Mazda MX-5 NA - uppfräschning

Tanken är att ha en pålitlig glidare.

Weaksauce

  • 16 Följare
  • 2 619 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 augusti
Weaksauce
14 juli · 108 Inlägg
#21

ViktorNehr skrev:
Trevligt projekt! Kommer förhoppningsvis köpa en mx-5 inom snar framtid för att börja köra banracing med.
Kul att följa!

Kul, jag ska testa lite trackdays efter att jag har fått ihop bilen ordentligt.

InTheWhite
14 juli · 1 663 Inlägg
#22

ViktorHolm skrev:

InTheWhite skrev:
Najs fynd! smile

Är befintlig fjädring så hård, eller bara "stötig"?

Jag tror att befintlig fjädring är så kass att jag inte skulle märka om stötdämparna ersattes av solida stålrör.

Enda gången fjädringen gör något är i lite hastighet och då känns den både svajande och styltig, lite som en hoppstylta. Jag tror att fjädrarna är underdämpade antagligen beroende på att dämparna är slut.

Haha, ja jäklar! big_smile Det hörs ju inte helt optimalt nej! tongue
Jo troligen dämparna som är helslut då ja.

Weaksauce
16 juli · 108 Inlägg
#23

Hade lite tid över imorse så jag polerade upp backspeglarna, lite dålig före/efter bild men ni fattar grejen.

Använde merzena fg300 och hårda pads.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-030ad43f40cf568f3490807f43fadeed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3ae5405c56479912c0aa3afb33f27371.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-baf41e94b3781b11103548ae0413d739.jpg

Weaksauce
19 juli · 108 Inlägg
#25

Så nu har jag jagat defekter med merzena heavy cut 400, jag har nog lite polerjobb kvar innan den är som jag vill ha den. Det får jag ta sen, nu är den iallafall inte repig längre och glansen är ok. Testade att vaxa med soft99 the kiwami black, väldigt lätthanterlig och enkelt att få på och av.

Här kommer lite bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-01ea597a202a8615cb2ee49e827eba3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5758699aab7cbbf4a85fa4b296b264e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-78f4d307db1d4f439c3dfc375a5aec0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ec2e4ec45318389258f0a9c208c95100.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-0d7ed8c4f4331d2c0801dfd62849b74f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-41999d5e7777a1953098c5b8b88d79b1.jpg

Weaksauce
1 augusti · 108 Inlägg
#26

Hej, det här blir ett tråkigt inlägg men jag känner ett behov av att skriva några rader på grund utav hur långsamt det har gått på sistone.

Skruvat har hela tiden skjutit fram leverensdatumet och jag har inte velat fortsätta innan jag har alla grejer för att göra det ordentligt och utan dubbelarbete. Men, kors i taket, i fredags när jag kom hem från jobbet låg det en avi i brevlådan. Glad i hågen hämtade jag i tisdags ut paketet och kunde konstatera att en av länkarmarna som jag har beställt inte är levererad, istället har jag fått något annat.

Det jag fick var en länkarm till en Mazda 6, direkt tog jag kontakt med skruvat vilka ville att jag skickade en bild på länkar en i fråga samt lådan som den kom i. Något som jag fixade med en gång, nu har det varit tyst från skruvat i ett par dagar.

Känns trist att inte komma igång.

Men om det inte var allt ligger jag dessutom i någon form av tvist med autodoc. I korta drag består tvisten i att de har valt att leverera en annan vara än den jag har beställt och vidare har de därefter vägrat att ta den i retur när jag påtalat felet.

Som tur är tog jag köpet hos Klarna och de har nu låst fakturan så att autodoc blir utan pengar tills de vill gå med på att följa avtalet.

I mitt mail till Klarna beskriver jag problemet enligt följande: " Hej.

BAKGRUND

Jag hade bl.a. beställt bromsbelägg från tillverkaren/importören nipparts med artikelnummer PP-601af, jag fick bromsbelägg från tillverkaren(?) STARK med artikelnummer SKBP-0010392.

FEL

Dessa är av en mycket lägre kvalité, dessutom var syftet med beställningen att få matchande bromsbelägg på alla fyra hörn. Detta har nu förfelats.

Jag har varit i kontakt med Autodoc och de menar på att de har levererat en bättre produkt (som dessutom är dyrare) och att jag därmed inte har möjlighet att reklamera varan.

STARK är ett varumärke som är registrerat på samma adress som Autodoc GmbH, det är Autodocs egna produkter. Det är bara Autodoc som säljer produkterna märkta med STARK, Autodoc har därmed själva möjlighet att sätta ett högre pris på en sämre vara.

Som jag förstår saken är det väldigt få personer som frivilligt köper varorna som saluförs under varumärket STARK då de prismässigt ligger i samma intervall som varor från mycket välkända tillverkare såsom SKF, Bilstein och Brembo.

Det här verkar vara bedrägeri eller på gränsen till bedrägeri, då Autodoc har satt det i system att låta personer köpa märkesvaror men istället leverera sina egna sämre varor (se bifogade länkar).  Förfarandet strider i vart fall mot god affärssed.

Dessutom verkar Autodocs returhanteringssytem vara utformat så att det tar en närmast oändlig tid innan reklamationer godkänns.

KONTAKT MED AUTODOC

Autodocs sista erbjudande var att jag skulle få en rabatt på fraktavgiften på nästa order, detta är under de givna förutsättningarna inte acceptabelt eftersom förfarandet tycks vara något som Autodoc tillämpar för att maximera sina vinster.

LÄNKAR

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293423

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=124302

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312024

https://forums.mbclub.co.uk/threads/bew … er.224362/

https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk … 364/"

Det blev mycket texten för att hålla intresset uppe kommer en bild på en, för mig totalt värdelös, länkarm till en Mazda 6. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5e3b430433aa36351d42ecb125c034c3.jpg

Och en lite mer användbar övre länkarm till en mx5.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3233c9bcf49d752d6de3196d11cda681.jpg

Nu får jag bara hoppas på att skruvat lyckas skaka fram rätt länkarm helst innan augusti är över.

Weaksauce
19 augusti · 108 Inlägg
#27

Här går det segt. Men idag fick jag lite fart och satte fast 10ae Hard S fjäderbenen.

Det gick ganska stillsamt till att byta, lite knöligt där framme då man ska lossa den långa bulten i den övre länkarmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-0ba90d3a43ac6c081324db7593c7fc99.jpg


Fick en lampa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-8dfed99b5e672847b2e1f8573783affb.jpg


Återanvände mellanlägget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-93f9e0ea81378c83259fce5434a81a98.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-84faf4d630aa9de84e8e23d10956cb5f.jpg

Nu sitter det fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-6490706cb20c542dc3a953653075f134.jpg



Fram kapade jag fjädern ett varv, bak lät jag det vara. Den sitter lite högt men kör som en dröm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5d48d09292ed60302abc0275e8c238db.jpg


Får duga tills coiloverserna dyker upp.

I övrigt väntar jag fortfarande på mitt paket från skruvat som jag beställde i början på juni.

Weaksauce
20 augusti · 108 Inlägg
#28

Imorse fick jag tillfälle att testa dämparna på ett vägavsnitt.

Förutsättningarna var enligt följande: avsnittet var ca 1,7km långt och med 13 kurvor varvid den snävaste svängen var typ en tvåa. Höjdskillnad mellan utgångsläget och vägens slut var ca 150m. Väglaget var vått.

Jag körde bara två gånger innan bromsarna protesterade och fick därför inte riktigt tillfälle att känna efter.

Mina initiala synpunkter är att jag upplever bilen som lite mindre lekfull och mer städad. Den uppför sig neutralt med vissa tendenser till understyrning. I allmänhet låg den som ett strykjärn och det gick snabbt men väldigt odramatiskt genom kurvorna.

I länkade svängar (höger-vänster-höger), krängde bilen för mycket för att behålla farten, jag fick liksom vänta på att upphängningen skulle lugna sig innan den tredje svängen.

I låga hastigheter är det lite för mycket dämpkraft och i högre hastigheter är fjädringen alldeles för mjuk.

Om någon annan tänker på att flytta över nb fjäderben till na, så är det helt ok för normal körning på lagom dåliga svenska vägar och lite mer "entusiastisk" körning på skogsvägar. Det är ett klart steg upp från oem dämparna men inget för att åka riktigt fort på, däremot är komforten mångfalt ökad.

Senast redigerat av ViktorHolm (20 augusti )

ifakiezz
20 augusti · 312 Inlägg
#29

ViktorHolm skrev:
Imorse fick jag tillfälle att testa dämparna på ett vägavsnitt.

Förutsättningarna var enligt följande: avsnittet var ca 1,7km långt och med 13 kurvor varvid den snävaste svängen var typ en tvåa. Höjdskillnad mellan utgångsläget och vägens slut var ca 150m. Väglaget var vått.

Jag körde bara två gånger innan bromsarna protesterade och fick därför inte riktigt tillfälle att känna efter.

Mina initiala synpunkter är att jag upplever bilen som lite mindre lekfull och mer städad. Den uppför sig neutralt med vissa tendenser till understyrning. I allmänhet låg den som ett strykjärn och det gick snabbt men väldigt odramatiskt genom kurvorna.

I länkade svängar (höger-vänster-höger), krängde bilen för mycket för att behålla farten, jag fick liksom vänta på att upphängningen skulle lugna sig innan den tredje svängen.

I låga hastigheter är det lite för mycket dämpkraft och i högre hastigheter är fjädringen alldeles för mjuk.

Om någon annan tänker på att flytta över nb fjäderben till na, så är det helt ok för normal körning på lagom dåliga svenska vägar och lite mer "entusiastisk" körning på skogsvägar. Det är ett klart steg upp från oem dämparna men inget för att åka riktigt fort på, däremot är komforten mångfalt ökad.

Byta till större bromsar och coils i framtiden?

Några mods för att få upp hästarna?

Weaksauce
21 augusti · 108 Inlägg
#30

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-2541beaa798c8d2fe967d4864681f1bf.jpg


Så, nu undrar ni säkert vad det här är för någon budget/lista. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag mår som bäst när jag får sitta i förarstolen och nu har min kära sambo/chefen gått med på att jag får bygga en (till) tävlingsbil. Nu blir det Roadsport C och MX5 RACING till våren.

Jag har prisat ut det mesta och kommer lägga en beställning på stol och diverse andra saker i nästa vecka. I denna veckan ska jag montera styrleder, spindelleder, och över främre bärarmar samt om tid finnes (gör det någonsin det?) huvudbrytare.

Det som inte finns med i listan är ju r-däck, fälgar (6ul?), personlig utrustning, licenskurs (det står förare och co-driver i rally på min nuvarande), vagnbok och självklart coilovers, men allt det smyger jag med för "henne" här hemma.

Nu när det mesta i framvagnen är nytt eller nyare och en del service och rent underhåll är avklarat är det dags att börja göra de roligare sakerna.

Senast redigerat av ViktorHolm (21 augusti )

Weaksauce
21 augusti · 108 Inlägg
#31

ifakiezz skrev:
Byta till större bromsar och coils i framtiden?

Några mods för att få upp hästarna?

Bromsarna lämnar jag rent storleksmässigt, det finns bra bett även i de små, men efter ett par hårda bromsningar så är gatbeläggen helt överhettade. Det jag behöver är belägg som klarar lite temperaturer, antingen hawk dtc eller xp10.

Angående coils så har jag kollat in meister R:s coilvers som har fått väldigt bra kritik i bl.a. England, modellen som jag vill ha heter clubRace och är av enkelrörs typ. Dock får säkerhetsutrustning och underhåll gå före.

Jag är rejält sugen på ett vettigt styrsystem till bilen typ ME221, det skulle säkert öka på hästkrafterna något. Jag har kikat lite på kompressor och om det dyker upp något på blocket till ett rimligt pris så kanske det hamnar i bilen. Med det sagt så kommer jag att följa planen i syfte att få ut miatan på bana till våren, att ha en bil att kunna köra fort med är högsta prioritet.

ifakiezz
21 augusti · 312 Inlägg
#32

ViktorHolm skrev:

ifakiezz skrev:
Byta till större bromsar och coils i framtiden?

Några mods för att få upp hästarna?

Bromsarna lämnar jag rent storleksmässigt, det finns bra bett även i de små, men efter ett par hårda bromsningar så är gatbeläggen helt överhettade. Det jag behöver är belägg som klarar lite temperaturer, antingen hawk dtc eller xp10.

Angående coils så har jag kollat in meister R:s coilvers som har fått väldigt bra kritik i bl.a. England, modellen som jag vill ha heter clubRace och är av enkelrörs typ. Dock får säkerhetsutrustning och underhåll gå före.

Jag är rejält sugen på ett vettigt styrsystem till bilen typ ME221, det skulle säkert öka på hästkrafterna något. Jag har kikat lite på kompressor och om det dyker upp något på blocket till ett rimligt pris så kanske det hamnar i bilen. Med det sagt så kommer jag att följa planen i syfte att få ut miatan på bana till våren, att ha en bil att kunna köra fort med är högsta prioritet.

Härligt att höra

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang