Renovering/uppfräschning 740 tic -90

Jag och en kompis hämtade en 744 tic -90 lite spontat 50 mil bort som jag började att renovera i höstas!

Martin-andersson

  • 53 Följare
  • 11 941 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 augusti
birka76 BASS GLAD
1 maj · 1 256 Inlägg
#41

Martin-andersson skrev:

birka76 skrev:
jahaaa de var din som var på linköpingsträffen allså .. såg kort där ifrån smile  jag hoppas att få min färdig till norrköpingtäffen allså.. ska du ditt med ?

Hallu, det stämmer. Va där mer eller mindre hela kvällen. Bra och städad träff denna gång måste jag flika in med! smile
Är det 944an du tänker på? Skaplig snurra big_smile

Nej jag kom aldrig ditt ner sad 
fick lite förhinder sad

Japp de är 940 . 
de är lite olika färger på den så ska ju hellacka den smile

jag vill ha den fördig till norrköpingträäfe den 11. smile


fick du ordning på dina problem med bilen ..
läste en tråd på fb

Senast redigerat av birka76 (1 maj )

Tack Till
Berget Allservic , Bergets custom
Martin-andersson
18 maj · 58 Inlägg
#42

birka76 skrev:

Martin-andersson skrev:

birka76 skrev:
jahaaa de var din som var på linköpingsträffen allså .. såg kort där ifrån smile  jag hoppas att få min färdig till norrköpingtäffen allså.. ska du ditt med ?

Hallu, det stämmer. Va där mer eller mindre hela kvällen. Bra och städad träff denna gång måste jag flika in med! smile
Är det 944an du tänker på? Skaplig snurra big_smile

Nej jag kom aldrig ditt ner sad 
fick lite förhinder sad

Japp de är 940 . 
de är lite olika färger på den så ska ju hellacka den smile

jag vill ha den fördig till norrköpingträäfe den 11. smile


fick du ordning på dina problem med bilen ..
läste en tråd på fb

Låter som en bra idé!
Det är pågång, är turbo surge jag råkat ut för.
Monterat ställbart kamdrev så ställt så den öppnar ventilerna något tidigare nu, blev avsevärd mycket bättre. Ska ställa fram en halv grad till så tror jag problemet ska försvinna smile

birka76 BASS GLAD
19 maj · 1 256 Inlägg
#43

Martin-andersson skrev:

birka76 skrev:

Martin-andersson skrev:

Hallu, det stämmer. Va där mer eller mindre hela kvällen. Bra och städad träff denna gång måste jag flika in med! smile
Är det 944an du tänker på? Skaplig snurra big_smile

Nej jag kom aldrig ditt ner sad 
fick lite förhinder sad

Japp de är 940 . 
de är lite olika färger på den så ska ju hellacka den smile

jag vill ha den fördig till norrköpingträäfe den 11. smile


fick du ordning på dina problem med bilen ..
läste en tråd på fb

Låter som en bra idé!
Det är pågång, är turbo surge jag råkat ut för.
Monterat ställbart kamdrev så ställt så den öppnar ventilerna något tidigare nu, blev avsevärd mycket bättre. Ska ställa fram en halv grad till så tror jag problemet ska försvinna smile

japp den blev klar smile

men jag lyckades blåsa min turbo sad
så nu står bilen igen sad

Tack Till
Berget Allservic , Bergets custom
Martin-andersson
8 juni · 58 Inlägg
#44

Tänkte jag kan lägga in en liten uppdatering här även med en fråga till folket.

Mätarhuset har strulat lite, enbart hastighetsmätaren. Den första visade antingen 80km/h konstant eller 0. Ibland, ytters sällan visade den rätt hastighet.
Satte i en annan mätare och den funkade klockrent när jag satte i och testade, när jag kom dagen efter så hoppade den lite mellan 0-40 men när jag hade kört 500m så gick den bra resten av dagen.
Idag när jag kom så funkade den aldrig bra, hoppade mellan 0-40 och ibland till rätt hastighet.
Det jag reflekterade på var att trippmätaren fungerade i alla fall, abs-lampan lyser inte.
Så den får ju signal fram till mätaren, gissar på jag behöver byta någon kondensator eller någon lödning som strular inne i mätaren. Någon som varit med om samma?


Hur som så har jag varit och mappat LH2.4 systemet nu.
Haft specialanpassade chip som inte fungerat alls, bilen surade ner sig mm så man fick byta till ett annat, gick inte starta bilen med detta efter den var sur...
Körde med viking fram tills mappningen.
Backade upp och vi skulle dra en testrepa för att se om vi skulle utgå ifrån vikingchippet.
Otroligt nog visade siffrorna 317hk på hjulen. Dock gick bilen snålt efter 1,3 bars laddtryck så efte lite justeringar i soppan och laddtryck så slutade vi på en bra bränslekurva vid 1.3bar vilket resulterade i 292hk på hjul, 327hk i motorn och 450nm i motorn.
Finns mer att plocka ut så igår tog vi en sväng till overtake i Jönköping och köpte 875cc spridare och ska testa och mappa med nu så fort han som har bänk och program för detta har tid.

Trodde inte på dessa siffror alls när jag åkte så var klart över förväntat smile
Hoppas den organiska lamellen ska klara av lite mer ladd sen när vi plockar i 875cc spridarna.
Vad har ni för erfarenhet av en organisk lamell med 763 tryckplatta? Frågade i rödblock på fb. Väldigt olika svar så kan vi få lite mer här vore det intressant! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-5f0502f4b46f93ebd6a5a4b5848b8073.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-fa04473ade22165ffaae0510697160d6.jpg

Senast redigerat av Martin-andersson (8 juni )

Martin-andersson
11 juli · 58 Inlägg
#45

Hallu,

Här kommer en kort uppdatering om vad som händer.

Fick hjullagerras fram, gick väldigt snabbt så måste fått något måndagsexemplar men fick ett nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-1d5d0141f47cab577081b9ba438a57ae.jpg

Fick investera i en ny intercooler för vi ska köra högre ladd sen och vill vara safe.
Plockade i nya och bilen ökade med ladd cirka 0,3 bar. Byggde så jag kunde trycktesta gamla ic. Och fyfan vad den läckte smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-e4ec43093ea85963ef845836a8b9a41c.jpg

Passade på att trycktesta dumpen med  (med mottryck).
Den var inte rolig heller, hur mycket jag än spände upp fjädern så läckte den efter 1 bar så blev att klicka hem en ny dyrare variant denna gång.

Eftersom en enkelkolvsdumpar står öppen på tomgång och jag hade lmm innan dumpen blev tomgången orolig samt att bilen ofta dog när man släppte gasen  och skulle in i rondeller. Då fick man sitta och vara med lite på gasen för att hålla den vid liv.
Valde nu att flytta lmm till trycksidan innan insuget men efter dumpen.
Hur det kommer fungera i verkligheten är inte helt klart än men läst många trådar där folk spekulerar om att elektroniken inte klara detta så länge osv. Men eftersom jag mappar systemet så byter jag nu 3" lmm till original lmm och dessa får man nästa gratis då alla ska ha 3". Så tänker jag kan byta lmm utan att vara ledsen om den pajar någon gång smile

Fick dock rengöra lmm innan.. Använde ProMeisters elektronikrengörning. Tycker dessa spray fungerar minst lika bra som exempel WD-40 eller CRC, dock halva priserna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-4613d344813323e3b5f5a19f12340d83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-fb0598ef7eb740012059de4deabd44e4.jpg

Stiftade upp kontaktstycket sen förlängde kabeln cirka 1.1m sen lyckades jag få igenom hela kabeln från fjäderbenstornet på cirka 2.5m i en krympslang. Tog tid men bra blev det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-521a22a6c951c64359c1e9e81ef65651.jpg

Resultat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-324d10cf775110e3cdb522c4c5993fc4.jpg

Och ja... Expansionskärlet ska bytas, bytt vatten 4 gånger. Mycket gammal rost i kanalerna när allt stått så länge men nu börjar vattnet hålla färgen. Dock syns det inte nu..

InTheWhite
11 juli · 1 664 Inlägg
#46

Är ju många som kör LMM på trycksidan, så det bör ju funka?

Riktigt snyggt i maskinrummet nu! smile

Martin-andersson
11 juli · 58 Inlägg
#47

InTheWhite skrev:
Är ju många som kör LMM på trycksidan, så det bör ju funka?

Riktigt snyggt i maskinrummet nu! smile

Ja, läste på lite forum och vissa skriver det funkar utmärkt.
Gäller väl att turbon inte läcker olja så elektroden blir oljig och dan bara..

Tack smile Ska fixa sista finishen när den är mappad och går som den ska!

InTheWhite
11 juli · 1 664 Inlägg
#48

Jag kan berätta att jag en gång köpte ett JAMEX sportluftfilter, det var helt indrängt i olja
som motorn sög i sig genom LMM utan att något hände. tongue

birka76 BASS GLAD
11 juli · 1 256 Inlägg
#49

Martin-andersson skrev:
Hallu,

Här kommer en kort uppdatering om vad som händer.

Fick hjullagerras fram, gick väldigt snabbt så måste fått något måndagsexemplar men fick ett nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-1d5d0141f47cab577081b9ba438a57ae.jpg

Fick investera i en ny intercooler för vi ska köra högre ladd sen och vill vara safe.
Plockade i nya och bilen ökade med ladd cirka 0,3 bar. Byggde så jag kunde trycktesta gamla ic. Och fyfan vad den läckte smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-e4ec43093ea85963ef845836a8b9a41c.jpg

Passade på att trycktesta dumpen med  (med mottryck).
Den var inte rolig heller, hur mycket jag än spände upp fjädern så läckte den efter 1 bar så blev att klicka hem en ny dyrare variant denna gång.

Eftersom en enkelkolvsdumpar står öppen på tomgång och jag hade lmm innan dumpen blev tomgången orolig samt att bilen ofta dog när man släppte gasen  och skulle in i rondeller. Då fick man sitta och vara med lite på gasen för att hålla den vid liv.
Valde nu att flytta lmm till trycksidan innan insuget men efter dumpen.
Hur det kommer fungera i verkligheten är inte helt klart än men läst många trådar där folk spekulerar om att elektroniken inte klara detta så länge osv. Men eftersom jag mappar systemet så byter jag nu 3" lmm till original lmm och dessa får man nästa gratis då alla ska ha 3". Så tänker jag kan byta lmm utan att vara ledsen om den pajar någon gång smile

Fick dock rengöra lmm innan.. Använde ProMeisters elektronikrengörning. Tycker dessa spray fungerar minst lika bra som exempel WD-40 eller CRC, dock halva priserna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-4613d344813323e3b5f5a19f12340d83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-fb0598ef7eb740012059de4deabd44e4.jpg

Stiftade upp kontaktstycket sen förlängde kabeln cirka 1.1m sen lyckades jag få igenom hela kabeln från fjäderbenstornet på cirka 2.5m i en krympslang. Tog tid men bra blev det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-521a22a6c951c64359c1e9e81ef65651.jpg

Resultat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-324d10cf775110e3cdb522c4c5993fc4.jpg

Och ja... Expansionskärlet ska bytas, bytt vatten 4 gånger. Mycket gammal rost i kanalerna när allt stått så länge men nu börjar vattnet hålla färgen. Dock syns det inte nu..

ser ju toppen

Tack Till
Berget Allservic , Bergets custom
Martin-andersson
14 juli · 58 Inlägg
#50

InTheWhite skrev:
Jag kan berätta att jag en gång köpte ett JAMEX sportluftfilter, det var helt indrängt i olja
som motorn sög i sig genom LMM utan att något hände. tongue

Hahah ja, är väl säkert så att vissa har lite tur medans andra inte har någon tur alls smile

Martin-andersson
14 juli · 58 Inlägg
#51

birka76 skrev:

Martin-andersson skrev:
Hallu,

Här kommer en kort uppdatering om vad som händer.

Fick hjullagerras fram, gick väldigt snabbt så måste fått något måndagsexemplar men fick ett nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-1d5d0141f47cab577081b9ba438a57ae.jpg

Fick investera i en ny intercooler för vi ska köra högre ladd sen och vill vara safe.
Plockade i nya och bilen ökade med ladd cirka 0,3 bar. Byggde så jag kunde trycktesta gamla ic. Och fyfan vad den läckte smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-e4ec43093ea85963ef845836a8b9a41c.jpg

Passade på att trycktesta dumpen med  (med mottryck).
Den var inte rolig heller, hur mycket jag än spände upp fjädern så läckte den efter 1 bar så blev att klicka hem en ny dyrare variant denna gång.

Eftersom en enkelkolvsdumpar står öppen på tomgång och jag hade lmm innan dumpen blev tomgången orolig samt att bilen ofta dog när man släppte gasen  och skulle in i rondeller. Då fick man sitta och vara med lite på gasen för att hålla den vid liv.
Valde nu att flytta lmm till trycksidan innan insuget men efter dumpen.
Hur det kommer fungera i verkligheten är inte helt klart än men läst många trådar där folk spekulerar om att elektroniken inte klara detta så länge osv. Men eftersom jag mappar systemet så byter jag nu 3" lmm till original lmm och dessa får man nästa gratis då alla ska ha 3". Så tänker jag kan byta lmm utan att vara ledsen om den pajar någon gång smile

Fick dock rengöra lmm innan.. Använde ProMeisters elektronikrengörning. Tycker dessa spray fungerar minst lika bra som exempel WD-40 eller CRC, dock halva priserna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-4613d344813323e3b5f5a19f12340d83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-fb0598ef7eb740012059de4deabd44e4.jpg

Stiftade upp kontaktstycket sen förlängde kabeln cirka 1.1m sen lyckades jag få igenom hela kabeln från fjäderbenstornet på cirka 2.5m i en krympslang. Tog tid men bra blev det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-521a22a6c951c64359c1e9e81ef65651.jpg

Resultat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-324d10cf775110e3cdb522c4c5993fc4.jpg

Och ja... Expansionskärlet ska bytas, bytt vatten 4 gånger. Mycket gammal rost i kanalerna när allt stått så länge men nu börjar vattnet hålla färgen. Dock syns det inte nu..

ser ju toppen

Tack big_smile

Martin-andersson
19 augusti · 58 Inlägg
#52

- Uppdatering -

Efter att nästan  hela semestern hade gått för att försöka få bilen att gå samt inte strula gav jag upp...
Fick en bra tomgång när jag flyttade LMM men inte mer än så.
Efter att man hade kört bilen varm började den gå som en påse nötter, drog man ur lambdasonden gick den bra igen så köpte några sonder och testade men samma resultat med alla, nya som begagnade.
Och drog man den började den misstända vid högre varv.

Testade byta alla tänddelar som rotor, fördelarlock, alla tändkablar, tändspole, stift, tändsteg mm.
Inget hjälpte så kände det inte gick hålla på längre... Tid är pengar som man säger.

Kom upp ett PNP vems 3.8 tillsalu med separata mototron tändspolar som enbart hade gått en sommar.
Tog med en kompis och stack iväg 4h enkel resa och plockade med det hem.

Full fart sen och skruva!
Borra upp insug och i med insugstemp, montera spolar, dra kablar osv.
Kastar upp lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-d6d07fbe2adcbeb877c9c01fc17f2b3d.jpg
La dit spolarna med plåten för att se om det skulle fungera vilket det verkade som!

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-78ce478d2c191c24cbc57356587a7780.jpg
Packbox för att plugga fördelaren som man slipper se den skiten framöver smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-258770a1ad2f60488c54382de082d73a.jpg
Fick tips om att kasta in kärlet i diskmaskinen av en kompis. Blev bättre min inte bra. Tänkte jag kastar i insug mm så blir de rent med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-e53da1290ecc776fb6d111b4e5302c12.jpg
875cc spridare på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-c71b25df7172c2bbcd850de27b91d5fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-bf375487b2c4720c21205c70aa3b4652.jpg

Nya packningar igen när delar ännu är bortplockade.
Pneumatikanslutningar och slangar blev det nu med. Blir svarta slangar framöver man inget som fanns i staden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-52256bf6d182cfc3750d0a1ebe4e416a.jpg
Nya kablar i skärmarna.

Efter uppstarten åkte vi 2-3 mil och gjorde en väldigt grov mapp. och märkte vi inte kunde justera något laddtryck med mac-ventilen.
Några dagar senare testade vi igen och fick fortfarande inte upp eller ner laddtrycket.
Åkte sen hem och rev isär turbon med en polare en  en kväll och portade upp WG-hålet från 18mm till 25.5mm samt fräste ur så luckan skulle kunna öppna mer.
Fick ner grundladdet från 1.3bar till 0.5 bar.

Men fortfarande kunde vi inte justera laddtrycket. Till sist gav vi upp och kopplade mac-ventilen på enbart den främre då polaren märkte att den främre anslutningen (mottrycket) läckte rakt ut. Efter omkopplingen kunde vi justera laddtrycket som vi ville.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-50aed61b108521e735df5f7c32dc76a3.jpg
Innan

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-7a6cad6f35e3b804eae9d6c964b6e363.jpg
Efter

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-48b21e85b3de2561949d4b61bad97df6.jpg
Halvvägs av portningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-933941847bb4574b8f1ccbf9ed573437.jpg
Klart! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-ed704e2d4ca9eba6eb95e692cfaaa283.jpg
Inredningen börjar komma på plats igen. Fick även bli en billigare platta för att ha koll på sprutet.
Söker dock svarta tokfräscha helskinnstolar fram från 940.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-2a03186575662ff383c6dc067c3d083a.jpg
Mysbild.


Har TB58-snurra, vi får ingen bra kontroll på denna turbo. Surge är något vi hamnar i straxt efter 1bar. Justerat på kammen, tändning osv.
Pratat med många kunniga inom ämnet nu som rekommenderar mig att byta, bad om att få en anpassad kam man inget personen ville göra så länge jag hade denna turbo då jag inte kommer bli nöjd i alla fall.
Så i vinter blir det turbobyte.
Väljer lite mellan en Super HX35 eller Borg Warner 200SXE.
Någon som har erfarenhet av dessa tillsammans med rödblockare? Vilken är att föredra och varför?

birka76 BASS GLAD
20 augusti · 1 256 Inlägg
#53

Martin-andersson skrev:
- Uppdatering -

Efter att nästan  hela semestern hade gått för att försöka få bilen att gå samt inte strula gav jag upp...
Fick en bra tomgång när jag flyttade LMM men inte mer än så.
Efter att man hade kört bilen varm började den gå som en påse nötter, drog man ur lambdasonden gick den bra igen så köpte några sonder och testade men samma resultat med alla, nya som begagnade.
Och drog man den började den misstända vid högre varv.

Testade byta alla tänddelar som rotor, fördelarlock, alla tändkablar, tändspole, stift, tändsteg mm.
Inget hjälpte så kände det inte gick hålla på längre... Tid är pengar som man säger.

Kom upp ett PNP vems 3.8 tillsalu med separata mototron tändspolar som enbart hade gått en sommar.
Tog med en kompis och stack iväg 4h enkel resa och plockade med det hem.

Full fart sen och skruva!
Borra upp insug och i med insugstemp, montera spolar, dra kablar osv.
Kastar upp lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-d6d07fbe2adcbeb877c9c01fc17f2b3d.jpg
La dit spolarna med plåten för att se om det skulle fungera vilket det verkade som!

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-78ce478d2c191c24cbc57356587a7780.jpg
Packbox för att plugga fördelaren som man slipper se den skiten framöver smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-258770a1ad2f60488c54382de082d73a.jpg
Fick tips om att kasta in kärlet i diskmaskinen av en kompis. Blev bättre min inte bra. Tänkte jag kastar i insug mm så blir de rent med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-e53da1290ecc776fb6d111b4e5302c12.jpg
875cc spridare på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-c71b25df7172c2bbcd850de27b91d5fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-bf375487b2c4720c21205c70aa3b4652.jpg

Nya packningar igen när delar ännu är bortplockade.
Pneumatikanslutningar och slangar blev det nu med. Blir svarta slangar framöver man inget som fanns i staden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-52256bf6d182cfc3750d0a1ebe4e416a.jpg
Nya kablar i skärmarna.

Efter uppstarten åkte vi 2-3 mil och gjorde en väldigt grov mapp. och märkte vi inte kunde justera något laddtryck med mac-ventilen.
Några dagar senare testade vi igen och fick fortfarande inte upp eller ner laddtrycket.
Åkte sen hem och rev isär turbon med en polare en  en kväll och portade upp WG-hålet från 18mm till 25.5mm samt fräste ur så luckan skulle kunna öppna mer.
Fick ner grundladdet från 1.3bar till 0.5 bar.

Men fortfarande kunde vi inte justera laddtrycket. Till sist gav vi upp och kopplade mac-ventilen på enbart den främre då polaren märkte att den främre anslutningen (mottrycket) läckte rakt ut. Efter omkopplingen kunde vi justera laddtrycket som vi ville.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-50aed61b108521e735df5f7c32dc76a3.jpg
Innan

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-7a6cad6f35e3b804eae9d6c964b6e363.jpg
Efter

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-48b21e85b3de2561949d4b61bad97df6.jpg
Halvvägs av portningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-933941847bb4574b8f1ccbf9ed573437.jpg
Klart! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-ed704e2d4ca9eba6eb95e692cfaaa283.jpg
Inredningen börjar komma på plats igen. Fick även bli en billigare platta för att ha koll på sprutet.
Söker dock svarta tokfräscha helskinnstolar fram från 940.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-2a03186575662ff383c6dc067c3d083a.jpg
Mysbild.


Har TB58-snurra, vi får ingen bra kontroll på denna turbo. Surge är något vi hamnar i straxt efter 1bar. Justerat på kammen, tändning osv.
Pratat med många kunniga inom ämnet nu som rekommenderar mig att byta, bad om att få en anpassad kam man inget personen ville göra så länge jag hade denna turbo då jag inte kommer bli nöjd i alla fall.
Så i vinter blir det turbobyte.
Väljer lite mellan en Super HX35 eller Borg Warner 200SXE.
Någon som har erfarenhet av dessa tillsammans med rödblockare? Vilken är att föredra och varför?

Super HX40  smile men tror att Super HX 35 funkar med smile

Tack Till
Berget Allservic , Bergets custom
Martin-andersson
23 augusti · 58 Inlägg
#54

Får kika lite big_smile

birka76 skrev:

Martin-andersson skrev:
- Uppdatering -

Efter att nästan  hela semestern hade gått för att försöka få bilen att gå samt inte strula gav jag upp...
Fick en bra tomgång när jag flyttade LMM men inte mer än så.
Efter att man hade kört bilen varm började den gå som en påse nötter, drog man ur lambdasonden gick den bra igen så köpte några sonder och testade men samma resultat med alla, nya som begagnade.
Och drog man den började den misstända vid högre varv.

Testade byta alla tänddelar som rotor, fördelarlock, alla tändkablar, tändspole, stift, tändsteg mm.
Inget hjälpte så kände det inte gick hålla på längre... Tid är pengar som man säger.

Kom upp ett PNP vems 3.8 tillsalu med separata mototron tändspolar som enbart hade gått en sommar.
Tog med en kompis och stack iväg 4h enkel resa och plockade med det hem.

Full fart sen och skruva!
Borra upp insug och i med insugstemp, montera spolar, dra kablar osv.
Kastar upp lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-d6d07fbe2adcbeb877c9c01fc17f2b3d.jpg
La dit spolarna med plåten för att se om det skulle fungera vilket det verkade som!

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-78ce478d2c191c24cbc57356587a7780.jpg
Packbox för att plugga fördelaren som man slipper se den skiten framöver smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-258770a1ad2f60488c54382de082d73a.jpg
Fick tips om att kasta in kärlet i diskmaskinen av en kompis. Blev bättre min inte bra. Tänkte jag kastar i insug mm så blir de rent med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-e53da1290ecc776fb6d111b4e5302c12.jpg
875cc spridare på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-c71b25df7172c2bbcd850de27b91d5fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-bf375487b2c4720c21205c70aa3b4652.jpg

Nya packningar igen när delar ännu är bortplockade.
Pneumatikanslutningar och slangar blev det nu med. Blir svarta slangar framöver man inget som fanns i staden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-52256bf6d182cfc3750d0a1ebe4e416a.jpg
Nya kablar i skärmarna.

Efter uppstarten åkte vi 2-3 mil och gjorde en väldigt grov mapp. och märkte vi inte kunde justera något laddtryck med mac-ventilen.
Några dagar senare testade vi igen och fick fortfarande inte upp eller ner laddtrycket.
Åkte sen hem och rev isär turbon med en polare en  en kväll och portade upp WG-hålet från 18mm till 25.5mm samt fräste ur så luckan skulle kunna öppna mer.
Fick ner grundladdet från 1.3bar till 0.5 bar.

Men fortfarande kunde vi inte justera laddtrycket. Till sist gav vi upp och kopplade mac-ventilen på enbart den främre då polaren märkte att den främre anslutningen (mottrycket) läckte rakt ut. Efter omkopplingen kunde vi justera laddtrycket som vi ville.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-50aed61b108521e735df5f7c32dc76a3.jpg
Innan

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-7a6cad6f35e3b804eae9d6c964b6e363.jpg
Efter

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-48b21e85b3de2561949d4b61bad97df6.jpg
Halvvägs av portningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-933941847bb4574b8f1ccbf9ed573437.jpg
Klart! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-ed704e2d4ca9eba6eb95e692cfaaa283.jpg
Inredningen börjar komma på plats igen. Fick även bli en billigare platta för att ha koll på sprutet.
Söker dock svarta tokfräscha helskinnstolar fram från 940.

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199403/199403-2a03186575662ff383c6dc067c3d083a.jpg
Mysbild.


Har TB58-snurra, vi får ingen bra kontroll på denna turbo. Surge är något vi hamnar i straxt efter 1bar. Justerat på kammen, tändning osv.
Pratat med många kunniga inom ämnet nu som rekommenderar mig att byta, bad om att få en anpassad kam man inget personen ville göra så länge jag hade denna turbo då jag inte kommer bli nöjd i alla fall.
Så i vinter blir det turbobyte.
Väljer lite mellan en Super HX35 eller Borg Warner 200SXE.
Någon som har erfarenhet av dessa tillsammans med rödblockare? Vilken är att föredra och varför?

Super HX40  smile men tror att Super HX 35 funkar med smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang