Ojämn bromsverkan efter verkstadsbesök - framaxel på V70 II

M-M
23 augusti 2019 · 26 Inlägg

Hej!

Jag var på verkstaden i veckan och fick monterat nya bromsbelägg fram. Senare i veckan besiktigade jag bilen. Resultat: bromsverkan vänster fram 2,6 och höger fram 3,1. Vad jag vet får det diffa 30 procent mellan höger och vänster, så bilen gick igenom besiktningen, men ska det verkligen skilja så mycket mellan höger och vänster fram när bilen precis varit på verkstaden och fått de nya beläggen monterade? Borde inte värdena vara mera lika? På bakaxeln var det 2,3 på vänster och 2,2 på höger, men där byttes inga belägg.

Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Allt beror på vad verkstaden har gjort, skulle jag säga.
Om dom ledat upp o smort allt precis lika så kan det vara ett ok som kärvar.
Men det kan finnas många anledningar
Hur ser skivorna ut?

Jag skulle nog inte känt mig helt nöjd med så olika bromsvärden efter ett verkstadsjobb.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Nä, stick tebaks och släng besiktningspapperna ang bromsarna i ansiktet på dom..
Och säg till dom att " vad fn är dethär  ", om du vågar..
smile

Senast redigerat av insidan (23 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lockwood
23 augusti 2019 · 394 Inlägg

Kan bli så med helt ny "bromsar". Min entusiast fick helt nya ok, skivor och belägg runt om. Körde till besiktningen, bromsarna hade på sin höjd gått 3 mil. 20-25% skillnad som mest. Året därpå när prylarna gått dryga 150 mil var värdena helt jämna.

zzr9409209
23 augusti 2019 · 716 Inlägg

Nu är ju kolvarna längre in i oket,kan vara rost/skit på kolven,vilket kan ställa till det,och även på glidbultarna har oket ändrat läge,kan bli samma visa där då..och kan även vara så att klossarna måste slita in sig efter skivan,om dom inte byttes....

Utmarks-Loke
23 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Ja som sagt, det tar ett tag för nya bromsar att "slita till sig", man bör nog vänta en månad innan man besiktar

M-M
27 augusti 2019 · 26 Inlägg

Nu har jag kollat igen och nu är bromsverkan jämn. Ni hade helt rätt i att när de nya beläggen hade slitit till sig, så blir bromsverkan jämn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang