Knarr från hanbromsen ökar och minskar mellan framhjul och bak?

paddington_540M
14 augusti 2019 · 65 Inlägg

Bytte nyligen hjulbultar på min Bmw 540 och trodde ärligt talat först att fälgen tog i på insidan för direkt när jag provkört så kom ett knarrande ljud från bakhjulet (endast höger bakhjul). Körde till garaget plockade av allting igen och mätte igen mellan distansplatta, bultlängd, försökte se lite vad som tog i. Hittade ingenting så satte tillbaka och började köra mer.

Då kom knarrandet under handbromsen som ökade och minskade hela tiden. Drar man handbromsen nån cm upp så försvinner ljudet. Handbromsen tar förövrigt riktigt uselt just nu. Vad kan det vara , någon dyr historia? Behöver det bara justeras nån vajjer & fjäder tro?

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Detdär tror jag nog du löser själv..
Lite pasta av rätt sort på glidytor eventuellt eller liten justering av handbroms backen  kan göra susen.
Är man osäker hur det ska sitta så är det bara till att jämföra med vänster sida.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pininfarina406
15 augusti 2019 · 535 Inlägg

paddington_540M skrev:
Bytte nyligen hjulbultar på min Bmw 540 och trodde ärligt talat först att fälgen tog i på insidan för direkt när jag provkört så kom ett knarrande ljud från bakhjulet (endast höger bakhjul). Körde till garaget plockade av allting igen och mätte igen mellan distansplatta, bultlängd, försökte se lite vad som tog i. Hittade ingenting så satte tillbaka och började köra mer.

Då kom knarrandet under handbromsen som ökade och minskade hela tiden. Drar man handbromsen nån cm upp så försvinner ljudet. Handbromsen tar förövrigt riktigt uselt just nu. Vad kan det vara , någon dyr historia? Behöver det bara justeras nån vajjer & fjäder tro?

För mig låter det som att hjulbulten kanske tar i handromsbackarna på insidan. Lätt hänt om de nya är lite längre än de gamla.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang