Halvljus väldigt svagt

biljavel123
7 september · 4 Inlägg
#1

Hej,

Jag har en Mercedes A-klass från 1999. De senaste dagarna så har jag märkt att halvljuset lyser VÄLDIGT svagt. Det lyser inte alls upp framför bilen och skulle uppskatta att dem lyser på 10% effekt av vad dem brukar.

Jag va idag och handlade nya lampor och bytte dem vilket inte va några problem, gick ut nu när det blev mörkt men till min besvikelse så lös det precis lika svagt.

Någon som känner igen detta? Vad kan det bero på? Bilen va inne på full-service för 2-3 månader sedan och gick därefter igenom besiktningen.

Tack!

Svarte_Orm
7 september · 2 170 Inlägg
#2

Är det plastlyktor på en sådan, och hur klart är "glaset" i såna fall? Är reflektorn bra? Och om du mäter med en multimeter direkt på lampan, hur mycket spänning har du där?

Nybergrobin
7 september · 2 014 Inlägg
#3

Börja med att mäta spänningen till lampan.  Har du fräscha reflektorer?

biljavel123
8 september · 4 Inlägg
#4

Ni måste tänka på att jag har 0 koll på det här. Hur vet jag hur fräscha reflektorer jag har? Detta hände över en natt.

Svarte_Orm
8 september · 2 170 Inlägg
#5

Förr brukade det blanka skiktet i reflektorerna flagna och ramla bort, men jag antar att det inte händer med dagens plaststrålkastare. Dessutom händer det inte över en natt, utan mera gradvis. Jag tror snarare en del av spänningen försvinner på väg till lamporna, kanske via ett dåligt relä eller motsvarande. Du borde mäta hur mycket spänning det är direkt på anslutningen till glödlamporna, det kanske bara är 8-10 volt och då lyser det dåligt.

Xebers76
8 september · 1 405 Inlägg
#6

Ta gärna bilder och visa oss! smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
granadadr
8 september · 5 880 Inlägg
#7

har det hänt över en natt, gissar jag på jordfel,, eller spänningsfall,, mät upp kontakt till halvljus,, först från  kontakt ta minus till batteri,, å se om du får ut 13v på tomgång,, om ja,, lägg minus på hållaren eller minus på kontaktstycke,, beroende på vilken lampa du har smile  får du då ex 12 v så har du jordfel,, om du har lågt volt med minus på batteri har du av någon anledning fått spänningsfall på plus sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 september · 12 094 Inlägg
#8

Gissar också på jordfel. Kanske jorden går igenom bägge lamporna som då bara får 5-6v. Prova och blinka med helljus/blinkers samtidigt och se om något ändrar sig med halvljuset.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
biljavel123
9 september · 4 Inlägg
#9

Vad innebär att det är ett jordningsfel och hur åtgärdar man det om så är fallet? Relativt enkelt att lösa eller in på verkstad? Inte sugen på att betala några högre summor då det är en gammal bil och la nyss ner alldeles för mycket pengar för att få den fixad sett till värdet på bilen smile

jaka54
9 september · 3 123 Inlägg
#10

Hej!
Börja med att mäta spänningen fram till lampan!
Du har väl en multimeter??

Senast redigerat av jaka54 (9 september )

biljavel123
9 september · 4 Inlägg
#11

jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att mäta spänninmg fram till lampan!
Du har väl en multimeter??

Jag har inte en Multimeter. Får dra & handla en under dagen!

torsen
9 september · 3 329 Inlägg
#12

Hybrid_ skrev:
Gissar också på jordfel. Kanske jorden går igenom bägge lamporna som då bara får 5-6v. Prova och blinka med helljus/blinkers samtidigt och se om något ändrar sig med halvljuset.

Tror som hybrid.
För att testa kan du göra följande:
Drag av kontaktstycket från glödlampan.
Kontaktstycket har tre uttag för glödlampan.
Det vänstra vertikala ger ström till helljuset.
Den övre horisontella ger ström till halvljuset.
Den högra vertikala jordar.
Pilla dit en bit klen kabel på jorden och sätt på kontaktstycket på glödlampan.
Kläm fast den klena kabeln någonstans där det blir bra jordförbindelse.
Kolla nu om ljuset blir starkare på hel och halv.
Om så är fallet har du lokaliserat felet till jordfel.
Blir det inte bättre lyse med detta experiment är det annat fel.
Skulle lyset blir bättre med "jordningen" föreslår jag att du gör följande:
Aptera en skarvklämma, Biltema 44-036 eller motsvarande, på jordkabeln med en passande kabel i.
I andra änden en ringkabelsko, Biltema 44-0036 eller motsvarande.
På lämpligt ställe med plåt slår du med syl och hammare ett hål för en plåtskruv.
Fäst den lösa kabelns ringkabelsko medelst den självgängande plåtskruven.
Funkar lyset nu så har du påbörjat din bana som bilelektriker.
Lycka till och berätta gärna i tråden hur det går.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september · 12 094 Inlägg
#13

Ett tillägg:

När man mäter spänningen utan förbrukare (lampa) inkopplad kan denna mycket väl vara runt normala 12,5 volt. Så det rekommenderas att mäta när halvljuset är på. Oftast kan man dra ut kontaktstycket till lampan något och på så vis få ytor att mäta på. Lyser de lite så är det givetvis spänningsfall.

Man kan även Voltmäta mellan jorden på lampan och mot karossen/minuspol. Då ser man spänningsfall.

El är mycket logiskt och tar alltid den lättaste vägen. Det gäller bara att komma underfund med hur saker och ting beter sig. Jag jobbar med bilel hela dagarna och tycker detta är det roligaste jobbet man kan ha. Jobbar dock bara med fabriksnya bilar så slipper smutsa ner fingrar och verktyg smile

En Multimeter från Biltema https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 2000018521 räcker långt och använder en sådan själv på dagarna om det inte krävs mer noggranna mätningar får då blir det en annan.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
caromania Forummoderator
fredag 07:12 · 8 120 Inlägg
#14

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Gissar också på jordfel. Kanske jorden går igenom bägge lamporna som då bara får 5-6v. Prova och blinka med helljus/blinkers samtidigt och se om något ändrar sig med halvljuset.

Tror som hybrid.
För att testa kan du göra följande:
Drag av kontaktstycket från glödlampan.
Kontaktstycket har tre uttag för glödlampan.
Det vänstra vertikala ger ström till helljuset.
Den övre horisontella ger ström till halvljuset.
Den högra vertikala jordar.

Pilla dit en bit klen kabel på jorden och sätt på kontaktstycket på glödlampan.
Kläm fast den klena kabeln någonstans där det blir bra jordförbindelse.
Kolla nu om ljuset blir starkare på hel och halv.
Om så är fallet har du lokaliserat felet till jordfel.
Blir det inte bättre lyse med detta experiment är det annat fel.
Skulle lyset blir bättre med "jordningen" föreslår jag att du gör följande:
Aptera en skarvklämma, Biltema 44-036 eller motsvarande, på jordkabeln med en passande kabel i.
I andra änden en ringkabelsko, Biltema 44-0036 eller motsvarande.
På lämpligt ställe med plåt slår du med syl och hammare ett hål för en plåtskruv.
Fäst den lösa kabelns ringkabelsko medelst den självgängande plåtskruven.
Funkar lyset nu så har du påbörjat din bana som bilelektriker.
Lycka till och berätta gärna i tråden hur det går.

Så behöver det inte vara. Det kan vara så att den kabeln du benämner ”jord” i själva verket är den kabeln som förser lampan med ström. De andra två kan vara switchad jord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
fredag 08:34 · 3 329 Inlägg
#15

caromania skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Gissar också på jordfel. Kanske jorden går igenom bägge lamporna som då bara får 5-6v. Prova och blinka med helljus/blinkers samtidigt och se om något ändrar sig med halvljuset.

Tror som hybrid.
För att testa kan du göra följande:
Drag av kontaktstycket från glödlampan.
Kontaktstycket har tre uttag för glödlampan.
Det vänstra vertikala ger ström till helljuset.
Den övre horisontella ger ström till halvljuset.
Den högra vertikala jordar.

Pilla dit en bit klen kabel på jorden och sätt på kontaktstycket på glödlampan.
Kläm fast den klena kabeln någonstans där det blir bra jordförbindelse.
Kolla nu om ljuset blir starkare på hel och halv.
Om så är fallet har du lokaliserat felet till jordfel.
Blir det inte bättre lyse med detta experiment är det annat fel.
Skulle lyset blir bättre med "jordningen" föreslår jag att du gör följande:
Aptera en skarvklämma, Biltema 44-036 eller motsvarande, på jordkabeln med en passande kabel i.
I andra änden en ringkabelsko, Biltema 44-0036 eller motsvarande.
På lämpligt ställe med plåt slår du med syl och hammare ett hål för en plåtskruv.
Fäst den lösa kabelns ringkabelsko medelst den självgängande plåtskruven.
Funkar lyset nu så har du påbörjat din bana som bilelektriker.
Lycka till och berätta gärna i tråden hur det går.

Så behöver det inte vara. Det kan vara så att den kabeln du benämner ”jord” i själva verket är den kabeln som förser lampan med ström. De andra två kan vara switchad jord.

I princip har du rätt i det här med att "jord" hos vissa bilmärken kan vara "ström"(B+, 30 etc).
Vanligt på "japanare", men knappast troligt på en "ärketysk".
Suzuki har "japansk" strömförsörjning även på europatillverkade bilar, fast då heter dom Santana.
Kan vålla liiiiite problem för dom som kopplar in extraljus och vill ha matningen från helljuset.

Johansson72 IT Geek och Audiot
fredag 09:50 · 68 Inlägg
#16

Om du märker att du har väl låga nivåer framme vid lamporna, skaffa en "förstärkare", dvs lite stabbigare ersättningskablar, istället för att börja jaga kabelbrott eller dyl.. Biltema har kitt som funkar.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000033888
eller
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000040790

Givetvis kan du mickla ihop ett eget kablage, men det är enklare att använda dessa färdiga.

Johansson72 IT Geek och Audiot
fredag 09:52 · 68 Inlägg
#17

torsen skrev:
Suzuki har "japansk" strömförsörjning även på europatillverkade bilar, fast då heter dom Santana.Kan vålla liiiiite problem för dom som kopplar in extraljus och vill ha matningen från helljuset.

Exempelvis 1:a generationens Volvo S/V40 hade "japansk" strömmatning till lamporna, iaf på Fas-1:orna, men så va de släkt med Mitsubishi..

Svarte_Orm
fredag 14:14 · 2 170 Inlägg
#18

Johansson72 skrev:
Om du märker att du har väl låga nivåer framme vid lamporna, skaffa en "förstärkare", dvs lite stabbigare ersättningskablar, istället för att börja jaga kabelbrott eller dyl.. Biltema har kitt som funkar.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000033888
eller
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000040790

Givetvis kan du mickla ihop ett eget kablage, men det är enklare att använda dessa färdiga.

Skulle jag definitivt inte göra, jag ville inte ha några elfel som ligger och pyr under ytan. Sånt skall lösas en gång för alla.

torsen
lördag 08:34 · 3 329 Inlägg
#19

Svarte_Orm skrev:

Johansson72 skrev:
Om du märker att du har väl låga nivåer framme vid lamporna, skaffa en "förstärkare", dvs lite stabbigare ersättningskablar, istället för att börja jaga kabelbrott eller dyl.. Biltema har kitt som funkar.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000033888
eller
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000040790

Givetvis kan du mickla ihop ett eget kablage, men det är enklare att använda dessa färdiga.

Skulle jag definitivt inte göra, jag ville inte ha några elfel som ligger och pyr under ytan. Sånt skall lösas en gång för alla.

Spänningsfall som medför 5 - 10 % lägre spänning kan kanske avhjälpas med grövre elkablar - men definitivt inte om lamporna bara "glöder".
Då är det ett annat och allvarligare fel.

caromania Forummoderator
lördag 10:43 · 8 120 Inlägg
#20

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:

Johansson72 skrev:
Om du märker att du har väl låga nivåer framme vid lamporna, skaffa en "förstärkare", dvs lite stabbigare ersättningskablar, istället för att börja jaga kabelbrott eller dyl.. Biltema har kitt som funkar.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000033888
eller
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000040790

Givetvis kan du mickla ihop ett eget kablage, men det är enklare att använda dessa färdiga.

Skulle jag definitivt inte göra, jag ville inte ha några elfel som ligger och pyr under ytan. Sånt skall lösas en gång för alla.

Spänningsfall som medför 5 - 10 % lägre spänning kan kanske avhjälpas med grövre elkablar - men definitivt inte om lamporna bara "glöder".
Då är det ett annat och allvarligare fel.

Jag är absolut ingen expert på bilel, tvärtom så är det ämnet jag kan minst om inom fordon, men jag vill minnas att jag läst att det räcker med bara någon volts bortfall för att det ska sänka effekten avsevärt på ljuset. Däremot om det betyder ”glödande” låter jag vara osagt.

Men inte har TS rapporterat tillbaka vilken spänning han faktiskt har i lampsockeln? Att det hela skulle inträffa över en natt pekar väl definitivt på jordfel?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang