Passat 2011 problem med elektrisk dragkrok

Blabergphotography
17 april 2017 · 930 Inlägg
#21

Soulman skrev:

Blabergphotography skrev:

caromania skrev:

Min automatiskt öppnande backlucka frös en vinter och fastän jag tinade låset så kom den inte igång. Då var lösningen att lyfta minuspolen. Long shot.

Spelar det någon roll om man lyfter plus eller minuspolen? Testade nämligen att plocka pluspolen utan resultat tyvärr.
Sen får jag känslan av att det är elektronikfel snarare än mekanik då knappen ej lyser och det låter ingenting i motorn som ska släppa draget. Har nämligen för mig att det ska göra ifrån sig ett litet ljud när man drar i knappen.

Är inte kroken i rätt läge kommer (som jag tidigare skrev) inte knappen att lysa. Det betyder antagligen att den inte är korrekt låst i det uppfällda läget och att den möjligen fastnat där. Det kan ju bero på att sista gången kroken användes så trycktes den inte upp ordentligt. Vad jag kan läsa har du fortfarande inte fått av dig finbyxorna så du kan komma ner under bilen och titta, rycka lite eller dra på ett sprut WD 40 eller liknande. Gör det bara.

Jag har inget minne av att det klickar nånstans, det skramlar till när kroken "ramlar ned" däremot. Att lyfta av en batteripol gör sällan någon nytta på moderna bilars elektronik....

Jag har vart under och dragit och slagit på den utan resultat och den sitter stumt. Får väll spruta på lite wd40 som du nämner och se om det hjälper något.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg
#22

Blabergphotography skrev:

Vettemannen skrev:

Blabergphotography skrev:
Jag har tittat igenom varenda säkring jag kan utan resultat. Sen hade det ju underlättat om det funnits ett säkringsschema över vilken säkring som går till vad.

Du har ingen instruktionsbok? Kanske finns det någon sådan på nätet annars.

/Benny

Det ända som finns i instruktionsboken är hur man byter en säkring och inget schema. Värdelöst enligt mig för då försvinner ju vitsen med att byta säkring själv när man inte kan lokalisera vilken säkring det kan gälla. Och sökning på nätet gav inte mycket. Hittade något på engelska men hittade inget som var kopplat till dragkrok tyvärr.

Kan du ta hjälp av nån att läsa ur felkoder ser du direkt om det är ett elektriskt problem (säkring) eller problem med dragkrokens elektronik. Under tiden du funderar på det - kan du inte bara göra som jag tipsat dig om?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Blabergphotography
17 april 2017 · 930 Inlägg
#23

Känner nog ingen som har felkodsläsare i dagsläget. Och jag har testat det du sagt både när jag upptäckte problemet och idag utan resultat. Draget sitter helt stumt och kan inte rubbas på. Finns det möjligtvis något sätt att manuellt få ner dessa?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
xXSammy
17 april 2017 · 5 779 Inlägg
#24

Fått system bugg på elkrok förut, hjälpte att koppla ur strömmen till styrdonet 5 min.

Provade du lossa på en av batteripolerna?

Hon/Henne
Blabergphotography
17 april 2017 · 930 Inlägg
#25

xXSammy skrev:
Fått system bugg på elkrok förut, hjälpte att koppla ur strömmen till styrdonet 5 min.

Provade du lossa på en av batteripolerna?

Ja jag plockade bort pluspolen ett par minuter så det borde ha nollställt systemet, men dock utan resultat tyvärr

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Blabergphotography
3 maj 2017 · 930 Inlägg
#26

Uppdaterar denna tråd lite då jag idag haft bilen inlämnad på Atteviks här i Jönköping.
Slutsatsen av det verkstadsbesöket blev först 2500:- i felsökningsavgift.
Och sen konstaterandes det att styrdonet, alltså motorn på draget som jag antar ska släppa spärren på det har brunnit. Och fick som prisförslag att betala 24000:- för det kalaset. Ca 20000 för draget och 4000 för styrdonet. Tydligen så var dom tvungna att byta hela draget också sa dom. Tycker dock det är konstigt att dom tar betalt för drag och styrdon separat om det är så att det inte går att byta styrdon utan att byta hela draget.
I vilket fall så valde jag att inte låta attviks laga detta då jag kände att jag isåfall hellre köper ett helt annat drag och monterar dit själv för betydligt mindre pengar.
Men är det någon som vet om det eventuellt finns garantier från Volkswagens sida när det gäller såna här saker när bilen enbart är 5.5 år gammal?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Muttley
3 maj 2017 ·
#27

Blabergphotography skrev:
Uppdaterar denna tråd lite då jag idag haft bilen inlämnad på Atteviks här i Jönköping.
Slutsatsen av det verkstadsbesöket blev först 2500:- i felsökningsavgift.
Och sen konstaterandes det att styrdonet, alltså motorn på draget som jag antar ska släppa spärren på det har brunnit. Och fick som prisförslag att betala 24000:- för det kalaset. Ca 20000 för draget och 4000 för styrdonet. Tydligen så var dom tvungna att byta hela draget också sa dom. Tycker dock det är konstigt att dom tar betalt för drag och styrdon separat om det är så att det inte går att byta styrdon utan att byta hela draget.
I vilket fall så valde jag att inte låta attviks laga detta då jag kände att jag isåfall hellre köper ett helt annat drag och monterar dit själv för betydligt mindre pengar.
Men är det någon som vet om det eventuellt finns garantier från Volkswagens sida när det gäller såna här saker när bilen enbart är 5.5 år gammal?

Vw har väl 2 års garanti och är stenhårda på sin sak. De byter gärna inte självklara garantiärenden inom tidsramen enligt min erfarenhet.
De kan dock vara värt ett försök att ta det med Vw för att se om de går med på goodwill (eller liknande)


Förresten hutlösa priser för en krok.   Tack för varningen inför framtiden :p

Soulman
3 maj 2017 · 1 271 Inlägg
#28

Köp ett begagnat styrdon på Ebay till att börja med.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Blabergphotography
4 maj 2017 · 930 Inlägg
#29

Soulman skrev:
Köp ett begagnat styrdon på Ebay till att börja med.

Enligt Firman så går det inte byta enbart styrdonet därav att dom även ville byta hela draget.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Svarte_Orm
4 maj 2017 · 2 113 Inlägg
#30

Kan det vara så att draget kärvar så att motorn brunnit av överbelastningen, och det är därför de vill byta både drag och elektronik?

Blabergphotography
5 maj 2017 · 930 Inlägg
#31

Svarte_Orm skrev:
Kan det vara så att draget kärvar så att motorn brunnit av överbelastningen, och det är därför de vill byta både drag och elektronik?

Jag bad dom kolla med mekaniker varför man är tvungen att byta både och. Jag fick då till svar att motorn sitter fast i draget och går inte separera tydligen. Så detta kommer förmodligen sluta i att jag byter hela draget själv till ett avtagbart  istället. Lite mer jobb själv men betydligt mindre pengar och mycket mindre krångel i framtiden.
Tråkigt på en så pass ny bil men något annat känns inte försvarbart enligt mig.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
nolgarden2
20 juli 2018 · 2 Inlägg
#32

Vet inte om du fått en lösning på detta fel som du hade med att ditt fabriksmonterade drag inte ploppade fram. Jag har haft samma fel. Knappen lyste inte och inget hände heller med draget när jag tryckte.

Lämnade in på märkesverkstad som hade bilen i 5 dagar utan lösning. De byte motor/styrdon/knapp alltså allt (som de inte kunde med att ta betalt för dock.....)

Sen av en händelse så började det rassla i låskistan lite senare när jag öppnade bagaget.

Då tänkte jag att aldrig att jag lämnar in bilen igen så jag beställde en låskista för att byta själv.

När jag sen en kväll tog mig tid att byta denna så tändes av min förvåning båda knappen till draget och även belysningen i bagaget som inte funkat på länge. När jag tryckte på knappen till draget ploppade det fram som om inget hänt.

Jag blev nyfiken och var tvungen att bända isär låskistan för att se vad som var där inuti. Jag hittade 2 mikrobrytare, en antar jag är till avkänning när jag trycker på "öppningshandtaget till bagaget" och den andra måste vara en säkerhetsavkänning när bagaget/låset är helt öppet. Först då får man troligen OK på att få ut draget så att inte ngn skulle kunna tex under färd sitta i bagaget (barn) och husvagnen hänger på där bak och ett lite knapptryck då skulle kunna få lite följdbekymmer!!!!! Dock krävs också vad jag förstått att handbromsen skall vara till samt att motor ej igång!

Till sist så mätte jag på båda mikrobrytarna och varav den ena inte var hel samt hade inga distinkta lägen = trasig.

Tror att låskistan kostade typ 400 begagnad istället för de pengarna som du fått offerterat och vilket inte troligen hade löst bekymret. Dock har jag behövt byta låskista en gång till då plastkugghjulen inte verkar hålla men den gången så påverkades inte draget. Då kostade en ny typ 1200 eller ngt.

Hoppas någon får hjälp av detta!

Soulman
20 juli 2018 · 1 271 Inlägg
#33

Jäkligt bra felsökningstips och ett strålande exempel på när den fina märkesverkstaden som tar så in i helvete betalt inte kan mer än killen på hörnet.

Senast redigerat av Soulman (20 juli 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Mack Forum- och sitemoderator
21 juli 2018 · 24 467 Inlägg
#34

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:
Jag tror att man var månad ska köra kroken från och tillbaka några gånger för att eventuellt hjälpa till att hålla liv i mekaniken.

X2 = så gör jag med/på CR-V´n.

Nu har du skrivit X 2 några gånger och jag undrar vad du menar med det.

/Benny

Det är ett slött sätt att säga att man håller med.
Inte godkänt enligt forumreglerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
alhild_86
9 augusti · 1 Inlägg
#35

Jag har haft liknande problem som TS med min Passat B7 2015 och hittade till slut lösningen för min del så jag tänkte att det kan vara intressant för andra som stöter på liknande problem i framtiden.

Jag har haft otaliga problem med falsklarm, bakluckan påstår att den är öppen under färd och den elektriska dragkroken slutade fungera.

Visade sig vara spolarvätskaslangen till bakrutan som gått sönder i gångjärnet till bakluckan och läckt ner spolarvätska i bakluckan höger sida och dränkt en styrenhet och en koppling.

Skruvade upp styrenheten och rengjorde kontakterna in och kretskortet med sprit. Kablarna och stiften till kontakterna såg fina ut så inget behövdes bytas där.
Värre var det med kopplingen ovanför som jag gissar var anledningen till alla de problem jag haft. Flera stift inuti kontakten var avfrätta så jag tog bort kopplingen och lödde ihop kablarna separat.

Dragkroken fungerar nu finfint och har inte haft ett falsklarm på en månad så förhoppningsvis är problemet löst.

Förhoppningsvis hjälper detta någon stackare med felsökning i framtiden smile

caromania Forummoderator
9 augusti · 8 007 Inlägg
#36

alhild_86 skrev:
Jag har haft liknande problem som TS med min Passat B7 2015 och hittade till slut lösningen för min del så jag tänkte att det kan vara intressant för andra som stöter på liknande problem i framtiden.

Jag har haft otaliga problem med falsklarm, bakluckan påstår att den är öppen under färd och den elektriska dragkroken slutade fungera.

Visade sig vara spolarvätskaslangen till bakrutan som gått sönder i gångjärnet till bakluckan och läckt ner spolarvätska i bakluckan höger sida och dränkt en styrenhet och en koppling.

Skruvade upp styrenheten och rengjorde kontakterna in och kretskortet med sprit. Kablarna och stiften till kontakterna såg fina ut så inget behövdes bytas där.
Värre var det med kopplingen ovanför som jag gissar var anledningen till alla de problem jag haft. Flera stift inuti kontakten var avfrätta så jag tog bort kopplingen och lödde ihop kablarna separat.

Dragkroken fungerar nu finfint och har inte haft ett falsklarm på en månad så förhoppningsvis är problemet löst.

Förhoppningsvis hjälper detta någon stackare med felsökning i framtiden smile

Lysande återkoppling. Den tackar forumet för, Och välkommen hit förresten! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang