Mgb Gt 1966

MGB GT 1966 Ett stycke engelsk rosthög, väldokumenterad men helt slut. En kul quick-fix renovering blir en längre dyrare historia..... ingen skräll där kanske. Lite korkad som skriver detta men planen ser ut enligt följande: - Första start sedan ca 2002, slutet feb 2019 - Fulbesiktning slutet april 2019 - En mer äkta besiktning början av juli 2019 - Klappat och klart slutet juli början aug 2019 DET är planen

SvarreE

  • 32 Följare
  • 10 259 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 13:27
Montecarlo
14 augusti · 354 Inlägg
#81

Riktigt snygg yta på ratten! Den kommer göra sig riktigt bra i bilen sen.

SvarreE
för 23 timmar sedan · 100 Inlägg
#82

Hållit på till och från några dagar att renovera förarsätet
Jäkla meck att få till!

Enligt tidigare inlägg är stommen klar.
Fick hem resterande delar så påbörjade återuppbyggnaden igen

Fått på denhär delen, högst oklart vad det heter på svenska
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-7721ce5eee67506df28895fd77dec0d7.jpg

Med ett lager tyg som jag inte heller vet vad det gör, ett gammalt påslakan fick sätta livet till. Antar det är för att minska ev ljud mellan skumgummit och andra material.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-f15a3766de752b2e251c85e954a7dba4.jpg

Till sist en kudde också, ska nog bli bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-72b8db0211ed5e95b522a7f704a41ba4.jpg

Flyttat runt överdraget säkert 100 gånger men det är halvt omöjligt att få det att sitta snyggt.
Kan bli så att jag limmar de delar som inte får sitta fel, man kan se utskurna delar i skummet där sömmar ska matchas in men känns som om det kommer bli lite mycket tyg över ändå.

caromania Forummoderator
för 22 timmar sedan · 8 006 Inlägg
#83

Måste kommentera updaten om ratten. Håller helt med ovanstående talare. Vilket hantverk du genomför! Grymt! Stolarna lär inte bli mycket sämre de.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
för 3 timmar sedan · 100 Inlägg
#84

Montecarlo skrev:
Riktigt snygg yta på ratten! Den kommer göra sig riktigt bra i bilen sen.

Tack!!
Ja jag hoppas det men originalet ser också ut att kunna bli bra. Får kanske ha en Ratthylla och välja ratten som passar för tillfället sedan....

SvarreE
för 3 timmar sedan · 100 Inlägg
#85

caromania skrev:
Måste kommentera updaten om ratten. Håller helt med ovanstående talare. Vilket hantverk du genomför! Grymt! Stolarna lär inte bli mycket sämre de.

Tackar tackar, det är lite extra roligt när det blir bra....

SvarreE
för 3 timmar sedan · 100 Inlägg
#86

Dagens uppdatering handlar fortsatt om rattar

Plockade fram originalet också.
som vanligt var jag mer intressera av att jobba än fota så förebilderna är inte mycket att hänga i granen, här hade dessutom verkligen velat ha sådana.

Men en Banjoratt i backelit
mycket sprickor och lite saknade delar men koncentrerat på 2 olika ställen.

Fick börja med att plocka bort mer material än planerat för att nästa fast en av de kromade stängerna i yttre ringen varifrån den hade släppt.

Öppna sprickor, slipa och torka.
pp100 blev vapnet för dagen och här är vi nu, efter andra spacklingen (började alltså inte igår utan för ett par dagar sedan).
kommer bli en runda till för att det ska vara bra nog. slipade lite hårt på ett ställe, inget som syns men troligen känns det när man jämför.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-cb5efbbe5b99ef05e121fbe01cd6b863.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-9d48ec72fd823fb90980e6916aeb4d4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-a5ea36b8b140b8f2cfa1dbed460ff975.jpg

Provsprayat lite färg också för att se om den biter bra och om det är nåt att använda.
Får väl bli kopiösa mängder med 2k klarlack på detta också antar jag innan den är användbar.

Kanske skaffa ett par moderiktiga och tidstypiska förarhandskar i tunt ljusbrunt läder.... det hade varit ganska okej ändå.

SvarreE
för 3 timmar sedan · 100 Inlägg
#87

Ähh vad fan vi kör en post till när man ändå har ångan uppe

Ingen som vill komma och hänga lite i garaget i helgen, planen för lördagen är att göra något eller några av följande delar:

- Sista rosten, på bakskärmen, finns ett inlägg om hur det var på andra sidan någonstans.
- Byta packning till vattenpumpen då den börjar läcka lite när det är tryck i systemet, får nog bli lite massa till det
- Ta loss testa fixa solenoiden till overdriven, alt montera en ny
- El till nämnda solenoid
- Byta mätare från en sunkig vatten/oljemätare till en ny likadan som just kom med posten.

Detta var den som satt i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-6e343949898cbe25c6b2eccbcd5c6f3e.jpg

Hade ju ingen aning om hur skicket eller funktionen var på någon mätare men började iaf med en skönhetsrenoverig på samtliga, även den här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-d020b000cfe2a9cd7a492b2429257529.jpg

Färdig såg den ut såhär, helt okej
Blev också nöjd när den visade oljetryck, men tråkigare sedan då vattentempen inte fungerade.
Är ju en enkel konstruktion så inte svårt att räkna ut att etern läck ut och att det är hål någonstans i kapilärröret.
Letade i evigheter men det går verkligen inte att få tag i eter som privatperson utan kontakter idag.
Men lärt mig en hel del om hur det kan vara bra vid drogframställning.....

Också hur man kan framställa av ex. startgas men otrevliga saker kan också hända då.
Funderade också på om man kan (och jag ser inte varför det inte skulle gå) att inte rena startgasen utan ha den väl kyld och samla upp vätskan som borde bestå av en stor andel eter, iaf tillräckligt för effekten. Mätaren i sig är ändå inte gradsatt så det handlar ju om en erfarenhet var den ska visa när bilen är i normaltemperatur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-f9194d9bbd8003b6a234d716ad7b3850.jpg

Blev också nöjd när den visade oljetryck, men tråkigare sedan då vattentempen inte fungerade.
Är ju en enkel konstruktion så inte svårt att räkna ut att etern läck ut och att det är hål någonstans i kapilärröret.
Letade i evigheter men det går verkligen inte att få tag i eter som privatperson utan kontakter idag.
Men lärt mig en hel del om hur det kan vara bra vid drogframställning.....

Också hur man kan framställa av ex. startgas men otrevliga saker kan också hända då.
Funderade också på om man kan (och jag ser inte varför det inte skulle gå) att inte rena startgasen utan ha den väl kyld och samla upp vätskan som borde bestå av en stor andel eter, iaf tillräckligt för effekten. Mätaren i sig är ändå inte gradsatt så det handlar ju om en erfarenhet var den ska visa när bilen är i normaltemperatur.

Efter sjukt mycket velande slutade det ändå med en "ny" renoverad mätare, givetvis användes denna endast under en kortare period och är den dyraste mätaren i bilen 1000:- till 1500-2000:- beroende på skick och var man letar... blev en från Moss i England för 1100:- men får tillbaka 3-400 när jag skickar in min gamla så det får väl vara okej ändå.

Men den nya är snygg, kommer göra sig bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-94a7b4b4268d4e63eb6cc50ec97d2ca4.jpg

Passade också på att köpa mig en passande klocka som extrautrustning, det och 2 voltmätare
Har en idé om dubbla strömkretsar på olika batterier.... ja vi får se

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang