Bygga husvagn av bilkaross

Hampus_janson
4 maj 2015 · 81 Inlägg

Tjena!

Nu har Ideerna börjat flöda åt alla håll och kanter igen.

Det började med att jag satt och spekulerade kring förstabil, och kom fram till att jag vill ha en BMW e30 Cab. Men insåg snart att jag vill kunna sova i bilen om man åker ut på längre äventyr. Första tanken var husvagn, men det känns så gubbigt.

Då slog kreativiteten till och resultatet blev något i stil med dethär:
http://i58.tinypic.com/106jxio.jpg

Att få tag i en billig/krockad e30 kombi och kapa bort allt framför torpedväggen. Sedan svetsa på ett dragkroksfäste. Sedan tömma på orginal inredning och trycka i en säng och 12v kylskap (Allt en ungkarl behöver)
Jag antar att man borde kunna "regga" den som 30-kärra. Eller vad är det för regler på att registrera ett sådant hemmabygge som riktig 80-kärra?

Har en kompis som gjorde en omvänd variant, han tog fronten på en Volvo 740 och byggde kolgrill under huven. Han svetsade sedan dit ett dragkroksfäste och drog grillen bakom bilen.

Anledningen till Forums-tråden är att jag vill se om någon gjort något liknande eller har tänkt i samma banor som jag gör. Det behöver inte nödvändigtvis handla om BMW:s.
Om någon har några ideer eller åsikter på hur man kan förbättra mitt koncept är det mycket välkommet.

MVH

matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 maj 2015 · 2 971 Inlägg

Jadå, redan gjort... denna är dock inte från Sverige så reggning kan jag inte hjälpa dig med.

http://www.topgear.com/au/assets/cms/869d13c4-2c6a-403a-a8e4-75f99c95a61f/670x377Image.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b379/senseless1607/passat2.jpg

Senast redigerat av matteeee (4 maj 2015)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
trubbelturbo
9 maj 2015 · 1 442 Inlägg

Om du vill ha det registrerat som en 80-vagn skulle gissa att det är lättare att köpa ett släp eller en husvagn med lämplig totalvikt och riva bort påbyggnaden och sedan montera dit e30-karossen. Eftersom släpet redan är registrerat tror jag bara att man behöver väga det och åka in och genomföra en registreringsbesiktning. Kolla denna tråden; http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59349

Han har byggt om en husvagn till ett flaksläp, men principerna för hur man får släpet registrerat och lagligt borde vara samma.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hampus_janson
17 maj 2015 · 81 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Om du vill ha det registrerat som en 80-vagn skulle gissa att det är lättare att köpa ett släp eller en husvagn med lämplig totalvikt och riva bort påbyggnaden och sedan montera dit e30-karossen. Eftersom släpet redan är registrerat tror jag bara att man behöver väga det och åka in och genomföra en registreringsbesiktning. Kolla denna tråden; http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59349

Han har byggt om en husvagn till ett flaksläp, men principerna för hur man får släpet registrerat och lagligt borde vara samma.

Humm, Det är ett alternativ, men det känns nästan lite omständigt. Skulle det inte gå att nyregistrera den som 80-kärra får man helt enkelt köra den som 30-släp. Men dem får inte köras utomlands(?).

Det huvudsakliga problemet tror jag är att den blir så sjukt framtung hmm Finns det någon maxgräns för kultrycket?
Ska se om jag kan svänga förbi besikta nån dag och ta med lite bilder och ställa lite dumma frågor smile

http://i58.tinypic.com/ip15yu.jpg

ww_masken
16 juli 2019 · 5 Inlägg

finns det någon som har gjort detta i svergie ??????  gärna lite länkar e sjukt sugen på å b
ygga om min saab 9-5

Senast redigerat av ww_masken (16 juli 2019)

Amazon_123GT Driifter;)
16 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Finns väl nån hör på garaget som gjort de på nån e30 touring och nån med en v70r me lika "husvagn" bakom

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2019 · 14 007 Inlägg

Hampus_janson skrev:

trubbelturbo skrev:
Om du vill ha det registrerat som en 80-vagn skulle gissa att det är lättare att köpa ett släp eller en husvagn med lämplig totalvikt och riva bort påbyggnaden och sedan montera dit e30-karossen. Eftersom släpet redan är registrerat tror jag bara att man behöver väga det och åka in och genomföra en registreringsbesiktning. Kolla denna tråden; http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59349

Han har byggt om en husvagn till ett flaksläp, men principerna för hur man får släpet registrerat och lagligt borde vara samma.

Humm, Det är ett alternativ, men det känns nästan lite omständigt. Skulle det inte gå att nyregistrera den som 80-kärra får man helt enkelt köra den som 30-släp. Men dem får inte köras utomlands(?).

Det huvudsakliga problemet tror jag är att den blir så sjukt framtung hmm Finns det någon maxgräns för kultrycket?
Ska se om jag kan svänga förbi besikta nån dag och ta med lite bilder och ställa lite dumma frågor smile

http://i58.tinypic.com/ip15yu.jpg

Tror att det är mellan 70 och 80 kilo om jag inte minns fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Niknar
16 juli 2019 · 197 Inlägg

Kultryck finns på transportstyrelsen, mina fordon under ”draganordning” eller liknande. Min Focus 2018 får ha 90 kg kultryck.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
caromania Forummoderator
17 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Hanzeman skrev:
Med en sån husvagn av bil kommer du få bekymmer med alla fönster, fråga mig som haft husbilar. Att vakna tidigt med solen på bilen och 40 - 50 grader varmt är inte kul. Mycket jobb med bra gardiner om du inte vill sova i ett akvarium. Dålig isolering gör den också knappast användbar vår och höst. Men för mig är "allt utan gasol" intressant. I stället för husbil och släpkärra har jag kombinationen campingbil-transportbil, en lätt modifierad crossbuss. Sängen går på tvären i mitten av skåpet så inte full ligglängd men nästan (1.80) och den är uppfällbar om man behöver lasta, då har jag halva skåpet för last. särskilt gubbigt är det inte även fast jag är gubbe smile

Det handlar nog lite om ”smakar det så kostar det”. Lite samma grej som att åka på semester i en femtiotalare. Bekvämt? Nej. Ballt? Jupp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
18 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Hanzeman skrev:
Det har jag också gjort. "semester" på 80-talet i PV444 B4b
Åkte runt Tyskland och tittade på bil att köpa hem, jag sov i PV;n genom att skruva bort nån skruv så det gick att fälla ryggstödet på passagerarstolen och det blev helt plant. Ingen ville ha PV:n vilket var en besvikelse men jag trugade på den på killen som sålde en bil till mig. Det handlar nog också om att vara ung och frisk, då klarar man det mesta.

Jag tror det där med ung och frisk stämmer bra. För med handen på hjärtat, blir det helt plant? wink

Nä, man var tuffare förr helt enkelt. Härlig anekdot!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ww_masken
18 juli 2019 · 5 Inlägg

caromania skrev:

Hanzeman skrev:
Med en sån husvagn av bil kommer du få bekymmer med alla fönster, fråga mig som haft husbilar. Att vakna tidigt med solen på bilen och 40 - 50 grader varmt är inte kul. Mycket jobb med bra gardiner om du inte vill sova i ett akvarium. Dålig isolering gör den också knappast användbar vår och höst. Men för mig är "allt utan gasol" intressant. I stället för husbil och släpkärra har jag kombinationen campingbil-transportbil, en lätt modifierad crossbuss. Sängen går på tvären i mitten av skåpet så inte full ligglängd men nästan (1.80) och den är uppfällbar om man behöver lasta, då har jag halva skåpet för last. särskilt gubbigt är det inte även fast jag är gubbe smile

Det handlar nog lite om ”smakar det så kostar det”. Lite samma grej som att åka på semester i en femtiotalare. Bekvämt? Nej. Ballt? Jupp.

häftig sen finns det toning sen kan man alltid öppna fönsterna sen komma med drag bil å släp av samma sort e ju sjukt fint på bil träffar med mera

Amazon_123GT Driifter;)
18 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Får ju se till o bygga vagn så den kan va komplett i karossen.. perfekt o lägga packningen i motorrummet.. slipper ju tänka på intryck med.. jävligaste är väl att den säkert inte går o regga som obromsad

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Amazon_123GT Driifter;)
18 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Får ju se till o bygga vagn så den kan va komplett i karossen.. perfekt o lägga packningen i motorrummet.. slipper ju tänka på kultryck med.. jävligaste är väl att den säkert inte går o regga som obromsad

Blev visst lite fel

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang