1953 Volvo Pv 444 Projekt

Har precis köpt och påbörjat renovering och customisering utav en Volvo Pv från 1953. Bilen är redan rostlagad och renslipad, men har stått så pass länge att den är helt full med ytrost. Saker som ska göras: Byta framvagn till Volvo 140 Byta bakvagn till Volvo 240 Byta motorn till (troligtvis) en Volvo B20 Bygga fotsteg Lacka + En massa mer saker.

WictorTitoPersson

  • 35 Följare
  • 6 392 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 augusti
WictorTitoPersson
3 juni · 39 Inlägg
#41

Inneskärmarna och fronten såg också väldigt bra ut under underredsmassan! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231987/231987-370ab60ce510ea0977cd0e8f89457426.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231987/231987-b41cae67fa82a36031dddd4b119ed923.jpg

WictorTitoPersson
4 juni · 39 Inlägg
#42

Kört rent insidan, såg ok ut med ändå en del att blästra.
Och ja, jag vet. Denna delen utav renoveringen är skittråkig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231987/231987-2238829a13eebb6a8d8db888f8923ff4.jpg

WictorTitoPersson
10 augusti · 39 Inlägg
#43

Lite segt med uppdateringar, MEN!
Satte igång och började bygga mig ett blästerskåp idag. Är än så länge grymt nöjd med den första delen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231987/231987-257579b56985c3a3aa3add6030300ddd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231987/231987-5e6a8161add150881ee35c40d7cd032c.jpg

Senast redigerat av WictorTitoPersson (10 augusti )

WictorTitoPersson
16 augusti · 39 Inlägg
#44

Den börjar ta form!

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231987/231987-5ba87ba422fc343d368cd413d89723a7.jpg

eastmotorsport -sommar ska de va....
17 augusti · 4 186 Inlägg
#45

Perfekt med egen bläster!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
WictorTitoPersson
17 augusti · 39 Inlägg
#46

eastmotorsport skrev:
Perfekt med egen bläster!

Ja verkligen! Denna mäter 1700x900, så kommer även att kunna ta större delar än vad som kanske är normal. Ska införskaffa två frånluftsfläktar, plexiglas och ledbelysning så är jag nästan i hamn!

Senast redigerat av WictorTitoPersson (17 augusti )

eastmotorsport -sommar ska de va....
17 augusti · 4 186 Inlägg
#47

WictorTitoPersson skrev:

eastmotorsport skrev:
Perfekt med egen bläster!

Ja verkligen! Denna mäter 1700x900, så kommer även att kunna ta större delar än vad som kanske är normal. Ska införskaffa två frånluftsfläktar, plexiglas och ledbelysning så är jag nästan i hamn!

Blir ju jäkligt bra det.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
FredGaute
18 augusti · 436 Inlägg
#48

Perfekt bil å bygge prosjekt av! Delt fronrute er tøft!
Kan anbefale Strip-All for å få all lakk og skit av! Uten å skade plata noe som helst.
Spennede å se hvordan det blir med bedre understell og fin maskin!

WictorTitoPersson
18 augusti · 39 Inlägg
#49

FredGaute skrev:
Perfekt bil å bygge prosjekt av! Delt fronrute er tøft!
Kan anbefale Strip-All for å få all lakk og skit av! Uten å skade plata noe som helst.
Spennede å se hvordan det blir med bedre understell og fin maskin!

Man kan även använda Lut, det luktar som fan men löser upp all färg.
Ja man hinner ändra sig 10 gånger om på vad för motor man ska lägga i den. Antingen B20/21/23 eller en Chevrolet 6-in-line. Jobbiga beslut!

FredGaute
19 augusti · 436 Inlägg
#50

WictorTitoPersson skrev:

FredGaute skrev:
Perfekt bil å bygge prosjekt av! Delt fronrute er tøft!
Kan anbefale Strip-All for å få all lakk og skit av! Uten å skade plata noe som helst.
Spennede å se hvordan det blir med bedre understell og fin maskin!

Man kan även använda Lut, det luktar som fan men löser upp all färg.
Ja man hinner ändra sig 10 gånger om på vad för motor man ska lägga i den. Antingen B20/21/23 eller en Chevrolet 6-in-line. Jobbiga beslut!

Spørsmålet er om man prioriterer enkelhet, noe spesielt sprekt, noe funksjonelt eller noe eksklusivt.
B20 er enkelt, B23 turbo er sprekt, moderne 2 liter diesel er funksjonelt, japansk V8 er litt eksklusivt (i alle fall i en PV). Og en million andre alternativer...heheh!
Jeg gikk for det siste i min bil, eksklusivt/uvanlig, lettvekter, driftssikker og sprek nok. Men er ikke sikker på om motorrommet i PV er så bra for en V-motor.

WictorTitoPersson
21 augusti · 39 Inlägg
#51

FredGaute skrev:

WictorTitoPersson skrev:

FredGaute skrev:
Perfekt bil å bygge prosjekt av! Delt fronrute er tøft!
Kan anbefale Strip-All for å få all lakk og skit av! Uten å skade plata noe som helst.
Spennede å se hvordan det blir med bedre understell og fin maskin!

Man kan även använda Lut, det luktar som fan men löser upp all färg.
Ja man hinner ändra sig 10 gånger om på vad för motor man ska lägga i den. Antingen B20/21/23 eller en Chevrolet 6-in-line. Jobbiga beslut!

Spørsmålet er om man prioriterer enkelhet, noe spesielt sprekt, noe funksjonelt eller noe eksklusivt.
B20 er enkelt, B23 turbo er sprekt, moderne 2 liter diesel er funksjonelt, japansk V8 er litt eksklusivt (i alle fall i en PV). Og en million andre alternativer...heheh!
Jeg gikk for det siste i min bil, eksklusivt/uvanlig, lettvekter, driftssikker og sprek nok. Men er ikke sikker på om motorrommet i PV er så bra for en V-motor.

Tror att det kommer att bli en kombo utav allt.
Arbetar ju som plåtslagare och lackerare, så har ju färdigheten att kunna göra en väldigt snygg bil.
Men tror att alla bitar kommer att falla på plats när man väl står där och ska ta nästa steg/beslut. Så kommer nog bli annorlunda gentemot hur jag planerade från första början!

doktorduett
21 augusti · 68 Inlägg
#52

varför inte en volvo 40 motor
2,0 T 163hk med chip 200 hk
T4 200 hk lite svårare att hitta till ok pris
nu vet jag inte om du busa o burna men ska du bara köra vanligt finns det på klracing adaptor från vit motor till röd låda  (m40)
då får man modern motor för små pengar, typ köp hel bil för runt 4000 kr på blocket
är detta något har jag nästan alla delar till sånt bygge då det var meningen att jag skulle ha det i min duett

WictorTitoPersson
23 augusti · 39 Inlägg
#53

doktorduett skrev:
varför inte en volvo 40 motor
2,0 T 163hk med chip 200 hk
T4 200 hk lite svårare att hitta till ok pris
nu vet jag inte om du busa o burna men ska du bara köra vanligt finns det på klracing adaptor från vit motor till röd låda  (m40)
då får man modern motor för små pengar, typ köp hel bil för runt 4000 kr på blocket
är detta något har jag nästan alla delar till sånt bygge då det var meningen att jag skulle ha det i min duett

Självklart har jag tänkt i dom banorna, men är lite mer för förgasare än för insprut.
Men finns en chans att det blir en donatorbil när jag väl har bestämt mig för hur jag ska bygga om den.

doktorduett
23 augusti · 68 Inlägg
#54

jag har motor styrning + den atråvärda sprängkåpa som behövs för att para ihop röd vit
1031 bakaxel o tidiga 15" 240 fälgar dom ser ut som pv fälgar o säkert något annat smått skit jag har glömt
om du nu väljer den vägen

WictorTitoPersson
23 augusti · 39 Inlägg
#55

doktorduett skrev:
jag har motor styrning + den atråvärda sprängkåpa som behövs för att para ihop röd vit
1031 bakaxel o tidiga 15" 240 fälgar dom ser ut som pv fälgar o säkert något annat smått skit jag har glömt
om du nu väljer den vägen

Vad är det för utväxling på 1031:an?

doktorduett
25 augusti · 68 Inlägg
#56

om jag bara kom ihåg, men jag ska kolla o återkommer
den behöver nya lagar. då det var meningen att hänga den på duetten
så ville jag inte sätta ditt den utan nya lagar
men kom aldrig så långt som att inhandla dom

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang