Bensinupproret 2.0, ett stort dagis?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

xXSammy skrev:
Alla vill betala så lite som möjligt och få så mycket som möjligt gratis.

Kanske skulle få välja? Billigare bränsle i utbyte mot dyrare sjukvård och mediciner
Är jättebra, tills det händer något. (:

Det måste ju vara en balansgång där. Bensinen kan ju inte finansera allt i detta land. Lägg en tusenlapp i skatt på varje person som åker till Thailand. Kanske kan golfresorna bli lite dyrare. Etc. etc.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
19 augusti 2019 · 6 566 Inlägg

Vettemannen skrev:

xXSammy skrev:
Alla vill betala så lite som möjligt och få så mycket som möjligt gratis.

Kanske skulle få välja? Billigare bränsle i utbyte mot dyrare sjukvård och mediciner
Är jättebra, tills det händer något. (:

Det måste ju vara en balansgång där. Bensinen kan ju inte finansera allt i detta land. Lägg en tusenlapp i skatt på varje person som åker till Thailand. Kanske kan golfresorna bli lite dyrare. Etc. etc.

/Benny

Absolut, men först krävs de billigare bränsle.. sen billigare bilskatt.. sen kommunalskatt.. ovs.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2019 · 13 669 Inlägg

alla drabbas olika av bränslepriserna.  men hållbart är det knappast och problemet är att det drabbar dom svagaste i sverige.      för mig personligen så överlever jag priserna men så ser det inte ut för många.. 1kr/liter för högt pris kan ju göra att man måste spara in någon annanstans för att ha råd att åka och jobba.    kör ju bara 7mil om dagen så ingen katastrof. men om min sambo börjar jobba från sitt jobb är det 14mil till om dagen som vi måste pynta..  inte heller det skulle påverka oss extremt då vi tjänar okej med pengar..    Bränslepriserna är inte för miljöns skull som dom vill ge sken av.. för då hade varje krona av den skatten gått direkt till att ta fram alternativa bränslen till våran fordons park.. idag gör regeringen exakt raka motsatsen...   dom gör det svårare att få fram tex Hvo100   dom 600k medlemmarna har många olika viljor och sätt att lösa problemen på.     Gemensamt är man starkast..  600k på facebook betyder antagligen betydligt mycket mer stöd än så.     dom 600k är betydligt många fler än vad miljöpartiet fick i röster vid valet..    något som kan vara värt att fundera lite på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
19 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Tycker. 13kr L vore okej. 125L x 3kr = 375kr Per tankning biligare, men visst 10kr L. Vore nåt :-D.

panda666
19 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:
Vore det inte klokare att höja skatten på fossila bränslen för att kunna sänka skatten på biobränslen och på så vis stötta utvecklingen av dessa?

Att med de höjda skatterna subventionera reseavdrag för de som pendlar med bio-drivna fordon?
Då finns incitament att gemene man byter dinokrematoriet till något annat eller konverterar fordonet om möjligt.

Biobränslen används för el- och värmeproduktion samt som biodrivmedel. De finns i väldigt många olika former; fasta bränslen (trä, torv och avfall), flytande bränslen (bioetanol och biodiesel) och gasformiga bränslen (biogas).


Kapat från nätet, vilka/vilken av dessa tänkte du specifikt? det vore en bra ide men jag trodde att företag inte satsade på såna medel utan satsar hårt endast för elbilar, batterier osv. Men sen också går det inte att hacka fram renare diesel än denna som körs nu ? Gör tex adblue ingen nytta alls? förrutom att paja hela tiden då. Snackade förrut med en äldre herre då han sa att vi kunde köra med rapsolja osv.

spillolja
19 augusti 2019 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Skalman
20 augusti 2019 · 508 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:
Vore det inte klokare att höja skatten på fossila bränslen för att kunna sänka skatten på biobränslen och på så vis stötta utvecklingen av dessa?

Att med de höjda skatterna subventionera reseavdrag för de som pendlar med bio-drivna fordon?
Då finns incitament att gemene man byter dinokrematoriet till något annat eller konverterar fordonet om möjligt.

Biobränslen används för el- och värmeproduktion samt som biodrivmedel. De finns i väldigt många olika former; fasta bränslen (trä, torv och avfall), flytande bränslen (bioetanol och biodiesel) och gasformiga bränslen (biogas).


Kapat från nätet, vilka/vilken av dessa tänkte du specifikt? det vore en bra ide men jag trodde att företag inte satsade på såna medel utan satsar hårt endast för elbilar, batterier osv. Men sen också går det inte att hacka fram renare diesel än denna som körs nu ? Gör tex adblue ingen nytta alls? förrutom att paja hela tiden då. Snackade förrut med en äldre herre då han sa att vi kunde köra med rapsolja osv.

Jag tänkte inte på gengasdrift utan på biodiesel, bioetanol och biogas som när det framställs av restprodukter är mycket miljösnälla jämfört med petroleumdrivmedel.
Det forskas och utvecklas ständigt men tyvärr hamnar det i skymundan när det kommer till tvånollorna som förefaller rent generellt vara mycket trångsynta innovationsfientliga individer med tanke på gruppens tongångar i det mesta.

Det är inte gruppen som är trångsynt när det gäller biobränsle, Facebook är uppbyggt på ett helt annat sätt, tänk garaget.org utan forumtrådar och utan att dom är indelade i olika kategorier m.m.
Hur hittar man då till sin post där det pratas om elbilar eller en post om bioetanol, hvo100 m.m.
Det som är nyast läggs upp överst och då försvinner annat i mängden.

Ska vi klara omställningen till bättre värld, kan man inte fokusera på enbart El eller kommunalt färdsätt, det kommer krävas åtskilliga miljarder för utbyggnad, att köra biobränsle är det som ska gälla, biltillverkare vet inte riktigt vad dom ska satsa på känns det som.

Se på Volvo som kör elmotor med bensin på nya bilar, varför gör dom så?
Dom hade elmotor och diesel tidigare.
Varför heter det inte elmotor i Etanolbil?

Men nu var det Bensinupproret 2.0 som skulle diskuteras, inte säker runt omkring.
Se på denna tråd den tenderar också att spåra ur/diskutera annat.

Fokus smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang