Hur byter man bränslepump, Saab 9-5?

Tripod
4 mars 2013 · 22 Inlägg

Nu håller jag på med samma arbete. Jag har plockat ur den gamla pumpen upp ur tanken och plockat ur själva lilla pumpen ur armaturen.
Jag har köpt en pump och skulle sätta i den. Men då visar det sig att gummiupphängningen i överkant är alldeles söndersprucken och en av de tre armarna helt av. Jag har inte lyckats hitta denna gummiupphängning lös. Saab (eller snarare Opel, numera) har enbart hela armaturen inklusive pump. De kan inte ens se själva pumpen på sina reservdelsritningar. Den är bara en inre del av den vita plastburken i armaturen.

Nån som vet var man kan få tag i gummiprylen?

jojje81 George
4 mars 2013 · 1 956 Inlägg

Du svarar ju på din egna fråga.. den finns inte att köpa lös.
Du får antingen slakta en annan armatur eller hitta på en egen lösning.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Tripod
4 mars 2013 · 22 Inlägg

Nej just det den finns inte att köpa original. Jag hade hoppats att den skulle finnas att köpa pirat. Själva pumpen finns ju pirat,  så varför inte?

olof102
4 mars 2013 · 342 Inlägg

Eller så utesluter man gummiringen helt som många av oss andra har gjort, den fyller ingen funktion mer än att fixera pumpen.

Jag tycker dock pumpen är rätt bra fixerad utan den ändå.

Tripod
5 mars 2013 · 22 Inlägg

Åfan! Jaså går det? Det har jag överhuvud taget inte tänkt på.  Då kanske jag kan sätta dit den trasiga gummigrejen. Två av tre armar är i alla fall hela. Eller är det bättre att skippa den helt?

olof102
5 mars 2013 · 342 Inlägg

Jag skippade min helt i allafall, eftersom den inte passade runt min nya pump då den var lite bredare i diametern.
Har kört 2000 mil problemfritt än så länge.

ThereseHE
20 augusti 2019 · 1 Inlägg

Hej! ber om ursäkt för att jag skriver i en jättegammal tråd, men jag har själv bytt bränslepump på min 95 -00 men en från biltema. Jag fick dock problem efter det, varje gång det är 1/4 tank kvar så suger pumpen luft och bilen dör. Vet inte om den kan ha hamnat fel eller något liknande? Något tips?

Mrsaab99turbo
20 augusti 2019 · 103 Inlägg

Hej, har du kollat så att flottören/bensinmätaren visar rätt. Finns det 1/4 i tanken. Kanske där felet är?
Annat alternativ att slangen som går från pumpen till botten på armaturen är av eller sitter fel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang