Kraftiga missljud efter installation av coilovers.

FabianTsi
12 augusti 2019 · 208 Inlägg

Installerade idag en uppsättning coilovers hos Mekonomen verkstad. Bad dem ställa in lägsta höjd till att börja med. Bilen blev jätte snygg och perfekt låg i min mening. Problemet kom dock efter ca en mil, något metalliskt ramlade av, visade sig var en bricka som satt under bakre fjädern, skruvade fast fjädern underifrån. Tyvärr förstod jag inte detta direkt då jag endast hittade bulten och inte brickan. När jag skulle backa upp till den blänkande bulten i bakspegeln så hörde jag ett konstigt ljud när jag lade i backen.

Ljudet försvann och jag kom fram till min destination. När jag körde hem igen kom jag ytterliga några km innan nästa metalljud hördes. Nu hittade jag en bricka och kröp ner underbilen för att inspektera. (Hittade då att det var dessa brickor med bultar som lossnat, båda två på bakre fjädrarna.)

Ljudet blev nu mycket värre och jag puttrade hem långsamt men stannade efter ett tag och funderade på vad jag skulle göra. Körde dock hem igen, inte jätte långt kvar.

Ljudet låter ungefär som att något "tar i" eller "skaver" ganska ljudligt, och jag tycker ljudet låter som det kommer från framvagnen. Känns konstigt då det ramlade saker från bak, men det känns verkligen som fram då ljudet ändras vid tex frikoppling och motorbromsning. Känns lite random men ibland låter det inget och det känns mer när farten minskas helt enkelt.

Vad kan det vara som denna bilverkstad missat här egentligen?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
panda666
13 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

skulle inte pilla på nått sj alls utan hade åkt tillbaka till verkstan direkt och be dom fixa det dom har missat. Ant har dom fuskat me nått eller bara råkat missa nått och tror säkert att dom kan fixa det. Rör inget sj så det pajar mer utan dra direkt tillbaks och be dom kolla på det.

Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Håller helt och hållet med Panda här (o det hör inte till vanligheterna! lol):
Verkstan som har monterat dessa grejer är ansvariga för att arbetet utförts korrekt!
Ring dem!
Du ska inte utsätta dig själv eller någon annan för fara, om det är fjädringsgrejer som inte sitter i bakvagnen kan det orsaka en ordentlig olycka, så kör bara dit bilen om du VERKLIGEN är säker på att det inte är någon fara.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
mb_pucken
13 augusti 2019 · 5 083 Inlägg

Delar ska inte ramla av efter ett arbete oavsett om man gör det själv eller på verkstad.
Om jag vore i din sits hade jag ställt bilen på en bärgare tillbaka till verkstaden utan att röra en pinal mer än att hämta det som ramlat av :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
13 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:
Håller helt och hållet med Panda här (o det hör inte till vanligheterna! lol):
Verkstan som har monterat dessa grejer är ansvariga för att arbetet utförts korrekt!
Ring dem!
Du ska inte utsätta dig själv eller någon annan för fara, om det är fjädringsgrejer som inte sitter i bakvagnen kan det orsaka en ordentlig olycka, så kör bara dit bilen om du VERKLIGEN är säker på att det inte är någon fara.

lol kan hända vem som helst^^
men ja, åk tbax och låt dom kolla på bilen, skulle aldrig pilla på den sj annars kan dom börja böla med att det är du sj som har förstört den. åk tbax och låt dom fixa.

FabianTsi
21 augusti 2019 · 208 Inlägg

tack för svar, jag åkte tillbaka, och ja de hade tabbat sig rejält, brickorna hade det skruvat åt sa dem, men i upphissat läge, det kraftiga ljudet var qdrivaxeln som tog emot pga för långa stabiliseringsstag, de hade kapat dem lite, men inte för mycket, det är andra gången de gör fel som de får åtgärda gratis, kanske dags att byta verkstad smile

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Det låter onekligen så!
Verkar inte som om dom har full koll på vad dom gör.
Men skönt att det är åtgärdat nu då? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
FabianTsi
21 augusti 2019 · 208 Inlägg

Cuefa skrev:
Det låter onekligen så!
Verkar inte som om dom har full koll på vad dom gör.
Men skönt att det är åtgärdat nu då? smile

helt klart, tipsade en annan om dem i början då de hade låga priser, han har samma problem nu, de ordnar inte allt, han får åka tillbaka och fixa till

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang