Optimering eller trimbox

simonkasto
21 augusti 2019 · 6 Inlägg

Hej ! Jag har precis införskaffat mig ny bil och vill öka prestandan lite .

Har lite frågor kring skillnaden på optimering av bil och trimbox, vad rekommenderar ni och varför?

Tacksam för svar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2019 · 17 376 Inlägg

Vad är det för bil och vilken motor? (Gissar på en Alfa men...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2019 · 13 669 Inlägg

alltid optimering.. finns ingen box som är bra.     har mätt upp kcr box mot en riktig optimering och det är rejäl skillnad.. man slipper dessutom att lura motorn till att ge "mer" effekt genom att ge den mer soppatryck än vad den tror den har=alla säkerhets spärrar är borta.       Men iövrigt skulle jag ALDRIG optimera en ny bil med garanti.  och framför allt inte lita på firmors garanti över just deras optimering där dom säljer extra försäkringar som ska täcka allt..som inte täcker ett skit i verkligheten..    deras försäkring kommer säga tillverkar fel och inte ersätta det  biltillverkaren kommer säga att programvaran är ändrad inga garantier gäller och man står där men tex en trasig växellåda eller en egr eller nått sånt..  kan vara rena tillverkningsfel och man står där utan ersättning endå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
22 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Har ingen personlig erfarenhet av KCR-boxar och därmed jämförbara.
Jag och en kompis köpte ungefär samtidigt var sin ny Jeep Cherokee 2.8 CRD automat.
Motorn var således en VM MOTORI.
Polarn monterade en KCR-box.
Han skröt till att börja med att bilen var så pigg och att bränsleförbrukningen hade minskat.
Vi gjorde jämförande accelerationsprov, som inte visade skillnad mellan bilarna.
När han sålt sin bil erkände han att bränsleförbrukningen hade han aldrig mätt, utan bara gissat.
En av sönerna har monterat en effekt höjande box i sin X3 för ett litet tag sedan.
Han tycker subjektivt att bilen blivit piggare, men vet inte objektivt.
Bränsleförbrukningen opåverkad.
Han tankar när det behövs och för inte körjournal.

Kejsarens nya kläder, skulle jag vilja säga(utan objektiva mätningar).

simonkasto
22 augusti 2019 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil och vilken motor? (Gissar på en Alfa men...)

Det är en giluetta qv 240 hk bensin.

simonkasto
22 augusti 2019 · 6 Inlägg

Growe skrev:
alltid optimering.. finns ingen box som är bra.     har mätt upp kcr box mot en riktig optimering och det är rejäl skillnad.. man slipper dessutom att lura motorn till att ge "mer" effekt genom att ge den mer soppatryck än vad den tror den har=alla säkerhets spärrar är borta.       Men iövrigt skulle jag ALDRIG optimera en ny bil med garanti.  och framför allt inte lita på firmors garanti över just deras optimering där dom säljer extra försäkringar som ska täcka allt..som inte täcker ett skit i verkligheten..    deras försäkring kommer säga tillverkar fel och inte ersätta det  biltillverkaren kommer säga att programvaran är ändrad inga garantier gäller och man står där men tex en trasig växellåda eller en egr eller nått sånt..  kan vara rena tillverkningsfel och man står där utan ersättning endå

Tack så mkt för din info !

För att summera det du skriver så som jag förstått så menar du att optimering är solklart bättre men inget du hade gjort ifall man har nybilsgaranti kvar ?


Jag har ej nybilsgaranti och är väldigt kluven till om det påverkar växelådan etc negativt .
Jag är fundersam på om bilen tar för mkt stryk , då hoppar jag det , men klarar motorn av det
och det inte är några konstigheter så känns det ändå fair.

simonkasto
22 augusti 2019 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Har ingen personlig erfarenhet av KCR-boxar och därmed jämförbara.
Jag och en kompis köpte ungefär samtidigt var sin ny Jeep Cherokee 2.8 CRD automat.
Motorn var således en VM MOTORI.
Polarn monterade en KCR-box.
Han skröt till att börja med att bilen var så pigg och att bränsleförbrukningen hade minskat.
Vi gjorde jämförande accelerationsprov, som inte visade skillnad mellan bilarna.
När han sålt sin bil erkände han att bränsleförbrukningen hade han aldrig mätt, utan bara gissat.
En av sönerna har monterat en effekt höjande box i sin X3 för ett litet tag sedan.
Han tycker subjektivt att bilen blivit piggare, men vet inte objektivt.
Bränsleförbrukningen opåverkad.
Han tankar när det behövs och för inte körjournal.

Kejsarens nya kläder, skulle jag vilja säga(utan objektiva mätningar).

Tack för din info !

Just bränsleförbrukningen är orelevant för mig , men jag tänker på om man märker av nån skillnad i acc och känsla av de få hästkrafterna man då får .

zemet
22 augusti 2019 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:
Har ingen personlig erfarenhet av KCR-boxar och därmed jämförbara.
Jag och en kompis köpte ungefär samtidigt var sin ny Jeep Cherokee 2.8 CRD automat.
Motorn var således en VM MOTORI.
Polarn monterade en KCR-box.
Han skröt till att börja med att bilen var så pigg och att bränsleförbrukningen hade minskat.
Vi gjorde jämförande accelerationsprov, som inte visade skillnad mellan bilarna.
När han sålt sin bil erkände han att bränsleförbrukningen hade han aldrig mätt, utan bara gissat.
En av sönerna har monterat en effekt höjande box i sin X3 för ett litet tag sedan.
Han tycker subjektivt att bilen blivit piggare, men vet inte objektivt.
Bränsleförbrukningen opåverkad.
Han tankar när det behövs och för inte körjournal.

Kejsarens nya kläder, skulle jag vilja säga(utan objektiva mätningar).

Jag har KCR box i min Navara. Skulle ge typ 30 hk mer och 90 nm.
Det jag har märkt är att bilens färddator stämmer betydligt sämre.
Visar ca 15% för lite. Jag skall göra ett accelarationsprov med och utan och återkomma.
Men jag tror knappast den ger några 30 extra hk.

Samtidigt kan man ju läsa diverse test av trimboxar i biltidningar mm och där brukar dem ju alltid fungera.

Har du garanti på bilen, kör en effektbox. Du kan enkelt ta bort den och det syns inte om du skulle råka ut för något haveri och det är garanti ärende.

Har du ingen garanti eller skiter i garantin så är optimering bra mycket bättre. Men det kostar ju minst det dubbla.

simonkasto
22 augusti 2019 · 6 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:
Har ingen personlig erfarenhet av KCR-boxar och därmed jämförbara.
Jag och en kompis köpte ungefär samtidigt var sin ny Jeep Cherokee 2.8 CRD automat.
Motorn var således en VM MOTORI.
Polarn monterade en KCR-box.
Han skröt till att börja med att bilen var så pigg och att bränsleförbrukningen hade minskat.
Vi gjorde jämförande accelerationsprov, som inte visade skillnad mellan bilarna.
När han sålt sin bil erkände han att bränsleförbrukningen hade han aldrig mätt, utan bara gissat.
En av sönerna har monterat en effekt höjande box i sin X3 för ett litet tag sedan.
Han tycker subjektivt att bilen blivit piggare, men vet inte objektivt.
Bränsleförbrukningen opåverkad.
Han tankar när det behövs och för inte körjournal.

Kejsarens nya kläder, skulle jag vilja säga(utan objektiva mätningar).

Jag har KCR box i min Navara. Skulle ge typ 30 hk mer och 90 nm.
Det jag har märkt är att bilens färddator stämmer betydligt sämre.
Visar ca 15% för lite. Jag skall göra ett accelarationsprov med och utan och återkomma.
Men jag tror knappast den ger några 30 extra hk.

Samtidigt kan man ju läsa diverse test av trimboxar i biltidningar mm och där brukar dem ju alltid fungera.

Har du garanti på bilen, kör en effektbox. Du kan enkelt ta bort den och det syns inte om du skulle råka ut för något haveri och det är garanti ärende.

Har du ingen garanti eller skiter i garantin så är optimering bra mycket bättre. Men det kostar ju minst det dubbla.

Tack för svar ! skall forska vidare i detta och se vad jag beslutar mig för ! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang