855 t5-r hastighetssensorbyte.

BudgetDunkaren Osponsrad
4 september · 1 624 Inlägg
#1

Hej . Har haft standardproblemet med att vinterläget (den blinkande pilen) har krånglat på min 855.a.
Förra ägaren hade bytt växelväljaren/startspärren och den är infasad som den skall men vxllådan vill fortfarande inte gå in i lockupen (5.an eller vad man kan kalla den) .
Fick läst till mig att jag behövde kanske byta ut sensorn till hastigheten/varvtalet på lådan så jag beställde mig en sådan ..
Nu till mitt problem, jag började demontera mig ner till lådan och upptäcker att sladden till sensorn är längre än den jag beställt , den har bara 180mm lång sladd och den som sitter där nu är betydligt längre så den är tillochmed buntad ihop med plastlås.. Har jag beställt rätt sensor/är det rätt sensor jag köpt ? Det är den lilla nere till höger med en skruv i som jag tänker på.
Jag hittar ingen annan liknande den jag beställt nere i vid lådan.

Hjälp tack// BD


https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105246/105246-1db00c7c14d659e2f86bf48668935197.jpg

Senast redigerat av BudgetDunkaren (4 september )

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Hilmer
4 september · 1 358 Inlägg
#2

Hastighetsmätargivaren sitter i baksidan av lådan vill jag minnas. Ja om bilen är -95 eller äldre, är det en -96 och nyare tar den signal från ABS-boxen (mäter på givare vänster fram).
Givaren du visar på bild är nån typ av varvtalsgivare, är dock osäker på vilken funktion den har.

BudgetDunkaren Osponsrad
4 september · 1 624 Inlägg
#3

Hilmer skrev:
Hastighetsmätargivaren sitter i baksidan av lådan vill jag minnas. Ja om bilen är -95 eller äldre, är det en -96 och nyare tar den signal från ABS-boxen (mäter på givare vänster fram).
Givaren du visar på bild är nån typ av varvtalsgivare, är dock osäker på vilken funktion den har.

Det är en 96.a jag har, tog fotot från sidan sett vid skärmen rakt ner. Sitter mer uppepå lådan än bakpå.


Jag har köpt denna : https://m.autodoc.se/vemo/2295153

Hur ser absboxen ut ? Eller det står ABS på den boxen kanske . Har aldrig behövt pilla m sånt här ..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Hilmer
4 september · 1 358 Inlägg
#4

Jag missförstod dig tidigare, tänkte så klart direkt på hastighetsmätaren när du nämner just hastighet så glöm det jag skrev...

Varvtalsgivaren till lådan är just den du har på bild där och kanske är det just denna du ska byta om du fått det rådet, men att byta ut givare på måfå kan bli en dyr historia, det bästa vore ju så klart att läsa ut eventuella felkoder först och kanske om man får tag på ett elschema också mäta kablage och givare innan man byter mer.

BudgetDunkaren Osponsrad
4 september · 1 624 Inlägg
#5

Hilmer skrev:
Jag missförstod dig tidigare, tänkte så klart direkt på hastighetsmätaren när du nämner just hastighet så glöm det jag skrev...

Varvtalsgivaren till lådan är just den du har på bild där och kanske är det just denna du ska byta om du fått det rådet, men att byta ut givare på måfå kan bli en dyr historia, det bästa vore ju så klart att läsa ut eventuella felkoder först och kanske om man får tag på ett elschema också mäta kablage och givare innan man byter mer.

Aha hehe lätt hänt:)
Ja jag har bytt olja i lådan, knappen till vinterläget som blinkar i takt med panelens pil. Det ”sista” är att byta denna .
Får helt enkelt invänta paketet och kolla vad som skiljer kablarna åt för ögonmåttar jag kabeln som är där nu så är den minst halvmetern lång ... Blir felkodsläsning på Volvo om inte detta stämmer . Tack för svar så länge .

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
BudgetDunkaren Osponsrad
8 september · 1 624 Inlägg
#6

Fick paketet, visade sig att det var för kort sladd, finns längre att köpa på över 40cm på autodoc där jag köpte den första. Men måste först ta foton på den gamla och den nya för att de ska kunna jämföra och godkänna min retur.. vad är det för trams ? Ngn som varit m om liknande ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september · 9 838 Inlägg
#7

har du plockat isär lägesgivaren och gjort rent den och fettat in den igen.. för även en beg sådan kan knasa den kan vara felmonterad.  det finns olika felkoder för olika fel.  så borde vara ganska lätt att se om det är lägesgivaren. varvtalsgivaren eller något annat som är fel.    eller rent av att lådan slirar.    på min gamla 850turbo plockade jag loss lägesgivaren i delar slipade rent den och fetta in allt och efter det fungerade den utan anmärkning.. förutom att bilen var slö som satan själv men det hade inget med lådan att göra smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
BudgetDunkaren Osponsrad
8 september · 1 624 Inlägg
#8

Growe skrev:
har du plockat isär lägesgivaren och gjort rent den och fettat in den igen.. för även en beg sådan kan knasa den kan vara felmonterad.  det finns olika felkoder för olika fel.  så borde vara ganska lätt att se om det är lägesgivaren. varvtalsgivaren eller något annat som är fel.    eller rent av att lådan slirar.    på min gamla 850turbo plockade jag loss lägesgivaren i delar slipade rent den och fetta in allt och efter det fungerade den utan anmärkning.. förutom att bilen var slö som satan själv men det hade inget med lådan att göra smile

Menar du den vajern som man väljer växlar med så att säga ? Den är uppsmord och funkar kanon mig veterligen, men ska nog spruta i lite industrisilikon så den smörjs upp extra nu när du säger det ☺️
Nej lådan slirar inte, växlar upp och ner i alla lägen vad jag känner iaf .   
Min är kvick som satan men just den där sista växeln/overdrive/lockup läget vill den inte lägga i . Får tyvärr hålla upp en vecka nu då jag har dottervecka nu .
Fler tips mottages gladeligen 🤘🏻   Mvh .

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
BudgetDunkaren Osponsrad
onsdag 05:49 · 1 624 Inlägg
#9

Hilmer skrev:
Jag missförstod dig tidigare, tänkte så klart direkt på hastighetsmätaren när du nämner just hastighet så glöm det jag skrev...

Varvtalsgivaren till lådan är just den du har på bild där och kanske är det just denna du ska byta om du fått det rådet, men att byta ut givare på måfå kan bli en dyr historia, det bästa vore ju så klart att läsa ut eventuella felkoder först och kanske om man får tag på ett elschema också mäta kablage och givare innan man byter mer.

Den lilla på bilden nere till höger är backljuskontakten/sensor enligt Volvo elschema . Så det var fel .

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Hilmer
onsdag 12:03 · 1 358 Inlägg
#10

BudgetDunkaren skrev:

Hilmer skrev:
Jag missförstod dig tidigare, tänkte så klart direkt på hastighetsmätaren när du nämner just hastighet så glöm det jag skrev...

Varvtalsgivaren till lådan är just den du har på bild där och kanske är det just denna du ska byta om du fått det rådet, men att byta ut givare på måfå kan bli en dyr historia, det bästa vore ju så klart att läsa ut eventuella felkoder först och kanske om man får tag på ett elschema också mäta kablage och givare innan man byter mer.

Den lilla på bilden nere till höger är backljuskontakten/sensor enligt Volvo elschema . Så det var fel .

Ja om det är en manuell låda ja, i detta fallet är det ju en automat och då är det en varvtalsgivare som sitter där.

BudgetDunkaren Osponsrad
onsdag 19:45 · 1 624 Inlägg
#11

Hilmer skrev:

BudgetDunkaren skrev:

Hilmer skrev:
Jag missförstod dig tidigare, tänkte så klart direkt på hastighetsmätaren när du nämner just hastighet så glöm det jag skrev...

Varvtalsgivaren till lådan är just den du har på bild där och kanske är det just denna du ska byta om du fått det rådet, men att byta ut givare på måfå kan bli en dyr historia, det bästa vore ju så klart att läsa ut eventuella felkoder först och kanske om man får tag på ett elschema också mäta kablage och givare innan man byter mer.

Den lilla på bilden nere till höger är backljuskontakten/sensor enligt Volvo elschema . Så det var fel .

Ja om det är en manuell låda ja, i detta fallet är det ju en automat och då är det en varvtalsgivare som sitter där.

Nej det är det inte, det är backljuskontakten enligt alla orginalnr och sprängskisser de hade i sitt system och teknikern som kom ut och kollade även han på datorn .

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Hilmer
onsdag 20:47 · 1 358 Inlägg
#12

BudgetDunkaren skrev:
Nej det är det inte, det är backljuskontakten enligt alla orginalnr och sprängskisser de hade i sitt system och teknikern som kom ut och kollade även han på datorn .

Se skillnaden här:

https://forumbilder.com/images/2019/09/18/vl1.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/09/18/vl2.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang