Volvo 945 Classic -98 Kupefläkt & Värmereglage helt stendött [LÖST]

filipehrendahl
17 september 2019 · 3 Inlägg

Jag köpte mig en 945 classic för drygt 2 årsen. Med acc,ecc,mcc eller vad det nu heter. Det finns inget autoläge och jag har INTE den temperatur tavlan med siffrer på, utan den med röd och blå färg på bara. Allt funkade förutom AC'n då kondensorn hade stora hål i sig. Men det skiter jag i för jag har ju lyxiga elhissar.

Hursomhelst så dog kupefläkten en dag bara, den gick inte på någon hastighet. Testade givetvis med direktström o då gick den. Men satte dit en bättre begagnad ändå i hopp men samma där. Helt död. Sen efter några dagar så funkade den som vanligt igen på alla lägen för att sen dö helt igen. Jag hade ingen lust att fippla med skiten så jag drog plus o minus med en knapp emellan för jag har ändå bandaren på fullt så att den gick för full mutter en stund för o imma av rutorna störde mig inte o fortsatte mitt liv.

Gick ett par månader och så helt plötsligt så funkade inte värmereglaget längre. Den hade fastnat på kallt. Tog ner handskfacket och såg att servomotorn till värmereglaget inte rörde på sig så bytte den mot en annan men fortfarande död. Blev sur o grinig jag låste dem på full värme o sket i det bara.

Men nu vill jag ta tag i saken och laga problemet på ett fackmannamässigt sätt så att mamma kan  låna bilen utan jag behöver ge henne en 4 timmars förklaring på varför det är 45 grader i bilen året om.

Jag har googlat, googlat och googlat ännu mer. Jag har läst på forum i timmar på alla möjliga språk för att försöka förstå mig på hur systemet funkar. Men det är helt kört. Inte en enda kotte på den här planeten verkar veta om det är acc eller ecc. Nån började tjoa om att det finns mcc också. Hur som helst så är det någon som har en aning om varför fläkten och värmereglaget är helt dött? Är en miljon kablar bakom och något elshema verkar vara omöjligt att få tag på då den hemsidan med volvo diagram på har lagts ner. Fläktmotståndet är också bytt men utan resultat. Jag försökte mig precis på o mäta lite men jag vet inte vilka värden jag ska ha vart. Nåra ställen så är 4 volt o något annat 7 o sen 12 här o där. Någon som haft samma bekymmer med just den klimatanläggningen jag har? Ursäktar lång tråd men jag har säkert läst 100 trådar om detta på både svenska o engelska men ingen har haft samma problem som mig, så jag börjar bli måttligt sugen på köpa typ en corolla istället.

Tack på förhand.

Senast redigerat av filipehrendahl (18 september 2019)

Henkix
17 september 2019 · 6 737 Inlägg

Om det finns auto läge på fläkt och utblåsen så är det ecc.

Kolla så alla säkringar är hela. Kan ju även vara själva reglaget som är trasigt, finns ju en del elektronik i tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Snurriis
17 september 2019 · 761 Inlägg

Fläktmotstånd finns det?

filipehrendahl
18 september 2019 · 3 Inlägg

Godkväll!

Problemet är nu löst. Jag skäms över hur jag har kunnat missa ett sånt simpelt fel... Satt med em powerprobe idag efter jobbet och sköt 12volt uppifrån fläktreglaget för att se vart den tog vägen. Och den gick hela vägen ner på alla lägen till motståndet men stannade där, den kom inte ut ur motståndet igen. Så av en ren slump råkafe jag ha tändning på o läge 3 på vredet när jag skulle dra ur kontakterna ur motståndet för dubbelkolla, och vips så hopppade den igång. Då har alltså kontaktstyckena till fläktmotståndet/effekt steget börjat ärja. Inte alls mycket så det har inte fångat min uppmärksamhet. Men tydligen var det tillräckligt för att inte vara strömförande...

Gud så korkad jag känner mig. Hade jag tittat liiite noggrannare för 2 årsen så hade jag sluppit åka med fullt blås hela tiden...😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang