8A säkringen går så fort bilen startas

Svarte_Orm
18 augusti · 2 170 Inlägg
#21

zzr9409209 skrev:
Kan det vara så att det inte räcker med en 8A säkring,?Mät med multimeter hur mycket som verkligen går åt,men tänk på att dom enklare multimeter bara klarar 10A....

Frågan är vad det skall vara, och var från början. Om bilen plötsligt drar mera ström än normalt är något fel.

MLVMullvad
18 augusti · 17 Inlägg
#22

Svarte_Orm skrev:

zzr9409209 skrev:
Kan det vara så att det inte räcker med en 8A säkring,?Mät med multimeter hur mycket som verkligen går åt,men tänk på att dom enklare multimeter bara klarar 10A....

Frågan är vad det skall vara, och var från början. Om bilen plötsligt drar mera ström än normalt är något fel.

På säkrings lådan står det ingjutet i plasten att det ska vara en 8A säkring iaf. Även på sidor man kan hitta på internet, och handboken. Så 8A från början är säkert iaf.

Efter dagens sökning verkar det som att även kylarens fläkt går på samma säkring. Har fått tips om att också dra ut lamporna för vita backljuset imorgon för att se om säkringen far då också.

För att summera dagen, så far säkringen även när både varmlufts fläkten är urdragen inne i bilen, knappen för den fläkten är urdragen, och värme slingorna i bakrutan är urdragna.

torsen
19 augusti · 3 328 Inlägg
#23

Om säkringen brinner av när du slår på tändningen, trots att inga förbrukare är anslutna, så måste felet/kortslutningen ligga mellan tändningslåset och säkringsdosan.
Förmodligen går en kabel från tändningslåset till säkringsdosan.
Därifrån försörjs övriga förbrukare som går över tändningen.
Demontera säkringsdosan och kolla på baksidan om inte förbindelsen till berörd säkring är skadad på något sätt så att den jordar.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut på din 2107 men på min 2121 sitter en av säkringsdosorna på torpedväggen. (Den andra, "lilla", på sidoväggen framför vänster A-stolpe.)
Kanske har föregående ägare borrat ett hål från motorrumssidan i torpedväggen och fäst något med en självgängande plåtskruv, som är lite för lång, och som på sikt har nått fram till säkringsdosans baksida, och där kortsluter/jordar.
Långsökt kanske, men ………...

MLVMullvad
19 augusti · 17 Inlägg
#24

torsen skrev:
Om säkringen brinner av när du slår på tändningen, trots att inga förbrukare är anslutna, så måste felet/kortslutningen ligga mellan tändningslåset och säkringsdosan.
Förmodligen går en kabel från tändningslåset till säkringsdosan.
Därifrån försörjs övriga förbrukare som går över tändningen.
Demontera säkringsdosan och kolla på baksidan om inte förbindelsen till berörd säkring är skadad på något sätt så att den jordar.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut på din 2107 men på min 2121 sitter en av säkringsdosorna på torpedväggen. (Den andra, "lilla", på sidoväggen framför vänster A-stolpe.)
Kanske har föregående ägare borrat ett hål från motorrumssidan i torpedväggen och fäst något med en självgängande plåtskruv, som är lite för lång, och som på sikt har nått fram till säkringsdosans baksida, och där kortsluter/jordar.
Långsökt kanske, men ………...

På min är säkrings dosan på passagerarsidan under huven. Kablarna som går från den går direkt bakåt, till framför handskfacket. Jag har fått tag på multimeter och fler säkringar nu. Nu ska jag börja kolla lite.

Vad borde jag kolla först med multimeter, för att utesluta det simpla från början? 🤔

zzr9409209
19 augusti · 74 Inlägg
#25

Glöm mitt inlägg tidigare,står det att det ska vara en 8A säkring så ska det vara så...

MLVMullvad
19 augusti · 17 Inlägg
#26

Så här visar första mätningen.

Nu är alla förbrukare inkopplad, bara själva säkringen som fattas. Tändningen är påslagen.

Vet inte om det är rätt läge jag mätar i dock..

Minus är mot jord såklart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218726/218726-a403e713871137591c90bdf37009205c.jpg

Senast redigerat av MLVMullvad (19 augusti )

zzr9409209
19 augusti · 74 Inlägg
#27

Du måste ha felet efter säkringen! Någon skrev att felet är mellan rattlåset och elcentralen, kan inte stämma,om så vore skulle du haft kabelbrand..
Att alla förbrukare är påslagna har ingen betydelse,så länge säkringen inte sitter i!

Senast redigerat av zzr9409209 (19 augusti )

MLVMullvad
19 augusti · 17 Inlägg
#28

zzr9409209 skrev:
Du måste ha felet efter säkringen! Någon skrev att felet är mellan rattlåset och elcentralen, kan inte stämma,om så vore skulle du haft kabelbrand..
Att alla förbrukare är påslagna har ingen betydelse,så länge säkringen inte sitter i!

Jag ska prova och montera bort säkrings boxen efter jobbet. Det blir ikväll så jag ska ta bilder på den och lägga upp här då.

Det kom en regnskur nu såklart så fick avbryta. Får se om jag hinner kolla mer innan skiftet börjar klockan 14 idag smile

zzr9409209
19 augusti · 74 Inlägg
#29

Du har ju ingen säkring på bilden när du mäter ,eller hur menar du?

MLVMullvad
19 augusti · 17 Inlägg
#30

zzr9409209 skrev:
Du har ju ingen säkring på bilden när du mäter ,eller hur menar du?

Kan inte ha säkring där, den far Direkt när jag startar

zzr9409209
19 augusti · 74 Inlägg
#31

Åh.jag som läste fel!! Fick säkringsbox till säkring!!! Glöm vad jag skrev i det inlägget....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti · 9 833 Inlägg
#32

i min värd är 8amp inget för en fläkt och elruta ..  men visst det är ju ingen normal bil..     om du mäter motstånd på den andra sidan av säkringshållaren  hur ser det ut då?

antar att den visar att den är direkt ansluten till jord. sen är det bara börja dra ur alla saker som sitter på säkringen tills du ser att du får ett vättigare värde..   eftersom säkringen drar direkt är det kortslutning i någon av sakerna som sitter på den säkringen..   skulle börja med fläkten och strömställaren till flä'kten i första hand.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
MLVMullvad
19 augusti · 17 Inlägg
#33

Growe skrev:
i min värd är 8amp inget för en fläkt och elruta ..  men visst det är ju ingen normal bil..     om du mäter motstånd på den andra sidan av säkringshållaren  hur ser det ut då?

antar att den visar att den är direkt ansluten till jord. sen är det bara börja dra ur alla saker som sitter på säkringen tills du ser att du får ett vättigare värde..   eftersom säkringen drar direkt är det kortslutning i någon av sakerna som sitter på den säkringen..   skulle börja med fläkten och strömställaren till flä'kten i första hand.

Jag har igår dragit ur kablarna till varmlufts fläkten i bilen och slingorna i bakrutan. När jag testade utan dom så for säkringen direkt ändå. Men jag ska undersöka mer ikväll efter jag slutat mitt skift smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti · 12 092 Inlägg
#34

Growe skrev:
i min värd är 8amp inget för en fläkt och elruta ..  men visst det är ju ingen normal bil..     om du mäter motstånd på den andra sidan av säkringshållaren  hur ser det ut då?

antar att den visar att den är direkt ansluten till jord. sen är det bara börja dra ur alla saker som sitter på säkringen tills du ser att du får ett vättigare värde..   eftersom säkringen drar direkt är det kortslutning i någon av sakerna som sitter på den säkringen..   skulle börja med fläkten och strömställaren till flä'kten i första hand.

Som Growe säger så drar elbakruta och fläkt mer än 8A. kanske 20-25A? Men det är ju en speciell bil... Sitter det värmesitsar i den?

Sätt multimetern på Ohm och mät "efter säkringen" mot jord. Värde? Visar den nära noll är det kortslutning. Vilket i nuläget är troligt. Kabel efter säkring ska följas och se vad den tar vägen. Inte ett lätt jobb även om bilen är enkelt byggd. Men man ska följa felet.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
MLVMullvad
19 augusti · 17 Inlägg
#35

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
i min värd är 8amp inget för en fläkt och elruta ..  men visst det är ju ingen normal bil..     om du mäter motstånd på den andra sidan av säkringshållaren  hur ser det ut då?

antar att den visar att den är direkt ansluten till jord. sen är det bara börja dra ur alla saker som sitter på säkringen tills du ser att du får ett vättigare värde..   eftersom säkringen drar direkt är det kortslutning i någon av sakerna som sitter på den säkringen..   skulle börja med fläkten och strömställaren till flä'kten i första hand.

Som Growe säger så drar elbakruta och fläkt mer än 8A. kanske 20-25A? Men det är ju en speciell bil... Sitter det värmesitsar i den?

Sätt multimetern på Ohm och mät "efter säkringen" mot jord. Värde? Visar den nära noll är det kortslutning. Vilket i nuläget är troligt. Kabel efter säkring ska följas och se vad den tar vägen. Inte ett lätt jobb även om bilen är enkelt byggd. Men man ska följa felet.

Inga elstolar i bilen. Ska försöka göra allt detta direkt efter mitt skift ikväll smile

MLVMullvad
20 augusti · 17 Inlägg
#36

Goda nyheter mitt i natten!

Drog ut lamporna till backljuset och efter det kunde jag köra fläkten på båda hastigheter och värme i rutan samtidigt!

Måste va nått kabelbrott nånstans där på vägen till baklycktorna. Känns just nu enklare att köra utan dom lamporna än att riva upp mattan bara för att stirra på kabel härvan o leta efter skav!

Ska såklart stress testa lite nu men förhoppningsvis löste det här de! big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti · 12 092 Inlägg
#37

MLVMullvad skrev:
Goda nyheter mitt i natten!

Drog ut lamporna till backljuset och efter det kunde jag köra fläkten på båda hastigheter och värme i rutan samtidigt!

Måste va nått kabelbrott nånstans där på vägen till baklycktorna. Känns just nu enklare att köra utan dom lamporna än att riva upp mattan bara för att stirra på kabel härvan o leta efter skav!

Ska såklart stress testa lite nu men förhoppningsvis löste det här de! big_smile

Bra jobbat. Den är ju inte ens tända hela tiden så borde inte varit.... Jaja. Gott att det löste sig.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang