Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En 240 med B230FK och M90. Nu blir det uppgradering till 19T.
  • 94 Följare
  • 118 979 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 mars
Marlboroman
12 juli 2019 · 8 228 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-63d9d0d0c564abf19faf967b89239120.jpg

Hade ett antal små jobb att göra innan det var dags för provtur #2, bland annat göra ett rör mellan turbo och lmm med en anslutning för vevhusventilation samt ett fästa för lmm. Får allt gjort, häller i vatten och backar ut ur garaget och slår av motorn medans jag ska hämta något. Kommer ut till bilen igen och får syn på en liten vattenpöl under bilen... *suck* Bara att köra in igen och börja undersöka. Det skulle senare visa sig att klämman på slangen som går upp till expansionskärlet inte satt ordentligt. Trodde den bara var dåligt dragen först för det gick att dra lite men det vart inte riktigt tätt i alla fall. Fick lossa klämman och flytta ner den en liten bit och dra åt igen innan det vart tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-08f5642f11d39d00e2e562318564001a.jpg

Med den saken avklarad så var det dags att ta en provtur som gick bra. Bara ett par småsaker att titta närmare på. Efterfyllde lite vatten och drog åt några slangklämmor på tryckrören som satt lite klent. Tyckte laddtrycket var väl lågt, t.o.m för en FK, men nu går den som den ska igen.
En hjulinställning är nästa punkt på listan över saker som måste göras.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TheSame Creeper
12 juli 2019 · 176 Inlägg

Så vackert att man blir tårögd. Hoppas den fortsätter rulla många mil utan bekymmer nu!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Marlboroman
12 juli 2019 · 8 228 Inlägg

Ska göra vad jag kan för att hålla den igång, men det kommer alltid finnas saker man vill fixa!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
turbonova gillar en riktig burnout
12 juli 2019 · 1 174 Inlägg

Jävla fin, cleant stuk smile

Marlboroman
12 juli 2019 · 8 228 Inlägg

turbonova skrev:
Jävla fin, cleant stuk smile

Tackar smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
InTheWhite
12 juli 2019 · 2 151 Inlägg

Riktigt fin! smile

Gott att det bara var en slanganslutning som läckte! Man tappar modet lite när man upptäcker en pöl under bilen och kanske befarar det värsta. sad

Senast redigerat av InTheWhite (12 juli 2019)

Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Marlboroman
12 juli 2019 · 8 228 Inlägg

InTheWhite skrev:
Riktigt fin! smile

Gott att det bara var en slanganslutning som läckte! Man tappar modet lite när man upptäcker en pöl under bilen och kanske befarar det värsta. sad

Vart ganska trött när man bytt allt och så läker det likväl... Men eftersom luftfiltret hamnat på ett bättre ställe så syntes det ganska direkt vart vattnet kom ifrån.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
17 juli 2019 · 8 228 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8910343a92c11256b7ed1a253d5c16c0.jpg

Svårt att få vettig bild på det hela men jag har i alla fall polerat i 2 steg och vaxat samt börjat lägga Concept Vista på all svart plast. Nu när den fungerar så kan man ju börja fixa såna saker. Har ju inte tid för hjulinställning förens den 29'e så fram till dess så lär det inte bli många mil, om ens några.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c68eef99b0b6dca06a0fd95135900ed3.jpg

Ibland gör man fynd. Sprang på en bekant som samlat på en hel del grejer genom åren. Behövde några småprylar och han hade en lämplig bil att plocka delar av på gården. Skulle ha ett täcklock till en hål i mittkonsollen och klämman som håller fast batteriet. Klämman fanns inte kvar, men däremot en stereoram samt 2 st HT-205 högtalaradaptrar som jag sökt efter med ljus och lykta utan framgång. Fördelen med såna (eller ht-204) är att man kan använda 5,25" högtalare istället för 4". Ena gallret lär limmas ihop lite och så lär dem göras ren men sen är dem klar för montering.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Amazon_123GT Driifter;)
17 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Smidigt med adaptrar hade ja ingen aning om att de fanns ens .

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Marlboroman
18 juli 2019 · 8 228 Inlägg

Dem är ett ovanligt tillbehör men som även satt originalmonterade i vissa modeller / marknader dem sista årsmodellerna enligt vad jag kunnat läsa mig till.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Amazon_123GT Driifter;)
18 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Jaha där ser man har man lärt sig de med smile

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
caromania Forummoderator
18 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Riktigt fräsch! Man blir ju sugen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marlboroman
18 juli 2019 · 8 228 Inlägg

Mitt impulsköp börjar helt klart likna något smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
19 juli 2019 · 8 228 Inlägg

Det här inlägget skulle egentligen handla om montering / justering det justerbara panhardstag jag köpt för att kunna justera in så bakaxeln hamnar på rätt plats igen. Efter sänkningen så har axeln förskjutits lite i sidled och det hade jag egentligen tänkt ignorera men av anledningar jag återkommer till vart det väldigt viktigt att få axeln centrerad. Att staget verkar ha lackats med sprayburk utan grundfärg(?) och sedan virats in i gladpack innan färgen torkat kan jag leva med. Det sitter under bilen och syns inte. Men redan när gängan gått i bott så är det är för långt. Det är ett allvarligt bekymmer eftersom det förvärrar situationen. Det kan gå att modifiera och kanske bli användbart men vill inte börja kapa av gängan innan jag diskuterat med säljaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-57b5a430979b1098750f31be1213d658.jpg
Det var ju inte så att jag behövde en ytterligare en uppsättning fälgar till den, men efter att ha provmonterat en så var det ju bara att bita i det sura äpplet och slanta upp. Compomotive  CX600 splitfälgar i 16*8 samt 16*9,5. Bredden på bakfälgarna och däcken som behövs till dem gör att det blir lite klent med plats i hjulhusen bak och enbart pga det så var det intressant att centrera axeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e5f8fad07d0aa7d6fb51bd0c1b3b851e.jpg

Tror det kan bli riktigt läckert...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Putteliten
20 juli 2019 · 9 068 Inlägg

Jaha ja, det finns dom som kostar på sig! wink Kommer bli coolt det där. Bara gå all in nu med Grupp A stuket med lack, dekaler, vinge mm.

Marlboroman
20 juli 2019 · 8 228 Inlägg

Putteliten skrev:
Jaha ja, det finns dom som kostar på sig! wink Kommer bli coolt det där. Bara gå all in nu med Grupp A stuket med lack, dekaler, vinge mm.

Ett tillfälle dök upp och jag agerade även fast det finns annat som kanske hade varit vettigare att lägga pengar på big_smile Nej, det blir inget grupp a-bygge. Hade den varit vit så kanske, men om det blir en omlackering så är tanken att det blir samma färg igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
240fnatt
20 juli 2019 · 1 Inlägg

Perfekt! Har länge undrat vad just de fälgarna heter, vilken tur att jag hittade till denna tråd :-D

Putteliten
20 juli 2019 · 9 068 Inlägg

Marlboroman skrev:

Putteliten skrev:
Jaha ja, det finns dom som kostar på sig! wink Kommer bli coolt det där. Bara gå all in nu med Grupp A stuket med lack, dekaler, vinge mm.

Ett tillfälle dök upp och jag agerade även fast det finns annat som kanske hade varit vettigare att lägga pengar på big_smile Nej, det blir inget grupp a-bygge. Hade den varit vit så kanske, men om det blir en omlackering så är tanken att det blir samma färg igen.

Hehe, jag gjorde samma sak i våras när ja fick erbjudande om DTM fälgarna till S2an. Jag kallar det för motivationshöjare! smile
Okej, det där är ju ingen direkt vanlig färg på dom 240 som finns kvar, så den kan ju va kul att behålla.

Marlboroman
20 juli 2019 · 8 228 Inlägg

240fnatt skrev:
Perfekt! Har länge undrat vad just de fälgarna heter, vilken tur att jag hittade till denna tråd :-D

Just den här modellen heter Compomotive CX600.

Putteliten skrev:
Hehe, jag gjorde samma sak i våras när ja fick erbjudande om DTM fälgarna till S2an. Jag kallar det för motivationshöjare! smile
Okej, det där är ju ingen direkt vanlig färg på dom 240 som finns kvar, så den kan ju va kul att behålla.

Det är ju bara så att rätt fälgar höjer alla bilar. Så får man chansen och har råd så får man bara bita ihop. Det är mycket extra jobb om man ska byta färg. Behåller jag samma färg kan jag komma undan med att bara lackera om den utvändigt. Sen tycker jag att det är en snygg färg dessutom. Men det är klart, men skulle ju kunna dra på vit folie med Nordica-dekaler åka så en sommar.... Och dessutom anser jag att ska man bygga en Grupp A-replika så anser jag att man ska gå fullt ut. Och jag tänker ha inredning, stereo och någon bur lär det inte bli tal om.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Putteliten
21 juli 2019 · 9 068 Inlägg

Marlboroman skrev:

240fnatt skrev:
Perfekt! Har länge undrat vad just de fälgarna heter, vilken tur att jag hittade till denna tråd :-D

Just den här modellen heter Compomotive CX600.

Putteliten skrev:
Hehe, jag gjorde samma sak i våras när ja fick erbjudande om DTM fälgarna till S2an. Jag kallar det för motivationshöjare! smile
Okej, det där är ju ingen direkt vanlig färg på dom 240 som finns kvar, så den kan ju va kul att behålla.

Det är ju bara så att rätt fälgar höjer alla bilar. Så får man chansen och har råd så får man bara bita ihop. Det är mycket extra jobb om man ska byta färg. Behåller jag samma färg kan jag komma undan med att bara lackera om den utvändigt. Sen tycker jag att det är en snygg färg dessutom. Men det är klart, men skulle ju kunna dra på vit folie med Nordica-dekaler åka så en sommar.... Och dessutom anser jag att ska man bygga en Grupp A-replika så anser jag att man ska gå fullt ut. Och jag tänker ha inredning, stereo och någon bur lär det inte bli tal om.

Ja visst är det så! Ja du, ska man dessutom byta färg, så lär man komma på att man ska bara snygga till både det ena och det andra. Så står man där sen med ett livstidsprojekt som man aldrig får ihop, eller en nedrans massa sena nätter för att man vill få ihop det + ett stort hål i plånkan.
Det är bättre du kör på orginal, det finns ju som sagt inte många 240 kvar i bra skick...

Senast redigerat av Putteliten (21 juli 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang