Köpråd: miljövänlig bil med bra plats för tre barnstolar

altren
18 augusti 2019 · 12 Inlägg

Hey, det här var ju en riktigt trevlig tråd fram till nyss - kan vi inte lägga det hårda språket åt sidan? smile

Jag tänker att VAG gjorde bort sig ordentligt i dieselgate och förtjänar ordentligt med kritik - men att de också sannolikt lärt av sina misstag och har ögonen på sig från kontrollerande myndigheter. Så jag ser inte VW som uteslutna. Att andra väljer bort dem av principskäl respekterar jag men det är inte en fråga om svart och vitt.

M123
18 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

altren skrev:
Hey, det här var ju en riktigt trevlig tråd fram till nyss - kan vi inte lägga det hårda språket åt sidan? smile

Jag tänker att VAG gjorde bort sig ordentligt i dieselgate och förtjänar ordentligt med kritik - men att de också sannolikt lärt av sina misstag och har ögonen på sig från kontrollerande myndigheter. Så jag ser inte VW som uteslutna. Att andra väljer bort dem av principskäl respekterar jag men det är inte en fråga om svart och vitt.

Det blir alltid så när någon skriver negativa men sanningsenliga saker om den koncernen, tyvärr. Vurmarna är lättriggade.

Du köper givetvis precis vad du vill, jag vill belysa de eventuella problem du kan få.
Om VAG lärt sig eller inte vet vi inte ännu, jag chansar inte med mina pengar om så inte är fallet.
Men, Passat är en trevlig bil att köra med bättre utrymmen än V70II.
GTe har bra räckvidd och god komfort, provmontera stolarna och se om utrymmet är vad ni behöver tycker jag.

Den här retoriken är väl bevandrad i andra sammanhang där man tycker olika. Istället för att förlika sig i att andra ser infallsvinklar i någons resonemang så gör det inte något till ett ställningstagande utan en nyans i en debatt. Jag är inte för vag och inte heller emot.

Sen att kasta sten i ett glashus är väl aldrig bra om man är miljömedveten.

Jag önskar en väldigt mer nyanserad debatt en än detta ständigt gnäggande om Prius och Vag. Trådar blir till trams på löpande band här och dom som behöver råd i saker tappar nog mest bara hakan.

Senast redigerat av M123 (18 augusti 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
18 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Nu får det räcka med offtopic. Ta resterande i PM.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2019 · 13 644 Inlägg

altren skrev:
Hey, det här var ju en riktigt trevlig tråd fram till nyss - kan vi inte lägga det hårda språket åt sidan? smile

Jag tänker att VAG gjorde bort sig ordentligt i dieselgate och förtjänar ordentligt med kritik - men att de också sannolikt lärt av sina misstag och har ögonen på sig från kontrollerande myndigheter. Så jag ser inte VW som uteslutna. Att andra väljer bort dem av principskäl respekterar jag men det är inte en fråga om svart och vitt.

ähh dom gjorde dieselgaten för konsumenternas skull..  för bilen är sämst efter uppdateringen..    dom öser in diesel för att bilen ska gå med mer eller mindre fullt öppen egr för att få ner nox gaserna.    kan garantera att alla fuskar dom anpassar bilarna för ett jävla värdelöst test som inte motsvarar verkligeheten för 5öre.      Min polo är ju ett levande exempel.   den har en utväxling som aldrig fungerar bra.     går inte att köra under 75 på 5:Ans växel utan att man får hålla full gas.  50km/h går inte att köra på 4ans växel utan man får välja 3an.     100% byggd för någon idiot test som inte motsvarar verkligheten.     Tack och lov så har jag löst allt sånt på min    bort med äkliga dieselgate uppdateringen och sen en optimering på det. och den fungerar skapligt   är bara utväxlingen som är dålig forfarande men med 45hk mer så är det inte fullt så påtagligt längre.  och utan dieselgate uppgraderingen så håller egr bättre..    går fint att köra med hvo100 på dom oxå   dock dålig familjebil  även om vi har det som första bil   2vuxna sen våra ungar på 19 och 16   och en hund på det.    Men hur som helst så blir det aldrig bra när tillverkarna tvingas in tester som inte har med verkligheten att göra och gör att dom måste hitta alternativa vägar för att dom ska fungera även i verkligheten.     på tok för lite fokus på hur bilar fungerar i trafiken och för mycket pappersvändar trams

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
candyweiss
20 augusti 2019 · 848 Inlägg

Ivel skrev:
Jag vet inte om det är av vikt för TS men VAG förefaller inte ha lärt sig av sina misstag utan fuskar med fusket för att fuska mera.

http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Källor finns i den länkade texten.

Men den länken finns ju i FAQén om VAG, eller?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
xXSammy
21 augusti 2019 · 6 566 Inlägg

altren skrev:
Om man kastar in laddhybrid i leken då? Tänker att majoriteten av våra resor är korta nog för att hamna inom räckvidden för t ex en Passat GTE. Då är man iofs tillbaka till samma problematik som i vår V70 (svårt få plats med tre barnstolar). Verkar vara dåligt med alternativ även där?

Föreslår att du tar med dig barnstolarna och provar montera dem i bilen. Skulle föreslå Ford Mondeo hybrid men S-Max och Galaxy är bättre alternativ när det kommer till plats. Fick dock inte som hybrider.

De/Dem
Low
21 augusti 2019 · 3 295 Inlägg

Ivel skrev:
Jag vet inte om det är av vikt för TS men VAG förefaller inte ha lärt sig av sina misstag utan fuskar med fusket för att fuska mera.

http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Källor finns i den länkade texten.

Du och dina länkar :-)

KenthIJ
30 augusti 2019 · 1 429 Inlägg

altren skrev:
Om man kastar in laddhybrid i leken då? Tänker att majoriteten av våra resor är korta nog för att hamna inom räckvidden för t ex en Passat GTE. Då är man iofs tillbaka till samma problematik som i vår V70 (svårt få plats med tre barnstolar). Verkar vara dåligt med alternativ även där?

Kan du ladda regelbundet och klarar mesta körningen på det så verkar ju laddhybrid passa bra . Finns ju även Mitsubbishi Outlander PHEV och Kia Optima SW PHEV men de kanske inte heller är tillräckligt stor i baksätet.

Kommer ju en massa nya laddhybrider inom det snaraste men dessvärre inte så många av MPV typ (tycker konceptet är bra som familjjefraktare) . Verkar som att det är SUV med 18" hjul som gäller nu.

men som sagt... vi är nöjda med vår Prius + . kört den på 4.9L blandat sedan i december

Johansson72 IT Geek och Audiot
31 augusti 2019 · 127 Inlägg

Audi Q7 3.0 Clean Diesel, 218hkr Euro6 klassad och en framkomlighet i asfaltsdjungeln som få andra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang