Förvara takbox i garage - stöldbegärlig? Hissanordning?

niska
21 augusti 2019 · 264 Inlägg

Jag har lite funderingar kring att förvara en takbox i ett bilgarage. Min tanke är att fästa takboxen i garagetaket, i två bjälkar, med spännband. Det jag funderar på om det finns något smartare sätt så att man lätt kan hissa takboxen upp/ner från/på bilen från bjälkarna. Någon som har något tips?

Sedan undrar jag hur stöldbegärlig en takbox är. I mitt fall är garaget (det är en garagelänga utan mellanväggar) låst - men det har varit tjuvar inne i garaget tidigare - så det är nog inte jättesvårt att ta sig in. Borde jag fundera på att låsa fast takboxen på något sätt? Jag är osäker på om en takbox är stöldbegärlig.

Av en slump såg jag idag ett öppet garage (dvs ingen dörr) med en upphissad takbox i ett spännband. Inget lås. Jag vet inte hur den takboxägaren tänkt, men uppenbarligen är han inte orolig för stöld...

Kom gärna med input.

Ps. I vår samfällighet har vi regeln att man inte får borra i garageväggar/bjälkar. Så det begränsar ju lite hur man kan sätta upp takboxen.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
M123
21 augusti 2019 · 962 Inlägg

Istället för spännband går det inte att köpa kedjor och låsa den med hjälp av bjälkarna? Annars finns det ju rätt långa vajerlås till cyklar, om det skulle vara till hjälp.
Sen allt är väl stöldbegärligt för en kleptoman, får ni in en sådan gör den väl rent oavsett värde eller inte på sakerna.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zzr9409209
21 augusti 2019 · 716 Inlägg

Är nog inte värst stöldbegärlig, lite otymplig för tjuven..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Är nog inte värst stöldbegärlig, lite otymplig för tjuven..

Säg inte det..Han tar det inte för eget behov , utan säljer vidare..
När min gamla taunus blev stulen 1986, så snodde dom en GAMMAL filt jag hade i bagaget..
Iofs var det lite kylslaget den natten så det kanske är förklaringen..

Senast redigerat av insidan (21 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
niska
22 augusti 2019 · 264 Inlägg

Jag har inte köpt takboxen ännu. Bör jag satsa på en ny takbox för att få ett bättre låssystem, eller bör jag satsa på en äldre takbox för att på så sätt göra den mindre stöldbegärlig?

M123 skrev:
Istället för spännband går det inte att köpa kedjor och låsa den med hjälp av bjälkarna? Annars finns det ju rätt långa vajerlås till cyklar, om det skulle vara till hjälp.
Sen allt är väl stöldbegärligt för en kleptoman, får ni in en sådan gör den väl rent oavsett värde eller inte på sakerna.

Intressant idé. Har lite svårt att visualisera det framför mig bara. Tanken är alltså att hänga den i två bjälkar. Hur tänker du att kedjorna/låsanordningen skall sitta? Finns det överhuvudtaget något hål i moderna takboxar (typ Thule) att peta in kedja/vajer i?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
torsen
22 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Har i o f s aldrig haft en takbox hängande i garagetaket, men väl en hardtop till en Jeep.
Eftersom det var mitt eget garage så borrade jag hål t takbalkarna och fäste små block.
Men om du får in band från spännband mellan tak och bjälkar så kanske du även kan träda igenom även en kätting och med hänglås på denna kätting "stöldsäkra" takboxen.
Mot tjuvar finns inga lås - endast mot hederligt folk.
Men en kätting försvårar i alla fall tjuvens stöld, så hen kanske väljer en annan takbox.

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
22 augusti 2019 · 1 366 Inlägg

Jag har en Thule takboxlift i mitt garage.
Man kör bara in bilen i garaget, släpper på lastbågarna från railsen och vevar upp boxen i taket.
supersmidigt. jag har en sån här.
https://www.lastexperten.se/sv/articles … lift-thule

Jag har sålt min takbox så liften är till salu, finns i Stockholm om det skulle vara intressant.
Det finns även en enklare variant som ser ut så här
https://www.bilia.se/biltillbehor/packa … gKBrPD_BwE

https://www.fasty.se/sv/produkt/boxlift … gJEO_D_BwE

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
niska
22 augusti 2019 · 264 Inlägg

vw_audi skrev:
Jag har en Thule takboxlift i mitt garage.
Man kör bara in bilen i garaget, släpper på lastbågarna från railsen och vevar upp boxen i taket.
supersmidigt. jag har en sån här.
https://www.lastexperten.se/sv/articles … lift-thule

Jag har sålt min takbox så liften är till salu, finns i Stockholm om det skulle vara intressant.
Det finns även en enklare variant som ser ut så här
https://www.bilia.se/biltillbehor/packa … gKBrPD_BwE

https://www.fasty.se/sv/produkt/boxlift … gJEO_D_BwE

Tack för tipset! Jag får dock inte borra i taket eller bjälkar - så alternativen är begränsade.

torsen skrev:
Har i o f s aldrig haft en takbox hängande i garagetaket, men väl en hardtop till en Jeep.
Eftersom det var mitt eget garage så borrade jag hål t takbalkarna och fäste små block.
Men om du får in band från spännband mellan tak och bjälkar så kanske du även kan träda igenom även en kätting och med hänglås på denna kätting "stöldsäkra" takboxen.
Mot tjuvar finns inga lås - endast mot hederligt folk.
Men en kätting försvårar i alla fall tjuvens stöld, så hen kanske väljer en annan takbox.

Menar du att man kombinerar spännband med kätting på något sätt? Har svårt att visualisera det. Går väl kanske bara att klippa sig igenom spännbandet då? Men om du menar att kättingen skall gå hela vägen runt takboxen så blir det nog väldigt svårt att hitta en så lång kätting som dessutom är beklädd, så att den inte repar takboxen.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

Fanns en i någon biltidning för många år sedan som hade gjort en egen konstruktion med skotlinor och block avsett för optimistjollar. Då kan man även få lite utväxling med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
22 augusti 2019 · 1 366 Inlägg

Ok, men om du har ett spännband på varje sida på lastbågarna. Alltså 4 spännband som sitter runt lastbågarna och runt balkarna i taket.
Då skulle du kunna snurra runt en eller flera kättingar runt balken och en lastbåge. Då är det ingen risk att du skadar takboxen, och det blir väldigt svårt att stjäla takboxen.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
torsen
22 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

niska skrev:

vw_audi skrev:
Jag har en Thule takboxlift i mitt garage.
Man kör bara in bilen i garaget, släpper på lastbågarna från railsen och vevar upp boxen i taket.
supersmidigt. jag har en sån här.
https://www.lastexperten.se/sv/articles … lift-thule

Jag har sålt min takbox så liften är till salu, finns i Stockholm om det skulle vara intressant.
Det finns även en enklare variant som ser ut så här
https://www.bilia.se/biltillbehor/packa … gKBrPD_BwE

https://www.fasty.se/sv/produkt/boxlift … gJEO_D_BwE

Tack för tipset! Jag får dock inte borra i taket eller bjälkar - så alternativen är begränsade.

torsen skrev:
Har i o f s aldrig haft en takbox hängande i garagetaket, men väl en hardtop till en Jeep.
Eftersom det var mitt eget garage så borrade jag hål t takbalkarna och fäste små block.
Men om du får in band från spännband mellan tak och bjälkar så kanske du även kan träda igenom även en kätting och med hänglås på denna kätting "stöldsäkra" takboxen.
Mot tjuvar finns inga lås - endast mot hederligt folk.
Men en kätting försvårar i alla fall tjuvens stöld, så hen kanske väljer en annan takbox.

Menar du att man kombinerar spännband med kätting på något sätt? Har svårt att visualisera det. Går väl kanske bara att klippa sig igenom spännbandet då? Men om du menar att kättingen skall gå hela vägen runt takboxen så blir det nog väldigt svårt att hitta en så lång kätting som dessutom är beklädd, så att den inte repar takboxen.

Att hitta en så pass lagom lång kedja är nog inget problem.
Välsorterade järnaffärer säljer kätting i metervara.
Om du är rädd för att kedjan ska skada boxen kan du träda gamla kasserade strumpor på kedjan.
Du behöver dessutom inte ha kedjan så hårt spänd.
Enbart att det finns en kedja får nog tjuven på andra tankar.
Vanliga spännband är lätta att skära av med en vass kniv.
En metallkedja är något helt annat - för tjuven.

M123
22 augusti 2019 · 962 Inlägg

niska skrev:
Jag har inte köpt takboxen ännu. Bör jag satsa på en ny takbox för att få ett bättre låssystem, eller bör jag satsa på en äldre takbox för att på så sätt göra den mindre stöldbegärlig?

M123 skrev:
Istället för spännband går det inte att köpa kedjor och låsa den med hjälp av bjälkarna? Annars finns det ju rätt långa vajerlås till cyklar, om det skulle vara till hjälp.
Sen allt är väl stöldbegärligt för en kleptoman, får ni in en sådan gör den väl rent oavsett värde eller inte på sakerna.

Intressant idé. Har lite svårt att visualisera det framför mig bara. Tanken är alltså att hänga den i två bjälkar. Hur tänker du att kedjorna/låsanordningen skall sitta? Finns det överhuvudtaget något hål i moderna takboxar (typ Thule) att peta in kedja/vajer i?

Man kan ju lägga en 2 tum 5 uppepå på plasken tvärs över bjälkarna och boxen under sen slå om det med kedjor fram och bak vid urtagen för takräcket som är på undersidan. Vill man ha det lätt för sig så kan man dra i en skruv i centrum av kedjorna i en länk i 2 tum 5:an så dom inte far någon stans och hänger lika på var sida eller hur man nu vill att skarven ska hamna, sen är det väl bara att linda upp dom lite snyggt så dom inte slår i taket på bilen när boxen är på.
Sätter man kedjorna på insidan av bjälkarna låser det ju ihop regeln och blir otroligt krävande att få isär.

Eller så kan du be någon göra en passande balksko med hål för kedjorna på undersidan. Man man släpper skon från ovansidan på bjälken sen trär genom kedjan på undersidan så har du en låsning som är väldigt säker utan åverkan.
Skon lär då vara ca 40 mm längre än höjden på bjälken för att få plats med hålen på undersidan och en kedja. Sen när man inte använder det drar man det bara åt sidan sålänge.

Ber om ursäkt om jag gör mig obegriplig men är svårt att förklara hur man menar. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang