd back signal. Givetvis kopplas kameran så den enbart för ström när kameran tillkopplad men för test duger detta gott.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-68df1f80382aa7acbb75a1eac9a987ab.jpg
Efter att ha rivit bakluckans inledning fick jag ett till slag anfall. De är ju klart ingen elektriker som varit på denna, snarare något som liknar en kreation av en galen professor. Visst de fungerar men de är fan inte vacker, eller säkert för denna del. All el som är monterad i denna har de tvinnat kablarna och tejpat ihop. Vid kabel dragning så skall man som sämst använda abikoskor. Smält skarvar är bättre eller så löder man och kör krympslang som är klart bästa vägen att gå. Så än en gång hindras arbetet av en akut kabel om lödning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-d552a6b52d8e57865a32fc245626a04a.jpg
Nu är vi inne i de lite tråkigare momentet med att dra kabel, då kabeln skall sitta i bakluckan som rör sig väldigt ofta så vill vi skydda kabeln. Bästa sätt att göra de är att använda sig av org genomföringar vilket i detta läget är rör konstruktionen till gångjärn. Dessa är inte raka och har redan kablar så de går dessvärre inte att bara trycka igenom kabeln från detta hålla främst då de sitter en gummi kloss i andra änden som skyddar mot ev kondens.
För att enkelt få igenom denna kabel så tar vi en drag tråd från andra hållet. Jag hade ingen i garaget för tillfället och valde istället att ta en hårdare kabeln som jag för in från motsatt håll. Där efter tejpat jag kanten av min video kabel mot den drag tråden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-735ffef6058dcbc9acc5c00906889187.jpg
När du är säker på att allt sitter drar du igenom drag tråden till andra sidan försiktig och hjälper samtidigt med att mata till kablaget som skall igenom för att inte belasta tape skarven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-a32c46fdfaacf67173a81b196a60bcee.jpg
Väl igenom finns de ett par faktorer att ha i åtanke. Då delen vi fört kabeln igenom rör på sig så får du inte montera kabeln sträckt. Utan du måste ge lite extra kabel så den får röra sig fritt utan att stressa kabeln som kan leda till kabelbrott. I detta fall har vi redan ett kablage som sitter så då monterar vi samma långt med den härvan så vi är säkra.
En del undrar nog varför jag ej sätter bunt band och de finns en enkel förklaring till de. Detta eftermonteras, de finns en risk i framtiden att någon råkar dra i kabeln vid försäljning, felsökning mm då den normalt inte hör hemma här. Om så är fallet vill jag att tapen som är en poler tape skall rivas av istället för att man riskerar att skada huvud stammen. Så de är en enkel försäkring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-6147080d0e8c1575427360c6e8e1b4be.jpg
Lättaste vägen att lägga kabeln på ett snyggt sett är via en av trösklarna. Då vi skickar ev video signal är de dock värt att kolla om du har någon matarledning i närheten (12v modell större) då dessa kan störa signalen i bilden. Finns de ingen är du redo att köra på smile jag demonterar sido kudden i baksätet genom att rycka övre kanten mot mig sedan skjuta kudden uppåt för att lossna från en metall kil gör inpassning av dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-cdd57229952047b1d6c6062af97be867.jpg
Vi river sedan ut tröskel skydden och viker upp kanten av massan en aning och monterar kabeln längst vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-280015496576b4a92c8bd463cf59be40.jpg efter detta går jag genom a stolpens panel in i instrumentbrädan som trevligt nog har lite fri yta för oanvänd kabel smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-72742d0cb84ef7025cef9c46dc2b298f.jpg
Efter en rätt lång arb stund så var de test. Irriterande nog stör led lamporna bak ut kameran så jag får några sträck i bilden. Så vi skaffar nya kameror men de får vi lösa någon av kommande dagar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-13c54d44914d9f1e94fdc9bf38318176.jpg
Blev skapligt nöjd med ändringen och främst väldigt nöjd med bilen i sin helhet nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-7e1cfba0f94cf940d5049792b20415ba.jpg
Efter en rätt lång dag så blev de en stöd burgare på donken runt 2 på natten för att sedan käka lite och kolla på serie via HBO. Grymt trevligt tillägg big_smile

Senast redigerat av psyco (11 juli )

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 juli · 1 512 Inlägg
#7

Snyggt!
Intressant förvaring av de brända lamporna också ^^
Blev ju grymt bra med den där infotainment-skärmen! smile

Autopilot: På.
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
11 juli · 2 403 Inlägg
#8

Ber om ursäkt för text bortfallet. Kom hem strax innan 2 inatt o går upp 5 på mornarna för o ta kidsen innan man åker o jobbar så va rätt smeten 😅 fyller i när jag får en lucka

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
12 juli · 2 403 Inlägg
#9

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-1ffb9f025468bd5025f6314566d7a097.jpg
Dagen blev rätt lungn på egen tiden med bilen. Mycket jobb i garaget, ett par optimeringar sedan en gammal Classic Renault som är inne för reparation av downpipe. Men något fick vi gjort nu när man kom hem vid 00 tiden. Trött på att se häng läppen så den rök idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-fce7e15164333e69f0485e51d01828b0.jpg
Blev lite naken men kan väl iaf inte säga att den blev mycket fulare, de e ju alltid något smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 juli · 1 512 Inlägg
#10

Har sett betydligt värre, tycker nästan den e snyggare än med läppen monterad ^^

Autopilot: På.
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
12 juli · 2 403 Inlägg
#11

Kommer en snyggare spoiler fram över som passar min vision på bilen smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
13 juli · 2 403 Inlägg
#12

Då kanske de är dags för en uppdatering av Porschen som jag märkte inte blev så stor. Dels då den hamnat lite i skym undan av BMW-n men även då denna skall säljas när den är klar så den blev inte riktigt lika prioriterad nu. Bortsätt från de jag fångat på bild så har vi givetvis optimerat bilen. Något som görs ganska omgående vid köp hos mig av någon konstig anledning smile idag ligger vi på ca 570hk med vettig förbrukning, ingen raket men tillräckligt för att sätta en del ungdomar på plats. Jag e nöjd att jag kan dra ut på 4hjuls häng (rätt mäktig känsla att åka brett med en konteiner) så de får stanna där nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-91516f87c662ea9a9a2c672e1d25b65f.jpg
Första jobbet på bilen när den kom in var lacken, den var katastrof dålig då tidigare ägare bott i någon skog så ofattbara mängder repor hittades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-cc8ebec7a05b3227e40d5aadfd643c6d.jpg
En hel del av dessa repor som påträffats var så pass djup att vi inte kunnat polera bort dem ens med grövre medel. Men de har fortfarande hållit sig i klarlacken så jag bestämde mig för att våtslipa hela bilen (idiotisk jävla idé så här op efterhand). Sagt o gjort så var de bara gnida och sedan köra en 3 stegs polering på bilen, mycket repor kvar men den ser där efter hundra resor bättre ut än innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-18e624826d71e469b5f7714c281db76e.jpg
Där detta vän var klart efter ett gäng dagars arb så var jag rätt trött på lastbils känslan av o köra denna skapelse. De är trots allt en Porsche så den behövde ner, ganska rejält.
Valde att testa att köra dessa justerbara stag till nivåregleringen för en gångs skull. Normalt sänker jag den via dator (kalibrering) men nu vill man testa detta. Summa sumarum så kommer kan köra de fler ggr. Sänker otroligt bra och är fortfarande bra komfort. Vill man ändra höjd är de bara stänga av tändning och vrida på axeln så du förlänger staget om du vill sänka bilen och gör staget kortare för högre nivå kortar du av andra staget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-a41643932fe436b7dc4ac51d2bcad7d9.jpg
En tid senare har vi ett färdigt resultat. Bilen droppade bi hela 6cm med org dämpare kvar. Ganska mäktigt med tanke på att de var jävligt intakt bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-e24febc4f644fbb59969ddaff2e18482.jpg
Om ni undrar så är bilen givetvis med ute på jobb hos kunder som en ”firma bil”

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-5f0d7913eb9562da78a2e3bc86490b3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-590d8bf08011fe7a37eed3aa1d0bb600.jpg
Efter en ordentlig polering och sänkning samt demont av den riktigt fula regplåts hållen så blev det en helt annan bil. Tyvärr saknas de en breddningar list på en av trösklarna. En av listerna (vänster bakdörr) är rätt ordentligt blästrad med så dessa måste lackas. Ny list är givetvis inhandlad så de väntar nu på lack smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-cfd055ed10b716bac418fd6fa50316ce.jpg
En av cayennens andra stora barnsjukdomar är felande parkerings sensorer. I detta fall fungerar dem främre fram tills att jag lägger i backen då de tjuter till och allt blir rött. Fungerar systemet fram så är de ju enkelt att lista ut att de är bakre delen av de som strular.
Bilden visar de vanligaste felet på dessa system.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-1e96ef4fac14a53afa10eb30306497a5.jpg
På grund av värmen från avgas systemen så smälter kablaget ihop till parkeringssensorerna.
Detta sker pga en avgas sköld som lossnar och där med blottas kablarna för avgas systemet. Här har denna plåt släppt helt så vi fick demontera hela stötfångaren och dragkrok mm för att komma åt stora värmeskölden och montera upp den igen för att slippa fortsatta problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-d20ac85f5db038d647c4f4d24018b39e.jpg
Reparation av detta system är inte så avancerat som man kan tro. De handlar enbart om att ersätta kablar och ev kontakt. Denna gånger har kontakten klarat sig bortsett från ett litet brännmärke som inte påverkar funktionen. Jag valde därför att kapa av kabelstammen. Sedan löder jag på nya kablar till den avklippta delen sol motsvarar längden jag klippt av. Nya stift togs hem från elfa som motsvarar org då skadan är för nära isolatorn för att skarva.
När alla kablar är dit lödda säkrar vi med krympslang och tar stiftar ut en kabel i taget från isolatorn och ersätter den med motsvarande ny. Då de är två färgade kablar i dessa så är de svår att hitta alla färger så de gäller att ha koll på vilken färg du har där du löder på då alla kablar blir samma färg där man reparerar i regel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-cdd95b7cd50d3b3da9e4e0852635e115.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-19f0a8635fca4124e35a9bb8c79005f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-111912ec7b9e41b8953accd34e0348d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-92b6b8daf34943f99e89587bafbd2ae7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-c61e5bc4102d33cdc9978ec9970eba8f.jpg

Senast redigerat av psyco (13 juli )

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 juli · 1 512 Inlägg
#13

Snyggt jobbat!
Du borde ha mer än tillräckligt med effekt i den där... ^^
Har sett sämre firmabilar wink

Autopilot: På.
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
16 juli · 2 403 Inlägg
#14

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-cd00e81799c8272de9ab6cae1c72e76e.jpg
Lite lugnare framträde en liten stund, i söndags installerade vi oss i stugan ute i skärgården så lite svårare att få något ordentligt gjort.
Bortsett från semester med kidsen har jag även datorerna med för att passa på att komma närmare mina kunder i Norrtälje och Blidö där vi har landställe. En del optimeringar gjorda med nöjda kunder så givetvis är humöret på topp här. Innan avresa mot landet hann jag med att få psykbryt på hjulen. Hatar allt små gnissel o vibrerande så de gick inte längre, de skulle bort. Letar som en tok efter vettiga hjul men inte hittat de jag vill ha. Försökte sedan köpa en väns 20” som jag tycker ser riktigt trevliga ut men de tyckte tydligen han med. Dock var han otroligt hygglig och lånade ut sina under vår semester då hans bil ändå står för renovering (hos mig lägligt nog) så de blev BMW-n till stugan ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-c394fd620ea6d17ec756f0d5988850f2.jpg
Passade på att ge den en tvätt och blev tveksam till valet om färg. Funderat på att foliera den, mest då de e enkelt när man har tillgång till allt i företaget. Men samtidigt är de faktist en rätt snygg färg som börjar växa till sig hos mig.

I övrigt har jag kört med bilen ett tag nu och bortsätt från olje röken som skall fixas efter semestern så går den otroligt mjukt och fint.
Bekväm som få så jag är riktigt förtjust i bilen. Känns som detta kan bli ett ganska långt projekt smile

På vägen upp tändes bromslampan då mina belägg är slut. Får slänga ut ett tack till Rudolf som snabbt tog fram nya bromsar så de skall jag försöka ta och byta på vår uppfart i dagarna. Lättare sagt än gjort då de är mer eller mindre packad jord 😅

Vi får se om nästa inlägg börjar med ombyggnad av kaross 😮

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Robb192 Tokig 08a
17 juli · 1 000 Inlägg
#15

Underbar läsning och även följt dina tidigare påhitt. Måste ta tummen ur och besöka dig när regeringen hemma tillåtet så jag kan programmera den där förbannade autostartstop funktionen 😄

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
17 juli · 2 403 Inlägg
#16

Robb192 skrev:
Underbar läsning och även följt dina tidigare påhitt. Måste ta tummen ur och besöka dig när regeringen hemma tillåtet så jag kan programmera den där förbannade autostartstop funktionen 😄

Förstår inte, tycker du den funktionen är jobbig? xD

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
lördag 00:02 · 2 403 Inlägg
#17

Semester update. Givetvis händer de lite små pyssel när man har ”semester”. Tyvärr är jag fruktansvärt kass på att fotografera när jag gör något så blir inte mycket av det. Bland annat kört lite test av olika skin medel gör att tvätta rent och även försökt tvätta rent förarsätet lite. De ser ganska bra ut men man ser ändå en lätt grå ton över dem och de skall se nya ut om jag ska va nöjd. Gick på med borste och rengöring ämnat för detta men de blev mörkare partier då sol ser ut som slitage så bestämde mig för att beställa riktig skin färg i rätt färgkod och se till att restaurera stolarna ordentligt. Kan blir ett kul inlägg i tråden för er som varit nyfikna på detta innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-7165f639cda56543443674bf66c2cd3d.jpg
Imorse var de iaf in till Norrtälje för att optimera lite kund bilar, har tyckt ac’n kyler dåligt då den gärna går något för högt varv på värmefläkten i autoläge.
Passade på att svänga in och serva den med en tömning och fyllning. Visste sedan innan att den inte läcker så ingen tryck test gjordes idag. De tömde dessutom 760gram var av fyllnads mängd är 800gram så är rätt nöjd över den.
Dock är jag ändå inte nöjd med kyl förmågan då jag inte får de där riktigt kalla luften. Blir o kolla på om någon ställ motor tjärvar eller ev kompressorn inte slår till som den skall senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-8a2f873d7f381441ed09a0607e4322fb.jpg
På vägen tillbaka lyckades man klaffa in den där härliga kön ut till bilfärjan. Vi har ju dessutom två st och då blir man stående en bra stund i taget. Inte får man njuta av en sval bil heller då man inte kan stå på tomgång i två timmar. Kändes som jag skulle förvandla bilen till en svimingpool 😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-4b4111128a98af2038f56857eb401fde.jpg
Väl tillbaka vid stugan så hade jag äntligen alla verktyg för mina bromsar. Skulle gjort detta igår, visste precis vilka verktygs som behövdes och att bromsoken sitter i 7mm insex... packade upp allt jag tagit med mig, där ibland min insexs sats. Sedan kom jag på varför jag hatar den där 7an. Den finns nämligen inte med i 90% av alla satser då de blir 6mm,8mm sedan 10mm.
Men men, in o handla mer verktyg till samlingen.
Vi kör lite redneck idag och byter detta utomhus med org domkraft, därför är de viktigt med stabilt underlag vilket jag inte har så då använder vi en stenplatta under för att fördela trycket på en större yta. Annars riskerar donkraften att sjunka eller välta vilket säger sig själv kan leda till rätt jobbiga situationer. För att säkra upp bilen så ställer vi pallbockar under, här blir de en vedkubbe xD. Kom ihåg att sänka bilen så du lägger tyngden på pallbocken och inte donkraften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-8e47a839479d80b77bae89c7e0fe9d62.jpg
För att undvika att bilen rullar fram eller bak så har vi handbromsen i när man byter främre bromsarna och en stoppkloss framför framhjulen när vi byter bak.  Bmw kommer med en i verktygs satsen men annars går de att improvisera lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-23a35dad8ca72dce5e53a831a0caab4b.jpg
Vi lossar gummi hattarna som döljer bromsoket glidbultar och skruvar ut dessa sedan drar vi ut dem så de är ur vägen. Sedan lossar jag spännfjädern (försiktigt då de gärna drar iväg som skollade troll) och tycker tillbaka kolven med hjälp av en lång mejsel som hävstång. Var försiktig här då ni kan skada skivans kant om den skall användas igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-7ae9938088fddecf5d16525aa88ead5d.jpg
På bromsskivan finns det en slitage kant. Hört många som gnäller över att de har belägg som tar fel mm men meningen är att beläggen skall lämna sista millimetern fri, denna kant visar skivans ord tjocklek kontra skivans slitage yta. Är kanten för hög så byter man helt enkelt skiva. Viktigt att kolla båda sidor av skivan dessutom, en bil med en kolv trycker på insidan och drar in belägget på utsidan som ett flytande ok. Detta gör att du kan få okänt slitage om glidbultar mm tjärvar. Så även om allt ser frid och fröjd ut på utsidan så kan de va katastrof inv. I detta fall var det så med dock i annan form (kommer till de snart).

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-90913279a8b7a206454fa6ded9c998b7.jpg
Samtidigt som beläggen byts byter vi slitagevarnare, även om den inte har varnat i bilen. De är ofta slitna ändå och väldigt bräckliga när man lyfter av dem. Här kan vi även se spår efter slitage kanten på skivan. Min skiva är inte farligt sluten i denna benämning men skulle den vara mer sliten och vi enbart byter belägg så kan skivan ge en varning även om beläggen är ok då kanten skär in till givarens kontakter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-b2e9658c9fac18647b1ab6a5057e46f7.jpg
Vi kollar även igenom kringutrustning när bilen ändå är uppe. Slangarna böjer vi för att ”stressa” gummit. I detta läge så skall vi se sprickor om den är sliten. Då är gummit för torr och riskerar att börja läcka, här har vi äntligen en del som är fin på bilen (wohoo)

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-d61de00c818eb3ac1d42328e655447fe.jpg
Samtidigt så ser jag igenom bussningar, lager och leder och även om dämparna läcker olja. De är vanligt med lite ”svettningar” men om de runnit så är de dags för byte (axelvis).

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-f243a7c8fc55dba968b1ee76f71906b7.jpg
Insidan av skivan blev en mörkare historia. Då inte belägget tappt slitytan efter en kraftig inbromsning när en lastbil inte ville hålla sig till väjningsplikt på en 70 sträcka så har mina 3km med det belägget ruffat upp insidan så pass av vi beställer nytt här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-b1f7ece2caac450658d76fe698ddaffa.jpg
Jag sätter ihop mina bromsar igen med nya belägg. Så köper jag en komplett sats med sport skivor och belägg och byter allt samtidigt.
Denna lilla fjäder är något jag märkt saknas på många bilar som kommer in, kunder som tyckt den känns onödig. Denna är till för hålla bromsoket i rätt position med skivan så den inte bromsar snett på beläggen. Det är absolut nödvändigt att montera tillbaka den efter avslutat arbete.


Detta inlägg kanske inte var super intressant för de flesta då de är en ganska basic sak att göra. Men då tråden är för alla oavsett kunskaps bas så kör vi ändå smile
Nya torkarblad monterades idag med och atm sitter jag och kollar efter ny vinge mm smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Robb192 Tokig 08a
lördag 10:26 · 1 000 Inlägg
#18

psyco skrev:

Robb192 skrev:
Underbar läsning och även följt dina tidigare påhitt. Måste ta tummen ur och besöka dig när regeringen hemma tillåtet så jag kan programmera den där förbannade autostartstop funktionen 😄

Förstår inte, tycker du den funktionen är jobbig? xD

De e det dummaste påhitt i mannaminne, bilen brukar lägga av lagom till man ska bromsa in innan blippen till utfarten från garaget varje gång.. Funktionen finns ju till och med på BMWs värstingar av någon dum anledning 🙄

Cuefa Kungen av dagspendlande.
lördag 13:40 · 1 512 Inlägg
#19

Robb192 skrev:

psyco skrev:

Robb192 skrev:
Underbar läsning och även följt dina tidigare påhitt. Måste ta tummen ur och besöka dig när regeringen hemma tillåtet så jag kan programmera den där förbannade autostartstop funktionen 😄

Förstår inte, tycker du den funktionen är jobbig? xD

De e det dummaste påhitt i mannaminne, bilen brukar lägga av lagom till man ska bromsa in innan blippen till utfarten från garaget varje gång.. Funktionen finns ju till och med på BMWs värstingar av någon dum anledning 🙄

Det kallas miljö. De få droppar det sparar dig som slutkund sparar gigantiska mängder Co2-utsläpp som tillverkaren kan kompensera för med värstingbilar som har höga utsläpp. Samma sak med DRL som släcker ner bakljusen, vilket jag tycker är en betydligt sämre funktion än start-stopp.
Men båda funktionerna har samma mål, spara bränsle och därmed utsläpp.

Gungor o karuseller...

@trådskaparen, visst är det roligt o jobba ute i det fria? ^^
Speciellt idag när det är 32 grader ute...

Autopilot: På.
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
lördag 18:38 · 2 403 Inlägg
#20

Klart speciellt o jobba ute i skogen, vår infart / parkering är i en liten skogs dunge så får iaf skugga, så värmen va rätt okej. Dock blev jag ju invaderad av myggorna likt en skolklass som får gå lös i en godis butik så de känns rätt rejält efter de nu smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang