Land Rover Discovery I -91 - Tillbaka från rostdöden

Jag har en ohälsosamt förskönad version av verkligheten som vision kring hur bilen ska bli. Det vore synd att säga att jag har en att-göra-lista för bilen men jag har en hel del idéer och jag vet ganska väl hur jag vill att den ska bli.

simonfalun

  • 26 Följare
  • 1 798 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 september
simonfalun Mångfifflare
9 september · 165 Inlägg
#1

Jag har fått höra att jag tydligen måste dela med mig av vad som händer med bilen, så mot bättre vetande gör jag som jag blir tillsagd!

Egentligen var jag aldrig särskilt intresserad av bilen, den bara råkade finnas där när jag scannade av Blocket efter en lämplig bil att sjösätta båten med. Jag hittade bilen, såg den enda bilden som fanns i annonsen och bad pappa åka 30mil för att kolla och köpa den ifall han tyckte det var ett vettigt projekt. Själv åkte jag och köpte båten. Tydligen fick den godkänt eftersom han hade med den hem på biltransporten. Den hade trots allt varit stillastående i 10 år, så det var ju lite som ett lotteri.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bed626d651ba21733b438444280a3efa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-78065d09cdecf8d900e142c7a54f2199.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a5a6099fd912b9bdd56bf113d65bf4a7.jpg

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att få liv i den med en soppapump ifrån Biltema, och efter att den startat och jag kört en meter framåt och en meter bakåt konstaterade jag att något var kaputt eftersom tomgången låg på 2800rpm - så jag vred av nyckeln och lät bilen stå.

Ett år senare var jag med en kompis i hans garage när han höll på med sin projektbil, en höjd Jeep Comanchee med skönt off road-stuk, och kände "faan, jag vill också ha ett projekt (alltså utöver båten som är ett "never ending" projekt och bruksbilen som hade stått några månader) - Vänta nu, jag HAR ju ett projekt!". Sen tog det fart!

Jag snabbskruvade bruksbilen så att den kom till liv och ordnade till så att båten iallafall var farbar, sen kunde jag äntligen fokusera på det jag ville - en lekbil! Jag var i extas när jag for iväg till garaget, studsade in i bilen och vred på nyckeln - såklart strömlös (vad hade jag väntat mig efter ett år?). Efter att ha fått på startkablarna var jag nu ännu mer förväntansfull när jag vred runt nyckeln - ingen gnista!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-fab28081e109782f36366b7e2dd62737.jpg

Tydligen hade jag tröttnat MITT i förra året för tändhattarna var inte på. Jag tryckte fast dem och provade igen för att upptäcka att den inte startar ändå - "men vänta nu, varför surrar inte soppapumpen?". Om jag ska ge någon ett enda gott råd i mitt liv så får det bli:
Köp INTE en soppapump på biltema!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c931b3be3da1c1fd9d0c7dbf4cb83c57.jpg
(Okej, det kan ha varit vatten i soppan, jag har faktiskt inte en aning)

Jag tittade mig omkring vid garaget - vilken bil kunde ha en lämplig soppapump? (Det är väl åtminstone 15-20st att välja på)
Första målet fick bli den närmaste, mammas förrförrförra bil, en Golf ifrån -96. På något sätt, fråga mig inte hur, lyckades jag att bryta av soppaanslutningen på pumpen så den idén gick i kras. Jag tittade vilka andra bilar som hade skuffen rensad och ställde siktet på en Polo ifrån mitten på nittiotalet (med någon slags märklig halv-cab så att mittenpartiet på taket är som en sufflett man skjuter bakåt - varför jag nu ens nämner det). Jag mixtrade ur pumpen, lite försiktigare den här gången och testkörde den mot ett löst batteri - bingo!
Tyvärr passade den inte alls i Land Roverns armatur och filtret var dessutom en del av Polons armatur, så jag fick gå loss med både kniv och buntband för att få det att lira, men efter någon timmes pysslande satt den där och såg.....vacker....?....ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-caa584ed930712d5e1a6862112aec22e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f63aeb69801a7a11480dffededfe734c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-5e1b6246aa2963d3330e9012739618d6.jpg

Vid nästa startförsök så brummade bilen igång, fortfarande med skyhög tomgång.
Farsan stod bredvid och lyssnade på bilen varpå han utbrast "det är säkert tomgångsmotorn" och klämde ihop slangen till tomgångsmotorn med en stor polygrip - varvet sjönk till normala nivåer!
10min senare kom han gåendes med två plattjärn som han dragit ihop med M6-bultar och sa "här, jag har gjort en manuell tomgångsmotor åt dig". Så nu är slangen konstant ihopklämd och bilen varvar normalt.

Eftersom bensinen i tanken vid det här läget var 11 år och luktade surt så tömde jag tanken för att fylla på med ny(are) bensin. Så vad gör man när man har tom tank på en avställd bil, en mil ifrån närmaste mack? Man fortsätter på samma tema som tidigare och plundrar bilarna på gården! Jag tog en dränkbar pump och gick till de två bilarna som redan hade tanken någorlunda öppen, 30liter fick jag ihop och nu startade Land Rovern lättare än någonsin.

Även elsystemet ropade på kärlek, blinkersen fungerade inte, halvljuset fungerade på ena sidan - ljustutan på den andra, när man slog igång helljuset dog ALL belysning, torkarna gick inte och några av mätarna var märkliga. Men det är kanske inte så konstigt med ett elsystem signerat Lucas.

Efter en första ordentlig provtur märkte jag att bromspedalen sjönk i oroväckande fart. Längsgående bromsrör var trasigt. När jag krälade in under bilen kunde jag konstatera att ALLA bromsrör behövde bytas.
Så 5-6 meter bromsrör gick åt, där jag i vanlig ordning konar röret, svär, kapar röret, trär på nippeln och konar en gång till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-b536539ae36038fdf81e79a057e0ed51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a5d976c2ae3dd625d5384eb3735b764e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-baf67eab5edb7fb6ec336da07d5814e8.jpg

När jag höll på med bromsarna visade det sig att varenda kolv i varenda ok var totalt fastkärvad, och beläggen hade blivit väldigt ojämnt slitna. Kolvarna motionerades igång och beläggen byttes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-d3fc7cfe7e61dc92a2db5d4a6438f7b0.jpg

Vid nästa provkörning började elen bete sig lite mer normalt, men lyset och torkarna krånglade fortfarande. Lyset berodde på kabelbrott och en glapp kontakt till ena lampan. Torkarna hade fastnat, men efter att ha tagit loss hela länkaget gick det att få till rörelserna med "krypfett" och våld.

Nu var bilen redo för en tur till besiktningen. (Jag måste ge en eloge till Länsförsäkringar som var sjukt smidiga med att bjuda på gratis en-dags-försäkring för att kunna åka och besikta!).

Jag var inställd på att få åtminstone tio poäng eftersom den som sagt stått länge och jag visste att golvet var dåligt. Men jag trodde inte att golvet var SÅ dåligt! Det slutade med en "spansk flagga" i framrutan och en 3a på "Infästning kaross, båda sidor, risk att lossna".
Totalt 15 poäng blev det:
- 2 Backspegel höger, glas skadat
- 2 Bromsrör fram båda sidor, övre, undre, rostskadat (jag hade missat att byta de som sticker ner i hjulhuset 1dm)
- 2 Golv, yttre, båda sidor rostskadat
- 2 Huvlås, funktion osäker
- 2 Stomme sidobalk, båda sidor rostskadad
- 2 Vindrutetorkare, båda sidor, rengöringseffekt otillräcklig
- 3 Infästning kaross, båda sidor, risk att lossna

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0d7a8b1f7f92d5a39951079c805b93fc.jpg

Så bilen fick åter igen åka på pappas biltransport.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4b1db37ad0865345d3bd26fe26560f89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4200f475a46574a7f4f3972fe341d4a9.jpg


Jag delar inte riktigt besiktningsteknikerns uppfattning att karossinfästningen var dålig, det var det enda som var fräscht. Men jag visste å andra sidan att jag ändå skulle bli tvungen att laga rost och ombesikta så det var ingen idé att tjafsa emot.

Efter att ha skruvat ur inredningen så visade sig golvet vara långt mycket sämre än vad jag trott. Vinkelslipen och tigersågen fick jobba lite och bilen blev att likna något från The Flintstones! Nästan 1x1m blev hålet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0dc318e5e3b90e493a382202efb4fac5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c006a8e6445575e87efcc8832fdb6945.jpg

Senast redigerat av simonfalun (10 september )

simonfalun Mångfifflare
9 september · 165 Inlägg
#2

Saker som SKA göras:
[X] Byta längsgående bromsrör
[X] Båta bromsrör på höger fram-ok
[X] Byta bromsrör på vänster fram-ok
[X] Byta bromsrör höger bak
[X] Byta bromsrör vänster bak
[X] Byta bromsbelägg fram
[X] Byta bromsbelägg bak
[X] Få igång vindrutetorkarna
[X] Laga golvet på passagerarsidan
[X] Laga tröskeln på förarsidan
[X] Laga golvet på förarsidan
[  ] Byta bromsrör på passagerarsidan
[  ] Byta bromsrör på förarsidan
[  ] Undersöka och operera huvlåsningen
[  ] Klåpa dit ett tillfälligt spegelglas
[  ] Rostskyddsbehandla under
[  ] Kapa bort frontbågen
[  ] Göra rent inredningen
[  ] Se över chassinumret och göra det tydligare

Önskelistan (saker jag drömmer om att göra):
[  ] Snygga till grillen och kåporna runt lyktorna
[  ] Bakljusskydd (ett saknas)
[  ] Höja åtminstone 2"
[  ] Hasplåtar
[  ] Byta stötfångare fram och bak
[  ] Sidebars
[  ] Takräcke
[  ] Bygga om bagageutrymmet
[  ] Extra batteri
[  ] Kraftigare generator
[  ] Lekbelysning
[  ] Roligare hjul
[  ] Räta upp bagagerumsdörren som hänger
[  ] Bättre lyse
[  ] Lackera (läs "rolla")

Senast redigerat av simonfalun (måndag 13:54)

silverado350
10 september · 139 Inlägg
#3

Följer. Alltid intressant se dom som orkar med mycket rost wink

simonfalun Mångfifflare
10 september · 165 Inlägg
#4

silverado350 skrev:
Följer. Alltid intressant se dom som orkar med mycket rost wink

Haha jag ser det som en möjlighet att lära mig. Jag har testat svetsa EN gång innan. Eller det är väl synd att säga att jag har svetsat, det var mer som att jag tryckte till på knappen och "avfyrade" emot två plåtar och gjorde glipan mellan dem större! lol

Men det här ska väl gå det med!

Senast redigerat av simonfalun (10 september )

silverado350
10 september · 139 Inlägg
#5

Hehe du kommer älska tunnplåt smile

simonfalun Mångfifflare
10 september · 165 Inlägg
#6

silverado350 skrev:
Hehe du kommer älska tunnplåt smile

Tanken är att lappa ihop det med 1,25-plåt eftersom det råkar finnas en liten rulle (ca 1ton) av det i garaget, så den blir väl förhoppningsvis lite trevligare att svetsa iallafall.

simonfalun Mångfifflare
10 september · 165 Inlägg
#7

Idag började den barnlediga veckan, vilket betyder att så fort arbetsdagen tog slut så blev det raketfart till garaget. Jag hade gjort som tv-kockarna och förpreppat lite så plåtarna var kapade och bockade, så jag kunde istället fokusera på mitt första seriösa försök till att svetsa, det blev absolut inte vackert men efter att ha mixtrat lite med inställningarna på svetsen blev det ändå bättre än vad jag väntade mig.
Nu har jag iallafall ett golv igen på högersidan, tyvärr försvann det på förarsidan roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c53fefa8c257def9eee498ccf468f1af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-b207c462acde6fd3ac1a0e9d928cc034.jpg De absolut första svetsarna, högklass! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-649424c1b82b62304a2cf1cfb59f528e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4a0c2cdc7c9eff0fcc3163f3f288c08e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-99439f3e3b178a4228a290dcad11d456.jpg Nuså, nu börjar inställningarna kännas bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-292cd60cc6546b1b88d979c1ac9e4daf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-fa108a831c4122e1f438bb8042a3244d.jpg Jag vet, onödigt mycket pussel - men å andra sidan blir det starkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-184a4c8d1c5f0c08e6dd9d88a9e6c277.jpg

En av bultarna som höll förarstolen bråkade med mig, det fick den fan för!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-5123b596b5c79a364925173528f034bc.jpg Jag är själv imponerad av att jag lyckades borra såpass nära centrum lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-91203ed1d814e7ad655e3616e0dcae00.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-5b3383574094f1368c01c3a91c8d2fc7.jpg

mb_pucken
11 september · 4 281 Inlägg
#8

Ser bra ut det där :-) följer så klart :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
turbonova gillar en riktig burnout
11 september · 905 Inlägg
#9

Spännande projekt, följer detta såklart smile

simonfalun Mångfifflare
12 september · 165 Inlägg
#10

Det blir störande korta arbetspass den här årstiden, iallafall när garaget är fullt så att allt arbete måste ske utanför porten. Nåväl, lite har jag iallafall hunnit med.

Först sprutade jag på färg på passagerargolvet, jag kan bara hoppas att färgen nådde in i alla skrymslen när jag låg under bilen och sprayade undersidan - men skulle det ha missats någonstans så kommer det iallafall skyddas sen när rostskyddet sprutas dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-d572cfd9c81273783d8f859238de1c08.jpg Jag köpte en burk som såg ut att vara solid svart men tydligen blev det metallic, tur att det inte är något som kommer synas sen!


Nästa steg blev att stärka upp och förankra förarsidan så att bilen inte säckar ihop när jag tar bort både tröskel och golv (b-stolpen blir att hänga helt fritt från taket), det löstes med ett rejält vinkeljärn ifrån b-stolpen till kardantunneln - vackert och kreativt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-1cfc78b5d154b3537ae04818f88684aa.jpg Ja, på bilden har jag även hunnit plocka ner....vad ska vi kalla det? Det ser ju ut att vara tröskeln, men det är någon slags plastbalk. Vi kallar det fotstegsplastbalken - kort och koncist!


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-12a7a64f9e6a2679301ef10d808fda6a.jpg 10poäng för kreativitet?


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-d41761d6f2a438b8606bd686a0b9068b.jpg Det syns lite dåligt men här är det inte mycket kvar av tröskeln, undersidan och halva utsidan är borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-35c22f1db5af1a70d63c8f547b6d8aae.jpg Det här är utgångsläget bak, vad som inte syns i bild är att i princip hela undersidan är bortrostad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a274a97bedcca917361e61cfdcd24ba1.jpg Så här fint blev det efter att jag grovkapat lite.


Givetvis så är det mycket mer som ska kapas bort innan jag kan börja experimentera med att bygga nytt, men nu har jag iallafall kommit igång.
Morgondagens huvudvärk får bli att kapa bort det sista, slipa plåtrent, bocka till en ny tröskel och svetsa dit den.


Lite stolt är jag att jag hittills inte tagit hjälp med någonting av rostlagningen, jag tänker att kunskapen helt enkelt får lov att infinna sig!

Low
12 september · 2 362 Inlägg
#11

Följer:-)

simonfalun Mångfifflare
12 september · 165 Inlägg
#12

Jag började kvällen med att försöka passa in a- och b-stolpen höjdmässigt med hjälp av en grov träbalk under stolparna och en domkraft som pressade dem uppåt, a-stolpen knakade och krasade så mycket att jag fick avbryta. Det visade sig att den var såpass dålig att jag var tvungen att börja med att rostlaga den.
Det var lite meckigt att komma åt ordendligt eftersom jag ville undvika att plocka av skärmen och dörren, men jag tycker att jag fick till det rätt bra ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3cee19ab7892c622e35afbcd9ea719de.jpg Jag vet, svetsarna är inte de snyggaste - men jag är som sagt helt ny på det

Insidan har jag än så länge bara punktat fast i ovankant eftersom jag inte funderat ut hur jag ska få ihop den med både golv och tröskel på ett bra sätt, jag får klura på det imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-97f40706d722669b58e29e03c4cee12c.jpg

Jag har försökt att kapa bort så mycket som möjligt av rosten så nu återstår "bara" att bygga ihop allt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3aed3587d85d814a1a613d85c85b281a.jpg Såhär blev kvällens slutresultat

Jag fick även en leverans, svetsmuttrar för att kunna skruva fast stolsfästena i golvet - eftersom jag bytt plåten där de suttit skruvade tidigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-8852529c9f54ec6f1d9be2d8c54455d6.jpg


Innan jag åkte till garaget drog jag fram klädseltvätten och gjorde rent golvmattorna, det kändes som att det var lika bra att passa på när de ändå var lösa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a6170723d414b601c0e92d666b6c303c.jpg Före

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-fb83d0f5626375f35ce95971cbde0c49.jpg Efter

Amazon_123GT Driifter;)
12 september · 1 567 Inlägg
#13

Bra kämpat

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
simonfalun Mångfifflare
12 september · 165 Inlägg
#14

Amazon_123GT skrev:
Bra kämpat

Tack big_smile
Det är lättare, men slitsammare än vad jag trodde. Men nu vill jag bara bli klar så att jag kan börja med allt roligt istället!

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
12 september · 731 Inlägg
#15

Snyggt jobbat :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
simonfalun Mångfifflare
14 september · 165 Inlägg
#16

Nu börjar det kännas som att jag har koll på läget och jag börjar se ett slut på att låtsas vara rostlagare, riktigt skönt!

Det är svårt när man egentligen inte har någon aning om vad man gör eller hur man ska göra det, det blir mycket skissa och gissa. Jag har visserligen skruvat en hel del, men jag kan egentligen ingenting om varken bilar eller motorer, pappa brukar beskriva mig som att jag kan vrida på skruvar men jag förstår inte varför - det stämmer ganska väl.
Tyvärr gör det så att varenda steg tar fyra gånger så lång tid som det skulle tagit för någon som vet vad de sysslar med eftersom jag hela tiden måste stanna upp, titta och fundera. Devisen "tänkt tid gånger tre" har visat sig vara ganska träffsäker.
Men jag ska väl egentligen inte klaga, jag kommer iallafall framåt och jag har alla förutsättningar jag behöver rent materiellt. Det är ett ganska tacksamt garage att vara och skruva i (även om jag för stunden måste vara utanför).

Det som hänt idag är att jag fått till tröskeln, och även där blev det otroligt mycket "jaha, hur sjutton gör jag nu?". Men steg för steg och bit för bit verkar vara ett vinnande koncept. Det enda som var kvar av den gamla tröskeln var den inre väggen och en liten bit av ytterväggen, så jag fick börja med att jämna ut den inre genom att svetsa en rak plåt i nederkant. När det var gjort så var det dags att bocka till den synliga delen på tröskeln - "enkelt" tänkte jag, jävlar vad fel jag hade! 1,25mm plåt är tungbockat när det enda man har att tillgå är ett skruvstäd och en slägga. Och eftersom jag inte vill ha några synliga skarvar på tröskeln så blev plåten 150cm bred. Med två vinkeljärn i skruvstädet kunde jag bredda "tryckytan" så att den åtminstone blev 25cm - det blev att bocka plåten lite och flytta den måååånga gånger innan jag hade fått till en 90 graders vinkel över hela bredden.
Tanken var att jag sedan skulle bocka innersta biten av underdelen nedåt så att jag kunde svetsa ihop den med innerväggen, men att böra EN bockning på plåten var ett h*lvete - två hade varit omöjligt med de förutsättningarna! Det slutade med att jag fick tillverka ett "L" och svetsa fast på den inre som ytterväggen sedan kunde stå på. Som att inte den luddiga beskrivningen var förvirrande nog gjorde jag en bild för att försöka visa hur konstruktionen blev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9ba86f03651ac971294c79e2620da779.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-94376cf745bc50ca1ad09cd418983682.jpg Här måttas tröskeln in med svetstänger

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0a2276ac990b319030e118d0cfc00e9f.jpg Och här är den svetsad och klar

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-5d42b74dfd83c58050321d1d0e6c4172.jpg Närbild på svetsen mot b-stolpen. Jag kommer troligtvis att lägga på en plåt utanpå där för att förstärka ytterligare

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-ff378c8e58f10c5ace17daa9705878ea.jpg Kaoset sett ovanifrån


Imorgon blir det treårskalas för syrrans unge, men efter det ska jag förhoppningsvis få till att hissa a-stolpen till rätt läge och svetsa ihop den med tröskeln.

simonfalun Mångfifflare
14 september · 165 Inlägg
#17

På en av bakdörrarna har delat på sig och ytterplåten hänger ut i nederkant. Ytterplåten är av aluminium och resten är av vanlig "plåt" (stål?).

Tips och idéer för hur jag lagar det?

simonfalun Mångfifflare
lördag 23:04 · 165 Inlägg
#18

Idag har jag hunnit med två garagevändor. Först upp tidigt för att åka i ilfart en mil till garaget, vidare till grannkommunen för ett treårskalas och  sen tillbaka till garaget igen.
Tyvärr hann det bli bäcksvart innan jag kom på att jag skulle tagit lite bilder men jag har iallafall fått färdigt trösklarna och alla stag så det som återstår av rostlagningen är att lägga på golv på förarsidan.

simonfalun Mångfifflare
söndag 23:25 · 165 Inlägg
#19

Jag hittade två bilder ifrån gårdagens pysslande så det passar väl bra att börja med dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-ac59958916542c8ae4911aac937c8b83.jpg Det här ska bli ett av alla stag som ska hålla upp golvet

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-1d386a909a99d99a4e4b7155923d6030.jpg Vad gör man när man är för lat för att klippa plåten för hand? Han tar den elektriska plåtsaxen såklart!

Det första jag gjorde idag var att ta en bild på gårdagens resultat, såhär blev det med alla stag och balkar på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-146f155a22eb8ca5e3cdb7819fe05eea.jpg

Eftersom karossfästet hade gett upp på den här sidan så hade bilen sjunkit ner över det och jag var tvungen att passa in a-stolpen höjdmässigt, jag hoppas att jag fick det någorlunda rätt. Jag tog domkraften och en rejäl träregel upp till ovankant på dörröppningen och hissade tills framhjulet lättade ifrån marken, sen svetsade jag fast a-stolpen i tröskeln. Dörrarna passar jättebra och alla linjer ser ut att stämma, så det blev ju inte helt tokigt iallafall.

Nu var det dags att få till någon form av stöd för golvet så att det inte blir att vila på ramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3684bb902f7be1058121602b30d70562.jpg Bästa plåtbocken - skruvstädet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c58031d0faf1d646abd78aafee9c3730.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4b6e491247831fc8c4f137cb53f44f38.jpg Dessa borde räcka

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a391ed7894ec823b71e7098a97c07ecd.jpg Punktsvetsade för testmontering

Tydligen är det en bra grej att mäta INNAN man gör något! Bara att bryta bort och göra om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-47a713ef050a04efab82f159943b3218.jpg Bara lite får korta roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a85dd79252644e26cd2e2ebc7b04b35c.jpg Fortfarande utan att mäta, såklart

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f5b231e2d61989d6a359e70b142024d7.jpg Fungerar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6f8245aa710b4ad65d30b81f6647cb43.jpg Borrat för punktsvetsning

Det kändes helt hysteriskt skönt att se ett golv i bilen även fast det inte är klart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7cfd36002ea278922b5c528354ebca32.jpg Se vilken syn!

Efter en JÄVLA massa bankande så kunde jag punkta fast det överallt. Det är helt stört stelt att forma om en 1,25mm plåt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4d6c309be6ec6972c6efb08756451d2e.jpg Notera slagmärkena runt svetsarna

Nu måste golvet svetsas fast i tröskeln, så då byggde jag återigen om skruvstädet till en plåtbock med hjälp av två vinkeljärn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7a5ccce4261d20aef5b6369069ba5d68.jpg Kreativt åtminstone

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a564597dc8d6be72c6f595d8249aca4d.jpg Och helt uppenbart funktionellt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3eb9a5280797e6985a94fb6050572794.jpg Se så fint det blev

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-915609b460d114e39cdc2d9d58ba213f.jpg Redo för svetsning

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-80f7d0a9d7b94d7d3eaf951d9269d7b0.jpg Det blir lite lapptäcke över det hela

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-85b218b07e21068d8ff4b26cf9b632df.jpg Äntligen färdigsvetsat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9b5c569ba2cadce58c3bb06e69bbfb43.jpg Stöttan till b-stolpen borta och rostskyddsprimern på

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6f4e1abfd0f9308bc1e911e96fa5e184.jpg Det stör mig såhär i efterhand att jag inte slipade ner svetsarna först!

På tisdag blir det barnvecka så nu dröjer det en vecka innan jag får tid att fortsätta, en ganska välbehövlig vila efter 30-40h i garaget denna vecka!

Jag avslutar med en bild på hur bilen ser ut just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0c21b3f92b2f6dae8554369939af0733.jpg

Senast redigerat av simonfalun (måndag 13:44)

turbonova gillar en riktig burnout
söndag 23:41 · 905 Inlägg
#20

Blir ju skitbra det där smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang