Köpråd första bil

lyartss
25 augusti 2019 · 1 Inlägg

Tja!
Fyller 18 om drygt ett halv år och har lämnat moped tiden. Tanken är att jag nu till hösten ska skaffa min första bil som jag under vintern kan hålla på med. Dock är jag osäker på vilken bil jag ska välja.

Jag har kollat länge på volvo 740 och 940, då jag vill lära mig och vet att dem är väldigt lätt meckade. Men jag har även börjat kollat på bland annat BMW e39 och e46. Jag är inte direkt kunnig om bilar, men jag har ett par kunniga kompisar och en relativt kunnig bonus farsa. Jag är medveten om att framförallt Volvo drar mycket bensin och båda två är rätt dyra i försäkring.

Försäkringen betalar inte jag, däremot kommer jag behöva betala det mesta av soppa kostnaderna. Jag går i gymnasiet på vardagarna, och jobbar lördagar samt lov. Bilen kommer jag bara ta till skolan varannan vecka (skilda föräldrar), då är det nästan 1 mil till skolan. Annars kommer jag bara åka runt med kompisar på helger och lov.

Kan tillägga att en av kompisarna valt att skaffa en 240 och resten lär nog följa efter med Volvo.

Så frågan är vad tycker ni? vad är för- och nackdelar med volvo respektive BMW?

Kan även passa på och nämna att jag kommer betala bilen med egna pengar och har en budget på cirka 30k. Det är inte heller nån idé att rekommendera en polo eller liknande. Jag vill lära mig och ha något att jobba för, styling etc.

caromania Forummoderator
25 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Jag är lite fördomsfull och tror att det är både enklare och billigare att hålla liv i en Volvo jämfört med BMW, men personligen skulle jag inte välja nån av dem. Jag kan bara rekommendera japs då jag och många med mig anser att det mer pålitliga och dessutom billigare i drift. Kolla lite Fast and furious. Finns ju möjligheter att få en sådan att bli lite ballare också. Undersök Honda. Roliga motorer som sällan krånglar och om det händer nåt finns det enormt mycket kunskap på nätet IOM att det är ett så enormt stort märke.

Kanske en Accord sedan generation från 04—09? Med 2.4l vtec-motorn så är den okej. Jag har en sådan själv även om det är en kombi. Borde kunna klämmas in i budget. Sedan finns det huuuuuuur mycket delar som helst om man vill poppa till det hela.

Ps. Du vet väl att det sålts flera Honda Accord i USA än vad Volvo byggt bilar sedan 1927? Låt det sjunka in...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

i dessa prisklasser kan vad som helst hända med tanke på reparationer så lika bra köpa nått roligt^ Skulle välja nått mellan volvo, bmw, mercedes, lexus, osv. Tänkte mig då rwd modeller:) Det enda ts behöver göra är att provköra ordentligt och kolla igenom precis så allt funkar, inget ska koka under provkörning så testa ordentligt ta din tid ordentligt. Har personlig erfarenhet med tex volvo s60 och bmw modeller. s60 med original sportpaket ser grymma ut och är svårslagna i styling delen. Dom har även bra motorer med jävla kraft typ t5 me 250hk. Sen har ja ägt en massa e39 dom är ännu bättre, väldigt bra ljud isolerade och går som fan, snygga är dom också. Så ta och dra ut och provkör, Beroende på vad du fastnar för kan vi hjälpa dig med vanliga fel osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Tycker TS ska satsa på en 940. Köp inte någon som är sänkt bara, livsfarlig väghållning och dålig komfort.

Sen att jag hade gått på caromanias linje är en helt annan sak. Piggare, billigare i drift och säkrare. Men vill man skruva gammal Volvo och kompisarna har liknande underlättar ju givetvis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2019 · 13 644 Inlägg

Som första bil vet jag inte om någon av bilarna ens är förståndiga det minsta.
Varför är det så viktigt att ha något stort dyrt och totalt oekonomiskt?       
Har du råd att tanka dubbelt så mycket för att ha en bil som är som polararnas istället för att ha en bil som man har råd att använda?       
Alla bilar kan stylas alla bilar kan vara roliga allt hänger på vad man gör med dom.       
Börja i denna ände!
Försäkring,bränsleförbrukning och årskatt   det är det viktiga att dessa kostnader är låga. resten är totalt oviktiga som första bil.
Jag hade en 1500kr Fiat uno när jag tog körkortet.
Hade iof ägt 2st volvo 240  en  76ans med massa lullul och sen en 240glt 83  väldigt rolig bil men gud vilken oekomoisk bil.     
Den där fiaten körde jag sjukt mycket med den drog lite kostade lite i skatt försäkringen var istort sätt gratis..     
Den hade otroliga 60hk   var rätt slö (men snabbare en än 745Gl)   
Den var liten säkert livsfarlig (provkrockade en gång)    men på riktigt var det en av dom bättre bilarna jag haft  framför allt ekonomiskt.   
Sen kostade bilen 1500kr så allt var verkligen perfekt.. hade stereo i bilen för runt 50K men det har inte med saken att göra..   
Den rullade dygnet runt  som mest åkte vi 7pers från örebro till e-tuna så man fick plats med mycket folk fast den var liten, den var bra på alla sätt en första bil ska vara.
Visst inget för den med dåligt självförtronde och vill leka allanballan. 
Men dom mesta ville åka med även om dom klev ur fort när stereon stog i bott för det spelade  äkligt hårt och högt   
Så tänk med plånboken istället för vad polarna tycker.
Du kommer njuta betydligt mer i en polo som ett exempel än vad du kommer göra i valfri volvo eller bmw för 30k   
Eftersom du kommer ha råd att köra den istället för att fundera hur du ska ha råd att ens åka till macken och tanka.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
25 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:
Som första bil vet jag inte om någon av bilarna ens är förståndiga det minsta.
Varför är det så viktigt att ha något stort dyrt och totalt oekonomiskt?       
Har du råd att tanka dubbelt så mycket för att ha en bil som är som polararnas istället för att ha en bil som man har råd att använda?       
Alla bilar kan stylas alla bilar kan vara roliga allt hänger på vad man gör med dom.       
Börja i denna ände!
Försäkring,bränsleförbrukning och årskatt   det är det viktiga att dessa kostnader är låga. resten är totalt oviktiga som första bil.
Jag hade en 1500kr Fiat uno när jag tog körkortet.
Hade iof ägt 2st volvo 240  en  76ans med massa lullul och sen en 240glt 83  väldigt rolig bil men gud vilken oekomoisk bil.     
Den där fiaten körde jag sjukt mycket med den drog lite kostade lite i skatt försäkringen var istort sätt gratis..     
Den hade otroliga 60hk   var rätt slö (men snabbare en än 745Gl)   
Den var liten säkert livsfarlig (provkrockade en gång)    men på riktigt var det en av dom bättre bilarna jag haft  framför allt ekonomiskt.   
Sen kostade bilen 1500kr så allt var verkligen perfekt.. hade stereo i bilen för runt 50K men det har inte med saken att göra..   
Den rullade dygnet runt  som mest åkte vi 7pers från örebro till e-tuna så man fick plats med mycket folk fast den var liten, den var bra på alla sätt en första bil ska vara.
Visst inget för den med dåligt självförtronde och vill leka allanballan. 
Men dom mesta ville åka med även om dom klev ur fort när stereon stog i bott för det spelade  äkligt hårt och högt   
Så tänk med plånboken istället för vad polarna tycker.
Du kommer njuta betydligt mer i en polo som ett exempel än vad du kommer göra i valfri volvo eller bmw för 30k   
Eftersom du kommer ha råd att köra den istället för att fundera hur du ska ha råd att ens åka till macken och tanka.

Vi hade en polo i familjen när jag var liten, den hängde ganska ofta på verkstad faktiskt, elfel, tändspolar osv, den hade nått fel ganska ofta faktiskt. Tror inte det spelar nån större roll vad ts skaffar i detta prisklass då han inte kommer undan reparationer om han inte köper dvs nått japanskt. Men tom där borde han åka på nått, rostigt avgassystem, elfel, trötta batterier, givare, osv osv. Javvist gammel volvo 9/7 serien men dom känns så jävla gamla nu, skulle kunna tänka mig kanske en s70/s60. Det är ganska liknande förbrukning på dessa bilar men såklart skulle en småbil som golf/polo dra mindre.

xXSammy
25 augusti 2019 · 6 566 Inlägg

Lära dig mecka för hobbyns skull eller yrke? 200/700/900 är uråldrade.. Kan lika gärna köpa en gräsklippare för att lära sig då.

Iom att du tänker skenförsäkra bilen föreslår jag något omkring 10-15.000 klassen så spelar det ingen roll om bolaget inte ersätter skada.

Focus, Golf, Civic, Corolla, Astra etc. är vettiga bilar.
Så har du råd att tanka och roa dig också.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2019 · 13 644 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:
Som första bil vet jag inte om någon av bilarna ens är förståndiga det minsta.
Varför är det så viktigt att ha något stort dyrt och totalt oekonomiskt?       
Har du råd att tanka dubbelt så mycket för att ha en bil som är som polararnas istället för att ha en bil som man har råd att använda?       
Alla bilar kan stylas alla bilar kan vara roliga allt hänger på vad man gör med dom.       
Börja i denna ände!
Försäkring,bränsleförbrukning och årskatt   det är det viktiga att dessa kostnader är låga. resten är totalt oviktiga som första bil.
Jag hade en 1500kr Fiat uno när jag tog körkortet.
Hade iof ägt 2st volvo 240  en  76ans med massa lullul och sen en 240glt 83  väldigt rolig bil men gud vilken oekomoisk bil.     
Den där fiaten körde jag sjukt mycket med den drog lite kostade lite i skatt försäkringen var istort sätt gratis..     
Den hade otroliga 60hk   var rätt slö (men snabbare en än 745Gl)   
Den var liten säkert livsfarlig (provkrockade en gång)    men på riktigt var det en av dom bättre bilarna jag haft  framför allt ekonomiskt.   
Sen kostade bilen 1500kr så allt var verkligen perfekt.. hade stereo i bilen för runt 50K men det har inte med saken att göra..   
Den rullade dygnet runt  som mest åkte vi 7pers från örebro till e-tuna så man fick plats med mycket folk fast den var liten, den var bra på alla sätt en första bil ska vara.
Visst inget för den med dåligt självförtronde och vill leka allanballan. 
Men dom mesta ville åka med även om dom klev ur fort när stereon stog i bott för det spelade  äkligt hårt och högt   
Så tänk med plånboken istället för vad polarna tycker.
Du kommer njuta betydligt mer i en polo som ett exempel än vad du kommer göra i valfri volvo eller bmw för 30k   
Eftersom du kommer ha råd att köra den istället för att fundera hur du ska ha råd att ens åka till macken och tanka.

Vi hade en polo i familjen när jag var liten, den hängde ganska ofta på verkstad faktiskt, elfel, tändspolar osv, den hade nått fel ganska ofta faktiskt. Tror inte det spelar nån större roll vad ts skaffar i detta prisklass då han inte kommer undan reparationer om han inte köper dvs nått japanskt. Men tom där borde han åka på nått, rostigt avgassystem, elfel, trötta batterier, givare, osv osv. Javvist gammel volvo 9/7 serien men dom känns så jävla gamla nu, skulle kunna tänka mig kanske en s70/s60. Det är ganska liknande förbrukning på dessa bilar men såklart skulle en småbil som golf/polo dra mindre.

har ju ett par seat arosor.. samma drivlina och istort sätt fram till instrumentbrädan är det samma bil även bakvagn..  den gråa jag har köpte jag i stockholm med rasad koppling 2012.. den går fortfarande som en klocka..   bytte bromskivor och belägg när jag köpte den mest för att dom blivit lite rostiga när den stått.    1skyltbelysning och en positionslampa fram   en abs sensor..(72kr ja du såg rätt)    just nu står den på jobbet mest för att jag har lite andra bilar att åka i.  men kastar jag i batteriet jag tog till en annan bil och byter ljudämparen som mystiskt rasade ner en dag så går den nog igenom med blankt papper..      lätt en av dom mest lönsama bilarna jag köpt       Men visst ingen bil som inte är ny är något för en med tummen mitt i handen.     mer att man ska få ner månadskostnaden till max.. min polo med helförsäkring kostar nog 200-300kr mindre i månaden än vad 740turbon jag hade i trafik.     bättre att inte gräva ner sig själv i en grop där man har en bil man vill ha men inte har råd att använda den.       ingen bil har varit bra bilar för mig när jag köpt dom.  man lär sig att uppskatta bilarna till vad dom är när man gjort lite saker med dom..  Min Arosa är helt underbar att köra.. det är en liten skrothög men man åker med ett lende när man kör den...  sticker iväg riktigt snabbt vid stoppljusen   inte motor nog för att kunna köra jättefort vilket är bra för körkortet.  även om den går att ligga konstant stockholm-örebro mitt i natten i  140-150 sen händer det liksom inte så mycket mer.  Vid rondeller är det bara att svänga och bilen sticker kvickt dit man vill.  inget svampning eller så (gula ställbara koni från en golf mk3 vr6 fram)   skulle något mot förmodan paja så byter du grejerna lätt hemma på uppfarten och det kostar istort sätt nada..   

prisexempel
abs sensor 70-80kr
Abs ring bak 100kr
hjulcylinder bak 100kr
bromsbackar båda sidorna bak 120kr
abs ring fram 130kr
komplett bromskitt med trummor skivor belägg backar hjulcylindrar monteringsats 1000kr
skivor och belägg fram 480kr
hjullager bak 90kr
kylare 390kr

som du ser är delarna äkligt billiga..dessa kollade jag lite snabbt up på amazon.de  frirakt om man handlar för 29euro eller mer.    Nu tycker jag kanske inte en Arosa är den bästa bilen för en 18 åring med ny taget körkort men klart ett vättigt alternativ om man vill ha en billig bil för låg kostnad och inte har så mycket krav.    har ju 3st själv så jag är ju Arosa skadad men tantens bror köpte en sån till sin Dotter när hon skulle övningsköra och alla där älskar den bilen oxå..  kanske inte för att det är värdens skönaste och snyggaste bil utan just att den bara går och går. sen att jag då är skadad när det gäller dom gör ju inte saken sämre. eftersom jag kan dom utan och innantill efter att ägt totalt 5st arosor och en lupo

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2019 · 13 644 Inlägg

xXSammy skrev:
Lära dig mecka för hobbyns skull eller yrke? 200/700/900 är uråldrade.. Kan lika gärna köpa en gräsklippare för att lära sig då.

Iom att du tänker skenförsäkra bilen föreslår jag något omkring 10-15.000 klassen så spelar det ingen roll om bolaget inte ersätter skada.

Focus, Golf, Civic, Corolla, Astra etc. är vettiga bilar.
Så har du råd att tanka och roa dig också.

jo man måste tänka på den ekonomiska biten i första hand..  resten är oviktigt.. för att ha en bil stående som man inte har råd att köra så kunde man lika gärna köpt en elcykel så hade man iallafall  tagit sig dit man vill smile

sen kanske jag inte håller med om Focusar för dom pengarna..   rätt dyra repkostnader på dom när jag  gjort lite jobb på såna..  hjullager som kostar som en hel bil.  och rätt osköna bilar skramliga och känns väldigt snikiga.  kört mest ford fokus c-max  och det är nog en av dom sämre moderna bilar jag någonsin kört.. skulle vara Saab 9-3 06-08 dom är riktigt riktig dåliga oxå.  då kör jag ändå gärna en seat arosa utan isolering och endå känns en sån mer välbyggd fast den är byggd på 90talet =/ 

Civic och corollan är  nog det bästa valet av dom 4bilarna  men oavsett är alla bättre val än en dyr och törstig gammal volvo eller bmw

Senast redigerat av Growe (25 augusti 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
25 augusti 2019 · 5 791 Inlägg

E46 318i är inget dumt val. Moderna grejer, inte som dagens bilar med direktinsprutning och liknande men ändå någorlunda. Låg bränsleförbrukning, driftsäkra. Kul med bakhjulsdriften när snön kommer, då är man kung bland alla framhjulsdrivna. Men köp ingen sexcylindrig som förstabil, de är ömtåligare och kostar med att laga.

panda666
25 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
E46 318i är inget dumt val. Moderna grejer, inte som dagens bilar med direktinsprutning och liknande men ändå någorlunda. Låg bränsleförbrukning, driftsäkra. Kul med bakhjulsdriften när snön kommer, då är man kung bland alla framhjulsdrivna. Men köp ingen sexcylindrig som förstabil, de är ömtåligare och kostar med att laga.

där måste ja tyvärr hålla emot:) tycker 4orna i e46 är tråkiga och slöa, ska man ha bmw är det lätt 6orna man ska ha, dom är inte alls känsliga, byter man olja och har koll på tempen och att kylaren mår bra går dom perfekt. som sagt hade min 530 som hade gått över 35.000mil och motorn mådde skitbra. när det gäller förbrukning så är det inte en stor skillnad mellan 318 och 330. 318 kanske ligger som lägst 0.7 medans 330 ligger där 0.9 men kraften är det stor skillnad på. Som sist igen måste man fråga sig vad man behöver. För min del skulle satsat på den större motorn, skiljer inte mycekt i försäkring och förbrukning. Men nu hur ska vi hjälpa ts?^^

mb_pucken
25 augusti 2019 · 5 082 Inlägg

Lär väll slå ett slag för Nissan almera, med 1.8l motor så är den nästan pigg och ändå ekonomisk. Finns gått om lågmilade exemplar som klarat sig bra från rost. Relativt bekväm att åka i är den också, borde till och med få plats med ett par polare i baksätet :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lockwood
26 augusti 2019 · 394 Inlägg

E39. Stor. Säker. Lagom snabb/långsam.

BasGalen
29 augusti 2019 · 111 Inlägg

Med störst sannolikhet så kommer du hamna i en olycka (Om du är lite lekfull av dig vilket dem flesta är) så satsa på en gammal volvo skulle jag ha gjort tills man blir bättre o bättre på bilar.

Nybergrobin
29 augusti 2019 · 2 375 Inlägg

Överlever du utan bakhjulsdrift? 
En volvo s70 kan verka relativt tråkig men det är en riktigt bra bruksbil smile Den är tråkig/slö, drar en del bensin (0,8 minst), skatten är inte den billigaste men det är en lättskruvad bil som dessutom är driftsäker smile

gujukal
29 augusti 2019 · 20 Inlägg

Kan rekommendera en e46 330i,grymt rolig och hyfsat snabb bil, drar en del soppa men du kanske inte komma köra några längre sträckor? Palla några tråkig slö bil som första.

Nybergrobin
29 augusti 2019 · 2 375 Inlägg

gujukal skrev:
Kan rekommendera en e46 330i,grymt rolig och hyfsat snabb bil, drar en del soppa men du kanske inte komma köra några längre sträckor? Palla några tråkig slö bil som första.

Slö bil? :o     min a4 1,8t (chippad) käkade 330 till frukost!   En vanlig 330 är inte direkt pigg ;p

gujukal
29 augusti 2019 · 20 Inlägg

Nybergrobin skrev:

gujukal skrev:
Kan rekommendera en e46 330i,grymt rolig och hyfsat snabb bil, drar en del soppa men du kanske inte komma köra några längre sträckor? Palla några tråkig slö bil som första.

Slö bil? :o     min a4 1,8t (chippad) käkade 330 till frukost!   En vanlig 330 är inte direkt pigg ;p

Det är möjligt, tror dock en 330i är betydligt roligare att köra

Daku24
29 augusti 2019 · 14 Inlägg

Som bil i övrigt skulle jag säga bmw men som första volvo. Volvo är lätta att greja med billiga reservdelar och lätt att underhålla. Bmw kan vara komplicerade om man inte redan kan dom och kan dra iväg med priser som reservdelar och inköpspriset. Men valet är upp till personen som ställer frågan

Johansson72 IT Geek och Audiot
30 augusti 2019 · 127 Inlägg

Volvo, mest för att delar finns överallt likaså kompetens att meka med dem.

Skippa 2/7/9-serien, omoderna och obekväma "järnsängar". För din budet finns det massor av C70 att välja bland, en av de linjemässigt snyggaste bilarna Volvo någonsin gjort. Coupén är snyggare än cabben i de prislägena. Hyffsat bekväma/moderna, men fortfarande "modulära" i elektroniken så det går att typ slänga in en bättre stereo utan att bilens CAN-buss får frispel. Plus att du kan "retrofit" och göra schyssta uppgraderingar utan att behöva köpa dyrt, en bättre orginalstereo från ebay eller skroten kan vara ett första uppgraderingssteg. Samma sak med inredningsdetaljer eller nya stolar. Rip and replace..

Eller varför inte en sen S80 T6:a, cirka 2004-2005. Fortfarande en klen växellåda, men låt bli att trimma så har du ändå 272hkr och en komfort man utan att tveka både kan och vill korsa Europa i, eller åka till treriksröset som roadtripp med tre polare i, utan att få kramp i ryggen eller bli döv av vägljud i. Finns som T5 AWD oxå om du vill ha en bra vinterbil.

Sen finns det massor med annat kul av andra märken.

Men vad du än gör, köp INTE något sönderskruvat av en polare som bara behöver fixas lite.. Undvik gamla Saab/BMW/Volvo med kapade fjädrar, snedslitna däck, solfilm på halva framrutan å  femton röda parfymflaskor på rad, sådant är inte värt en nickel att betala extra för.

Sikta på en "gubb-bil" som haft 2-3 ägare och perfekt servicehistorik. Då behöver du inte börja med att riva ut kilometervis med kablar. wink

Senast redigerat av Johansson72 (30 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang