Renovering av Mustang Mach 1 -72

Planen är att helrenovera denna fastback till ett skick man kan vara stolt över. Stilen efter renoveringen är inte i startskedet fastställt utan det får växa fram allt eftersom. "Originalskick" kommer det nog inte bli då en hel del har redan förändrats. Bilen har ju trots allt 46 år på nacken med dussinet ägare...
  • 30 Följare
  • 14 740 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 augusti 2019
Pure71
9 juni 2019 · 36 Inlägg

Några små steg framåt

Våren är här och med det allt som skall fixas på tomten. Några timmar har jag dock lyckats få i till garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-fcffb3916bf12c129e4d148208f78600.jpgNäst i tur stod förgasaren och fördelaren. Förgasaren såg ut att behöva en rejäl tillsnyggning och en ny packningssats med tillhörande membran.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-78df7db00a63193823ef7098d33ce9ce.jpgAlla delar åkte i ett välbehövd bad. Först vart det att prova vad Diesel kan åstadkomma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-04821abfa1e95f559e50428bf7944464.jpgDå diesel-badet inte rådde på all sot och smuts var det dags att rota i skafferiet. Ett bad med utspätt ättiksprit ordnade upp det hela. Dock utelämnade jag spjällhuset från denna (frätande) bad utan till den gällde traditionell skrubb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-1ff7c449e5860f81b94b88d9592b4dc9.jpgKlart mycke bättre.

Pontiac_firebird72
9 juni 2019 · 1 158 Inlägg

Trevligt blir det

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
Pure71
9 juni 2019 · 36 Inlägg

"Double Trouble"

Fördelaren är modellen med dubbla brytare, något som skulle ge säkrare tändning även vid högre varvtal. Ford upptäckte tidigt problemen med tändningen som kunde i värsta fall leda till motorhaveri varvid motorer som skulle kunna fungera med högre varvtal utrustades med denna. Dock döptes denna snabbt till "Double Trouble" i folkmun då det krävs lite mer noggrannhet justera in det. Men jag skall de den en chans i alla fall.

Dock behöver det en del puts innan den hamnar i motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-7131d2a8556f942ef9541b13fafec4aa.jpgFördelaren före och efter att ha varit isärplockad,, tvättats, smort och med nya delar. Brytaravståndet är bara grovjusterad och ett sista justering kommer sen att göras med kanvinkelmätare. (Mysko - den ser väldigt flammig ut på bild, något som inte syns med vanliga ögat?)

Senast redigerat av Pure71 (9 juni 2019)

Pure71
9 juni 2019 · 36 Inlägg

The Big Lift

Då vädret försämrades passade jag på och smita in i garaget. Näst i tur är det att försöka få ner motorn med påmonterad växellåda. Något som med halvdann ögonmått skulle vara möjligt - i teorin. Nåja, försöker man inte så kommer man aldrig veta svaret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-3dc027f8e1406c6de74ae82e1961ee78.jpgDet underlättar ju inte direkt att bilen står lite galet uppallad framför porten ( i en väldigt liten garage...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-24b97c11b10391fb858ffa730566bfac.jpgMen det verkar gå...

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-825444b841301e8a8a76d87664abbfb9.jpgDär satt det. Att lyfta i den tog mindre än en halvtimme (sorry Streetrod - hann inte ringa efter dig) men sen verkar det gå det tredubbla i tid att förstå sig på alla fästen, vad som skall sitta vart och åt vilket håll. Men det är ju en del av utmaningen (sen finns det ju google big_smile)

Mach351CJ
17 juli 2019 · 2 Inlägg

Grymt jobbat cool
Du får studera min när du ska detaljera motorrummet!

Pure71
20 augusti 2019 · 36 Inlägg

Back to work
Slut på sol och poolhäng. Semestern gick med små steg framåt (och några steg tillbaka) på projektet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-b7f5538e9e4369aa7ae8b66b4c190437.jpg
Med nya knutkors och med allt kring motor och låda på plats var det dags att starta upp allt. Med lite justering på förgasaren och tändningen och det känns som det finns en chans att allt kommer att fungera i framtiden. Dock saknar fördelaren vakuumjustering så denna kommer att bytas vid ett senare skede.
Det mindre trevliga inträffade när växellådan skulle provköras. Lådan gav ingen respons på varken växelväljaren eller motorvarvtalet och nästan ingen växellådsolja kom till oljekylaren. Kunde inte heller fylla i de 10,4 liter som lådan skulle svälja med tömd converter (lyckades kanske få in 4 liter...).
Nåja, det var bara krypa under bilen och släppa ner tråget till växellådan.
Till min förvåning hittade jag järnfilspån i botten av oljetråget (f...n). Det var bara att plocka ut motorn och lådan igen. När pumpen plockades isär upptäckte jag ursprunget till spånen - växellådan har fått sig en kyss någon gång under resan mellan alla diverse förvaringsplatser runt vår avlånga land. Kuggarna har tuggat i sig av pumphuset. Inget av detta syntes när delarna var isär senast och jag mätte inte heller upp något på pumpen då "allt såg nytt ut". Där fick man för lathet...https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-e1f617adb6ac82692da277cc95c2c225.jpgEfter mycke mätande och vilda diskussioner planades pumpaxeln och pumphuset i svarven och allt vart som nytt. Dock hade jag resten av växellådan kvar att rengöra rent från all järnspån. Underligt nog kunde jag inte hitta något varken i ventilhusen eller i cylindrar. Däremot hittade jag en plugg som jag hade glömt kvar sen målandet och senare även lyckts få dit oljeröret till oljekylaren - och tryckt in pluggen i kanalerna i växellådshuset. Denna missöde verkar ha begränsat skadorna genom att täppa till systemet och förhindrat flödet från pumpen (dags att köpa en lott :-)).Tre dagar senare var det dags att lyfta in motorn med lådan och med nya rör till oljekylaren. Oljan fick genomgå en filtrering (två omgångar igenom pappersfilter) och med stor spänning startade jag upp maskinen igen. Efter några sekunder (kändes som minuter) hoppade lådan igång, och fungerar på alla växlar. Dags att paketera ihop allt under huven och börja titta närmare på plåtjobbet.

Senast redigerat av Pure71 (21 augusti 2019)

Streetrod
20 oktober 2019 · 335 Inlägg

Kul att se att projektet går framåt, och tack för hjälpen med elen på min bil!

De Tomaso Pantera "Push botton" (1971)
Ford T23 Hotrod "Streetrod" (2008)
Porsche 356 "Speedster" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang