Köpråd begagnad Elbil runt 200 kakor.

Ivel
8 september · 611 Inlägg

Överväger starkt att köpa en begagnad elbil i prisklassen runt 200 kakor.

Bilen kommer användas som det primära transportmedlet i hushållet och en gravt alkoholiserad gunghäst från Götlaborg finns för släpdragning och andra uppgifter som komplement till elbilen.

Krav:
Transportera minst 4 personer och några matkassar.
Räckvidd om minst angivna 15mil.
Ingen batterihyra.
Pristak 220.000kr.

Funderar på följande modeller:
BMW i3.
KIA Soul. (Av ren automatik skrev jag huvudstaden, korrat.)
Nissan Leaf.
Volkswagen e-Golf.
(Ja du läste rätt, både BMW och VW är representerade.)

Någon som har matnyttig input om de olika bilarna eller alternativt uppslag om annan modell som uppfyller kriterierna?

Senast redigerat av Ivel (9 september )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
EmsAnders
8 september · 55 Inlägg

Hyundai ioniq, åker en själv, mycket nöjd med den,  räckvidd runt 22mil på sommaren och 19 på vintern. Laddas full på en snabbladdare på 30min.

Ivel
9 september · 611 Inlägg

EmsAnders skrev:
Hyundai ioniq, åker en själv, mycket nöjd med den,  räckvidd runt 22mil på sommaren och 19 på vintern. Laddas full på en snabbladdare på 30min.

Tack för tipset, det är en mycket bra bil, lyckas jag pruta stenhårt på en sådan så är det ett förstahandsval, dom har låg förbrukning, mig veterligen. (Eller så lägger jag bara upp en tjuga till och helt enkelt köper en sådan. wink )

Senast redigerat av Ivel (9 september )

EmsAnders
9 september · 55 Inlägg

Det hade jag gjort, borde gå och få ner en del, kommer ju en ny snart

zemet
9 september · 3 411 Inlägg

Jag har provkört en E-golf. Jag tyckte den var väldigt snabb i stadskörning. Pigg som satan.
Körde även en Golf R samma dag, den kändes slö i jämförelse.

Detta var ju körning i stadstrafik och lite i ett industriområde. Så inga långa rakor eller liknande.

Jag var posetivt överaskad av golfen.

Det jag tyckte var dåligt med den var att den hade ganska mycket torque steer, både när man bromsregerererade samt accelerarade.

Detta var 2015 så kanske har blivit bättre sedan dess.

viccoA
9 september · 2 513 Inlägg

1. i3 94Ah (går med prut om man är snabb, ligger en ute för 220! just nu), REX är onödigt i mina ögon, bilen väger mer, kräver mer service osv. Bäst av alla alternativ enligt mig.

2. Huyndai Ioniq. Lagom bra på allt, går snålt och tål upprepad snabbladdning.

3. e-golf. Lite slö, lite tråkig, lite tysk.

4. Vänta tills 40kw Leaf går ner till 200kkr - väldigt mycket bättre på allt än äldre generationen LEAF.

Senast redigerat av viccoA (9 september )

Mack855
tisdag 08:21 · 1 258 Inlägg

Får ursäkta om jag flikar in men jag funderar liknande inför nästa bilköp när det blir aktuellt och undrar är det någon som har erfarenhet av vilken service som görs på en ren elbil? Behöver automatlådorna ens servas på dem?

zemet
tisdag 08:27 · 3 411 Inlägg

Mack855 skrev:
Får ursäkta om jag flikar in men jag funderar liknande inför nästa bilköp när det blir aktuellt och undrar är det någon som har erfarenhet av vilken service som görs på en ren elbil? Behöver automatlådorna ens servas på dem?

Finns ingen växellåda vanligtvis. Nya Porshen skulle väll dock vara 2 växlad så antar att den har 2 eller 4 växellådor.

Min kollega har under 25K mil med sin modell S  endast bytt bromsvätska 1 gång. Det är all service som gjorts.

Bromsbeläggen har fortfarande 8mm kvar...

Senast redigerat av zemet (tisdag 08:28)

Mack855
tisdag 08:43 · 1 258 Inlägg

zemet skrev:

Mack855 skrev:

Finns ingen växellåda vanligtvis. Nya Porshen skulle väll dock vara 2 växlad så antar att den har 2 eller 4 växellådor.

Min kollega har under 25K mil med sin modell S  endast bytt bromsvätska 1 gång. Det är all service som gjorts.

Bromsbeläggen har fortfarande 8mm kvar...

Sedär, låter på sätt och vis som att merkostnaden vid inköp av elbil mot en dinosauriekremerare (lånar evils sköna uttryck) väger upp om man sparar in på servicear och vissa slitagedelar. Tack för info!

Ivel
tisdag 12:10 · 611 Inlägg

Tack ni som kommer med uppslag och tankar kring mina "problem" i elbilsdjungeln.
Har varit och provkört e-Golf och den går bort, instämmer med att den är "tråkig och tysk" även om bilen upplevs av mig ha högre byggkvalitet än fossildrivna Golfar.
Soul är även den avpolleterad efter provkörning, för mycket minibuss i känslan.
Leaf gen1 är förmodligen även den borta ur ekvationen då gen2 är betydligt vassare på allt, även om gen1 ingalunda är en dålig bil.
i3 och Ioniq står på tur att ta en tur med, väldigt olika bilar för olika kundsegment men bägge tilltalar.

Senast redigerat av Ivel (tisdag 19:03)

FAH
tisdag 14:10 · 194 Inlägg

Var och provkörde en i3 och en Ioniq igår och kan säga att båda är trevliga bilar men av olika anledningar!

Inoiq talar till förnuftet då den är större, har 5 sittplatser samt ett bagage som är relativt stort. Dock är den som vilken modern framhjulsdriven asiatisk bil som helst och är således lite "tråkig". Men det sagt är det ändå en väldigt trevlig bil att köra och jag skulle absolut kunna leva med en!

i3 å andra sidan är mer som att åka runt i en designstudie, den talar till hjärtat! Inte så praktisk med sina bakdörrar och ett bagage som är av de minsta laget. Dock väldigt trevlig inredning som är ljus och med bra sikt framåt.

Värt att nämna är ju att i3 är ofantligt ful även i verkligheten, Ioniq ser rätt ok ut måste jag säga (i sammanhanget!).

Provkör båda och känn efter vilken som är mest passande för dig! En i3 60Ah med REX kan man få för kring 180-190k beroende på mil och utrustning, billigaste Ioniqen på blocket kostar idag 240k. Dock får man en ny Ioniq med lägsta utrustningspaketet för 300k efter att miljöbilsbonusen är dragen... De säljer ut 28 kWh versionen nu för att göra plats för den nya med större batteri så det är kort leveranstid på 28 kWh-versionen!

För mig lutar det nog ändå åt en begagnad i3 då det är mindre pengar att lägga ut.

Kolla upp vad försäkringen kostar på dig för en i3 och en Ioniq, för mig var BMWn en del dyrare!

Senast redigerat av FAH (tisdag 14:14)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Ivel
tisdag 16:52 · 611 Inlägg

Tack FAH för inlägget, att den är som vilken asiatisk bil som helst är endast positivt i min bok då jag uppskattar asiatiska bilar skarpt.
Jag ska vid tillfälle prova bägge men lutar åt koreansk släde då den har fler egenskaper som tilltalar mig. Både hybriden och pluggisen levererar även dom oklanderligt, visst bilarna är ganska nya men det finns märken och modeller som krånglar redan från inköpsdatumet.

Bra tips om utförsäljning, det ska undersökas.

EmsAnders
tisdag 18:50 · 55 Inlägg

Däck till i3 borde vara rätt Mycket dyrare, konstig 19" dimension , något att tänka på , för elbil sliter däck.

panda666
tisdag 19:41 · 3 070 Inlägg

Köp för wursten fan inte en i3, jag ber dig! sämre skit får man leta efter. den ser skitful ut både in o ut, plastig och vidrig. Som någon sa också jäkla cykelhjul på 19* med konstiga dimensioner. Iaf min personliga åsikt. Zoe är söta men för småa och batteriet måste hyras eller nått. Tycker personligen att det inte finns några snygga elbilar för 200k, bara teslor men dom kostar en hel del. Om ja var du skulle ja vänta ett tag tills nån snygging kommer fram.

http://www.laddaelbilen.se/elbilar/ladd … ra-6773141

kan detta vara något? inte helt elbil men går typ 80km med en laddning?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
tisdag 19:52 · 12 090 Inlägg

för elbil sliter däck.

Sant. en liten för tung gasfot vid start ger omedelbart däckstjut innan antispinn bromsar upp framfarten något.  Gillar Ioniqs paddlar vid ratten som ställer in regenerering. Man kan i princip köra den utan att bromsa. På gott och ont. Från läge två tänds bromsljusen vid gasuppsläpp.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
EmsAnders
tisdag 20:46 · 55 Inlägg

Är även nöjd med min Zoe, som går att köpa med batteri, långsam laddning dock.

viccoA
tisdag 21:16 · 2 513 Inlägg

Avfärda inte i3, mest körglädje för pengarna, men inte så stor, absolut.
Väger oerhört lite, pigg, bakhjulsdriven... som en gokart!
Nästan bara exotiska supersportbilar som har kolfibermonocoque och... BMW i3.

http://www.bmwcoop.com/2013/04/27/bmw-t … bon-fiber/

Senast redigerat av viccoA (tisdag 21:18)

panda666
tisdag 21:57 · 3 070 Inlägg

viccoA skrev:

i3 och körglädje? really? sorry men vi har helt olika uppfattningar över vad är roligt att köra, har kört flertal i3 på jobbet och kan inte hitta tråkigare bil faktiskt. Min uppfattning^^

Ivel
tisdag 21:58 · 611 Inlägg

viccoA skrev:

Nej då, den skall utvärderas "hands on" så klart.

viccoA
onsdag 07:03 · 2 513 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

i3 och körglädje? really? sorry men vi har helt olika uppfattningar över vad är roligt att köra, har kört flertal i3 på jobbet och kan inte hitta tråkigare bil faktiskt. Min uppfattning^^

Har du kört i3s i 180 på en kurvig 70-väg så vet SU vad jag talar om..menar såklart avlyst bana.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt