Tips på billig avgaslösning för bättre ljud!

FabianTsi
21 augusti 2019 · 208 Inlägg

Har en Skoda Fabia Combi 1,2 Tsi, och vad jag kan hitta på de vanliga svenska sidor finns inget sportavgassystem att köpa. Var på biltema och såg lite universaldämpare osv. Tänkte om man kunde byta ut sista dämpare mot en mindre kanske.

Är först och främst ute efter lite kraftigare ljud, absolut inget överdrivet, kör min son i bilen så det ska bara var för att stilla mitt behov av nice motorljud litet, inga raka eparör.

Den behöver heller inte synas, sitter dold nu som det är och jag tycker det är ok. Letar efter billigaste möjliga lösning.

Tips?

Senast redigerat av BiLZz (21 augusti 2019)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

BiLZz skrev:
Har en Skoda Fabia Combi 1,2 Tsi, och vad jag kan hitta på de vanliga svenska sidor finns inget sportavgassystem att köpa. Var på biltema och såg lite universaldämpare osv. Tänkte om man kunde byta ut sista dämpare mot en mindre kanske.

Är först och främst ute efter lite kraftigare ljud, absolut inget överdrivet, kör min son i bilen så det ska bara var för att stilla mitt behov av nice motorljud litet, inga raka eparör.

Den behöver heller inte synas, sitter dold nu som det är och jag tycker det är ok. Letar efter billigaste möjliga lösning.

Tips?

Förtydligar lite vad jag menar...

Undrar om man kan ta bort sista stora ljuddämpare för att ersätta den med tex. en universal mittendämpare, en sådan som är smalare.

Är det lagligt?
Låter det förjävligt högt?

Senast redigerat av BiLZz (23 augusti 2019)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
caromania Forummoderator
23 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Lagligt är det säkert men frågan är vad du vill uppnå? Utgångsläget med en så liten motor är inte så bra. På en liten Hondamotor så kan det låta lite rejsigt men det beror på varvet i Hondan. Jag tänker att du ganska snart kommer ångra dig och mest vara irriterad över att bilen alltid låter illa.
Om du vill göra något för att accentuera bilen skulle jag titta på styling. Rensa bort märken därbak, tona rutor, leta reda på ett par fälgar på blocket som kanske är 1-2tum större, ev någon inredningsdetalj som man tycker är ball. En försiktig stripe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Eftersom främre och bakre ljuddämpare är delade kan Du ju roa dig med att sära på dessa och lyssna på hur det låter. Tycker du om det, ersätt bakre dämparen med ett rör. Tycker du inte om det kan du bara skruva ihop grejerna igen.
Enkelt sätt att få reda på vad resultatet blir utan att behöva lägga mer än en halvtimmes tid smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

Cuefa skrev:
Eftersom främre och bakre ljuddämpare är delade kan Du ju roa dig med att sära på dessa och lyssna på hur det låter. Tycker du om det, ersätt bakre dämparen med ett rör. Tycker du inte om det kan du bara skruva ihop grejerna igen.
Enkelt sätt att få reda på vad resultatet blir utan att behöva lägga mer än en halvtimmes tid smile

Kan säga direkt att jag nog inte kommer gilla det, den främre dämpare är mycket liten, den bakre väldigt stor, om det hade sett tvärtom ut, hade jag nog kunnat testa. Vill liksom bara ha lite extra ljud, inget vrålåksljud.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Det är en väldigt liten motor du har med ett väldig litet avgassystem, det kommer inte låta så högt som Du kanske tror. Men jag tror också du kommer tröttna rätt snabbt på ljudet, speciellt eftersom de första generationerna Fabia inte har världens bästa ljudisolering i allmänhet.

Rent generellt gäller väl att ju billigare ljuddämpare, desto högre ljud. Har du ingen firma i din närhet som sysslar med avgassystem? Var i landet bor du?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

caromania skrev:
Lagligt är det säkert men frågan är vad du vill uppnå? Utgångsläget med en så liten motor är inte så bra. På en liten Hondamotor så kan det låta lite rejsigt men det beror på varvet i Hondan. Jag tänker att du ganska snart kommer ångra dig och mest vara irriterad över att bilen alltid låter illa.
Om du vill göra något för att accentuera bilen skulle jag titta på styling. Rensa bort märken därbak, tona rutor, leta reda på ett par fälgar på blocket som kanske är 1-2tum större, ev någon inredningsdetalj som man tycker är ball. En försiktig stripe.

Större fälgar ska jag köpa helt klart, letar just nu begagnade Skoda 17 tum. Det är en liten motor men det är ändå turbo, borde det inte låta lite sportigt?

En annan anledning att få "lite mer ljud" är att just hörs motor knappt, och jag tycker det kan vara lite svårare att växla utan att höra vilket varvtal jag ligger på först det är ganska högt. Speciellt krångligt vid start på ettan, koppla osv.

Men jag hör dig, du tror det låter för mycket och det vill jag ju inte!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

Cuefa skrev:
Det är en väldigt liten motor du har med ett väldig litet avgassystem, det kommer inte låta så högt som Du kanske tror. Men jag tror också du kommer tröttna rätt snabbt på ljudet, speciellt eftersom de första generationerna Fabia inte har världens bästa ljudisolering i allmänhet.

Rent generellt gäller väl att ju billigare ljuddämpare, desto högre ljud. Har du ingen firma i din närhet som sysslar med avgassystem? Var i landet bor du?

Bor i Falkenberg, vet inte om vi har någon specifik avgasfirma direkt, vad tänker du på?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
caromania Forummoderator
23 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Satsa på insuget. Öppet filter är värdelöst för effekten men man hör mer av turbo och dump då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

caromania skrev:
Satsa på insuget. Öppet filter är värdelöst för effekten men man hör mer av turbo och dump då.

Hade tänkt köpa ett sportfilter, som jag gjorde till min förra bil, men inte öppet utan ett man satte i den befintliga burken, tyckte det gav lite trevligare ljud, men mest vid gaspådarg. Hade dock ingen turbo, kanske inte gör lika stor skillnad med "stängt" filter jämfört med öppet?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

caromania skrev:
Lagligt är det säkert men frågan är vad du vill uppnå? Utgångsläget med en så liten motor är inte så bra. På en liten Hondamotor så kan det låta lite rejsigt men det beror på varvet i Hondan. Jag tänker att du ganska snart kommer ångra dig och mest vara irriterad över att bilen alltid låter illa.
Om du vill göra något för att accentuera bilen skulle jag titta på styling. Rensa bort märken därbak, tona rutor, leta reda på ett par fälgar på blocket som kanske är 1-2tum större, ev någon inredningsdetalj som man tycker är ball. En försiktig stripe.

Haha, typiskt, såklart ska denna bil ha en väldigt ovanlig däckdimension. Hittar knappt nått begagnat... Bara samma storlek som jag har nu.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
caromania Forummoderator
23 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Vad är det för bultar/nav på den? Är det inte 4/100? Småfolkorna hade ju det förr. Massor med hjul som passar då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

caromania skrev:
Vad är det för bultar/nav på den? Är det inte 4/100? Småfolkorna hade ju det förr. Massor med hjul som passar då.

Det är 5/100 tyvärr.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
SvarreE
23 augusti 2019 · 239 Inlägg

5/100 är väl inte SÅ ovanligt, det svåra att hitta är ju folk som vet vad de har. skriver inte ut och gör det omöjligt att söka. Leta efter bilmodellerna som hade det mer än bara efter just att det ska stå 5/100.

Men dessa kom ut för någon timma sedan
https://www.blocket.se/kronoberg/17__Hj … 20&w=2
skulle kanske inte pressa dem på bana, men är det nya däck och hyfsade fälgar hade jag sagt att priset är värt en sväng till Värnamo.
Sedan kan man ju tycka olika om hur de ser ut smile

För ett trevligare ljud vill du gärna byta dimensionen på systemet hela vägen, att bara ta en burk får nog inte riktigt den effekt du är ute efter. men det kostar nog mer än det smakar i det här fallet, tyvärr.

FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

SvarreE skrev:
5/100 är väl inte SÅ ovanligt, det svåra att hitta är ju folk som vet vad de har. skriver inte ut och gör det omöjligt att söka. Leta efter bilmodellerna som hade det mer än bara efter just att det ska stå 5/100.

Men dessa kom ut för någon timma sedan
https://www.blocket.se/kronoberg/17__Hj … 20&w=2
skulle kanske inte pressa dem på bana, men är det nya däck och hyfsade fälgar hade jag sagt att priset är värt en sväng till Värnamo.
Sedan kan man ju tycka olika om hur de ser ut smile

För ett trevligare ljud vill du gärna byta dimensionen på systemet hela vägen, att bara ta en burk får nog inte riktigt den effekt du är ute efter. men det kostar nog mer än det smakar i det här fallet, tyvärr.

Min bror beställde ett helt "hemmagjort" system från en avgasfirma till sin Audi S3 för flera år sedan, eller "customgjort" liksom. 3 tum hela vägen från turbon, men ja, det kostade ju hur mycket som helst. Är ute efter budget själv! smile

Kanske får slänga dessa planer i sjön, synd att inget verkar finnas något färdigt till just denna modell, skulle köpt en Fabia RS istället.

Jo, precis, det finns ju lite, tyvärr inget i Halland. De fälgar du länkade har jag tittat på, killen bor tyvärr i Lessebo som ligger typ 20 mil härifrån, Värnamo typ 12 mil.

Förstår vad du menar att de inte vet riktigt, hittade ett par där killen inte visste et-måttet. Men det är ju ingen kris dock om man vill ha spacers.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Går man upp två tum i hjuldimension på en så pass normalstyckad bil kommer den att bli sjukt slö. Dessutom stämmer inte hastighetsmätaren utan den kommer troligen visa för lite. Är det automat så är det ett definitivt nej. Lådan rasar. Manuell ok. Men trött som fan blir den.

Ersätt den sista burken med någon SIMONS sportburk men förvänta dig inga sensationer rent ljudmässigt men en bra kompromiss. Hade själv pippi på att ersätta slutburken på mina bilar med en sådan förr med hyfsat resultat. Bäst blir det om man har en 6:a under locket på sulkyn.

Kör just nu en bil med 4-cylindrig motor så låter bli.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
23 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Går man upp två tum i hjuldimension på en så pass normalstyckad bil kommer den att bli sjukt slö. Dessutom stämmer inte hastighetsmätaren utan den kommer troligen visa för lite. Är det automat så är det ett definitivt nej. Lådan rasar. Manuell ok. Men trött som fan blir den.

Ersätt den sista burken med någon SIMONS sportburk men förvänta dig inga sensationer rent ljudmässigt men en bra kompromiss. Hade själv pippi på att ersätta slutburken på mina bilar med en sådan förr med hyfsat resultat. Bäst blir det om man har en 6:a under locket på sulkyn.

Kör just nu en bil med 4-cylindrig motor så låter bli.

Äsch. Klart det går att gå upp. Bara att montera smalare gummi. Klart det finns en gräns men lillskodan kan väl inte ha mer än 15tum? Lite bredare och lägre 16 borde gå. Men därmed blir ju däcket tyngre och bilen blir slöare, helt sant.

Minns när de satte fel hjul på morsans Suzuki Swift från 87. Helvete, den pigga bilen tvärdog!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Går man upp två tum i hjuldimension på en så pass normalstyckad bil kommer den att bli sjukt slö. Dessutom stämmer inte hastighetsmätaren utan den kommer troligen visa för lite. Är det automat så är det ett definitivt nej. Lådan rasar. Manuell ok. Men trött som fan blir den.

Ersätt den sista burken med någon SIMONS sportburk men förvänta dig inga sensationer rent ljudmässigt men en bra kompromiss. Hade själv pippi på att ersätta slutburken på mina bilar med en sådan förr med hyfsat resultat. Bäst blir det om man har en 6:a under locket på sulkyn.

Kör just nu en bil med 4-cylindrig motor så låter bli.

Lite lustigt för alla som inte testat just denna motor i denna bil, är ju att det faktiskt är ganska bra drag, tro det eller ej. Min förra V6 Mondeo med 170 hk var i princip lika snabb, bilen vägde nästan dubbelt så mycket tror jag och TSI motorerna har bra bottendrag, känns som att åka diesel. Visst dör dom lite på högre varv, men jag cruisar ändå på halvgas med lill-sonen i bilen. Behöver ingen prestanda direkt.

Det finns chip från BSR till 122 hk, med dessa 86 hk jag har nu, som känns så starka, tror jag att det skulle bli som ett skott med ett chip. Men som sagt, är inte ute efter prestanda. smile

Går det att köpa endast en slutdämpare på Simons? Vad kostar det? Finns det pris på hemsidan? Tyckte den var lite rörig.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
23 augusti 2019 · 208 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Går man upp två tum i hjuldimension på en så pass normalstyckad bil kommer den att bli sjukt slö. Dessutom stämmer inte hastighetsmätaren utan den kommer troligen visa för lite. Är det automat så är det ett definitivt nej. Lådan rasar. Manuell ok. Men trött som fan blir den.

Ersätt den sista burken med någon SIMONS sportburk men förvänta dig inga sensationer rent ljudmässigt men en bra kompromiss. Hade själv pippi på att ersätta slutburken på mina bilar med en sådan förr med hyfsat resultat. Bäst blir det om man har en 6:a under locket på sulkyn.

Kör just nu en bil med 4-cylindrig motor så låter bli.

Äsch. Klart det går att gå upp. Bara att montera smalare gummi. Klart det finns en gräns men lillskodan kan väl inte ha mer än 15tum? Lite bredare och lägre 16 borde gå. Men därmed blir ju däcket tyngre och bilen blir slöare, helt sant.

Minns när de satte fel hjul på morsans Suzuki Swift från 87. Helvete, den pigga bilen tvärdog!

Haha, ja gick nog inte att välja högst 15 tum från fabrik, har aldrig sett en 1,2:a med större, RS kunde fås med 17 tum tror jag.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
doktorduett
25 augusti 2019 · 333 Inlägg

titta avgas på biltema billigare blir det inte
fälgar kan du kolla här  https://www.tyrelia.com/falgar-aluminiu … pth=search
hur jävla mycket att välja på

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang