Byta ratt till en med reglage, s40N

Def_McDoe
26 augusti 2019 · 16 Inlägg

Har en Volvo s40N som inte har reglage på ratten. Vill byta till en ratt med reglage. Kan man koppla i bara å sen funkar det med att tex höjja/sänka volym på radion och använda farthållare eller behöver man tänka på mer än så?

Pininfarina406
26 augusti 2019 · 529 Inlägg

Def_McDoe skrev:
Har en Volvo s40N som inte har reglage på ratten. Vill byta till en ratt med reglage. Kan man koppla i bara å sen funkar det med att tex höjja/sänka volym på radion och använda farthållare eller behöver man tänka på mer än så?

Tyvärr så kommer det inte att fungera. Det finns varken kablar dragna ifrån ratten till stereon eller utrustning i bilen som gör att farthållaren fungerar. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Def_McDoe skrev:
Har en Volvo s40N som inte har reglage på ratten. Vill byta till en ratt med reglage. Kan man koppla i bara å sen funkar det med att tex höjja/sänka volym på radion och använda farthållare eller behöver man tänka på mer än så?

Tyvärr så kommer det inte att fungera. Det finns varken kablar dragna ifrån ratten till stereon eller utrustning i bilen som gör att farthållaren fungerar. Mvh T.

Nja, jag ska nog låta det där vara osant.
Många biltillverkare kör bara oftast med en sorts
full huvud-kabelstam med alla kontakter med, ofta liggandes lösa under bilmattan eller i, under
instrument panelen. detta för hålla nere kostnaden att till att slippa tillverka olika
kabel modeller till sina bilmodeler. Däremot saknas det framdragna grejorna mm.
Dock bestäms det helt och i hållet om din ECU Stöder detta...
Det kan du bara kontrolera via ditt serier nr på ECUn  (ofta dem sista nuff eller bok)
dock kan koppla upp dig via en Control Unit och där inne se om din bilmodel har den val möjligheten.

Ta min ECU på min Octavia 1.8T år 2000
Där byttes min gamla ecu ifrån 06A906018CJ till en 06A906018CG
där G står för att jag kan eftermontera en fart hållare till bilen.

https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Skod … xyyF5RSydQ

Visst går det, men enbart om din ECU stöder detta... det kanske kom ut samma sorts bil som det du söker för... med samma ECU... så visst går det. Det krävs bara en helxxx massa efter forsning.
Och oftas är det billigare och lättare  att köpa ifrån UK, när det kommer till reservdelar... tex så går det att köpa begagnade krockkuddar, för i Sverige spränger via alla våra. så lycka till.

Senast redigerat av Greenhorn (26 augusti 2019)

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

Prova med att googla så här: Volvo s40N Retrofit steering wheel with buttons Volvo s40N
och jag hittade lite om detta ämne ganska snappt.

https://www.volvoforums.org.uk/archive/ … 38984.html

Sedan får du ändra lite till och ifrån, om detta ämne.
Prova med bara med att söka bara i själva ämnet: Retrofit steering wheel with buttons
och kolla igenom helskotta massa youtube filmer om detta, det gjorde jag när jag bytte ut min bils ratt.

Senast redigerat av Greenhorn (26 augusti 2019)

Xebers76
26 augusti 2019 · 2 246 Inlägg

Vissa av dagens bilar har ju inte ens artikelnummer på huvudstammen längre så den är specifik för just den bilen. Detta gäller ju inte alla bilar såklart, men många av dem lite mer påkostade märkena.

När vi på jobbet beställer kabelhärvor till bmw så tillverkas dem på beställning. Dem får alltså gå på chassienumret. Dessa bilarna kan man ju välja till massa småsaker på. Inget är fördraget på dessa bilarna.

På mina 90tals Hondor jag haft och har så är nästan inget fördraget, tror jag sett någon enstaka grej bara, men det är olika stam för olika utrustningsnivåer.

Nu är det en Volvo vi pratar om och jag har ingen aning hur det är på dem. Alla biltillverkare gör olika. Vissa är mer tacksamma att eftermontera då det är fördraget. Vissa har samma stam för alla modeller men har olika styrenheter osv osv

Detta är alltså inget svar men en reflektion av den kunskapen jag har från dem bilar jag skruvat på.

Ett extremt exempel är ford crown victoria. Vissa årsmodeller (ca tidig 00-tal) så har bilarna antisladd osv men inte själva knappen om detta inte var valt vid beställning. Kabeln till knappen finns, så det är bara att hänga dit en knapp. Detta gäller flera funktioner på dem bilarna.

Senast redigerat av Xebers76 (26 augusti 2019)

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

Xebers76 skrev:
Vissa av dagens bilar har ju inte ens artikelnummer på huvudstammen längre så den är specifik för just den bilen. Detta gäller ju inte alla bilar såklart, men många av dem lite mer påkostade märkena.

När vi på jobbet beställer kabelhärvor till bmw så tillverkas dem på betäställning. Dem får alltså gå på chassienumret. Dessa bilarna kan man ju välja till massa småsaker på. Inget är fördraget på dessa bilarna.

På mina 90tals Hondor jag haft och har så är inget fördraget heller, det är olika stam för alla utrustningsnivåer.

Nu är det en Volvo vi pratar om och jag har ingen aning hur det är på dem. Alla biltillverkare gör olika. Vissa är mer tacksamma att eftermontera då det är fördraget. Vissa har samma stam för alla modeller men har olika styrenheter osv osv

Detta är alltså inget svar men en reflektion av den kunskapen jag har från dem bilar jag skruvat på.

Ett extremt exempel är ford crown victoria. Vissa årsmodeller (ca tidig 00-tal) så har bilarna antisladd osv men inte själva knappen om detta inte var valt vid beställning. Kabeln till knappen finns, så det är bara att hänga dit en knapp. Detta gäller flera funktioner på dem bilarna.

Detta kan mycket väl stämma det du skriver, men med en Control Unit, kan du direkt se om den raden finns med om det finns med knappar eller ej... och räcker det ofta att bara välja det alternativet eller byta ut den siffra tex 5 mot en 6 och vips så vet ECU att du har en knappratt.. dock gäller det att du bytt ratten och ofta allt som sitter under ratten mm.

Senast redigerat av Greenhorn (26 augusti 2019)

Def_McDoe
27 augusti 2019 · 16 Inlägg

Wow tack för alla svar, det verkar mer avancerat än jag trodde. Ska pröva sökorden som Greenhorn bistod med. smile När jag bytte kondensor såg jag att bilen har kontakter som ligger å väntar på ett par smaskiga dimljus. Tänkte att kanske "samma sak" kunde ske med rattbyte, att en sladd bara ligger å väntar på att bli inkopplad, ska pröva å fråga på bilia oxå dom är väl experterna i ett sånt här läge..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang