Mondeo p broms bes

Smurfen40
25 augusti 2019 · 689 Inlägg

Fick nedslag på parkeringsbroms
Byte belägg
Står jag stilla med parkeringsbroms i och ska köra iväg så går det inte.den tar som den ska.

Kör jag på grus och drar i handbromsen så låses hjulen som dom ska.

Men kör jag på vanlig väg så stannar den inte, eller hjulen låser iallafall inte sig.
Vad säger besiktningen om det
Är självjusterad parkeringsbroms så kan inte spänna det

Senast redigerat av Smurfen40 (25 augusti 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
25 augusti 2019 · 689 Inlägg

Ingen som vet??
Ska man kunna stanna bilen under färd med parkeringsbromsen eller räcker det med att bilen inte ska kunna rulla iväg när den står i backe??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
MammDiin
25 augusti 2019 · 2 015 Inlägg

Krävs ju en hel del för att hjulen ska låsa sig när du kör på asfalt. Så tror inte det är några problem vid besiktning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

P-bromsen är byggd för att hålla still hjulen vid parkering och lämnar mycket dålig bromsverkan under körning. Så för mig låter detta normalt.

Bilar med elektrisk P-broms kan dock hugga rätt rejält om man drar i knappen.

Edit: Andra på bollen där ja.

Senast redigerat av Hybrid_ (25 augusti 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
25 augusti 2019 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
P-bromsen är byggd för att hålla still hjulen vid parkering och lämnar mycket dålig bromsverkan under körning. Så för mig låter detta normalt.

Bilar med elektrisk P-broms kan dock hugga rätt rejält om man drar i knappen.

Edit: Andra på bollen där ja.

Ok så då är det nog normalt.
För drar du handbromsen och ska köra iväg så rubbas inte bilen.
Det är bara vid körning som bilen rullar vidare lite med handbroms och då blev jag lite orolig för att den var tvungen att låsa hjulen.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
P-bromsen är byggd för att hålla still hjulen vid parkering och lämnar mycket dålig bromsverkan under körning. Så för mig låter detta normalt.

Bilar med elektrisk P-broms kan dock hugga rätt rejält om man drar i knappen.

Edit: Andra på bollen där ja.

Ok så då är det nog normalt.
För drar du handbromsen och ska köra iväg så rubbas inte bilen.
Det är bara vid körning som bilen rullar vidare lite med handbroms och då blev jag lite orolig för att den var tvungen att låsa hjulen.

Nöjd annars eller? Måste vara bra mycket trevligare än den gamla Meganen du hade förr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
25 augusti 2019 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
P-bromsen är byggd för att hålla still hjulen vid parkering och lämnar mycket dålig bromsverkan under körning. Så för mig låter detta normalt.

Bilar med elektrisk P-broms kan dock hugga rätt rejält om man drar i knappen.

Edit: Andra på bollen där ja.

Ok så då är det nog normalt.
För drar du handbromsen och ska köra iväg så rubbas inte bilen.
Det är bara vid körning som bilen rullar vidare lite med handbroms och då blev jag lite orolig för att den var tvungen att låsa hjulen.

Nöjd annars eller? Måste vara bra mycket trevligare än den gamla Meganen du hade förr.

Ja jag har haft 2 sabbar i mellan med men kom över denna billigt med endast 2 ägare så ja än så länge är jag nöjd.
Och med tanke på att jag bara fick 1st 2a på besiktningen så ska jag väl inte klaga

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
25 augusti 2019 · 689 Inlägg

Sådär.
Beställt tid för efterkontroll imorgon bitti.
Återkommer med resultatet

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
granadadr
25 augusti 2019 · 7 261 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Sådär.
Beställt tid för efterkontroll imorgon bitti.
Återkommer med resultatet

håller tummar

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Jag med givetvis! Det går säkert bra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2019 · 13 644 Inlägg

det man ska göra på dessa bilar är att koppla bort vajern helt på båda oken. trycka tillbaka kolven helt.  sedan bromsar man ut bromsoken så beläggen ligger imot ordenkligt. sedan monterar man tillbaka vajrarna då är allt så bra det någonsin kan vara. handbromsen är piss på mondeon tyvärr så troligen har du fått det så bra som går redan.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Smurfen40
25 augusti 2019 · 689 Inlägg

Growe skrev:
det man ska göra på dessa bilar är att koppla bort vajern helt på båda oken. trycka tillbaka kolven helt.  sedan bromsar man ut bromsoken så beläggen ligger imot ordenkligt. sedan monterar man tillbaka vajrarna då är allt så bra det någonsin kan vara. handbromsen är piss på mondeon tyvärr så troligen har du fått det så bra som går redan.

Det jag gjorde var att trycka tillbaka armarna skruva in kolvarna och på med nya belägg.
Ut och körde med hårda bromsningar sen tryck på bromsen och drog i handbromsen ett par gånger

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
26 augusti 2019 · 689 Inlägg

Godkänd men det var på gränsen 30%
Men skönt att den är körklar iallafall

Senast redigerat av Smurfen40 (26 augusti 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang