Audi a4 1.8T går uselt vid laddtryck över 0.9bar?

ZickaN_
20 augusti · 3 Inlägg
#1

Hej! Blir tokig på bilen nu.

Var ute och åkte en kväll, och plötsligt när jag skulle gasa på efter en korsning så började bilen bluddra något jävulskt. Den spikar inte utan det är mer som att den tappar en cylinder/tvekar, men bibehåller laddtrycket. Ibland uppstår detta vid 0.8bar och ibland vid 1bar.

Har sett massor med foruminlägg om detta men inget har lyckats lösa mitt problem.

Läste mig fram till att det kunde vara dåliga tändstift, så jag bytte till NGK BCPR7ES. Det blev då lite bättre, men inte felfritt. Provade sedan att byta LMM, och det gjorde ingen skillnad. Provade därefter att byta tändspolarna, och problemet kvarstår.

Har också kikat på gasspjället, och det verkar vara bra. Detsamma gäller alla tryckslangar.

Bilen går hur fint som helst på tomgång och alla varvtal, det är just laddtrycket som får den att gå dåligt.

Eftersom bilen är lite trimmad så kommer setup nedan:

Motorkod BEX
K04 @ 1.5bar
Röda Saab spridare
BSR avgssystem
BSR-luftfilter
NGK-stift
Fekzen box
När den går som den ska levererar den ca 280hk.

Alla tips är varmt välkomna!

caromania Forummoderator
20 augusti · 8 118 Inlägg
#2

Är det oberoende av varvtal? Är det när du trycker gasen i botten oavsett varv? Vad händer om du långsamt låter varvet gå upp, ”sega” dig upp till 4k och gasa fullt där? Du har redan bytt mycket men har du möjlighet att byta tändkablar också? Jag skulle fortsatt där.
Edit: eller vänta nu, separata spolar på stiften? Då är det ju inte det.

Kan du sänka laddet manuellt? Om du kan, vad händer om du laddar original?

Senast redigerat av caromania (20 augusti )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stefan7neson
20 augusti · 351 Inlägg
#3

Prova att byta ut den trötta original avlastningsventilen, den hänger troligen inte med längre.

Greenhorn
20 augusti · 221 Inlägg
#4

För mig låter det mera som en läckande/trasig vakuumslang, som ger dig olika laddtryck  (bar)
Testa med att spreja runt slangarna med startgas och lyssna efter om motorn ändrar tonläge
annars om jag vore dig, så skulle jag ta in bilen och låta dem Vakuum testa bilen först, för att lättare utesluta slangarna... jag tror definitivt att du har nån form av läckage nånstans, som påverkar i sin tur laddtrycket till turbon... kan även vara tex en fin spricka o grenröret... där avgaserna smiter ut och ger sin tur att lambda sensorn ger fel signaler till din ECU.

Slim
20 augusti · 153 Inlägg
#5

Är det skillnad om du laddar på höga eller låga varvtal? Har haft problem med att gnistan verkar släckas av laddet på lågvarv. Den bilen går klockrent på högre varv, men klipper och lägger felkod om knackning(fuel shutoff due to superknock) om jag laddar med fullgas vid säg 2000varv. Det är olika cylindrar varje gång.

En spekulation av mjukvarukille var som sagt att gnistan släcks av laddet och att om man ändrade i mjukvaran så spolarna laddade upp längre borde det kunna lösa problemet.

Nån som prövat det? Vad ger egentligen knack? Dålig gnista bör vara en anledning och soppabrist en annan?

ZickaN_
20 augusti · 3 Inlägg
#6

caromania skrev:
Är det oberoende av varvtal? Är det när du trycker gasen i botten oavsett varv? Vad händer om du långsamt låter varvet gå upp, ”sega” dig upp till 4k och gasa fullt där? Du har redan bytt mycket men har du möjlighet att byta tändkablar också? Jag skulle fortsatt där.
Edit: eller vänta nu, separata spolar på stiften? Då är det ju inte det.

Kan du sänka laddet manuellt? Om du kan, vad händer om du laddar original?

Ja, det är oberoende av varvtal. Tar jag det lugnt på gasen så går det att varva ur motorn helt.

Sänker jag laddtrycket så är det ingen fara. Funderar lite på om det kan vara ett dåligt soppafilter bara?

ZickaN_
20 augusti · 3 Inlägg
#7

Stefan7neson skrev:
Prova att byta ut den trötta original avlastningsventilen, den hänger troligen inte med längre.

Glömde skriva med det, sitter en ventil från turbo-smart som är mer eller mindre ny, hehe.

Greenhorn
22 augusti · 221 Inlägg
#8

Har läst igenom nu, har du provat att trycktesta bränsle systemet? kan vara att soppa pumpen inte orkar leverara längre när du gasar på..
om du kör med original pumpen med dessa Saab röda - 346cc -  0280150431
som jag antar är samma som jag har haft i min bil, så är det Max 315cc med original pumpen.
Du behöver nog en KEMSO 340LPH High Performance Fuel Pump för Audi.

Om detta stämmer, så får du med andra ord... soppatorsk när du gasar.

Tillläg: Ett gammalt problem som uppdagades på dem äldre Audi/Vw mm var den svarta Tempgivare
som gav fel signaler till ECU och därefter kom det ut på marknaden en Grön Tempgivare som fungarde.
Titta under huven vilken rackare du har.

Senast redigerat av Greenhorn (22 augusti )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang