Nu är Fords Power Shift nästa växellåda ut i media med stora problem.

Ivel
14 augusti · 541 Inlägg

https://www.mestmotor.se/automotorsport … 77408c0d0a

(Men, den har inte tillverkats i Köping.)

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 augusti · 1 607 Inlägg

Intressant!
Kanske kan diskussionen kring VAG's DSG-lådor bli aningens mer nyanserad nu då... smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Lockwood
14 augusti · 303 Inlägg

Vad skall vi diskutera? Att tillverkare tar shortcuts i olika omfattning o försöker smita undan ansvaret? Ska vi diskutera de eventuella konstruktions/tillverknings -felen o komma med förslag på åtgärder? Skall vi idiot förklara de som köpt Ford, o då speciellt med dessa lådor? Vad är stora problem, 1 av 1000? 1 av 100? 1 av 5? Dessutom står det i texten att USA marknaden fick torrlamell medans den europeiska våt, är detta verkligen den enda skillnaden mellan lådorna, dvs allt annat lika och således rimligtvis samma problem?

Att det inte är världens bästa låda är rätt givet, men att basunera ut ”Domedagsproblem med XXX” är en garaget.org feature vad jag har märkt, o sedan rullar bollen vidare med allmänt märkeshat osv för att till sist landa i att man borde köpa ”nåt asiatiskt”.

Jag kör inte Ford vill jag tillägga.

Senast redigerat av Lockwood (14 augusti )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 augusti · 1 607 Inlägg

Tänkte mest att det brukar vara så enkelt att klaga på att VAG's dubbelkopplingsväxellådor är skit, men det är intressant att se att VAG inte är ensamma om dessa problem.

Så, med tanke på att folk här på G.org gärna idiotförklarar alla som en tänker tanken på att köpa en VAG-bil med DSG?
Tja, varför inte ge Ford-ägarna en släng av sleven...

Snart kommer det ju komma fram att Volvo också använt dessa växellådor i 40-serien så den här snöbollen kommer troligen bara växa.

Jag är emot att kasta skit på olika fabrikat, men jag har ingenting emot att försvara de märken jag representerar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Lockwood
14 augusti · 303 Inlägg

Ok, då vet jag. Kasta skit, idiotförklara andra medlemmar samt vara allmänt odräglig och skadeglad är ett fullt accepterat beteende på garaget.org. Intressant. Eller inte.

rcy
14 augusti · 1 553 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag är emot att kasta skit på olika fabrikat, men jag har ingenting emot att försvara de märken jag representerar.

Jag kastar skit på sådant jag anser vara skit, och VAG's DSG lådor är (var) i mångt och mycket ren skit. Det har inget med märket att göra, hade lådorna suttit i BMW, Volvo, Saab, Jaguar eller Ferrari så hade dom fortfarande varit skit.
Jag vet att många VAG anhängare har väldigt svårt att acceptera detta, i deras ögon kan inte VAG göra någonting fel. Själv vägrar jag dock bli märkesreligiös på det sättet, jag har inga problem med att erkänna att alla märken gör både bra och dåliga saker.

caromania Forummoderator
14 augusti · 8 010 Inlägg

Som sagt, alla tillverkare har sina svarta får. Jag har aldrig talat väl om Rovers K-motor.

I vilka bilar sitter Fårdlådan? Det kanske framgick av länkad artikel men jag lusläste den inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
14 augusti · 3 029 Inlägg

Av alla märken där ute som jag provkört och fått problem på jobbet med är väldigt stort andel bara vag, har faktiskt inte sett nått annat märke me växellådsproblem på jobbet än dsg. det har förekommit missljud med urtrampnings lager på flera märken så som volvo, ford, skoda etc etc på manuella bilar. Men minns inte att vi haft nån märke me problem me automat lådan hos oss förrutom dsg. Så fort vi får in nått från vw är det nästan rutin med att vi lyssnar på lådan det första vi gör efter missljud. Vill absolut inte kasta skit på nån märke eller låta dryg och nej har ingen som helst aning om hur många % det är och hur många per bil, det är bara mina personliga erfarenheter. Folk får ta det hur dom vill.

xXSammy
14 augusti · 5 780 Inlägg

Vilken powershift pratar vi om?
150, 250, 350, 450, 650.. ?

(:

Fiestan har utökad garanti på sin automatlåda, men på svenskmarknad så gäller den lika länge som den begränsade 5års garantin.. Så det spelar ingen roll här.
Focus, som nämnts i artikeln säljs i största del med 2.0 Duratech, som vi inte ens har här.

Har bytt 2 lådor som gått sönder innan första oljebytet, ena hade huset spruckit på pga slarv med åtdragning av vinkelväxeln, andra.. who knows, var 1000 mil kvar till 6000 mila service

Hon/Henne
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti · 12 054 Inlägg

Intressant. Fram till idag skulle jag lätt köpt en Focus med powershift. För jag har inte hört något negativt om denna. Inte ens här på forumet. Frågan är hur många i Sverige som haft problem? (Artikel ej läst)

Citroëns EGS-låda fick mycket skäll i media när den kom för den växlar som en packad Gräsand. Och det gör den! Hopplös jävel även om man är en van bilförare i köer. Den var mycket simplare i utförandet än andra dubbelkopplingslådor från grannlandet.

Den har dock en liten fördel: Skiten fungerar oklanderligt även efter över 10 års års körning och kanske 30000 mil på mätaren. Kört C4 med den.

Lustigt att de lyckats mörka problemet så länge ändå.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
rcy
15 augusti · 1 553 Inlägg

Jag gissar att anledningen att det inte blivit ett gigantiskt rabalder om det är nog att Ford faktiskt skött det ganska snyggt.
Dom har förlängt garantin på alla drabbade modeller till 10 år på vissa delar, dom har öppnat dedikerade callcenters med utbildad personal som enbart svarar på frågor angående just Powershift, dom har utbildat varenda säljare och mekaniker i exakt vad felet beror på och hur man åtgärdar det.
Dom har till och med ett speciellt återkallningsprogram där man som bilägare faktiskt får *betalt* för att komma in med bilen och få problemet åtgärdat.

Jag har aldrig gillat Ford och kommer med största sannolikhet aldrig att äga en, men jag måste medge att dom faktiskt tagit tag i problemet och står för det.

zemet
15 augusti · 3 407 Inlägg

Svenska/europeiska marknaden verkade ju inte vara speciellt drabbad och ford har skött garantiärendena snyggt. Så är väll det som är den stora skillnaden mot DSG låddorna.

Fiesta_Racing Ford fantast
15 augusti · 1 571 Inlägg

har kört en mondeo som taxi och körde runt 40 mil om dagen. när jag slutade hade båda mondeos som min chef köpt rullat över 60 tusen mil. båda har fords powershift låda. var bara med om vid ett tillfälle den inte ville växla. annras aldrig några problem. ser man bara till att sköta service så funkar dom.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering