Rekommendationer för invändig rengöring

TS1997
7 september 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har köpt en E39 idag och vill nu göra en total rengöring invändigt för att få bort tidigare ägares svett, oljor med mera och undrar vad ni rekommenderar? Det är skinnklädsel på säten, ratt med mera om det spelar någon roll. Bilen har tidigare tvättats med något medel som gjort gummimattorna riktigt hala och skinnet är halt på alla säten vilket jag vet betyder att det är skitigt.

Vad har ni för rekommendationer? Detta är min första bil så jag måste lära mig detta från grunden nu smile

Tack på förhand!

caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

Pingens arcticlean.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TS1997
7 september 2019 · 81 Inlägg

caromania skrev:
Pingens arcticlean.

Tack för tipset!

Nybergrobin
7 september 2019 · 2 377 Inlägg

caromania skrev:
Pingens arcticlean.

Den är riktigt vass!    Blanda enligt tabellen annars kan du förstöra skinnet smile Medlet är starkt...
Köp gärna en interiörborste också

Edit:  Du ska också köpa en flaska med lädervård eller liknande.

Senast redigerat av Nybergrobin (7 september 2019)

Janneutanb
7 september 2019 · 7 267 Inlägg

Pingens har bra grejer och fina guider så om du inte har något emot att beställa.

TS1997
7 september 2019 · 81 Inlägg

Det låter som jag ska skaffa pingens grejer smile

jaka54
7 september 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad är det för fel med vanligt diskmedel som YES!

viccoA
7 september 2019 · 3 109 Inlägg

Autosmart Brisk LowFoam till textilier och plast, Meguiars Ultimate Leather Balm för rengöring och infettning av skinnet i stolarna.

caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för fel med vanligt diskmedel som YES!

Inget om du ska diska assietter. Men jag rekommenderar att även du köper en flaska Pingens arcticlean. Man blandar det med vatten och sprayar det med blomspruta och gnuggar. En liter konc kostar typ 100spänn och du får kanske 50-100liter när du blandat ut det. Det räcker med andra ord resten av livet. Och tro mig, bilen blir renare än med yes diskmedel, bilen luktar gott och det tar direkt. Släpp sargen nu Jaka. Våga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Christian S
8 september 2019 · 4 815 Inlägg

jag använde Autorange by Lahega Leather Cleaning & Protection till skinklädseln i min Volvo V60
https://www.bilia.se/globalassets/commerce/vx-lah18250001_arb.jpg?changed=637015689830000000&width=800&height=600&anchor=topcenter&quality=80

pingens verkar fungera kanon, bara att kolla på skillnaden i den här videon på youtube

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TS1997
13 september 2019 · 81 Inlägg

Tack för alla tips! Jag har kollat runt lite och har sett att jag borde använda något medel, gnugga med borste/svamp och torka av med någon duk. Jag undrar bara om det räcker på t.ex tygmattan som täcker hela golvet i bilen eller om jag måste göra något mer för att det ska torka? Jag vet att läder bara är att torka av men är osäker på tyg eftersom det är mer "svårtorkat" och jag inte kan ta ur mattan och hänga på tork i solen smile

Senast redigerat av TS1997 (13 september 2019)

Christian S
13 september 2019 · 4 815 Inlägg

har du tillgång till en grov/våtdamsugare så kör med den först sen öppnar du rutorna lite och ställ in en kupevärmare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
13 september 2019 · 4 815 Inlägg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
caromania Forummoderator
14 september 2019 · 9 296 Inlägg

TS1997 skrev:
Tack för alla tips! Jag har kollat runt lite och har sett att jag borde använda något medel, gnugga med borste/svamp och torka av med någon duk. Jag undrar bara om det räcker på t.ex tygmattan som täcker hela golvet i bilen eller om jag måste göra något mer för att det ska torka? Jag vet att läder bara är att torka av men är osäker på tyg eftersom det är mer "svårtorkat" och jag inte kan ta ur mattan och hänga på tork i solen smile

Kan kan du! wink Men onekligen ett jävla jobb.
Rådet med våtdammsugare är sjysst. Även ångtvätt. Det går även att gnugga med borste och rengöringsmedel men då blir det ju blötare vilket iofs löses genom att bilen står i garage med öppna dörrar en helg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2019 · 13 673 Inlägg

hyr en matt tvätt till golvmattorna.. brukar tvätta hela inredningen med sån. när man ser vattnet efteråt förstår man hur skitigt det innan tvätten..  normalt använder vi den bara till att tvätta ur spyor i våra bussar på jobbet men den gör även det mest skita bilstätet riktigt rent..  dock inget för skinnsäten men till golvmattorna fungerar det perfekt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TS1997
15 september 2019 · 81 Inlägg

Tack för alla tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang