Min passat lade av under körning, startar inte efter det

Masterlarsson
24 augusti 2019 · 5 Inlägg

Hej!

Har en 2012 års passat kombi diesel, 170 hk som gått ca 13000 mil. Idag när jag var ute och åkte så bara dog motorn. Jag körde i ca 90 km på 6:ans växel, motorn slutade fungera och batterilampan började lysa. När bilen rullat klart och jag försökte starta den igen så gick det inte. Fick bärgning hem och felet kvarstår. När jag trycker på startknappen så går startmotorn, men bilen går inte igång. Batteriet är ca 10 månader gammalt. Får inte upp några varningar på displayen. Tacksam för alla tips på vad det kan vara för fel👍

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

hur låter startmotorn?  går den onormalt snabbt runt?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Masterlarsson
24 augusti 2019 · 5 Inlägg

Tycker startmotorn låter som vanligt, det enda som skiljer är att bilen inte startar.

Xebers76
24 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Även om motorlampan ej lyser så kan felkoder finnas, börja där, det sparar både tid och pengar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Jag tippar på dieselpumpen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Masterlarsson
25 augusti 2019 · 5 Inlägg

Dieselpumpen låter som ett troligt fel. I samband med att bilen lade av, så var det ett ljud, som att det knäppte till.

Masterlarsson
31 augusti 2019 · 5 Inlägg

Det visade sig att kamremmen gått av med motorhaveri som följd. Verkstaden förordar motorbyte...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

Masterlarsson skrev:
Det visade sig att kamremmen gått av med motorhaveri som följd. Verkstaden förordar motorbyte...

Ops. Jo, VAG har lite problem där.
Men tråkigt att höra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
31 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Masterlarsson skrev:
Det visade sig att kamremmen gått av med motorhaveri som följd. Verkstaden förordar motorbyte...

Ops. Jo, VAG har lite problem där.
Men tråkigt att höra.

*alla tänker på samma tråd som det har surrat en del i här på gorg*

lol

Senast redigerat av Xebers76 (31 augusti 2019)

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Det är två saker som är anmärkningsvärda. Det första och absolut primära är att kamremmen går av inom (?) utsatt intervall, men flera tillverkare har nyligen sänkt tiden milen för byte av kamrem.

Det andra är att en moderator väljer att uttrycka så som en moderator inte bör göra i ett så "känsligt" ämne, dessutom hittills den ende som uttryckt sig så tydligt i den riktningen, speciellt när just remmar som går av inte verkar vara mer vanligt förekommande än hos andra fabrikat? På detta vis "supporterar" man indirekt de som anser att VAG är absolut skit oavsett vad o ger alltså ena sidans "trams" större legitimitet, detta verkar vara modereringen i ett nötskal, inte mycket man kan göra mer än att inse att man borde kanske införa nån form av lathund för hur en moderator kan bör uttrycka sig? Det blir ju konstigt när moderatorerna delvis är en del av problematiken?

Jag ser fram emot en tråd i stil med "Min VAG sliter ut bromsbeläggen på 10000 mil, ska det vara så?" Jo men det är ju en VAG de har problem med det med...

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti 2019)

Mangisen
31 augusti 2019 · 1 034 Inlägg

Lockwood skrev:
Det är två saker som är anmärkningsvärda. Det första och absolut primära är att kamremmen går av inom (?) utsatt intervall, men flera tillverkare har nyligen sänkt tiden milen för byte av kamrem.

Det andra är att en moderator väljer att uttrycka så som en moderator inte bör göra i ett så "känsligt" ämne, dessutom hittills den ende som uttryckt sig så tydligt i den riktningen, speciellt när just remmar som går av inte verkar vara mer vanligt förekommande än hos andra fabrikat? På detta vis "supporterar" man indirekt de som anser att VAG är absolut skit oavsett vad o ger alltså ena sidans "trams" större legitimitet, detta verkar vara modereringen i ett nötskal, inte mycket man kan göra mer än att inse att man borde kanske införa nån form av lathund för hur en moderator kan bör uttrycka sig? Det blir ju konstigt när moderatorerna delvis är en del av problematiken?

Jag ser fram emot en tråd i stil med "Min VAG sliter ut bromsbeläggen på 10000 mil, ska det vara så?" Jo men det är ju en VAG de har problem med det med...

Det är ju garaget i ett nötskal Lockwood, jag orkar inte bry mig längre mer än att det är riktigt synd om bilägaren som råkar ut för det värsta tänkbara scenariot sad

Presidento Of World
31 augusti 2019 · 3 306 Inlägg

Fast vag har inte sänkt någon intervall alls, utlovas 21 000mil på den modellen.. Det är ganska stor skillnad mot 13k mil. Uppenbart inte den enda som det sker på.

Man behöver inte få ryck bara för att nån påpekar, det kan ev hjälpa ts att kontakta vag för ev goodwill eller liknande.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Snabbt googlande ger byte senast vid 21000 mil. Senast. Det bör ingå kontroll av remmen vid 12000, 15000 och 18000 mil enligt samma googlande. Har man (verkstaden vilken det nu är, behöver inte vara en märkesverkstad då bilen är gammal) missat detta vid 12000 mila servicen? Enligt detta http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50856 så är det lite oklart hur det är med intervallet, men högst 21000 mil eller ca 8 år. En 2012 har då alltså nåt åldersintervallet. Oavsett så har man som drabbad haft extrem otur i detta fall.

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti 2019)

panda666
31 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

först av allt så beklagar jag verkligen för ts bil, hoppas på att hitta en billig beggad motor o stoppa in? Sen undrar ja om lockwood tänker ta me detta i faq om vag tråden? ser inte varför man hackar på moderatorerna när dom tydligen inte gjort nått fel alls här, förstår absolut inte detta gnäll gentemot folk som påpekar nått som är sant. Varför blir lockwood så himla personlig varje gång nån skriver en tråd om vag och börjar me påhopp?

granadadr
31 augusti 2019 · 7 268 Inlägg

jag är VÄLDIGT nyfiken på VAG säger om detta,, jag tycker inte det är acceptabelt att den går av 8000 mil förtidigt,  sad  men gissar på att dem kommer rycka på axlarna å inte bry sig sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
panda666
31 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

granadadr skrev:
jag är VÄLDIGT nyfiken på VAG säger om detta,, jag tycker inte det är acceptabelt att den går av 8000 mil förtidigt,  sad  men gissar på att dem kommer rycka på axlarna å inte bry sig sad

13.000mil är ju över dom 12 man har i maskinskadeförsäkring på de flesta försäkringarna, vet inte om nån försäkring erbjuder mer än 12.000mil. Troligen kommer vag inte bry sig men ts borde endå försöka så håller vi tummarna.

granadadr
31 augusti 2019 · 7 268 Inlägg

panda666 skrev:

granadadr skrev:
jag är VÄLDIGT nyfiken på VAG säger om detta,, jag tycker inte det är acceptabelt att den går av 8000 mil förtidigt,  sad  men gissar på att dem kommer rycka på axlarna å inte bry sig sad

13.000mil är ju över dom 12 man har i maskinskadeförsäkring på de flesta försäkringarna, vet inte om nån försäkring erbjuder mer än 12.000mil. Troligen kommer vag inte bry sig men ts borde endå försöka så håller vi tummarna.

mm ungefär som jag skrev,,  men jag tycker det är skandal att remmen går av på det sättet,  ska ta å byta min i vinter/vår för säkerhets skull,, har 5000 mil kvar men är 10 år så chansar INTE

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Nej detta är inget att ta med FAQ. Kamremmar går dessvärre av, ibland. Inte VAG specifikt. Jag är inte "personlig" alls utan noterar bara hur det ligger till med saker o ting. Som moderator så anser jag att man man skall försöka hålla sig så långt ifrån det bara är möjligt att uttrycka sig på det sätt som skett här "Ops. Jo, VAG har lite problem där", man kan alltså fortfarande få tycka att det är ett VAG problem med remmar som går av (vilket det inte är vad jag kunnat googla), men låta bli att skriva som man gjort, eller skrivit "Ops. Remmar går sällan av men det händer". Det är förmodligen dags för nya moderatorer, eller i vart fall hemliga moderatorer som kan moderera osynligt o på så vis hålla sig "till synes" mer neutrala, just neutraliteten borde väl vara ett av grundkraven på en moderator. Det blir konstigt att moderera en tråd där man i allra högst grad är delaktig i diskussionen, blir svårt med att vara neutral.

Fakta är alltså att det är max 21000 mil på remmen utan år (vissa påstår max 8 år). Vissa VW verkstäder rekommenderar byte efter 12000 mil, andra 18000 mil. Det bör ingå en kontroll av remmen från 12000 mil, på vissa efter 9000 mil. Med andra ord, sett ur en synvinkel så kan man kanske ha missat byta remmen efter 8 år, eller inte, det är oklart. En 15 år gammal rem som gått 19000 mil tror jag ni alla håller med om att den är helt slut, helt oavsett rekommendationer. Inget av detta hjälper TS. Det man kan lära sig är således: är du osäker på om/när något vitalt skall bytas så ligger det i ditt intresse att ta reda på fakta. Nästa gång så är det nån annan som skriver att remmen gått av på hens bil av annat fabrikat än VAG, kommer det låta likadant då? Förmodligen inte, då är det bara otur, vilket är närmast sanningen, under förutsättning att remmen inte suttit där mer än 8 år eller gått mer än det till synes rekommenderade mil antalet.

Till TS: Är du nöjd med bilen så byt motor, montera ny kamrem på "nya" motorn. Är du trött på skiten, så sälj möget o köp nåt annat.

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti 2019)

granadadr
31 augusti 2019 · 7 268 Inlägg

Lockwood skrev:
Nej detta är inget att ta med FAQ. Kamremmar går dessvärre av, ibland. Inte VAG specifikt. Jag är inte "personlig" alls utan noterar bara hur det ligger till med saker o ting. Som moderator så anser jag att man man skall försöka hålla sig så långt ifrån det bara är möjligt att uttrycka sig på det sätt som skett här "Ops. Jo, VAG har lite problem där", man kan alltså fortfarande få tycka att det är ett VAG problem med remmar som går av (vilket det inte är vad jag kunnat googla), men låta bli att skriva som man gjort, eller skrivit "Ops. Remmar går sällan av men det händer". Det är förmodligen dags för nya moderatorer, eller i vart fall hemliga moderatorer som kan moderera osynligt o på så vis hålla sig "till synes" mer neutrala, just neutraliteten borde väl vara ett av grundkraven på en moderator. Det blir konstigt att moderera en tråd där man i allra högst grad är delaktig i diskussionen, blir svårt med att vara neutral.

Fakta är alltså att det är max 21000 mil på remmen utan år (vissa påstår max 8 år). Vissa VW verkstäder rekommenderar byte efter 12000 mil, andra 18000 mil. Det bör ingå en kontroll av remmen från 12000 mil, på vissa efter 9000 mil. Med andra ord, sett ur en synvinkel så kan man kanske ha missat byta remmen efter 8 år, eller inte, det är oklart. En 15 år gammal rem som gått 19000 mil tror jag ni alla håller med om att den är helt slut, helt oavsett rekommendationer. Inget av detta hjälper TS. Det man kan lära sig är således: är du osäker på om/när något vitalt skall bytas så ligger det i ditt intresse att ta reda på fakta. Nästa gång så är det nån annan som skriver att remmen gått av på hens bil av annat fabrikat än VAG, kommer det låta likadant då? Förmodligen inte, då är det bara otur, vilket är närmast sanningen, under förutsättning att remmen inte suttit där mer än 8 år eller gått mer än det till synes rekommenderade mil antalet.

är inte så lätt för en ointresserad att ha koll på, dem litar ju blint på verkstäderna som kan ljuga mer eller mindre,, med flit eller omedvetet,   och då är ju risken BETYDLIGT högre att sådant här sker sad

Till TS: Är du nöjd med bilen så byt motor, montera ny kamrem på "nya" motorn. Är du trött på skiten, så sälj möget o köp nåt annat.

Xebers76
31 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Jag är jättenöjd med våra moderatorer och fastnar inte på någon enstaka kommentar som någon kanske kan hänga upp sig på.

Dem gör så gott dem kan att stå ut med oss. Ganska säker på att ingen av dem har betalt heller? Osäker där.

Att påstå att alla måste bytas ut låter lite galet.

Tänk också på att vi är människor, individer. Vi är inga programmerade robotar som aldrig gör fel.

Senast redigerat av Xebers76 (31 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang