Köpråd lack

Mrmek
8 september · 7 Inlägg
#1

Hej,  jag eftersöker tipps på vart man ska beställa billack till att måla om en huv och front på bilen, Bilfärg.se tar 700 kr för en halv liter, är det ett bra pris eller finns det något billigare ställe?
Det är orginalfärg det rör sej om.

Jag undrar också om man behöver spä den när man använder färgspruta, jag har mest använt burkar för att bättre på lite rostskador förr.

Obs det är en billig bil så jag kommer inte lämna in den för lackering.

caromania Forummoderator
8 september · 8 186 Inlägg
#2

Ja, du behöver förtunning också. (Tar jag för givet.) Hör med firman där du köper färgen så då får rätt grejer och proportioner. Ang priset så vet jag inte för det är mer än 10 år sedan jag lackade en bil. Om du bor i Stockholmsområdet så kan jag rekommendera Italia billacker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr9409209
8 september · 103 Inlägg
#3

Du behöver härdare åxxå om det är en solid färg,.Är det basfärg så behöver du åxxå  klarlack,härdare, förtunning.....Och primer i båda fallen.

Mrmek
8 september · 7 Inlägg
#4

Okej Jag har thinner redan, så får ta reda på proportionerna, varierar det mycket?
Det är vanlig mettalic eller pearl lack. Behövs härdare då? Köper man en sprayburk fyld med samma lack så behöver jag ju inte det..

Klarlack ska på givetvis.

torsen
8 september · 3 407 Inlägg
#5

Vet inte var du bor, men hos Barkmans i Eskilstuna kan du få originalfärg tillblandad.
Du kan till och med få färgen bruten så att den stämmer med bilens kulör.
Kulören ändras/åldras med åren.
Barkmans sprejburkar är så stora att jag gissar att det räcker 2 burkar färg och 1 burk klarlack.
Har du en vit huv som ska lackas svart, eller tvärt om, så kanske det går åt 3 burkar färg för att täcka.
Men du vet väl att underarbetet är 95% för ett bra resultat.
Minns inte vad Barkmans tar, men ligger nog på samma pris som du fått.
Ett tips är att låta burkarna stå i solen så att de blir uppvärmda.
Då ökar drivgastrycket och resultatet blir bättre.

mb_pucken
8 september · 4 302 Inlägg
#6

Jag har handlat från billackering.eu några gånger och har alltid funkat bra. Färgerna har stämt väldigt bra mot original.
Dessutom har dom färdiga paket med det man behöver :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mrmek
8 september · 7 Inlägg
#7

Tack för tippsen, jag bor i kalmar län.

Billackering.eu, jag kikade in på den sidan nu men blir osäker på vad jag ska beställa för o få originallack. Jag har redan klarlack så behöver bara basfärgen och jag skulle gärna få den i samma form som när man beställer en sprayburk 1k som bara sprayas på fast jag har kompresor och färgspruta för bättre resultat på motorhuven och det räcker nog med 0.5 liter lack.

jaka54
8 september · 3 193 Inlägg
#8

Hej!
Jag skulle åkt till närmsta billackerare och frågat om jag inte kunde få köpa färg (Lack, klarlack, sprutspackel, förtunning, silar, klibbduk) . Enklast så ...om du redan har kompressor och sprutpistol hemma vill säga.
Om du inte har så lämna in bilen på lackering!
Det finns inte en chans i världen att du kommer att kunna lacka hela motorhuven och front med sprayburkar och få det snyggt (spegelglas) och i samma nyans som bilen i övrigt, i synnerhet som du tydligen har metalliclack på bilen. Hade du haft vit, svart eller röd eller någon annan "vanlig färg" hade det varit lättare. Men sprayburkar! -Nej!

Senast redigerat av jaka54 (8 september )

caromania Forummoderator
9 september · 8 186 Inlägg
#9

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle åkt till närmsta billackerare och frågat om jag inte kunde få köpa färg (Lack, klarlack, sprutspackel, förtunning, silar, klibbduk) . Enklast så ...om du redan har kompressor och sprutpistol hemma vill säga.
Om du inte har så lämna in bilen på lackering!
Det finns inte en chans i världen att du kommer att kunna lacka hela motorhuven och front med sprayburkar och få det snyggt (spegelglas) och i samma nyans som bilen i övrigt, i synnerhet som du tydligen har metalliclack på bilen. Hade du haft vit, svart eller röd eller någon annan "vanlig färg" hade det varit lättare. Men sprayburkar! -Nej!

Jag tolkar det som att ts ska använda färgspruta och inte sprayburk?

Edit: i övrigt håller jag helt med dig, att det är klokt att köpa allt man behöver på en och samma gång.

Senast redigerat av caromania (9 september )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
9 september · 3 407 Inlägg
#10

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle åkt till närmsta billackerare och frågat om jag inte kunde få köpa färg (Lack, klarlack, sprutspackel, förtunning, silar, klibbduk) . Enklast så ...om du redan har kompressor och sprutpistol hemma vill säga.
Om du inte har så lämna in bilen på lackering!
Det finns inte en chans i världen att du kommer att kunna lacka hela motorhuven och front med sprayburkar och få det snyggt (spegelglas) och i samma nyans som bilen i övrigt, i synnerhet som du tydligen har metalliclack på bilen. Hade du haft vit, svart eller röd eller någon annan "vanlig färg" hade det varit lättare. Men sprayburkar! -Nej!

Ursäkta jaka54, men jag har divergerande erfarenhet av att sprejmåla lösa karosseridelar.
Håller med om att det är svårt att applicera klarlacken snyggt utan rinningar.
Men de "proffsburkar", som bl a Barkmans i Eskilstuna levererar färgen i, går det betydligt lättare än med t ex Biltemas sprejburkar.
Barkmans sprejburkar har en bredare stråle och, tror jag, högre tryck i burken.
Min erfarenhet.

B t w så har jag en gång provat att måla en bil med elektrisk färgspruta.
Avrådes på det bestämdaste ifrån.
"Min yta" kunde liknas vid grapefruktskal.
Mycket, mycket arbete att slipa bort färgen.

Mrmek
9 september · 7 Inlägg
#11

Jag har som sagt färgspruta och kompressor.

Frågorna var alltså vart man köper billig orginal lack och om det var ett bra pris med 700 för en halvliter?

Och om man behöver spä färgen med förtunning vilket jag fått höra att jag ska men jag undrar är den redan färdigspädd när man köper den i sprayburk istället eftersom man då inte kan spä den? (undrar bara för att förstå bättre)

Får man alltid veta hur mycket man ska spä där man beställer lacken ifrån eller finns det någon generell tumregel?

Obs det är en billig bil som behöver lite ny lack för o se LITE fräschare ut, men jag ska inte göra ett riktigt fin jobb, vill bara veta så det blir ett okej sprut med färgblandningen och ett bra pris på färgen.

jaka54
9 september · 3 193 Inlägg
#12

Hej!
En liter 2-komp billack har jag för mig kostar runt 1700kr.
När man blandar i förtunning (för det måste man eftersom lacken i burken är på tok för tjock för att sprutas som den är) så blandar jag i på känn! Men det finns speciella "lacklinjaler" av aluminium som används för att avgöra hur mycket förtunning som bör tillsättas. Men som sagt det går bra att blanda i förtunning på känn och pröva sig fram.
Köper man sprayburkar (gud förbjude) så är färgen redan förtunnad.
Men som jag sagt tidigare är det ingen mening med att bara spruta på färg om inte underarbetet har gjorts ordentligt, vilket inbegriper att spruta på grundfärg och sen sprutspackel  och slipa...i omgångar tills ytan är fin. Först när ytan är slipad med 500-600 torrslippapper ...så är det dags att lägga på första färglagrethttps://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7854b02e7220231f2a3136a7d15f4dff.jpg

Senast redigerat av jaka54 (9 september )

torsen
9 september · 3 407 Inlägg
#13

Förr användes s k DIN-bägare och mättes tiden det tog för bägaren att tömmas på färg.
Värmde man färgen, vid t ex plastkarosser, så fick man förlänga tiden för färgen att rinna igenom bägaren.

Mrmek
11 september · 7 Inlägg
#14

Okej tack så mycket för informationen och tippsen! smile

Richtenb
11 september · 1 318 Inlägg
#15

Köper du riktig färg på spraybruk så är det nästan omöjligt att misslyckas med en motorhuv. Med biltemas färg så är det 90% chans att du misslyckas även om du är duktig.

Att lacka med kompressor och färgspruta är skitsvårt, testa inte ens det alternativet om du inte är van.

2k klarlack finns också på sprayburk, jag tycker inte att Hagmans spraymax 2k är så bra utan det finns bättre. däremot är deras 1k rostskydd/grundning riktigt bra

Att lägga ut lite extra för att slippa blanda rätt, slippa vara orolig för rätt tryck i kompressor, att vattenavskiljare är monterat, att sprutan funkar och för den delen är rengjord är värt mycket i slutändan när du står med apelsinskal på huven och prickar lite här och där. Då kommer du fundera varför du inte bara lade ut lite extra på sprayburkar

Mrmek
12 september · 7 Inlägg
#16

Richtenb skrev:
Köper du riktig färg på spraybruk så är det nästan omöjligt att misslyckas med en motorhuv. Med biltemas färg så är det 90% chans att du misslyckas även om du är duktig.

Att lacka med kompressor och färgspruta är skitsvårt, testa inte ens det alternativet om du inte är van.

2k klarlack finns också på sprayburk, jag tycker inte att Hagmans spraymax 2k är så bra utan det finns bättre. däremot är deras 1k rostskydd/grundning riktigt bra

Att lägga ut lite extra för att slippa blanda rätt, slippa vara orolig för rätt tryck i kompressor, att vattenavskiljare är monterat, att sprutan funkar och för den delen är rengjord är värt mycket i slutändan när du står med apelsinskal på huven och prickar lite här och där. Då kommer du fundera varför du inte bara lade ut lite extra på sprayburkar

Tack för tippset, jo jag har märkt stor skillnad på sprayburkar med. Men jag har skaffat kompressor och spruta så jag tänkte pröva, det är som sagt en billig bil så jag är inte särskillt bekymrad över resultatet bara det blir något sånär skapligt jämnt, Det går alltid att slipa ner apelsinskal, bara det inte blir helt fel på sprutandet.
Jag provade med spruta när en bekant hade blandat och ställt in och då gick själva sprayningen väldigt fint. Tänkte jag testar sprutet på plast på vägen först och ser så det ser rätt bra ut.

Ivel
12 september · 759 Inlägg
#17

Mrmek skrev:

Richtenb skrev:
Köper du riktig färg på spraybruk så är det nästan omöjligt att misslyckas med en motorhuv. Med biltemas färg så är det 90% chans att du misslyckas även om du är duktig.

Att lacka med kompressor och färgspruta är skitsvårt, testa inte ens det alternativet om du inte är van.

2k klarlack finns också på sprayburk, jag tycker inte att Hagmans spraymax 2k är så bra utan det finns bättre. däremot är deras 1k rostskydd/grundning riktigt bra

Att lägga ut lite extra för att slippa blanda rätt, slippa vara orolig för rätt tryck i kompressor, att vattenavskiljare är monterat, att sprutan funkar och för den delen är rengjord är värt mycket i slutändan när du står med apelsinskal på huven och prickar lite här och där. Då kommer du fundera varför du inte bara lade ut lite extra på sprayburkar

Tack för tippset, jo jag har märkt stor skillnad på sprayburkar med. Men jag har skaffat kompressor och spruta så jag tänkte pröva, det är som sagt en billig bil så jag är inte särskillt bekymrad över resultatet bara det blir något sånär skapligt jämnt, Det går alltid att slipa ner apelsinskal, bara det inte blir helt fel på sprutandet.
Jag provade med spruta när en bekant hade blandat och ställt in och då gick själva sprayningen väldigt fint. Tänkte jag testar sprutet på plast på vägen först och ser så det ser rätt bra ut.

Vad menar du?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
12 september · 8 186 Inlägg
#18

Ivel skrev:

Mrmek skrev:

Richtenb skrev:
Köper du riktig färg på spraybruk så är det nästan omöjligt att misslyckas med en motorhuv. Med biltemas färg så är det 90% chans att du misslyckas även om du är duktig.

Att lacka med kompressor och färgspruta är skitsvårt, testa inte ens det alternativet om du inte är van.

2k klarlack finns också på sprayburk, jag tycker inte att Hagmans spraymax 2k är så bra utan det finns bättre. däremot är deras 1k rostskydd/grundning riktigt bra

Att lägga ut lite extra för att slippa blanda rätt, slippa vara orolig för rätt tryck i kompressor, att vattenavskiljare är monterat, att sprutan funkar och för den delen är rengjord är värt mycket i slutändan när du står med apelsinskal på huven och prickar lite här och där. Då kommer du fundera varför du inte bara lade ut lite extra på sprayburkar

Tack för tippset, jo jag har märkt stor skillnad på sprayburkar med. Men jag har skaffat kompressor och spruta så jag tänkte pröva, det är som sagt en billig bil så jag är inte särskillt bekymrad över resultatet bara det blir något sånär skapligt jämnt, Det går alltid att slipa ner apelsinskal, bara det inte blir helt fel på sprutandet.
Jag provade med spruta när en bekant hade blandat och ställt in och då gick själva sprayningen väldigt fint. Tänkte jag testar sprutet på plast på vägen först och ser så det ser rätt bra ut.

Vad menar du?

Jag tror att väggen ska få agera test för tryck, flöde och mängd?

Jag brukar rekommendera att man köper en billig motorhuv att ”öva” på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
12 september · 11 886 Inlägg
#19

torsen skrev:
Förr användes s k DIN-bägare och mättes tiden det tog för bägaren att tömmas på färg.
Värmde man färgen, vid t ex plastkarosser, så fick man förlänga tiden för färgen att rinna igenom bägaren.

Haha! Dom kommer man ihåg!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Ivel
12 september · 759 Inlägg
#20

caromania skrev:

Ivel skrev:

Mrmek skrev:

Tack för tippset, jo jag har märkt stor skillnad på sprayburkar med. Men jag har skaffat kompressor och spruta så jag tänkte pröva, det är som sagt en billig bil så jag är inte särskillt bekymrad över resultatet bara det blir något sånär skapligt jämnt, Det går alltid att slipa ner apelsinskal, bara det inte blir helt fel på sprutandet.
Jag provade med spruta när en bekant hade blandat och ställt in och då gick själva sprayningen väldigt fint. Tänkte jag testar sprutet på plast på vägen först och ser så det ser rätt bra ut.

Vad menar du?

Jag tror att väggen ska få agera test för tryck, flöde och mängd?

Jag brukar rekommendera att man köper en billig motorhuv att ”öva” på.

Det är möjligt, jag gissar ju inte som bekant även om det troligtvis är så som du skriver.
Jag funderar mestadels över den delen med plast, det är stor skillnad på plast och plåt gällande vidhäftning och därmed sprutbild.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang